جستجو

بیت کوین چیست؟ آشنایی با اولین ارز دیجیتال جهان

بیت کوین چیست

به دنیای بیت کوین خوش آمدید ، دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید پول خود را به‌طور کامل کنترل کرده و تراکنش‌هایتان را بدون هیچ نظارت هیچ نهادی مثل بانک یا دولت انجام دهید و کارمزد ارسال پول شما به سراسر جهان نیز بسیار ناچیز باشد. این کوین، نخستین ارز دیجیتال در جهان و جایگزین ارزهای رسمی کشورها بوده و تحولی بسیار بزرگ در تبادلات مالی، به‌شمار می‌آید. با این حال و علی رغم محبوبیت بیت کوین ، هنوز بسیاری از مردم اطلاعات چندانی در مورد چیستی و چگونگی عملکرد آن ندارند. در این مقاله می‌خواهیم، در مورد این ارز دیجیتال محبوب دنیای کریپتو صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC)، یک ارز با فرمت دیجیتال است که تراکنش‌های آن در یک شبکه غیر متمرکز به نام بلاکچین انجام ‌می‌شود. بیت کوین بر خلاف ارزهای خارجی مانند دلار آمریکا یا یورو، توسط هیچ نهاد مرکزی مانند دولت یا یک مؤسسه مالی، صادر یا قانون‌گذاری نمی‌شود. این ارز دیجیتال ، در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد.

بیت کوین، یک ارز دیجیتال است زیرا از تکنیک‌های رمزنگاری برای تأمین امنیت تراکنش‌ها و کنترل ایجاد واحدهای جدید استفاده می‌کند. واژه Bitcoin، برگرفته از ترکیبی از دو واژه bit و coin است.

بیت کوین چیست

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین، یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا است. کاربران با این ارز دیجیتال می‌توانند تراکنش‌های مالی خود را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به‌واسطه ای مثل بانک، انجام دهند. فناوری مهمی که موجب تحقق این امر می‌شود، بلاکچین نام دارد. بلاک چین بیت کوین، یک لجر عمومی و حاوی سابقه‌ای از تمامی تراکنش‌های انجام شده در بیت کوین است. این اطلاعات توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها با نام گره‌های بیت کوین نگهداری شده که در فرآیند صحت سنجی و راستی‌آزمایی تراکنش‌ها مشارکت دارند. هر گره، دارای نسخه‌ای از کل بلاکچین است که این ویژگی، موجب تحقق شفافیت و امنیت بیشتر می‌شود.

کاربران برای استفاده از بیت کوین به ولت دیجیتالی نیاز دارند که امکان نگهداری، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را می‌دهد. تأمین امنیت ولت‌ها با کلیدهای رمزنگاری شده انجام می‌گردد که عموماً به‌صورت رشته‌های طولانی از اعداد و حروف هستند. این کلیدها، شناسه‌های منحصر به فردی برای کاربران بوده و آنها می‌توانند با استفاده از این کلیدها، به سرمایه خود دسترسی داشته ‌باشند.

اندازه بلاک بیت کوین چیست و چه تأثیری بر بیت کوین دارد؟
بیشتر بخوانید

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت کوین، فرایندی است که طی آن بیت کوین های جدید ایجاد شده و تراکنش‌ها، صحت سنجی می‌شوند. این روش، نقش بسیار مهمی در حفظ یکپارچگی شبکه بیت کوین ایفا می‌کند. ماینرها از رایانه‌های قدرتمند جهت حل مسائل پیچیده ریاضی برای تأمین امنیت تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاکچین استفاده می‌کنند.

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ شامل جمع شدن مجموعه‌ای از تراکنش‌های در شرف اجرا در یک بلوک و تلاش برای یافتن راه حل یک پازل ریاضی است. ماینر اولی که بتواند پازل را حل کند، این فرصت را دارد که بلوک را به بلاکچین اضافه کند و بیت کوین های تازه ضرب شده را به‌عنوان پاداش دریافت ‌کند. این فرآیند، اثبات کار (Proof of work) نام دارد.

پروتکل بیت کوین جهت جلوگیری از تراکم بلاکچین با بلوک‌ها و تراکنش‌ها، دشوار بودن مسئله ریاضی را بر اساس کل توان محاسباتی شبکه، تنظیم می‌کند. بدین ترتیب، بلوک‌های جدید تقریباً هر ۱۰ دقیقه اضافه می‌شوند. با گذشت زمان و ماین شدن تعداد بیشتری از بیت کوین ها، پاداش ماینینگ نیز کاهش می‌یابد. تعداد کل بیت کوین های عرضه‌شده، ۲۱ میلیون کوین است و بر اساس برآوردها، آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ ماین خواهد شد.

کاربرد بیت کوین

برای استفاده از بیت کوین، ابتدا باید ولت بیت کوین خود را ایجاد کنید. ولت یا کیف پول، ابزاری دیجیتال است که امکان مدیریت و نگهداری ارزهای دیجیتال را به شما می‌دهد. ولت بیت کوین، آدرس منحصر به فردی را برای دریافت وجوه ایجاد کرده و دارای کلیدهای رمزنگاری شده جهت امضا و راستی‌آزمایی تراکنش‌ها است. فناوری بلاکچین به‌صورت یک لجر دیجیتال عمل کرده و تمامی تراکنش‌های بیت کوین در شبکه همتا را ثبت می‌کند. این لجر شامل زنجیره‌ای از بلوک‌ها است که هر بلوک شامل داده‌های تراکنش و یک مرجع نسبت به بلوک قبل است.

اندازه بلاک بیت کوین چیست و چه تأثیری بر بیت کوین دارد؟
بیشتر بخوانید

چگونه می‌توان از بیت کوین استفاده‌ کرد؟

بیت کوین به‌دلیل ماهیت غیر متمرکز خود، دنیای جدیدی از فرصت‌ها را ایجاد کرده است. این ارز دیجیتال اساساً برای پرداخت الکترونیک کالاها و خدمات استفاده شده و کاربرد زیادی برای تراکنش‌های بین المللی دارد. بسیاری از کسب وکارها از بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت به‌دلیل افزایش روز افزون محبوبیت آن و پیشرفت فناوری پرداخت بیت کوین استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، بیت کوین به‌عنوان یک دارایی دیجیتال و منبع ذخیره ارزش شناخته می‌شود. برخی از افراد بیت کوین را خریده و در کیف پول‌های خود نگهداری کرده و به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای مانند طلا یا سایر کالاهای گران‌بها، به آن می‌نگرند. در برخی از کشورها به‌خصوص کشورهایی که با بی ثباتی اقتصادی و تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، بیت کوین به‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک در برابر تلاطم‌های اقتصادی استفاده می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین، به‌معنای نصف شدن پاداش ماینینگ بیت کوین است. در واقع، ماینرها %۵۰ بیت کوین کمتر در ازای راستی‌آزمایی تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. زمان بندی هاوینگ بیت کوین به‌ازای هر ۲۱۰۰۰۰ بلوک (تقریباً هر چهار سال یک‌بار) تنظیم شده است. این پروسه تا زمانی که کل ۲۱ میلیون بیت کوین توسط شبکه تولید شده باشد، ادامه می‌یابد.

هاوینگ بیت کوین، رویداد مهمی برای تریدرها است، زیرا در این رویداد، تعداد بیت کوین های تازه تولید شده توسط شبکه، کاهش می‌یابد. بدین ترتیب کل عرضه کوین های جدید محدود شده و در صورت بالا بودن تقاضا، قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد. در جدول زیر، اطلاعات کاملی در مورد رویداد هاوینگ ارائه شده است.

عرضه روزانه بیت کوین جدید پاداش بلوک تعداد بلوک تاریخ رویداد
۷۲۰۰ ۵۰ BTC جدید جنسیس بلاک (بلوک صفر) ۳ ژانویه ۲۰۰۹ عرضه بیت کوین
۳۶۰۰ ۲۵ BTC جدید ۲۱۰,۰۰۰ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ هاوینگ اول
۱۸۰۰ ۱۲.۵ BTC جدید ۴۲۰,۰۰۰ ۹ جولای ۲۰۱۶ هاوینگ دوم
۹۰۰ ۶.۲۵ BTC جدید ۶۳۰,۰۰۰ ۱۱ می ۲۰۲۰ هاوینگ سوم
۴۵۰ ۳.۱۲۵ BTC جدید ۸۴۰,۰۰۰ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ هاوینگ چهارم
۲۲۵ ۱.۵۶۲ BTC جدید ۱۰,۰۵۰,۰۰۰ سال ۲۰۲۸ هاوینگ پنجم
۱۱۲.۵ ۰.۷۸۱ BTC جدید ۱,۲۶۰,۰۰۰ سال ۲۰۳۲ هاوینگ ششم
۵۶.۲۵ ۰.۳۹ BTC جدید ۱,۴۷۰,۰۰۰ سال ۲۰۳۶ هاوینگ هفتم
۲۸.۱۲۵ ۰.۱۹ BTC جدید ۱,۶۸۰,۰۰۰ سال ۲۰۴۰ هاوینگ هشتم
۱۴.۰۶۲ ۰.۰۹۷ BTC جدید ۱,۸۹۰,۰۰۰ سال ۲۰۴۴ هاوینگ نهم
۷.۰۳ ۰.۰۴۸ BTC جدید ۲,۱۰۰,۰۰۰ سال ۲۰۴۸ هاوینگ دهم

نگهداری بیت کوین با کیف پول سرد و گرم

نگهداری امن بیت کوین، اهمیت بسیار زیادی برای تمامی کاربران ارزهای دیجیتال دارد. کیف پول‌های بیت کوین کاملاً همانند کیف پول‌های فیزیکی که پول و نقد و کارت‌های بانکی شما را نگهداری می‌کنند، کوین های BTC شما را نگهداری می‌کنند. این ولت‌ها ازکلید عمومی که آدرس ایمیل سایر کاربران جهت ارسال بیت کوین به شماست، نگهداری کرده و همچنین از کلید اختصاصی شما که به‌منظور تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنید، محافظت می‌کند.

کیف پول گرم

کیف پول گرم، یک ولت نرم افزاری بیت کوین است که همواره به اینترنت متصل است. این اتصال موجب می‌شود تا کیف پول گرم گزینه مناسبی برای تکمیل سریع تراکنش‌های بیت کوین باشد، اما از طرفی موجب افزایش ریسک‌های امنیتی می‌شود. هنگامی که کاربران حساب‌های خود در صرافی‌هایی کرپیتویی مانند کوین بیس (Coin base) و بایننس (Binance) ایجاد می‌کنند، این صرافی‌ها کیف پول‌های گرم را به کاربران ارائه می‌کنند.

کیف پول سرد

کیف پول سرد، نوعی کیف پول بیت کوین هستند که کلیدهای اختصاصی شما را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. معمولاً این کیف پول‌ها به‌صورت یک USB درایو کوچک یا کارت بوده و تصویر کوچکی دارند. این ولت‌ها، به‌دلیل اینکه کمتر در معرض خطر هک شدن و فیشینگ قرار دارند، امنیت بیشتری دارند.

کیف پول سرد یا گرم

کیف پول سرد یا گرم

انتخاب بین کیف پول گرم و سرد بستگی به نحوه استفاده شما از بیت کوین دارد. اگر تراکنش‌های ارز دیجیتال را به‌طور مکرر انجام می‌دهید، کیف پول گرم، گزینه مطلوب‌تری است. اما اگر شما ماینر بیت کوین هستید و یا سرمایه‌گذاری هستید که مقدار زیادی از BTC را نگهداری می‌کنید، امنیت کیف پول سرد بیشتر است. شما می‌توانید از هر دو نوع کیف پول به‌طور همزمان چه برای تراکنش‌های روزانه خود و چه برای نگهداری بیت کوین در بلند مدت استفاده ‌کنید. برخی از کیف پول‌ها، سازوکارهای یکپارچه‌ای را با انواع کیف پول دیگر مانند لجر ارائه می‌کنند.

کیف پول متامسک چیست و چگونه آن را نصب کنیم؟ نحوه نصب متامسک
بیشتر بخوانید

نحوه خرید بیت کوین

برای خرید بیت کوین ، لازم است تا معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین انجام شود. در این فرآیند، کاربران می‌توانند به‌ازای پرداخت پول خود (مانند ریال در صرافی‌های داخلی و دلار یا تتر در صرافی‌های خارجی)، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را بخرند. همچنین بسیاری از صرافی‌های اصلی بیت کوین، پلتفرمی را برای معامله بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال ارائه کرده‌اند.

برای شروع خرید بیت کوین، ابتدا باید حساب خود را در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید، سپس مرحله راستی‌آزمایی را انجام داده و پول خود را در حساب سپرده‌گذاری کنید. در مرحله بعد، از سرمایه خود برای خرید بیت کوین استفاده ‌کنید. در نهایت تراکنش‌های بیت کوین در لجر بلاکچین ثبت شده و ماینرهای بیت کوین، تراکنش‌ها را اعتبار سنجی کرده و آنها را زنجیره بلوک‌های موجود اضافه می‌کنند.

مزایا و معایب بیت کوین

در جدول زیر، مزایا و معایب بیت کوین، ارائه‌شده‌اند.

مزایا معایب
قابلیت دسترسی و نقدینگی: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بیت کوین، قابلیت دسترسی و نقدینگی آن است. می‌توان از این کوین برای خرید کالاها و خدمات در سراسر جهان، استفاده‌ کرد. همچنین امکان فروش بیت کوین در تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد. نوسان زیاد: نوسانات قیمتی بیت کوین نسبت به بسیاری از کامودیتی ها و کالاهای بهادار، بیشتر است. عدم قطعیت نسبت به ارزش و کاربرد آینده بیت کوین و همچنین برخی از رخنه‌های امنیتی در گذشته، موجب بروز نوسانات زیادی در این کوین شده‌اند. همچنین از نگاه برخی افراد، غیر متمرکز بودن این کوین هیچ تضمینی برای ارزشمند بودن آن نیست.
امنیت کاربر: فناوری بیت کوین قابلیت شناسایی کاربران را از طریق کدهای عددی دارد. این کدهای اختصاصی مالکیت شما بر ارزهای دیجیتال را اثبات کرده و می‌توان آنها را در کیف پول اختصاصی نگهداری کرد. همچنین فناوری بلاکچین با امکان تایید انجام تراکنش از کیف پول مالک، نوعی سپر امنیتی محسوب‌ می‌شود. عدم وجود مقررات دولتی: غیر متمرکز بودن، با وجود اینکه یک مزیت محسوب‌ می‌شود، اما می‌توان آن را یک عیب نیز در نظر گرفت. برخلاف یک ارز فیات که قانون‌گذاری آن توسط یک بانک مرکزی انجام‌ می‌شود، تراکنش‌های بیت کوین پشتیبانی قانونی ندارند و عموماً بازگشت‌پذیر نیستند.

 

عدم وابستگی به نهاد متمرکز: بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است، یعنی توسط هیچ دولت یا بانکی قانون‌گذاری نشده است. بنابراین، بر خلاف ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، دولت‌ها هیچ کنترلی بر بیت کوین ندارند. نگرانی‌های زیست‌محیطی: فرآیند ماینینگ بیت کوین، نیازمند صرف مقدار زیادی انرژی برای حل مسائل پیچیده ریاضی و راستی‌آزمایی تراکنش‌ها است. برق مصرفی این فرآیند بسیار زیاد بوده و این امر نگرانی‌های زیست‌محیطی زیادی در پی داشته است.
بازدهی بالا: رشد بسیار بالای بیت کوین از زمان پیدایش آن تاکنون، گویای ظرفیت استثنائی این ارز دیجیتال است. بسیاری از معامله گران و سرمایه‌گذاران، از بیت کوین به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد مطرح و سلبریتی‌ها در دنیا نیز در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. عدم پذیرش در تمامی حوزه‌ها: هر چند بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند ماکروسافت در حال آغاز پذیرش بیت کوین هستند، اما همچنان این کوین به‌صورت گسترده در جهان پذیرفته نشده است.

 

کلام پایانی

بیت کوین، نوعی ارز دیجیتال است که از فناوری بلاکچین برای پشتیبانی از تراکنش‌ها بین کاربران در یک شبکه غیر متمرکز استفاده می‌کند. بیت کوین های جدید به‌عنوان بخشی از فرآیند ماینینگ تولید می‌شوند و پاداش به افرادی تعلق می‌گیرد که سیستم رایانه‌ای آنها به‌ راستی‌آزمایی تراکنش‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر، بیت کوین معتبرترین ارز دیجیتال در بازار کریپتو است و بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای مالی در دنیا، به فکر استفاده از این فناوری تازه برای مراوده‌های مالی خود در سراسر جهان هستند.

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، کیست؟ حقایق جالب در مورد Satoshi Nakamoto
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

بیت کوین چیست؟

 بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که شبیه پول عمل کرده و تراکنش های مالی با آن خارج از کنترل تمامی افراد، گروه ها یا نهاد ها انجام شده و در نتیجه نیازی به دخالت طرف سوم در تراکنش های مالی با بیت کوین نیست.

افراد تازه کار چگونه در بیت کوین سرمایه گذاری کنند؟

ابتدا باید حساب کاربری خود را در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید. ۲. ولت بیت کوین خود را ایجاد کنید. هنگامی که یک کوین را خریداری می کنید، این کوین در کیف پول دیجیتال شما نگهداری می شود. ۳. ولت خود را به یک حساب بانکی وصل کنید. ۴. سفارش بیت کوین خود را ثبت کنید. ۵. سرمایه گذاری خود را مدیریت کنید.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین یک روش پرداختی است که از ارز مجازی به جای ارزهای رایج کشورها استفاده می کند. بیت کوین از یک بلاکچین جهت تامین امنیت اطلاعات تراکنش خارج از کنترل نهاد های متمرکز مالی استفاده می کند.

چگونه بیت کوین، پول واقعی ایجاد می کند؟

بیت کوین در یک شبکه رایانه ای غیر متمرکز یا لجر پراکنده اجرا شده و تراکنش ها به طور کامل راستی آزمایی می شوند. هنگامی که رایانه های شبکه، تراکنش ها را راستی آزمایی و پردازش می کنند، بیت کوین های جدید تولید می شوند. این رایانه های شبکه ای یا ماینرها، تراکنش را در ازای پرداخت پول نقد به جای بیت کوین، پردازش می کنند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *