جستجو

معرفی کامل بروکر فارکس و چگونگی انتخاب بروکر مناسب

معرفی کامل بروکر فارکس و چگونگی انتخاب بروکر مناسب

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در جهان محسوب می‌شود که مورد توجه بسیاری از تریدرهای ایرانی نیز قرار دارد. پرسش بسیاری از تریدرهای تازه‌کار در فارکس، در مورد بروکر و کارکرد آن در این بازار است. اگر بخواهید به یک تریدر حرفه‌ای در فارکس تبدیل شوید، ریسک ترید خود را کاهش دهید و تنها طی چند ثانیه به سود برسید، نمی‌توانید بدون وجود بروکر فارکس معامله کنید. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل با این بخش مهم بازار فارکس آشنا شویم. با ما همراه باشید.

بروکر فارکس چیست؟

کارگزار یا بروکر فارکس، یک واحد حقوقی است که به‌عنوان واسط میان فروشندگان و خریداران و یا بین تریدرها و بازار فارکس عمل می‌کند. اشخاص حقیقی نمی‌توانند ترید ارزهای خارجی را بدون وجود بروکر انجام دهند و لازم است تا کلیه عملیات معاملات از طریق یک بروکر، ثبت و انجام شود.

بروکر فارکس چیست؟

فعالیت‌های بروکرهای فارکس به‌شدت قانونمند بوده و این کارگزاری‌ها، ملزم به اخذ مجوز برای انجام فعالیت‌های خود هستند. مشارکت‌کنندگان اصلی بازار فارکس شامل تریدرها، اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی هستند.

بروکر فارکس چگونه کار می‌کند؟

شرکت بروکر، قراردادی را با ارائه‌کنندگان نقدینگی مانند بانک‌های بزرگ یا سیستم‌های ECN امضا می‌کند. همچنین بروکر حساب‌های مجزای بانکی را برای جدا کردن پول خود و پول مشتریان باز می‌کند. مشتری برای معامله در فارکس، باید توافقنامه خدمات بروکر را با بروکر فارکس منعقد کند. سپس حساب سرمایه‌گذار خرد به نام مشتری باز می‌شود. سپس مشتری درخواست خود را برای خرید یا فروش ارزهای خارجی با استفاده از سرویس معاملاتی فارکس ارسال می‌کند.

تفاوت فارکس و کریپتو ؛ کدام بازار برای شما مناسب‌تر است؟
بیشتر بخوانید

این درخواست‌ها، سفارش نامیده شده و می‌توان آن را به طرق مختلف انجام داد:

  • پلتفرم‌های معاملاتی، سفارش تریدر را با تطبیق آن با سفارش مخالف، اجرا می‌کنند. به طور مثال، بروکر دو سفارش را دریافت می‌کند: خرید ۱۰۰ یورو و فروش ۱۰۰ یورو با قیمت‌های تقاضا و فروش. سپس بروکر این سفارش‌ها را تطبیق داده و کارمزد خود را بین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی دریافت می‌کند.
  • بروکر فارکس سفارش را به تأمین‌کننده نقدینگی که به‌عنوان طرف قرارداد محسوب‌ می‌شود، ارسال کرده تا سفارش را اجرا کند.
  • سفارش تریدر به طور مستقیم به سیستم ECN منتقل شده و با بهترین قیمت انجام ‌می‌شود.

انواع بروکرهای فارکس

انواع متفاوتی از بروکرها در فارکس وجود دارند که هر کدام، محیط معاملاتی و ویژگی‌های متنوعی دارند. شناخت انواع بروکرها به تریدرها کمک می‌کند تا بهترین بروکر را بر اساس سبک و اهداف معاملاتی خود، انتخاب کنند.

انواع بروکرهای فارکس

بروکرهای دارای میز معاملاتی

بروکرهای دارای میز معاملاتی (DD brokers)  که با نام بازارساز نیز شناخته می‌شوند، نقشی حیاتی به‌عنوان کارگزاری فارکس ایفا کرده و نقدینگی لازم را برای مشتریان خود تأمین می‌کنند. این بروکرها قیمت‌های پیشنهادی و تقاضا را تنظیم کرده و سفارش‌ها را به‌صورت داخلی تعیین می‌کنند و ازاین‌حیث، بازارساز نامیده می‌شوند.

بروکرهای دارای میز معاملاتی

بروکرهای DD، سمت مقابل ترید مشتری قرار گرفته و ریسک طرف مقابل را ایجاد می‌کنند. به طور مثال، اگر یک مشتری وارد پوزیشن خرید یک جفت‌ارز شود، بروکر این جفت‌ارز را به مشتری خواهد فروخت. در این مدل، بروکرها می‌توانند از اسپرد و اختلاف بین قیمت خرید (پیشنهاد) و فروش (تقاضا)، به سود برسند.

نقاط قوت نقاط ضعف
بروکرهای DD عموماً باعث تضمین اجرای سفارش شده و تریدهای شما در قیمت مظنه حتی در طی شرایط پرنوسان بازار پر شوند. از آنجایی که سود بروکرهای DD با زیان مشتریان به دست می‌آید، ممکن است تعارض منافع به وجود بیاید؛ بنابراین منافع آنها لزوماً با شما هم‌خوان نیست.
بروکرهای DD عموماً اسپردهای ثابتی را ارائه می‌کنند و امکان پیش‌بینی‌پذیری برای هزینه‌های معاملاتی شما فراهم می‌شود. ریسک دست‌کاری قیمت و احتمال تغییر قیمت‌ها توسط بروکر برای فعال شدن حد ضرر و کال مارجین تریدرها وجود دارد.
DDها عموماً از اسپرد کسب درآمد کرده و کارمزد اضافی دریافت نمی‌کنند. ترید در مقابل واسط، به معنای شفافیت کمتر در مقایسه با معامله در یک صرافی عمومی یا شبکه است. ممکن است مظنه قیمت‌ها از سوی بروکرهای DD لزوماً با شرایط واقعی بازار یکسان نباشد.
بسیاری از بروکرهای DD برای تریدرهای تازه‌کار مناسب هستند و پلتفرم‌های معاملاتی کاربرپسندی را با منابع آموزشی ارائه می‌کنند. ممکن است برخی از بروکرهای DD، سفارش‌های شما را محدود کرده و باعث بروز مشکل برای استراتژی‌های معاملاتی شما شوند.

بروکرهای بدون میز معاملاتی (NDD)

بروکرهای بدون میز معاملاتی، در سمت مقابل ترید یک معامله‌گر قرار نمی‌گیرند. در واقع، آنها تریدرها را به طور مستقیم به بازار بین‌بانکی متصل کرده و باعث تسهیل تریدها از طریق تأمین‌کنندگان نقدینگی می‌شوند.

بروکرهای بدون میز معاملاتی (NDD)

انواع دسته‌های بروکرهای NDD عبارت‌اند از:

پردازش مستقیم (STP)

بروکرهای STP، سفارش‌های تریدرها را به طور مستقیم به تأمین‌کنندگان نقدینگی بدون هیچ مداخله‌ای، انتقال می‌دهند. این بروکرها اسپردهای متفاوتی را عرضه کرده که عموماً میزان آنها با وجود نقدینگی بالا، کمتر است.

شبکه ارتباط الکترونیک (ECN)

بروکرهای ECN باعث تسهیل محیط معاملات می‌شوند، به‌نحوی‌که چندین مشارکت‌کننده شامل بانک‌ها، صندوق‌های پوشش ریسک و تریدرهای دیگر می‌توانند، قیمت‌های پیشنهادی را ارائه کنند. بروکرهای ECN، پلتفرمی را ارائه می‌کنند که تریدرها می‌توانند مستقیماً با یکدیگر معامله کرده و بهترین قیمت‌های پیشنهادی و تقاضا از شبکه، عرضه شوند. این مدل موجب ایجاد یک محیط معاملاتی شفاف با اسپرد کم می‌شود.

نقاط قوت نقاط ضعف
بروکرهای NDD، قیمت‌گذاری شفاف‌تری را به دلیل نزدیک‌تر بودن مظنه قیمت‌ها به قیمت‌های واقعی بازار ارائه می‌کنند. اسپردهای بروکرهای NDD باتوجه‌به نقدینگی بازار متغیر هستند. این موضوع می‌تواند برای پیش‌بینی دقیق هزینه‌های معامله، چالش‌برانگیز باشد.
ماهیت رقابتی شبکه‌های ECN و STP، منجر به اسپرد کمتر برای تریدرها می‌شود. در طی دوره‌های نقدینگی کم، ممکن است سفارش‌های شما با قیمت موردنظر شما تأمین نشده و یا به طور کامل رد شود.
بروکرهای NDD، سفارش‌های متنوع‌تری را ارائه کرده و کنترل بیشتری برای استراتژی‌های معاملاتی شما مهیا می‌کنند. ممکن است برخی از بروکرهای NDD، حداقل سپرده‌گذاری بالاتری نسبت به بروکرهای DD داشته باشند.

بروکرهای دسترسی مستقیم به بازار (DMA)

بروکرهای DMA، امکان دسترسی مستقیم تریدرها را به بازار بین‌بانکی فارکس مهیا کرده و آنها می‌توانند از استخرهای نقدینگی، استفاده کنند. این بروکرها تریدرها را به بانک‌های اصلی و مؤسسات مالی مهم در بازار بین‌بانکی فارکس، متصل می‌کنند. سفارش‌ها به طور مستقیم در بازار اعمال شده و بدین ترتیب، تریدها با بهترین قیمت ارز دیجیتال ممکن انجام می‌شوند.

نقاط قوت نقاط ضعف
تریدرها قیمت‌های واقعی بازار را مشاهده کرده و می‌توانند با بازار واقعی بین‌بانکی تعامل کنند. بروکرهای DMA عموماً کارمزدهای معاملات را دریافت می‌کنند که این موضوع باعث هزینه بیشتر معاملات می‌شود.
سفارش‌ها با نقدینگی بازار اجرا شده و منجر به تأمین بهتر نقدینگی معاملات می‌شوند. ترید از طریق DMA مستلزم سرمایه بیشتر ناشی از ماهیت دسترسی به بازارهای نهادی است.
سفارش‌ها در معرض دست‌کاری بروکر قرار نمی‌گیرند. استفاده از بروکرهای DMA نیازمند دانش پیشرفته و شناخت ساختار بازار است.

مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب بروکر فارکس

انتخاب بروکر مناسب برای معامله موفق ضروری است. انتخاب یک بروکر مناسب در بازار فارکس، بستگی به اهداف معاملاتی، میزان تجربه و ریسک‌پذیری شما دارد. در جدول زیر به مهم‌ترین نکات انتخاب بروکر مناسب اشاره کرده‌ایم.

ساعت باز شدن بازار فارکس
بیشتر بخوانید
سبک معامله

اسکلپرها و تریدرهای روزانه بیشتر ترجیح می‌دهند از اسپردهای کمتر بروکرهای NDD استفاده کنند. سویینگ تریدرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت، اسپردهای ثابت بروکرهای DD را ترجیح می‌دهند.

میزان تجربه

تریدرهای تازه‌کار به دنبال استفاده از پلتفرم‌های کاربرپسند و منابع آموزشی ارائه شده توسط بروکرهای DD هستند. تریدرهای مجرب بیشتر به فکر کنترل و شفافیت بیشتر بوده که توسط بروکرهای NDD عرضه می‌شوند.

ریسک‌پذیری

تریدرهایی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، بیشتر ترجیح می‌دهند از سفارش تضمینی بروکرهای DD استفاده کنند. کسانی که ریسک بیشتری را در معاملات خود لحاظ می‌کنند، به دنبال استفاده از اسپردهای کمتر بروکرهای NDD هستند.

پلتفرم معاملاتی

ویژگی‌ها و قابلیت‌های پلتفرم معاملاتی بروکر را ارزیابی کنید. به عواملی مانند سهولت در استفاده، ابزارهای چارتینگ و سرعت اجرای سفارش توجه کنید. متاتریدر ۴ (MT4)، متاتریدر ۵ (MT5) و cTrader، پلتفرم‌های بسیار خوبی برای معامله در بازار فارکس هستند.

هزینه معاملات

اسپردها و کارمزد معاملات بروکرهای مختلف را مقایسه کنید. هزینه کمتر معاملات می‌تواند تأثیر معناداری بر سودآوری کلی شما داشته باشد.

نتیجه‌گیری

بروکر فارکس، یک شرکت خدمات مالی است که امکان دسترسی تریدرها به خرید و فروش ارزهای خارجی را مهیا می‌کند. در واقع فارکس نقش واسط را بین تریدرها و بازار پرطرف‌دار فارکس ایفا کرده و سفارش‌های تریدرهای مختلف را تطبیق می‌دهد. باتوجه‌به وجود انواع گوناگون بروکرهای فارکس، توصیه می‌شود حتماً پیش از انتخاب بروکر مناسب، به طور کامل در مورد امکانات، کارمزدهای معامله و پلتفرم‌های معاملاتی آنها تحقیق کنید.

فارکس فکتوری (Forex Factory) چیست؟ به همراه آموزش تصویری و کاربردی
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

منظور از بروکر در فارکس چیست؟

بروکر، یک شرکت مستقل است که وظیفه آن، سازمان دهی و اجرای تراکنش های مالی تریدرها و بازار فارکس است و نقش میانجی را برای سامان دادن سفارش های خرید و فروش ایفا می کند.

در هنگام انتخاب بروکر فارکس، به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما باید به عوامل مختلف مانند هزینه های معامله، منابع آموزشی، پلتفرم معاملاتی بروکر، نوع پشتیبانی از مشتریان، محیط قانونی و لایسنس های بروکر، شهرت و اعتبار بروکر و کارمزد های معاملاتی هر یک از بروکرهای فارکس توجه کنید.

بهترین بروکرهای فارکس در جهان کدامند؟

Exness, XM, JustMarkets, XTB, Pepperstone, AvaTrade, FxPro, Oanda, Swissquote, و HFM به عنوان برترین بروکرهای فارکس شناخته شده و طیف گسترده ای از خدمات و پلتفرم های معاملاتی و ابزارها را در اختیار تریدرها قرار می دهند.

آیا بازار فارکس پرریسک است؟

بله، بازار فارکس جزو پرریسک ترین و در عین حال پرسود ترین بازارهای مالی است و توصیه می شود حتما با آموزش کامل و کسب تجربه کافی، در این بازار پرطرفدار معامله کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *