جستجو

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

اصطلاحات ارز دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال، بسیار بزرگ و پیچیده‌است. بسیاری از کاربرانی که به‌تازگی وارد این فضا می‌شوند، با انواع اصطلاحات ارز دیجیتال و مفاهیم گوناگون مواجه می‌شوند که ممکن است در نگاه اول دچار سردرگمی شوند. همچنین به‌دلیل پویایی اکوسیستم کریپتو و معرفی مفاهیم تازه به این فضا، بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران کهنه‌کار نیز ملزم به آشنایی کامل با جدیدترین اصطلاحات ارز دیجیتال هستند. در این مقاله، می‌خواهیم ضروری‌ترین و البته تازه‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

حمله %۵۱

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال، حمله %۵۱ است. این حمله یک موقعیت فرضی است که طی آن بیش از نیمی از توان رایانشی در یک شبکه بلاک‌چین، توسط یک فرد یا گروه کنترل شده و در نتیجه آنها می‌توانند تراکنش‌های مورد نظر خود را تایید کنند. اگر یک گروه به این سطح از قدرت در شبکه دست پیدا کند، در این صورت توانایی تغییر بلاک‌چین را خواهد داشت.

حمله ۵۱ درصدی در بلاکچین چیست و چگونه انجام می‌شود؟ بررسی کامل
بیشتر بخوانید

ایردراپ

رویدادی است که طی آن یک پروژه بلاکچین ، توکن‌ها یا کوین‌های رایگان را در میان کاربران توزیع می‌کند. ایردراپ به ارزشمندتر شدن یک پروژه کمک می‌کند.

ایردراپ

آلت‌کوین

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال ، آلت‌کوین است. آلت‌کوین، هر ارز دیجیتال یا توکن به‌جز بیت کوین (BTC) است. به طور مثال، اتریوم (ETH) یک آلت‌کوین است.

ATH

ATH (All Time High) به معنای بیشترین قیمت تاریخی یک دارایی دیجیتال است. این اصطلاح به طور گسترده در فضای کریپتو و رسانه‌های اجتماعی مانند X (توییتر سابق) مطرح می‌شود.

روند خرسی

 منظور از روند خرسی (bearish trend)، دیدگاه تریدرها یا سرمایه‌گذاران نسبت به نزول قیمت است و به دنبال فروش توکن‌ها / کوین‌های خود هستند.

بازار خرسی

بازاری که در آن قیمت‌ها در حال نزول بوده و احساسات منفی نسبت به ارزهای دیجیتال به اوج خود می‌رسد. این روند منجر به افت تقاضا و انتظار خریداران برای خرید ارزهای دیجیتال در قیمت‌های پایین‌تر می‌شود.

بازار خرسی

بلاک‌چین

بلاک‌چین (blockchain) نوعی دفتر کل غیرمتمرکز است که از سوابق یا تراکنش‌ها نگهداری کرده و مبنای عملکرد بسیاری از ارزهای دیجیتال است. بلاک‌چین از کریپتوگرافی برای اتصال بلاک‌ها در یک چین (زنجیره) استفاده می‌کند به‌نحوی‌که هر بلاک به بلوک قبلی خود متصل شده و امکان نفوذ به آن غیر ممکن است.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال (cryptocurrency)، نوعی دارایی دیجیتال است که از رمزنگاری به‌عنوان معیار اصلی امنیتی خود جهت کنترل ایجاد واحدهای بیشتر و راستی‌آزمایی تراکنش‌ها در شبکه غیرمتمرکز خود استفاده می‌کند.

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

اوراق مشتقه کریپتو

اوراق مشتقه کریپتو، یک ابزار مالی است که ارزش آن، برگرفته شده از یک دارایی اصلی است. این اوراق، قراردادهایی هستند که بین دو گروه بر اساس قیمت یک آیتم خاص در تاریخ مشخصی در آینده، معامله می‌شوند.

روند گاوی

منظور از روند گاوی (bullish trend)، صعودی بودن قیمت یک ارز دیجیتال در آینده و خرید توکن‌ها / کوین‌ها توسط سرمایه‌گذاران با امید افزایش قیمت آنها است.

بازار گاوی

یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد فضای کریپتو، بازار گاوی (bull market) است. منظور از بازار گاوی، بازاری صعودی است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت دارایی‌های دیجیتال افزایش یافته و آنها به بازده بهتری دست پیدا کنند.

دارایی‌های بومی کریپتویی

 دارایی‌های بومی کریپتویی، توکن‌های دیجیتال بر روی کی پلتفرم بلاک‌چین هستند که ارزش آنها به‌جای یک منبع خارجی مانند ارز فیات یا یک شرکت سهام، وابسته به اجماع غیرمتمرکز در میان تمام یا بیشتر کاربران است. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به اتر، بایننس کوین (BNB) و بیسیک اتنشن توکن (BAT) اشاره کرد.

برنامه‌های غیر متمرکز (DAppها)

برنامه‌های غیرمتمرکز (Dencentralized applications) جزو مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. DAppها، برنامه‌هایی نرم‌افزاری هستند که در بستر بلاک‌چین ساخته و میزبانی شده و کاربران با وظایف مختلف، می‌توانند به‌صورت همتا به همتا به‌جای اتکا به نهادهای واسط مانند دولت‌ها یا بانک‌ها، مراوده‌ها و تراکنش‌های خود را انجام دهند. برنامه‌های غیرمتمرکز، بیشتر برای اجرای عملیات مالی غیرمتمرکز، استفاده می‌شوند.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک مدل جدید برای سازمان‌دهی و انجام تراکنش‌ها، مبادله‌ها و اجرای سرویس‌های مالی بر مبنای ارزهای دیجیتال است. اصلی‌ترین ویژگی DeFi، عدم حضور قدرت متمرکز برای کنترل یا اجرای عملیات است.

دفتر کل توزیع‌شده

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed ledger)، پایگاه داده‌ای است که در میان چند گره در نقاط جغرافیایی و کشورهای مختلف گسترش یافته است و کاملاً غیرمتمرکز و شفاف است.

دامپینگ

دامپینگ، فرایند انتقال یک‌باره حجم بزرگی از کوین‌ها به صرافی‌های ارز دیجیتال است که به دلیل بیشتر شدن عرضه نسبت به تقاضا برای کوین‌ها، باعث کاهش قابل‌توجه قیمت آنها می‌شود.

DYOR

DYOR مخفف (Do Your Own Research) و یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال به معنای آن است کلیه سرمایه‌گذاران کریپتو پیش از سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال، ملزم به تحقیق در مورد آن هستند.

نقاط ورود و خروج

نقاطی که یک سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد یک توکن / کوین خاص را خرید و فروش کند.

ERC-20

ERC-20 یک استاندارد فنی است که برای قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین اتریوم استفاده شده و بر اساس آن، کلیه توکن‌ها و تراکنش‌ها منطبق با قوانین خاصی هستند.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع (Fear and greed index)، یک شاخص جهت سنجش احساسات سرمایه‌گذاران درباره وضعیت بازار است. این شاخص احساسات بازار کریپتو را از ۰ تا ۱۰۰ از بسیار ترسناک (مقادیر کمتر) تا طمع بسیار بالا (مقادیر بیشتر) طبقه بندی می‌کند.

FOMO

 یکی از پراستفاده‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال به‌خصوص در بازار صعودی، FOMO یا ترس از دست دادن است. FOMO پدیده‌ای را توصیف می‌کند که طی آن سرمایه‌گذاران یک دارایی را بر اساس کنش‌های دیگران، خرید و فروش می‌کنند و فرصت‌های پرسودتر را از دست می‌دهند.

فورک

فورک، به‌روزرسانی نرم‌افزار است که با نسخه‌های قبلی یک پروتکل ارز دیجیتال سازگار نیست و یک شاخه کاملاً جدید از بلوک ۰ ایجاد می‌شود.

FUD

منظور از FUD، ترس، عدم قطعیت و تردید است که برای توصیف بدبینی برخی از مشارکت‌کنندگان بازار درباره ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

گس

گس نامی است که به هزینه تراکنش اجرای یک قرارداد هوشمند اطلاق شده و در اتریوم و سایر پلتفرم‌های مشابه به کار می‌رود. گس بر حسب واحد Gwei که یک میلیاردیم یک اتر است، پرداخت می‌شود.

هاوینگ

فرایندی است که طی آن پاداش‌های ماینینگ بیت‌کوین به میزان %۵۰ طی هر چهار سال کاهش می‌یابد؛ این فرآیند به‌منظور کاهش و کنترل عرضه کل انجام‌می‌شود (زیرا هیچ گاه بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین، ماین نخواهد شد).

همه‌چیز درباره هاوینگ بیت کوین و تأثیر آن بر بازار کریپتو
بیشتر بخوانید

HODL

HODL، اشتباه نگارشی است که به‌جای کلمه hodl توسط یک کاربر ناشناس در تالار گفتگوی بیت‌کوین تالک نوشته شد و بعدها، جامعه کریپتو از این واژه به‌عنوان یک شعار برای نگهداری (holding) ارزهای دیجیتال در بلندمدت علی‌رغم نوسان‌های بازار، استفاده کرد.

کیف پول گرم

 هر نوع ولت کریپتویی که به اینترنت متصل می‌شود، کیف پول گرم نامیده می‌شود. اتصال به اینترنت موجب می‌شود این نوع کیف پول بیشتر در معرض هک شدن قرار داشته باشد. استفاده از این ولت‌ها برای نگهداری در بلندمدت توصیه نمی‌شود، بلکه می‌توان از آنها برای ارسال / دریافت وجوه در صورت نیاز استفاده کرد.

مارکت کپ

مارکت کپ یا ارزش بازار یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. منظور از مارکت کپ، ارزش کل توکن‌ها / کوین‌های در گردش یک پروژه کریپتویی است که از حاصل‌ضرب قیمت کنونی یک توکن در کل توکن‌ها / کوین‌های در گردش، محاسبه می‌شود.

کوین مارکت کپ چیست؟ آموزش کامل وب‌سایت CoinMarketCap
بیشتر بخوانید

میم‌کوین

میم‌کوین ، نوعی ارز دیجیتال است که هیچ ارزش ذاتی نداشته و بیشتر توسط کاربران در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغ و برجسته می‌شود.

ماینر

ماینر، فرد یا گروهی از افراد است که از توان رایانشی دستگاه‌های ماینینگ خود برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین استفاده کرده و در ازای خدمات خود، پاداش دریافت می‌کنند.

To the moon

این اصطلاح برای توصیف افزایش بسیار زیاد قیمت یک ارز دیجیتال، استفاده می‌شود.

NFT

NFT یا توکن غیرقابل‌تعویض، دارایی دیجیتالی است که منحصربه‌فرد بوده و امکان جایگزینی آن وجود ندارد.

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند، بخشی از کد است که در بلاک‌چین پس از برآورده شدن شرایطی خاص، اجرا می‌شود؛ این روش این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز را بدون نیاز ایجاد بلاک‌چین از ابتدا، ایجاد کند.

استیبل‌کوین

استیبل‌کوین  ، نوعی ارز دیجیتال است که برای حداقل شدن نوسان قیمت طراحی شده است و معمولاً ارزش آن وابسته به ارزش یک دارایی فیزیکی مانند دلار آمریکا یا فلزات مانند نقره و طلا است.

استیبل کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟
بیشتر بخوانید

استیکینگ

هنگامی که شما کوین‌های خود را استیک می‌کنید، در واقع آنها را در یک ولت دیجیتال به‌منظور نگهداری شبکه، قفل می‌کنید. هنگامی که ولت شما در حال استیک است، پاداش / توکن‌های بیشتری را دریافت می‌کنید، البته شما نمی‌توانید این کوین‌ها را حین قفل بودن، ترید کنید.

توکنومیک

منظور از توکنومیک، مطالعه تأثیر متغیرهای مختلف در یک اقتصاد بر یکدیگر و تأثیر بر فرایند تصمیم‌گیری است. توکنومیک، شاخه‌ای از اقتصاد است که به دنبال بررسی تأثیر انواع مختلف دارایی‌های دارای ارزش پولی بر تغییرات درون اقتصاد است.

ارزش کل قفل‌شده (TVL)

منظور از TVL، کل ارزش کوین‌های قفل‌شده در گره اصلی تقسیم‌بر تعداد گره‌های اصلی موجود در آن نقطه است. TVL برآوردی را در مورد ارزشمند بودن یا اشباع بودن یک پروژه ارائه می‌کند.

کارمزد تراکنش

منظور از کارمزد تراکنش، مجموع هزینه پرداخت شده به ماینرها جهت تأیید تراکنش‌ها در بلوک‌ها و اضافه کردن آنها به شبکه بلاک‌چین است.

اسکلپینگ

منظور از اسکلپینگ، خرید و فروش یک کوین / توکن طی چند نوبت در یک روز با تایم فریم‌های کوتاه به‌منظور کسب سود از نوسان‌های کوچک در آن بازه زمانی است.

مقیاس‌پذیری

منظور از مقیاس‌پذیری (Scalability)، قابلیت یک سیستم، شبکه یا فرایند جهت مدیریت مقدار عملیات در فزاینده است که محصولات آن توسط یک فروشگاه تجارت الکترونیک به‌صورت آنلاین فروخته شده و یا حجم تراکنش آن در یک شبکه بلاک‌چین بدون به خطر افتادن امنیت یا عملکرد آن افزایش می‌یابد.

بازده سرمایه‌گذاری (ROI)

منظور از بازده سرمایه‌گذاری، درصد بازدهی سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه اولیه است. این شاخص غالباً جهت سنجش عملکرد یک ارز دیجیتال خاص یا استراتژی معاملاتی استفاده شده و هر چه این شاخص بیشتر باشد، نتایج بهتری را نشان می‌دهد.

کلید اختصاصی

کلید اختصاصی، یک کلید رمزنگاری است که طی آن کاربران می‌توانند ارز دیجیتال را از ولت خود ارسال کنند، اما امکان دریافت وجود را با کلید اختصاصی خود ندارند. این کلید، منحصربه‌فرد بوده و معمولاً شامل ۶۴ کاراکتر برای رمزگشایی ولت شما یا انجام امضای دیجیتال است.

کلید عمومی

کلید عمومی، یک کلید رمزنگاری است که طی آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را از یکدیگر دریافت کنند، اما نمی‌توان از آن برای ارسال وجود استفاده کرد. این کلیدها منحصربه‌فرد بوده و معمولاً شامل ۶۴ کاراکتر جهت رمزنگاری ولت یا انجام امضای دیجیتال است.

P2P

P2P، کوتاه شده عبارت peer to peer و به‌معنای تراکنش بین دو نفر بدون دخالت واسط یا نهاد مرکزی است.

اثبات کار

اثبات کار (Proof of Work)، یک مکانیزم و الگوریتم اجماع و روشی برای اعتبارسنجی بلاکچین با ارائه ظرفیت رایانش است. این روش اثبات می‌کند که ماینرها عملیات رایانشی را انجام داده و هش ۶۴ کاراکتری مورد نیاز برای اضافه کردن بلوک جدید به بلاک‌چین را حدس زده‌اند.

اثبات سهام

اثبات سهام، یک مکانیزم اجماع است که توسط بسیاری از بلاک‌چین‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین، استفاده می‌شود. ولیدیتورها در فرایندی با نام استیکینگ، از کوین‌های مختص بلاک‌چین به‌عنوان سپرده جهت تولید کوین‌های جدید استفاده می‌کنند و در ازای آن، پاداش دریافت می‌کنند.

نهنگ

نهنگ (whale)، فردی حقیقی یا حقوقی است که مالک مقدار قابل‌توجهی از یک ارز دیجیتال است. هر چند هیچ آستانه مشخصی برای احتساب یک کاربر به‌عنوان نهنگ وجود ندارد، لازم است تا تعداد توکن‌ها یا کوین‌های او به‌اندازه‌ای باشد که بر قیمت یک ارز دیجیتال در بازار، تأثیرگذار باشد. اساساً نهنگ‌ها از سرمایه کافی برای دست‌کاری بازار برخوردار هستند.

آن‌چین

آن‌چین در فناوری بلاک‌چین، به معنای تراکنش‌هایی هستند که در بلاک‌چین ثبت می‌شوند. این تراکنش‌ها برای تمامی افراد قابل مشاهده و کاملاً شفاف بوده و می‌توان آنها را با بلاک‌چین، راستی‌آزمایی کرد. به طور مثال، اگر فردی یک کوین را از ولت خود به ولت شما ارسال کند، تراکنش به‌صورت آن‌چین خواهد بود.

لایه ۲

لایه ۲، پروتکلی است که در بلاکچین اجرا می‌شود. لایه ۲ به‌منظور کمک به بهبود مقیاس پذیری یک بلاکچین با امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر به‌صورت آفچین طراحی شده ‌است.

لایه دوم اتریوم چیست؟بهترین پروژه‌های لایه ۲ اتریوم در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

کلام پایانی

بازار کریپتو، یکی از تازه‌ترین بازارها در مقایسه با بازارهایی همچون فارکس یا بورس است. ازاین‌رو، بسیاری از کاربران در ابتدای وجود خود به این فضا، با مشکلات زیادی جهت شناخت اصطلاحات ارز دیجیتال مواجه می‌شوند. در این مقاله تلاش شد تا ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را که باید برای ورود و معامله در ارزهای دیجیتال بدانید، معرفی شود.

سوالات متداول

 چرا باید با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا شد؟

تردیدی نیست که برای ورود به بازار کریپتو و شروع معامله کوین ها/ توکن های مختلف، باید شناخت کافی از مبانی و اصطلاحات رایج در این محیط داشت.

آلتکوین چیست؟

به کلیه ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین، آلت کوین می گویند.

میم کوین چیست؟

میم کوین، نوعی ارز دیجیتال است که ارزش ذاتی نداشته و غالبا تحت پشتیبانی جامعه هواداری در رسانه های اجتماعی قرار دارد.

ایردراپ در کریپتو چیست؟

منظور از ایردراپ، عرضه رایگان توکن ها یا کوین ها توسط تیم پروژه با اهداف متفاوت است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *