جستجو

همه‌چیز درباره اندیکاتور زیگزاگ در متاتریدر

همه‌چیز درباره اندیکاتور زیگزاگ در متاتریدر

در بازارهای مختلف از جمله بازار فارکس ، تریدرها از اندیکاتورهای متنوعی برای تشخیص معکوس شدن روند قیمت و سایر فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. اندیکاتور زیگزاگ، یکی از پرکاربردترین ابزارها در متاتریدر ۴ (MT4) است که علاوه بر تشخیص قیمت قله‌ها و دره‌ها، به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت احتمالی کمک می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم با این اندیکاتور، کاربردها و نحوه استفاده از آن در پلتفرم متاتریدر آشنا شویم. اگر شما نیز قصد استفاده از یک اندیکاتور کارآمد را در بازار فارکس دارید، این مقاله را حتماً تا پایان مطالعه کنید.

اندیکاتور زیگزاگ MT4 چیست؟

اندیکاتور زیگزاگ (Zigzag indicator) در متاتریدر ۴، یک اندیکاتور تکنیکال است. این اندیکاتور در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی شامل MT4 و MT5 استفاده می‌شود. این اندیکاتور به‌صورت یک خط شکسته است که قله‌ها و دره‌ها را در یک چارت قیمت به یکدیگر متصل می‌کند. از آنجایی که زیگزاگ از طریق مهم‌ترین قله‌ها و دره‌ها ترسیم می‌شود، می‌توان به‌سادگی از آن برای تحلیل چارت قیمت استفاده کرد.

اندیکاتور زیگزاگ MT4

اندیکاتور زیگزاگ به تحلیل حرکت قیمت بر روی چارت کمک می‌کند. تریدرهایی که در استراتژی خود از امواج الیوت استفاده می‌کنند، غالباً از زیگزاگ برای شناسایی امواج استفاده می‌کنند. این اندیکاتور به حذف پراکندگی جزئی قیمت بر روی چارت و تعریف ساختار موج (موتیو یا اصلاحی) کمک می‌کند.

تنظیمات اندیکاتور زیگزاگ در MT4

اندیکاتور زیگزاگ نقاط قله و دره چارت را شناسایی و به هم متصل کرده و فاصله بین این نقاط مساوی یا بیشتر از درصد تعیین شده برای مقیاس قیمت است. برای استفاده از اندیکاتور زیگزاگ، باید درصد حرکت قیمت تعیین شود.

تنظیمات اندیکاتور زیگزاگ در MT4

تنظیمات اصلی زیگزاگ استاندارد عبارت‌اند از:

Deviation: حداقل تغییر قیمت موردنیاز برای اندیکاتور را جهت تشکیل کف و سقف بر روی چارت، تعیین می‌کند. این شاخص بر حسب درصد اندازه‌گیری شده و مقدار پیش‌فرض آن، ۵ است. البته در نظر گرفتن مقدار ۱۰، باعث می‌شود تا صرفاً نوسانات قیمت %۱۰ یا بیشتر، در چارت نشان داده شود.

در این حالت، تغییرات قیمتی کوچک‌تر حذف شده و تحلیلگر می‌تواند تصویر بزرگ‌تری را مشاهده کند.

Depth: این پارامتر نشان‌دهنده حداقل فاصله (بر حسب درصد) بین قله‌ها و دره‌های ۲ کندل متوالی است که موجب می‌شود تا اندیکاتور یک کف و سقف محلی را تشکیل دهد.

Backstep: این شاخص نشان‌دهنده حداقل تعداد کن دل‌ها بین کف و سقف‌های محلی است.

نحوه اضافه کردن اندیکاتور زیگزاگ به متاتریدر

می‌توان به‌سادگی اندیکاتور زیگزاگ را به متاتریدر اضافه کرد. از آنجایی که این اندیکاتور در این پلتفرم وجود دارد، تریدر صرفاً باید بر روی Insert کلیک کرده، منو را پایین برده و بر روی Indicator کلیک کند و سپس به زیر منوی بعدی Custom رفته و سپس بر روی Zigzag Indicator کلیک کند.

در این مرحله، یک جعبه گفتگو باز شده و تریدر می‌تواند پارامترهای موردنظر خود را تغییر دهد. مهم‌ترین پارامترها، در تب Input شامل Depth، Deviation و Backstep هستند. شما می‌توانید مقادیر متفاوتی را برای این پارامترها در نظر بگیرید. تغییر مقدار این پارامترها، بر درجه حساسیت تغییرات قیمت تأثیر می‌گذارد. اگر مقادیر کمتری نسبت به مقادیر پیش‌فرض در نظر گرفته شوند، تعداد کف و سقف‌های محلی افزایش یافته و در نتیجه اندیکاتور، خطوط بیشتری را ترسیم می‌کند.

معرفی کامل اندیکاتور باند بولینگر
بیشتر بخوانید

اندیکاتور زیگزاگ چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که اندیکاتور زیگزاگ اولین و پایین‌ترین نقطه را مشخص می‌کند، به دنبال نقطه ریورسال تا در حالتی است که حرکت نزولی اصلاحی فراتر از مقادیر تعیین شده در تنظیمات نباشد. پس از یافتن نقطه ریورسال، زیگزاگ دومین و بالاترین نقطه را در چارت قیمت نشان می‌دهد. سپس، اندیکاتور بر اساس همین اصل، به دنبال نقطه سوم یعنی پایین‌ترین نقطه است و این رویه تا زمان برآورده شدن پارامتر Depth ادامه می‌یابد. بنابراین، زوایای ترسیم شده توسط الگوی زیگزاگ در فارکس، ناشی از تغییرات قیمت با درصد مشخص به میزان مساوی یا بیشتر از مقادیر معین است.

استراتژی‌های معاملات فارکس با اندیکاتور زیگزاگ

زیگزاگ یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورها در بازار فارکس است. این اندیکاتور باعث هر چه ساده‌تر شدن تشخیص روند و تغییرات کلی قیمت است. ایده اصلی، آزمودن هر استراتژی پیش از اجرای آنها در ترید واقعی است. توصیه می‌شود از یک حساب دمو برای شناخت هر چه دقیق‌تر استراتژی‌های معاملاتی با اندیکاتور زیگزاگ استفاده شود. از طرفی به تریدرها توصیه می‌شود از اندیکاتور زیگزاگ به‌عنوان تنها شاخص برای ورود به یک پوزیشن معاملاتی استفاده نکنند و از سایر اندیکاتورها و شاخص‌های بازار نیز در کنار این اندیکاتور بهره ببرند.

استراتژی های معاملات فارکس با اندیکاتور

مهم‌ترین استراتژی‌های معاملات فارکس با اندیکاتور زیگزاگ عبارت‌اند از:

تأیید روند

می‌توان از اندیکاتور زیگزاگ در استراتژی‌های تابع روند برای تأیید جهت اصلی روند استفاده کرد. پس از مشاهده اصلاح قیمت، می‌توان از زیگزاگ برای ورود به معامله ادامه روند و تأیید گرفتن از تداوم روند، استفاده کرد. گرفتن پوزیشن لانگ در زمانی که زیگزاگ پس از یک‌روند نزولی، حالت صعودی پیدا می‌کند، ایده مطلوبی به نظر می‌رسد. می‌توان منتظر اصلاح قیمت بود و صرفاً زمانی وارد شد که قیمت نشانه‌های ادامه روند را با زیگزاگ نشان می‌دهد. بسیاری از الگوهای ادامه روند، باعث ساده شدن فرایند تشخیص ری تریس‌ها می‌شوند.

سویینگ تریدینگ

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اندیکاتور زیگزاگ، تشخیص سریع نقاط قله و دره است. می‌توان هنگامی وارد ترید شد که قیمت تا سطح مهمی اصلاح شده و زیگزاگ، تأیید معکوس شدن روند را می‌دهد. می‌توان حد سود در این حالت را نقطه سویینگ بعدی زیگزاگ در نظر گرفت.

آشنایی کامل با سوشال تریدینگ (Social Trading) در کریپتو
بیشتر بخوانید

فیبوناچی ریتریسمنت با زیگزاگ

بسیاری از تریدرهایی که از ابزار فیبوناچی ریتریسمنت استفاده می‌کنند، از اندیکاتور زیگزاگ نیز برای تشخیص هر چه‌بهتر سطوح و حداکثر و حداقل تغییرات قیمت در موارد استفاده از ابزار فیبوناچی، بهره می‌برند. ورود به معامله با احتساب سطوح فیبوناچی و نقاط ریورسال زیگزاگ به‌صورت هم‌زمان، کارایی بسیار بیشتری نسبت به استفاده صرف از فیبوناچی دارد.

 تشخیص حمایت و مقاومت

می‌توان برای شناسایی هر چه ساده‌تر سطوح حمایت و مقاومت، از اندیکاتور زیگزاگ استفاده کرد. تریدرها غالباً از این سطوح برای معامله نوسانی در بازارهای رنج استفاده می‌کنند. بازارهای رنج نسبت به روندها، بیشتر رخ می‌دهند و بدین ترتیب، می‌توان از اندیکاتور زیگزاگ برای ترسیم سریع حمایت و مقاومت استفاده کرد و تریدرها از سود حاصل از بازگشت قیمت، بهره ببرند.

مزایا و معایب اندیکاتور زیگزاگ

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایا و معایب اندیکاتور زیگزاگ اشاره کرده‌ایم.

مزایا معایب
تشخیص حرکات اصلی قیمت: یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اندیکاتور زیگزاگ، حذف نویزهای موجود در چارت بازار و تمرکز بر حرکات مهم قیمت است. اندیکاتور تأخیری: این اندیکاتور متکی به داده‌های قیمتی گذشته است و حرکات قیمت در آینده را پیش‌بینی نمی‌کند. ممکن است روندها پیش از شکل‌گیری خطوط روند جدید، تغییر کنند.
شناسایی سطوح حمایت و مقاومت: اندیکاتور زیگزاگ به تریدرها در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کمک می‌کند. این اندیکاتور با متصل کردن قله‌ها و دره‌های مهم، نواحی را نشان می‌دهد که قیمت در گذشته حمایت شده و یا با مقاومت مواجه شده است. این سطوح برای تعیین نقاط ورود و خروج و تعیین سطوح حد ضرر مفید هستند. وابستگی به تنظیم مقادیر در بازارهای مختلف: تنظیمات بهینه اندیکاتور زیگزاگ بین دارایی‌ها و بازارهای متفاوت، متغیر است. برای یافتن بهترین درصد پارامترها، انجام آزمون و خطا ضروری است.
سادگی: بر خلاف بسیاری از اندیکاتورهای تکنیکال که به محاسبات و تنظیمات پیچیده‌ای نیاز دارند، می‌توان به‌سادگی اندیکاتور زیگزاگ را شناخت و تفسیر کرد. این اندیکاتور نمایشی تصویری از تغییرات قیمت را ارائه کرده و ابزار مناسبی برای کلیه تریدرها است. احتمال ارائه سیگنال کاذب: ممکن است رشدهای سریع و البته کوتاه‌مدت قیمت، باعث ترسیم خطوط زیگزاگ علی‌رغم عدم تأیید روند جدید شوند و در نتیجه سیگنال‌های اشتباهی صادر شود.
شناسایی روند قیمت: اندیکاتور زیگزاگ کاربرد زیادی در شناسایی روند قیمت دارد. این اندیکاتور با متصل کردن قله‌ها و دره‌ها، یک الگوی زیگزاگ را تشکیل داده و سویینگ های قیمت را نشان می‌دهد.  
تشخیص معکوس شدن قیمت: بسیاری از تریدرها از اندیکاتور زیگزاگ برای تشخیص معکوس شدن احتمالی قیمت در بازار استفاده می‌کنند. هنگام تغییر جهت اندیکاتور، می‌توان شاهد تغییر روند قیمت بود.  

کلام پایانی

اندیکاتور زیگزاگ یکی از بهترین اندیکاتورها مورد استفاده تریدرها در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار فارکس است. از مهم‌ترین مزایای این اندیکاتور، می‌توان به شناسایی تغییرات روند قیمت و شناسایی قله‌ها و دره‌ها، تحلیل هر چه ساده‌تر امواج الیوت، شناسایی نقاط ورود و خروج و تأیید گرفتن روندها اشاره کرد. البته بسیاری از کارشناسان توصیه کرده‌اند که از این اندیکاتور در کنار سایر اندیکاتورها تکنیکال استفاده شود تا بهترین نتیجه ممکن برای ورود به یک پوزیشن معاملاتی حاصل شود.

سوالات متداول

اندیکاتور زیگزاگ چیست؟

اندیکاتور زیگزاگ، ابزاری مهم است که تحلیلگران از آن برای شناسایی معکوس شدن روند، تعیین سطوح حمایت و مقاومت و شناسایی تغییرات قیمت با حذف نوسانات کوتاه مدت استفاده می کنند. با این اندیکاتور، بسیاری از تغییرات قیمت در بازه های زمانی کوتاه، نادیده گرفته می شود.

اندیکاتور زیگزاگ چگونه کار می کند؟

به طور کلی این اندیکاتور برای تعیین جهت روند استفاده می شود. هنگامی که جهت قیمت تغییر می کند، اندیکاتور خط جدیدی را ترسیم می کند. قله های بالاتر و کف های بالاتر در اندیکاتور زیگزاگ به منای حرکت صعودی قیمت است. قله های پایین تر و کف های پایین تر در اندیکاتور زیگزاگ، روند نزولی را نشان می دهد. این اندیکاتور موجب شناسایی قله ها و دره های اصلی شده و قله ها و دره های محلی نه چندان مهم را حذف می کند.

اندیکاتور زیگزاگ چه مزایایی دارد؟

اندیکاتور زیگزاگ باعث کاهش تاثیر نوسانات تصادفی قیمت شده و برای شناسایی روندهای قیمت و تغییرات روند قیمت استفاده می شود. این اندیکاتور بهترین عملکرد را در بازارهای رونددار دارد.

آیا زیگزاگ، یک اندیکاتور تاخیری است؟

بله اندیکاتور زیگزاگ، یک اندیکاتور تاخیری است و نمی توان صرفا از این اندیکاتور برای ورود به پوزیشن های معاملاتی استفاده کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *