جستجو

کوین مارکت کپ چیست؟ آموزش کامل وب‌سایت CoinMarketCap

کوین مارکت کپ

آیا می‌خواهید وارد دنیای کریپتو شده و یا شروع به ترید ارزهای دیجیتال کنید؟ کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) یک منبع کاملاً مطمئن و دقیق برای تحلیل انواع ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو است. اگر به‌تازگی به فضای کریپتو وارد شده‌اید و شناختی از اطلاعات موجود در کوین مارکت کپ (CMC) ندارید، در این راهنما، تمامی بخش‌های این وب‌سایت ارزشمند را بررسی می‌کنیم. تردیدی نیست که فراگیری کامل تمامی قسمت‌های این سایت، کمک شایانی به شما در سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال، می‌کند. با ما همراه باشید.

کوین مارکت کپ چیست؟

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، معمولاً از وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap.com) برای مشاهده قیمت کوین‌ها، تحلیل ارزش بازار و حجم معاملاتی آنها استفاده می‌کنید. صرف‌نظر از اینکه شما به دنبال کوین یا توکن باشید، مسلماً اولین منبع معتبر در نتایج جستجو، وب‌سایت کوین مارکت کپ خواهد بود. در این وب‌سایت، بیشتر کاربران، ارزش ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مقایسه می‌کنند.

بیت کوین چیست؟ آشنایی با اولین ارز دیجیتال جهان
بیشتر بخوانید

کوین مارکت کپ، وب‌سایت یا پلتفرمی برای مرور ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. در واقع coinmarketcap، یک صرافی یا پلتفرم معاملاتی نیست. این وب‌سایت، صرفاً ابزار و منبعی معتبر برای ارائه کلیه داده‌های مهم پیرامون قیمت، تعداد توکن‌های عرضه‌شده، حجم معامله ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی و بسیاری از اطلاعات دیگر پیرامون دارایی دیجیتال است.

کوین مارکت کپ، پرکاربردترین و بزرگ‌ترین وب‌سایت برای جستجوی ارزهای دیجیتال است. این وب‌سایت که هم توسط رایانه‌های تحت دسکتاپ و هم توسط اپلیکیشن‌های مختلف (iOS و اندروید) در دسترس قرار دارد، اطلاعات لحظه‌ای در مورد بازار کریپتو ارائه می‌کند. استفاده از این وب‌سایت ساده بوده و می‌توان از طیف گسترده‌ای از ابزارها و نمودارهای آن استفاده کرد. در بخش بعد، بخش‌های مختلف و نحوه استفاده از این وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

صفحه اصلی کوین مارکت کپ

صفحه اصلی وب‌سایت coinmarketcap.com حاوی فهرستی از ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بر حسب ارزش بازار آنها است. این فهرست نشان‌دهنده نام کوین / توکن، ارزش بازار آن، قیمت، حجم معامله ۲۴ ساعت اخیر، تغییرات قیمت طی یک ساعت، ۲۴ ساعت و ۷ روز گذشته، کل توکن‌های در حال گردش و نمودار شماتیک قیمت طی ۷ روز اخیر است.

 

سایت کوین مارکت کپ

 

اما این اطلاعات چه معنایی دارند و چگونه می‌توان از آنها استفاده‌ کرد؟

ارز مرجع کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ به‌صورت پیش‌فرض از دلار آمریکا (USD) جهت ارزیابی ارزش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. شما می‌توانید در قسمت بالا سمت راست (USD- پیش‌فرض) صفحه اصلی این وب‌سایت، از سایر ارزهای رایج کشورهای مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید واحد قیمت را بر حسب ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) تنظیم کنید.

 

سایت مارکت کپ

کوین‌ها و توکن‌ها

نخستین ستون در جدول، نشان‌دهنده نام ارزهای دیجیتال است. این فهرست به طور پیش‌فرض حاوی کوین‌ها و توکن‌ها است. در مورد تفاوت کوین و توکن می‌توان گفت کوین، یک ارز دیجیتال است و دارای بلاکچین مختص خود بوده و به‌صورت مستقل اجرا می‌شود. از طرف دیگر، توکن به‌صورت کامل ساخته شده و یا از ابتدا وابسته به پلتفرم یا بلاک‌چین دیگر است.

 شما با زدن علامت ستاره در کنار نام هر یک از کوین‌ها و توکن‌ها، می‌توانید آن کوین را به واچ لیست اصلی خود اضافه کنید.

معرفی کامل توکن سوزی در کریپتو
بیشتر بخوانید

 

ارزش بازار (Market Cap)

یکی دیگر از ستون‌های مهم صفحه اصلی کوین مارکت کپ، ارزش بازار (Market Capitalization) است. شما می‌توانید جدول را بر اساس معیارهای مختلف همچون رتبه، ارزش بازار، قیمت، حجم و تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی مختلف مرتب کنید. بااین‌حال، وب‌سایت به‌صورت پیش‌فرض، کوین‌ها و توکن‌ها را بر پایه ارزش بازار آنها، مرتب کرده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بیت‌کوین از نظر ارزش بازار (بیش از ۱.۲ تریلیون دلار) در جایگاه نخست قرار داشته و پس از آن اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، BNB و سایر کوین‌ها و توکن‌ها قرار دارند.

 

سایت کوین مارکت کپ

 

ستون Price

ستون Price در جدول صفحه اصلی کوین مارکت کپ، نشان‌دهنده قیمت کنونی یک کوین یا توکن است. با مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت coinmarketcap ، ملاحظه می‌شود که قیمت در هر لحظه تحت‌تأثیر عوامل مختلف، در حال نوسان است.

 

سایت کوین مارکت کپ

ستون Circulating Supply

یکی دیگر از ستون‌های مهم صفحه اصلی این وب‌سایت، تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در حال گردش (Circulating Supply) یک پروژه است. در واقع، Circulating Supply، بهترین تقریب از تعداد دارایی‌های در حال گردش در بازار و در اختیار عموم کاربران است. مطابق نگاه کارشناسان کوین مارکت کپ، Circulating Supply پارامتر به‌مراتب بهتری نسبت به تعداد کل توکن‌ها (Total Supply) جهت تعیین ارزش بازار است. روش استفاده از توکن‌های در حال گردش مشابه با روش استفاده از شناوری کل در تعیین ارزش بازار شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری متداول در بازارهای دیگر است. Circulating Supply توسط تیم کوین مارکت کپ از طریق ارتباط با تیم یک پروژه، راستی‌آزمایی می‌شود. در واقع از تیم پروژه، اطلاعاتی همچون توزیع اولیه، میزان تخصیص اختصاصی، آدرس‌های قفل‌شده، آدرس‌های تحت کنترل تیم و آدرس‌های حاوی بخشی از عرضه اختصاص یافته برای استفاده در آینده، درخواست می‌شود. پس از تأیید شدن اطلاعات، Circulating Supply به‌صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود.

 

سایت کوین مارکت کپ

 

همچنین در قسمت بالا، سمت راست جدول، گزینه‌های مختلفی برای تنظیم فهرست کوین‌ها و توکن‌ها، تدارک دیده شده است.

  • قسمت Show rows، نشان‌دهنده تعداد سطرهای قابل نمایش در صفحه نخست وب‌سایت است. شما می‌توانید تعداد کوین‌ها و توکن‌های قابل نمایش را از ۲۰ تا ۱۰۰ تنظیم کنید.

 

سایت کوین مارکت کپ

 

  • قسمت Filters (فیلترها) دارای تب‌هایی است که می‌توانید از آنها برای مرتب‌کردن جدول بر اساس معیارهایی همچون Category (طبقه‌بندی کوین‌ها)، Algorithm (الگوریتم مورد استفاده)، Platform (نوع پلتفرم)، صنعت (نوع صنعت) طبقه‌بندی کرده و یا حتی فیلتر موردنظر خود را اضافه کنید (+Add Filter).

 

سایت کوین مارکت کپ

سایت کوین مارکت کپ

گزینه Customize

گزینه Customize (سفارشی‌سازی)، به شما اختیار کامل را می‌دهد تا هر داده‌ای که نیاز دارید را حذف، اضافه و یا مرتب کنید.

 

سایت کوین مارکت کپ

 

اطلاعات قابل‌تنظیم در این بخش عبارت‌اند از:

  • Price: تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی مختلف، قیمت بر حسب BTC و ETH، بیشترین و کمترین قیمت تاریخی (ATH و ATL)، صعودی‌ترین و نزولی‌ترین تغییر قیمت در طی ۲۴ ساعت، تغییر نسبت به ATH, ATL.
  • درصد تغییر قیمت (Price Change): درصد تغییر در طی ۱ ساعت، ۲۴ ساعت، ۷ روز، ۳۰ روز، ۶۰ روز، ۹۰ روز، یک سال و همچنین درصد تغییر یک ساعته و ۲۴ ساعته بیت‌کوین و اتریوم
  • ارزش بازار (Market cap): market cap و کل ارزش بازار رقیق‌شده (Fully dilluted Mcap)
  • حجم (Volume): حجم معامله طی ۲۴ ساعت اخیر، ۷ روز و ۳۰ روز گذشته و نسبت حجم به ارزش بازار (Volume/Mcap).
  • عرضه (Supply): تعداد توکن‌ها یا کوین‌های در حال گردش، کل توکن‌ها (Total supply) و حداکثر عرضه (Max Supply)
  • چارتها (Charts): چارت ۲۴ ساعته، ۷ روزه، ۶۰ روزه، ۹۰ روزه
  • موارد دیگر (Ohters): حسابرسی شدن کوین (Audited)، درصد دامیننس (Dominance%)، کل ارزش قفل‌شده (Total Value Locked).

پس از انجام تغییرات لازم، لازم است تا روی گزینه Apply Changes کلیک کنید.

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

هیت مپ ارزهای دیجیتال

شما می‌توانید علاوه بر جدول ارزهای دیجیتال، هیت مپ (Heat Map) آنها را نیز مشاهده کنید. برای این کار بر روی آیکون پنجره‌ای شکل در قسمت بالا سمت راست جدول کوین‌ها کلیک کنید.

 

سایت کوین مارکت کپ

جدول ارزهای دیجیتال

 

هیت مپ، نمایش گرافیکی داده‌هایی است که ارزش آنها به‌صورت رنگی ارائه می‌شود. هیت مپ، خلاصه‌ای تصویری و کاملاً گویا از اطلاعات کوین‌ها را ارائه می‌کند، زیرا در این حالت، داده‌ها ترکیب شده و به‌صورت تصویری نشان داده می‌شود. مزیت اصلی هیت مپ به‌عنوان یک ابزار نمایشی نسبت به جدول، امکان ایجاد ارتباط بلادرنگ با حجم بزرگی از داده‌ها است. در کوین مارکت کپ، هیت مپ بر اساس ارزش بازار به‌صورت پیش‌فرض نشان داده شده است. شما می‌توانید آن را بر اساس حجم ۲۴ ساعته نیز تنظیم کنید.

شاخص ترس و طمع

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در صفحه نخست وب‌سایت کوین مارکت کپ به چشم می‌خورد، نمایش شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) است. هنگامی که این شاخص نزدیک صفر است، بازار در ترس مطلق به سر می‌رسد و سرمایه‌گذاران بدون هیچ دلیلی، صرفاً به دنبال فروش هستند. هر چه این شاخص به ۱۰۰ نزدیک‌تر می‌شود، طمع خریداران برای خرید ارزهای دیجیتال، بیش از قبل می‌شود. در وب‌سایت کوین مارکت کپ، از این شاخص برای هر چه دقیق‌تر نشان دادن احساسات بازار کریپتو استفاده شده است.

 

سایت کوین مارکت

 

اما هنگامی که روی این گزینه کلیک می‌کنید، چارت‌های زنده و بسیار کاربردی به همراه داده‌های بازار نمایش داده می‌شوند. شما با مشاهده این چارت‌های بسیار مهم، می‌توانید روند بازار را در یک نگاه، درک کنید. این چارت‌ها، به نشان دادن احساسات اخیر در بازار، جریان پول و سایر اطلاعات کمک کرده و شما می‌توانید سرمایه‌گذاری و ترید خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید.

 

سایت کوین مارکت

پشتیبانی از زبانهای مختلف

علاوه بر امکان تنظیم واحد پولی، در قسمت بالا سمت راست، گزینه‌ای برای انتخاب‌های زبان‌های مختلف در وب‌سایت کوین مارکت کپ وجود دارد. علاوه بر این، شما می‌توانید حالت شب / روز را به‌دلخواه خود تغییر دهید.

 

سایت کوین مارکت

اطلاعات لحظه‌ای کوین‌ها در CMC

اگر بر روی هر یک از کوین‌ها از صفحه اصلی CMC کلیک کنید، داشبورد را ملاحظه می‌کنید که متعلق به آن کوین یا توکن است. در این قسمت، می‌توانید کلیه داده‌ها و اطلاعات مربوط به آن ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

سایت کوین مارکت

 

در این قسمت، اطلاعاتی همچون قیمت، ارزش بازار، تعداد کل توکن‌ها و توکن‌های در گردش، حجم معامله، اخبار، اطلاعات کلی درباره کوین یا توکن، لینک‌های مفید کوین، رتبه‌بندی، طبقه‌بندی، تعداد واچ لیست‌هایی که آن توکن را دنبال می‌کنند، وب‌سایت رسمی، کد متنی، تگ‌ها، وایت پیپر، چارت‌های مختلف و سایر اطلاعات مفید مرتبط با آن کوین یا توکن را مشاهده کنید.

 

سایت کوین مارکت

ثبت‌نام در کوین مارکت کپ

شما می‌توانید با ایجاد حساب در کوین مارکت کپ، علاوه بر پیوستن به جامعه CMC، از سایر قابلیت‌های این وب‌سایت نیز استفاده‌کنید. برای این کار، بر روی دکمه Sign UP در صفحه اصلی کوین مارکت کپ (قسمت بالا سمت راست) کلیک کرده و یک حساب با آدرس ایمیل خود بسازید.

 

سایت کوین مارکت

نحوه پست مطلب در جامعه کوین مارکت کپ

هنگامی که حساب کاربری خود را در کوین مارکت کپ ایجاد کردید، طراحی آشنایی را خواهید دید. بخش جامعه CMC شبیه بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. اگر بخواهید مطلبی را پست کنید، به فرد خود رفته، پیام موردنظر را تایپ کرده و بر روی Post کلیک کنید. کاربران نیز می‌توانند نظرات خود را در صورت صعودی و مثبت بودن (bullish) یا نزولی و منفی بودن (bearish) درباره ارزهای دیجیتال اعلام کنند.

 

سایت کوین مارکت

نحوه یافتن موضوعات و کوین‌های داغ

شما می‌توانید اخبار مرتبط با کوین‌های در حال ترند شدن را با کلیک بر روی یکی از تیکرهای کوین‌ها در سمت راست مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تیکر کوین دیگر را در نوار جستجو تایپ کرده تا اخبار و پست‌های مرتبط با آن کوین را مشاهده کنید (به طور مثال $ETH برای اتریوم).

 

سایت کوین مارکت

واچ لیست کوین مارکت کپ

شما با قابلیت جدید واچ لیست کوین مارکت کپ، می‌توانید بیش از یک واچ لیست بسازید. ویژگی واچ لیست این وب‌سایت، روش مناسبی برای دنبال کردن تمامی توکن‌ها و کوین‌های موردنظر است. به‌جای باز کردن چندین تب و چک کردن دستی قیمت‌ها، شما می‌توانید کوین‌های موردعلاقه خود را به یک واچ لیست سفارشی‌سازی شده اضافه کرده و بازار را به یکباره، بررسی کنید. واچ لیست شما، بین اپلیکیشن موبایل و رایانه شما سینک شده و همیشه می‌توانید عملکرد کوین‌های خود را چک کنید. برای ساخت واچ لیست، مراحل زیر را طی کنید.

مرحله ۱: واچ لیست خودتان را بسازید

 

سایت کوین مارکت

 

از صفحه واچ لیست: هنگامی که به صفحه اصلی واچ لیست می‌روید، می‌توانید کوین‌ها را از صفحه خالی اضافه کنید:

 

سایت کوین مارکت

 

یا از دکمه +Add Coins در گوشه پایین سمت راست استفاده‌کنید:

همچنین می‌توانید کوین‌های موردعلاقه خود را از پاپ-آپ جستجو کنید. همچنین می‌توانید کوین‌ها را از صفحه لیست کوین و ستاره در جلوی نام کوین، اضافه کنید (که قبلاً توضیح داده شد).

مرحله ۲: واچ لیست خود را تنظیم کنید

می‌توانید نحوه مشاهده واچ لیست خود را با گزینه‌های جدید سفارشی‌سازی بتا تنظیم کنید. می‌توانید ۱۲ معیار مهم را انتخاب کرده و تغییرات واچ لیست خود را مشاهده کنید (بخش Customize).

کپی تریدینگ چیست و چگونه ترید را کپی کنیم؟
بیشتر بخوانید

مرحله ۳: واچ لیست خود را به اشتراک بگذارید و واچ لیستهای دیگران را دنبال کنید

شما می‌توانید واچ لیست خود را در کوین مارکت کپ به‌صورت عمومی یا اختصاصی قرار دهید. اگر قصد ایجاد یک واچ لیست اختصاصی را دارید، صرفاً شما می‌توانید قیمت کوین‌های موردنظر خود را مشاهده کنید. اگر قصد استفاده از واچ لیست عمومی را دارید، می‌توانید فالوئرهای زیادی را که به واچ لیست شما علاقه دارند، جذب کنید. اگر قصد جذب فالوئرهای زیادی را دارید، نام مناسبی را برای واچ لیست خود انتخاب کنید. می‌توانید واچ لیست خود را از سمت راست صفحه با فشار دادن دکمه Share، به اشتراک بگذارید.

 

سایت کوین مارکت

 

صرف‌نظر از اختصاصی یا عمومی بودن واچ لیست شما، می‌توانید هر تعداد واچ لیست عمومی که می‌یابید، را دنبال کنید. می‌توانید با مشاهده تب‌های Following یا Popular، واچ لیست‌های جدیدی را بیابید.

 

سایت کوین مارکت

ایجاد پورتفوی در کوین مارکت کپ

شما می‌توانید سرمایه کریپتویی خود را به‌صورت یکپارچه با ابزار Portfolio کوین مارکت کپ، مدیریت کنید. این قابلیت کلیه دارایی‌های شما را در یک داشبورد نشان داده و به‌روزرسانی لحظه‌ای در مورد قیمت کوین‌ها انجام داده و با وجود بیش از ۲۰,۰۰۰ پایگاه داده، عملکرد آنها را تحلیل می‌کند. این قابلیت با گزینه‌های ساده و کاربرپسند، برای تازه‌کارها و سرمایه‌گذاران با تجربه، ویژگی بسیار مناسبی است.

  • وارد کوین مارکت کپ شوید و روی گزینه Create Portfolio کلیک کنید.

 

ثبت نام در کوین مارکت کپ

 

  • توکن‌ها / کوین‌های موردنظر خود را انتخاب کنید.

 

ثبت نام در کوین مارکت کپ

  1. تراکنش اضافه کنید (خرید / فروش)

برای اضافه کردن تراکنش‌ها، ابتدا مقدار سرمایه اولیه خود را وارد کنید. برای اولین خرید کریپتویی خود، بر روی buy با استفاده از این الگو کلیک کنید. مقدار کوین، قیمت هر کوین و تاریخ و زمان خرید و کارمزدهای تراکنش را در نظر بگیرید.

 

ثبت نام در کوین مارکت کپ

  1. پورتفوی اصلی را انتخاب کنید. شما اولین مرحله ایجاد پورتفوی را تکمیل کردید. در صفحه اصلی پورتفوی، می‌توانید میزان سرمایه، چارت‌ها و خلاصه اطلاعات کوین‌ها را مشاهده کنید.

 

ثبت نام در کوین مارکت کپ

  1. چندین پورتفوی بسازید. می‌توانید چندین پورتفوی در کوین مارکت کپ در سایت یا اپلیکیشن آن بسازید. با حرکت در صفحه پورتفوی، جعبه‌ای را با پورتفوی خود در آن، خواهید دید. بر روی create portfolio برای اضافه کردن پورتفوی جدید به‌حساب خود، کلیک کنید.

 

ثبت نام در کوین مارکت کپ

صرافی‌های برتر در کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ، صرافی‌های ارز دیجیتال را بر اساس حجم ترافیک، نقدینگی، حجم معامله و اطمینان به‌درستی حجم‌های معامله گزارش‌شده، رتبه‌بندی کرده و امتیاز می‌دهد. این وب‌سایت، ۲۴۶ صرافی اسپات را ارزیابی کرده و در جدولی که حاوی امتیاز، حجم معامله (۲۴ ساعته)، میانگین نقدینگی، تعداد بازدید هفتگی، بازارها، تعداد کوین‌ها و ارزهای فیات پشتیبانی شده است، فهرست می‌کند. مطابق تصویر زیر، سه صرافی binance ، coinbase و bybit ، در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

ثبت نام در کوین مارکت کپ

کلام پایانی

احتمالاً شما با مطالعه این مقاله، به این نتیجه رسیده‌اید که کوین مارکت کپ، جامع‌ترین و بهترین منبع برای یافتن کلیه اطلاعات مهم درباره ارزهای دیجیتال، وضعیت بازار، روند بازار و سایر معیارهای مهم جهت ترید و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو، محسوب می‌شود. همچنین دسترسی به این وب‌سایت چه از طریق رایانه و لپ‌تاپ و چه از طریق اپلیکیشن موبایل، استفاده از آن را بیش‌ازپیش ساده کرده است.

سوالات متداول

کوین مارکت کپ چه کاربردی دارد؟

این وبسایت برای دنبال کردن کلیه اطلاعات مرتبط با ارزهای دیجیتال و مروری بر وضعیت بازار کریپتو استفاده می شود.

کوین مارکت کپ چه مزایایی دارد؟

این وبسایت حاوی اطلاعاتی دقیق و با کیفیت در مورد ارزهای دیجیتال بوده و با ویژگی های متعددی همچون ایجاد واچ لیست و ایجاد پورتفوی، هر کاربر بازار کریپتو را به سوی خود جذب می کند.

آیا کوین مارکت کپ رایگان است؟

بله می توان از بسیاری از قابلیت های کوین مارکت کپ به صورت رایگان استفاده کرد. البته این وبسایت طرح های غیر رایگان  برای استفاده از ویژگی های بیشتر ارائه می کند.

آیا می توان کاربران دیگر را در کوین مارکت کپ دنبال کرد؟

بله یکی از ویژگی های این وبسایت، امکان دنبال کردن واچ لیست ها و سایر کاربران به خصوص کاربران مطرح دنیای کریپتو است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *