جستجو

ری استیکینگ ( Restaking ) چیست و چگونه می توان اتریوم را مجدداً برای افزایش جوایز ReStake کرد؟

ری استیکینگ ( Restaking ) چیست و چگونه می توان اتریوم را مجدداً برای افزایش جوایز ReStake کرد؟

در اتریوم و سایر بلاک ‌چین ‌های اثبات سهام (PoS)، امنیت شبکه مستقیماً به مقدار اعتبار‌دهنده ‌های فعال، نسبت توکن ‌های سهام در گردش و توزیع این توکن‌ ها بین اعتبارسنجی ‌های فعال مرتبط است. مکانیسم‌ های بازیابی انگیزه‌ ای برای این توکن‌ های سهامدار فراهم می‌ کنند که در غیر این صورت غیر فعال می ‌مانند تا عملکرد کلی بلاک چین را بهبود بخشند. این قطعه مفهوم ReStaking، اشکال مختلفی که می تواند داشته باشد، عملکرد بازسازی مایع، امنیت جمعی به دست آمده از طریق اتر استیک شده و مسائل بالقوه مرتبط با ReStaking را بررسی می کند.

ری استیکینگ ( Restaking ) چیست؟

ری استیکینگ ( Restaking ) یک رویکرد نوآورانه برای افزایش امنیت ارز های دیجیتال با اجازه دادن به سهامداران برای استفاده از اتر خود چندین بار در لایه اجماع معرفی می کند. این نه تنها پاداش سهامداران را افزایش می‌ دهد، بلکه امنیت کلی شبکه سهامداری را با امکان استقرار توکن ‌های Liquid Stake با اعتباردهنده‌ ها در شبکه‌ های مختلف تقویت می ‌کند.

توکن‌ های سهامدار معمولاً در بلاک چین ‌های PoS غیر فعال می ‌مانند. با این حال، از طریق ReStaking، این توکن‌ ها را می ‌توان فعال کرد تا پاداش‌ های بیشتری را برای بازپرداخت ‌کنندگان به ارمغان آورد. چه به‌طور مستقیم اتریوم را به اشتراک بگذارند و چه از یک توکن Liquid Staking (LST) استفاده کنند، افراد می‌ توانند از پروتکل بازگردانی مانند EigenLayer استفاده کنند تا پاداش ‌های بیشتری در توکن‌ های استیک شده خود کسب کنند.

شبکه اتریوم دارای تعداد قابل توجهی اعتبار سنجی است که در مکانیسم اجماع PoS شرکت می کنند و آن را از سایرین متمایز می کند. با وجود این، ETH مخاطره ‌آمیز همچنان خاموش است. پروتکل ‌های Liquid Staking با تبدیل ETH مستقر به توکن‌ های قابل تعویض وارد عمل می ‌شوند و به سهامداران اجازه می ‌دهند از آن ‌ها در برنامه ‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) استفاده کنند. این رویکرد همچنین حداقل شرط Staking 32 ETH را حذف می کند، و به کاربران با دارایی های کوچک تر امکان می دهد تا پاداش های Staking را کسب کنند.

معرفی کندل استیک و چارت‌های Candlestick
بیشتر بخوانید

انواع ری استیکینگ ( Restaking )

دو نوع اصلی ری استیکینگ ( Restaking ) وجود دارد: ReStaking بومی و Liquid Staking. ReStaking بومی به ‌طور خاص برای کاربرانی است که از یک نود اعتبارسنجی اتریوم استفاده می‌کنند و شامل قرارداد های هوشمندی است که دارایی ‌های سهامدار درون نود را مدیریت می ‌کنند. اعتبار سنجی ‌ها می ‌توانند از امنیت ارائه شده با تنظیم مجدد پروتکل‌ ها با قرار دادن توکن ‌های خود استفاده کنند. برای شرکت در یک برنامه ReStaking، اعتبار سنجی ها باید نرم افزار نود اضافی را برای ماژول ReStaking نصب و اجرا کنند.

انواع ری استیکینگ ( Restaking )

از سوی دیگر، بازیابی Liquid ها شامل کاربرانی است که از نشانه‌ های Liquid Stake استفاده می‌ کنند. هنگامی که یک سهامدار با استفاده از این روش دارایی ‌های خود را با اعتبارسنجی استیک می کند، اعتبار‌دهنده یک توکن برای آن‌ ها صادر می ‌کند که نشان دهنده سهام اوست. سپس می ‌تواند LST را مجدداً بخرد تا جوایز بیشتری کسب کند.

نحوه عملکرد مجدد Liquid Staking

با نگاه کردن به EigenLayer به عنوان مثال، می‌ توان فرآیند Liquid Staking را بهتر درک کرد. EigenLayer، با TVL بیش از ۲۵۰ میلیون دلار، به عنوان نقطه اتصال بین اتریوم و سایر برنامه های بلاک چین عمل می کند. این امنیت یکپارچه و بستری برای تجارت توکن های امنیتی فراهم می کند.

نحوه عملکرد مجدد Liquid Staking

ری استیکینگ ( Restaking ) از طریق قرارداد های هوشمند

EigenLayer به عنوان ساختار اساسی برای  ReStakingعمل می کند. افرادی که قبلاً ETH خود را استیکینگ کرده اند، چه از طریق روش ‌های مستقیم یا راه‌ حل‌ های Liquid Staking، می ‌توانند با قرارداد های هوشمند EigenLayer تعامل داشته باشند. این به آن ‌ها امکان می‌ دهد دارایی ‌های خود را مجدداً تصاحب کنند و امنیت پلتفرم ‌های مختلف را تقویت کنند و در نهایت یک سیستم امنیتی مشترک را ایجاد کنند که توسط اتریوم هدایت می‌ شود.

فرآیند ری استیکینگ ReStaking در EigenLayer

در اینجا مراحل ری استیکینگ در EigenLayer آمده است:

فرآیند ری استیکینگ ReStaking در EigenLayer

مرحله ۱: به وب سایت EigenLayer بروید و روی گزینه “Restake” واقع در منوی بالا کلیک کنید.

با این کار برنامه EigenLayer در یک تب جدید باز می ‌شود، جایی که می ‌توانید فرآیند ReStaking را ادامه دهید.

مرحله ۲: روی دکمه «اتصال کیف پول» در وسط منوی بالا کلیک کنید. می توانید MetaMask، Coinbase Wallet، WalletConnect یا OKX Wallet خود را متصل کنید.

در گوشه سمت راست بالا، نمادی با سه خط افقی خواهید دید که دسترسی به اسناد پشتیبانی، وبلاگ ها، Discord و بخش های انجمن را فراهم می کند.

مرحله ۳: در بخش Liquid ReStaking، LST مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر Rocket Pool Ether را انتخاب کنید، می توانید با استفاده از پنجره ظاهر شده، سپرده گذاری کنید یا آن را لغو کنید. لطفاً توجه داشته باشید که واریز ها در حال حاضر در زمان نگارش متوقف شده است.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

امنیت جمعی با استفاده از ETH سهامدار

امنیت جمعی از طریق استفاده از ETH سهامدار افزایش می یابد. هنگام راه ‌اندازی یک پروتکل جدید، این فرآیند معمولاً شامل ایجاد یک شبکه جدید اعتماد برای اطمینان از امنیت است. این شامل ایجاد شبکه ای از اعتباردهندگان و معرفی یک ارز دیجیتال بومی است. با این حال، ری استیکینگ این رویکرد را با فعال کردن پروتکل ها یا مجموعه های اعتبارسنجی فعال (AVS) برای بهره مندی از امنیت جمعی ارائه شده توسط سهامداران اتریوم متحول می کند. این به طور قابل توجهی فرآیند های توسعه را ساده می کند. AVS که به عنوان ماژول ‌های لایه Eigen نیز شناخته می ‌شود، اجزای مختلفی مانند زنجیره ‌های جانبی، پل‌ ها، شبکه ‌های اوراکل، شبکه‌ های نگهدارنده و لایه‌ های در دسترس بودن داده را در بر می‌گیرد. پیش از این، مهاجمان به طور بالقوه می توانستند امنیت یک AVS را به خطر بیندازند و باعث اختلال شوند. با این حال، مدل امنیتی تلفیقی EigenLayer مستلزم به چالش کشیدن کل سهام جمعی است که ارزش آن میلیارد ها دلار است و چنین تلاش هایی را بسیار چالش برانگیز می کند. در حالی که شرکت در قرارداد های هوشمند EigenLayer فرصت هایی را برای بازدهی بالاتر با ایمن سازی AVS های مختلف با ETH مجدد ارائه می دهد، اما خطرات بیشتری را نیز به همراه دارد. این خطرات شامل پتانسیل افزایش شرایط کاهش برای کاربرانی است که ETH خود را به خطر می اندازند. از طریق بازار EigenLayer، اعتباردهنده‌ های اتریوم می‌ توانند با انتخاب ماژول ‌ها بر اساس مشوق‌ های ارائه شده، از AVS پشتیبانی کنند.

ظهور ری استیکینگ ( Restaking ) به عنوان یک جزء DeFi

از آنجایی که روند ری استیکینگ مجدد به پیشرفت خود ادامه می ‌دهد، در آستانه تبدیل شدن به یکی از اجزای حیاتی DeFi است که نقدینگی و کاربران بیشتری را به سمت سهام اتریوم جذب می ‌کند، که از لحاظ تاریخی از نظر نسبت سهام از سایر شبکه ‌های PoS عقب مانده است. با به کارگیری هم افزایی بین LST و ری استیکینگ، اکوسیستم سهامداری اتریوم می تواند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

خطرات بالقوه برای بلاک چین های لایه ۱ ناشی از ری استیکینگ بر نیاز به رویکردی دقیق برای توسعه و اجرای خدمات Staking تاکید می کند. پرداختن به تعارضات بالقوه ای که ممکن است پس از بازیابی به وجود بیاید، در کاهش اثرات نامطلوب بسیار مهم است. در نظر گرفتن تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت ری استیکینگ بر اکوسیستم اتریوم می تواند منجر به یک نتیجه سودمند متقابل برای همه ذینفعان شود.

کجا می توان ETH را مجدداً مصرف کرد؟

سوالات متداول

مفهوم ری استیکینگ ( Restaking ) اتریوم چیست؟

بازسازی اتریوم شامل استفاده از اتر مستقر در شبکه اتریوم برای تامین امنیت سایر پروتکل ‌های غیر متمرکز به طور همزمان است.

بازده ری استیکینگ ( Restaking ) ETH چقدر است؟

پس از ادغام موفقیت آمیز در سال ۲۰۲۳، میانگین بازده سهام اتریوم از ۴ تا ۶ درصد متغیر است. با این حال، در شرایط بهینه، این رقم می تواند بیش از ۱۰٪ باشد.

فرآیند ری استیکینگ ( Restaking ) چگونه عمل می کند؟

خرید مجدد از طریق پلتفرمی مانند EigenLayer عموما مستلزم واریز ETH (یا مشتقات خاص ETH) به پروتکل، فعال کردن یک اپراتور و سپس انتخاب AVSهایی است که در ازای بهره ایمن شوند. یک روش ساده ‌تر برای قرار دادن، از طریق سرویس‌ های ReStaking Liquid مانند Puffer، Ether.Fi و Renzo است.

مزایای ری استیکینگ ( Restaking ) چیست؟

Restaking مزایایی مانند افزایش پاداش ‌های سهام، نقدینگی بهبود یافته، افزایش امنیت و اکوسیستم DeFi انعطاف ‌پذیرتر را به همراه دارد. با این وجود، خطرات بالقوه ای مانند کاهش جریمه ها، از دست دادن دائمی، و پیچیدگی دوباره سازی پروتکل ها را نیز به همراه دارد.

کجا می توان ETH را مجدداً مصرف کرد؟

در حال حاضر، توکن ‌های ETH دارای Stake بومی و  Liquid Stakeاند و می توان از طریق یک فرآیند انتخاب کردن در EigenLayer آن ها را  ReStakeکرد. برای ETH که به صورت بومی بازنویسی شده است، EigenLayer حقوق اعتبارنامه برداشت ETH استیک شده را به دست می آورد، در حالی که LST ها به قرارداد هوشمند EigenLayer سپرده می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *