جستجو

معرفی اکوسیستم ترون (TRON) و بهترین پروژه‌های آن در سال ۲۰۲۴

در بین کلیه بلاک‌چین‌های موجود در دنیای کریپتو، ترون (TRON) از شهرت بالایی به‌خاطر مقیاس‌پذیری، کارمزد پایین تراکنش و تمرکز بر حوزه‌هایی همچون امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، NFTها و برنامه‌های سرگرم‌کننده برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با اکوسیستم TRON، بهترین پروژه‌های درحال‌توسعه این بلاک‌چین  و ولت آن آشنا شویم. اگر شما نیز قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کریپتو در سال ۲۰۲۴ را دارید، حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

ترون چیست؟

ترون ، بلاک‌چینی است که برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، امور مالی غیرمتمرکز و NFTها ساخته شده است. معماری TRON، امکان پردازش سریع تراکنش‌ها را مهیا کرده و پلتفرم بسیار مطلوبی برای کاربران و توسعه‌دهندگان به شمار می‌آید. همچنین این اکوسیستم از قابلیت مطلوبی برای پشتیبانی از استیبل‌کوین‌هایی همچون USDT و اپ‌های گوناگون در حوزه گیمینگ برخوردار است.

ترون چیست

اکوسیستم ترون در طی سال گذشته، رشد معناداری را با تحت‌تأثیر همکاری‌های جدید، افزایش پذیرش سرویس‌های DeFi و عرضه پلتفرم‌های نوآورانه‌ای مانند سان پامپ (SunPump) تجربه کرد. در زمان نگارش این مقاله، اکوسیستم DeFi ترون به‌عنوان دومین اکوسیستم ارزشمند در بازار با ارزش کل قفل‌شده (TVL) بیش از ۸.۲۵ میلیارد دلار محسوب می‌شود. این میزان رشد، گویای اهمیت راهبردی ترون در صنعت بلاک‌چین و علاقه روزافزون توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران به تراکنش‌های پرسرعت و کم‌هزینه در این اکوسیستم است.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

بلاک‌چین ترون چگونه کار می‌کند؟

از نگاه بسیاری از کارشناسان، اکوسیستم ترون مشابه پلتفرم اتریوم است، اما می‌توان تفاوت‌هایی را بین آنها مشاهده کرد. بلاک‌چین اتریوم از ارز دیجیتال بومی خود (ETHER) به‌عنوان روش پرداخت برای مشارکت‌کنندگان شبکه یا ولیدیتورها استفاده می‌کند. TRON از امتیازات پهنای باند در روش پرداخت خود بهره می‌برد. هر کاربر به طور پیش‌فرض، ۶۰۰ امتیاز پهنای باند دارد که معادل ۶۰۰ بایت داده است. تراکنش‌ها بر حسب میزان بایت‌های اشغال شده در یک بلوک اندازه‌گیری می‌شوند، بنابراین اگر یک تراکنش بزرگ‌تر از مقدار مجاز پیش‌فرض باشد، کاربر باید امتیاز بیشتری را بخرد. می‌توان امتیازات بیشتر پهنای باند را با استیک کردن TRX به دست آورد.

بلاک‌چین ترون چگونه کار می‌کند؟

TRON از استیکینگ در یک پروتکل اجماع با نام اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake) استفاده می‌کند. استیکرها پاداش‌های خود را در ازای ارائه وضعیت بلاک‌چین در کنار کارمزدهای تراکنش، دریافت می‌کنند. علاوه براین، میزان دارایی استیک شده، قدرت بیشتری به آنها در فعالیت‌های حاکمیتی مانند رأی‌دهی می‌دهد.

عملکرد بازار ترون در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴

ترون در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، به چندین دستاورد مهم دست یافت و جایگاه خود را به‌عنوان بازیگر کلیدی در صنعت بلاک‌چین بهبود بخشید. عرضه پلتفرم‌هایی همچون سان پامپ که برای عرضه منصفانه میم کوین های TRON طراحی شده اند، نقش معناداری در فعالیت آنچین و مشارکت جامعه هواداران داشت. سان پامپ، به تنهایی موجب کسب درآمدی معادل ۱.۸۴ میلیون TRX از زمان عرضه خود شد که نشان دهنده سرعت بالای پذیرش این پلتفرم است.

همکاری‌های ترون نیز نقش بسیار مهمی در گسترش اکوسیستم آن ایفا کردند. همکاری با پلتفرم‌هایی همچون اورایچین جهت یکپارچه‌سازی AI و کرو فایننس برای ارتقای برنامه‌های DeFi، گویای گسترش فعالیت‌های اکوسیستم است. این پیشرفت‌ها موجب تقویت جایگاه TRON به‌خصوص در بخش DeFi شد به‌نحوی‌که ترون از نظر TVL (ارزش کل قفل شده) پس از اتریوم، در جایگاه دوم قرار دارد. قابلیت این اکوسیستم جهت پشتیبانی مؤثر از استیبل‌کوین‌ها در کنار عرضه پلتفرم میم کوین سان پامپ، موجب رشد پرشتاب ترون و جذابیت هر چه بیشتر این اکوسیستم در سال ۲۰۲۴ شده است.

ولت ترون چیست؟

ولت ترون، نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که امکان نگهداری توکن‌های ترون (TRX) را به شما می‌دهد. ولت‌های TRON غالباً کاربردهای دیگری در مواردی همچون استیکینگ، خرید/ فروش یا استفاده در بین شبکه‌های مختلف دارد. بااین‌حال، اصلی‌ترین وظیفه ولت TRON ، تسهیل نگهداری، ارسال و دریافت توکن TRX است. انواع ولت‌های قابل استفاده برای نگهداری TRX شامل ولت‌های موبایلی، ولت‌های دسکتاپی، ولت‌های سخت‌افزاری، ولت‌های تحت وب و ولت‌های کاغذی هستند.

بهترین ولت ترون

انتخاب بهترین ولت به موارد مختلف از جمله سهولت در استفاده و امنیت بالا بستگی دارد. چه شما هولدر باتجربه TRX باشید و چه به‌تازگی وارد اکوسیستم TRON شده‌اید، می‌توانید از فهرست زیر بهترین ولت ترون را انتخاب کنید.

بهترین ولت ترون

سوییس مانی (swissmoney)

سوییس مانی ولت TRON است که به‌عنوان پلی بین ارز فیات و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این ولت به‌صورت تحت وب و ولت موبایل در دسترس قرار دارد و کاربران می‌توانند TRON خود را به ارزهای دیجیتال و بالعکس در یک پلتفرم واحد تبدیل کنند.

کیف پول گواردا (Guarda Wallet)

گواردا ولت، یک کیف پول چندمنظوره با پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال است که از TRX و ۵۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. این کیف پول، چند پلتفرمی است و در نسخه‌های موبایل، دسکتاپ و وب قابل استفاده است.

ترون لینک (TronLink)

ترون لینک به طور رسمی توسط بنیاد ترون به‌عنوان کیف پول TRON پیشنهاد شده و به‌صورت انحصاری برای اکوسیستم TRON طراحی شده است. این کیف پول در قالب افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل عرضه شده است.

اتمیک ولت (Atomic Wallet)

اتمیک ولت، یک کیف پول امن، غیرمتمرکز و کاربرپسند برای مدیریت TRX و ۳۰۰ ارز دیجیتال دیگر است. این کیف پول در دو نسخه دسکتاپ و اپ موبایل در دسترس کاربران قرار دارد.

بهترین پروژه‌های کریپتویی ترون در سال ۲۰۲۴

در این بخش، به فهرستی از بهترین و خوش‌آتیه‌ترین پروژه‌ها و dAppهای در حال اجرا در اکوسیستم TRON در سال جاری اشاره می‌کنیم. این فهرست بر اساس کاربرد، ارزش و شهرت هر پروژه ارائه شده است.

JustLend DAO در بخش DeFi

JustLend DAO، نخستین پلتفرم رسمی وام‌دهی غیرمتمرکز در شبکه TRON است که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده است. این پلتفرم، به‌صورت پروتکل بازار پول عمل می‌کند، به‌نحوی‌که کاربران می‌توانند دارایی های خود را در استخرهای نقدینگی برای کسب درآمد سپرده گذاری کرده و یا در ازای وثیقه خود، وام دریافت کنند. این پلتفرم برای خدمات مالی غیرمتمرکز با نرخ بهره ای که به طور الگوریتمی بر پایه عرضه و تقاضای دارایی های TRON تعیین می‌شود، طراحی شده است. JustLend از توکن‌های مختلف شامل TRX، USDT و JST (توکن بومی خود) پشتیبانی می‌کند. توکن JST نقش مهمی در فرآیند های حاکمیتی ایفا کرده و هولدرها می‌توانند با این توکن، درباره پیشرفت‌ها و تغییرات پروتکل رأی بدهند. همچنین این پلتفرم مچینگ خودکار سفارش و اصطلاحات آنی نرخ بهره را عرضه کرده و باعث کارایی و دسترسی هر چه بیشتر کاربران به منابع لازم برای اخذ وام یا اعطای سرمایه شده است.

JustLend DAO در بخش DeFi

JustLend در سال ۲۰۲۴، رشد معناداری را تجربه کرد و TVL آن به حدود ۵.۹۵ میلیارد دلار رسید و بزرگترین پلتفرم DeFi در ترون شد. این میزان رشد تحت تاثیر پیشرفت هایی همچون افزایش نقدینگی و گزینه های بهتر وام دهی بوده است. همچنین این پلتفرم، سرویس های استیکینگ خود همچون استیک TRX را برای استیبل‌کوین ترون (stUSDT) گسترش داده است. JustLend به توسعه خود ادامه داده و در حال جذب کاربران بیشتر با حفظ سیطره خود در بخش DeFi است.

سان سواپ (SunSwap)

سان سواپ، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در شبکه ترون است که باعث تسهیل عرضه خودکار نقدینگی و سواپ‌های یکپارچه توکن‌ها می‌شود. سان سواپ در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شده است و امکان معامله توکن‌های TRC20 را بدون واسطه به کاربران می‌دهد. ویژگی اصلی این پلتفرم، استخرهای نقدینگی آن است، به‌نحوی‌که کاربران می‌توانند در ازای اعطای نقدینگی خود، پاداش دریافت کنند. سان سواپ همکاری نزدیکی با Sun.io جهت استیک کردن و ماینینگ نقدینگی دارد و کاربران می‌توانند در ماینینگ دو توکن مشارکت کرده و توکن‌های SUN و توکن‌های این پروژه مشترک را دریافت کنند. SUN، توکن بومی این پلتفرم است که نقشی محوری در اقدامات حاکمیتی و پاداش‌های نقدینگی دارد. هولدرهای SUN در رأی‌دهی حاکمیتی مشارکت کرده و بر تخصیص های استخرهای نقدینگی تاثیر گذار بوده و از طرح های تشویقی استیکینگ، سود می برند.

سان سواپ (SunSwap)

سان سواپ در سال ۲۰۲۴، موقعیت خود را در اکوسیستم TRON با TVL حدود ۵۲۷ میلیون دلار تثبیت کرد و به یکی از موثرترین پلتفرم ها در حوزه DeFi ترون تبدیل شد. عرضه لانچ پد میم کوین سان پامپ (SunPump) نیز باعث تقویت هر چه بیشتر درآمد و فعالیت سان سواپ شد. ویژگی های ماینینگ دو توکن و قابلیت های حاکمیتی این پلتفرم نیز باعث جذب کاربران و ارائه کنندگان نقدینگی و در نتیجه، ارتقای کارایی معاملات و وضعیت کلی نقدینگی شد. سان سواپ همچنان جزء مهم زیرساخت دیفای ترون محسوب شده و با ویژگی های جدید و برنامه‌های جامعه محور، به توسعه خود ادامه می‌دهد.

استیبل‌کوین تتر (USDT)

تتر (USDT)، پراستفاده‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتو است که از ویژگی‌های آن، می‌توان به ثبات قیمت (بر حسب دلار آمریکا) برای تراکنش‌های ارز دیجیتال اشاره کرد. تتر در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده و در چندین بلاک‌چین قابل استفاده بوده که از این بین، شبکه برون یکی از بازیگران مهم در گردش این استیبل‌کوین است. تتر در TRON موجب تسهیل تراکنش های سریع با هزینه کم می‌شود و در نتیجه، گزینه بسیار مناسبی برای کاربرانی است که می خواهند حجم زیادی از سرمایه خود را با حداقل کارمزد، جابجا کنند.

تتر در سال ۲۰۲۴، حدود ۱ میلیارد دلار USDT دیگر در شبکه TRON عرضه کرد و کل میزان تتر عرضه شده خود در سال را به ۳۳ میلیارد دلار در میان بلاک‌چین های مختلف افزایش داد. این میزان افزایش، نشان دهنده تقاضای بالا برای استیبل‌کوین‌ها در بلاک‌چین ترون است و در حال حاضر، حدود %۳۷.۹ کل سهم بازار استیبل‌کوین را به خود اختصاص داده است.

میم کوین سان داگ (SUNDOG)

سان داگ (SUNDOG)، میم کوینی است که در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۲۴ به‌عنوان بخشی از حضور بلاک‌چین ترون در اکوسیستم میم کوین، عرضه شد. سان داگ به‌عنوان پرچم‌دار میم کوین‌های ترون، به‌سرعت توجه بسیاری از کاربران بازار کریپتو را به دلیل رشد سریع قیمت و رشد معنادار ارزش بازار، جلب کرد. ارزش بازار سان داگ از ۱۲۶ میلیون دلار به ۳۲۵ میلیون دلار افزایش یافت و در این بین، یک نهنگ حدود ۴۵۰۰۰۰ دلار در این میم کوین، سرمایه‌گذاری کرد. رشد سریع این میم کوین موجب شد تا بسیاری از کاربران آن را با میم کوین برتر سولانا یعنی داگ ویف هت (WIF) مقایسه کنند.

رشد سان داگ تحت‌تأثیر ارائه استراتژی‌های پرشتاب اکوسیستم ترون شامل تخصیص ۱۰ میلیون دلار از طرف برنامه تقویت اکوسیستم میم جاستین سان با هدف جلوگیری از بروز راگ پول (Rug Pull) و گسترش پشتیبانی جامعه قرار دارد. بیش از ۱۲۰۰۰ هولدر از زمان عرضه سان داگ، به دنبال نگهداری و معامله این میم کوین در برخی از صرافی های کریپتویی بوده اند. در حال حاضر، سان داگ یکی از خوش‌آتیه‌ترین میم کوین ها در بلاک‌چین ترون است و گویای ظرفیت این پلتفرم جهت رقابت با سایر بلاک‌چین ها در بخش میم کوین است.

APENFT

APENFT پلتفرمی است که هدف آن تمرکز بر هنر سنتی با فناوری بلاک‌چین و تبدیل آثار هنری دیجیتال و فیزیکی به NFT است. این پلتفرم در ماه مارس ۲۰۲۱ راه اندازی شده و از آن هنگام، به بازیگری کلیدی در فضای NFT با همکاری با مراکز حراج مهم مانند ساثبی و کریستی تبدیل شده است. این پلتفرم دارایی‌های دیجیتال را به صورت آن‌چین به عنوان توکن‌های ERC-721/TRC-721 نگهداری می‌کند. NFT توکن بومی APENFT است که به عنوان توکن حاکمیتی، رای دهی درباره برنامه‌های پلتفرم و تصمیم‌گیری برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری و جهت‌گیری کالکشن های هنری، استفاده می‌شود.

کلام پایانی

گسترش TRON در سال ۲۰۲۴ موید هدف‌گیری این پروژه بر ارتقای امور مالی غیرمتمرکز، سرگرمی و راهکارهای کراس چین است. ترون با ارتقای هدفمند، یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی و افزایش مقیاس‌پذیری به دنبال جذب توسعه‌دهندگان و کاربران بیشتر است. این پیشرفت‌ها در کنار رشد سازگاری کراس‌چین و نوآوری‌های DeFi باعث حفظ مزیت رقابتی ترون در تکامل فضای بلاک‌چین می‌شود.

سوالات متداول

ترون چیست؟

ترون یک پروژه بلاکچینی است که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده است و هدف آن گسترش فعالیت های خود در حوزه هایی همچون برنامه های غیرمتمرکز، قرارداد های هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز است.

توکن بومی ترون چیست؟

TRX توکن اصلی ترون است که در بازار کریپتو مورد خرید و فروش قرار می گیرد.

مهم ترین پروژه های ترون در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

پروژه هایی همچون سان پامپ، سان سواپ در حوزه DEX، گسترش میم کوین سان داگ و زیرساخت هایی همچون بیت تورنت، جزو مهم ترین پروژه های ترون محسوب می شوند.

ترون چه کاربردی دارد؟

ترون یک بلاک چین متن باز است که قابلیت اجرای قرارداد های هوشمند را داشته و برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز (dApps) به کار می رود.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *