جستجو

بهترین استراتژی ترید در بازار صعودی کریپتو

بهترین استراتژی ترید در بازار صعودی کریپتو

اگر اخبار بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که بازار در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ و پس از هاوینگ بیت کوین ، در روند صعودی خود گرفته است. بسیاری از افراد در سیکل‌های گذشته، با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی دقیق، به سودهای بسیار بزرگی در بازار کریپتو دست یافته‌اند. شما نیز می‌توانید با یادگیری بهترین استراتژی ترید در بازار گاوی (صعودی) کریپتو، به بهترین نحو از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کنید. در این مقاله، می‌خواهیم این استراتژی‌ها را به‌طور کامل شرح دهیم. با ما همراه باشید.

بازار صعودی چیست؟

بازار کریپتو، یکی پرنوسان‌ترین و در عین جذاب‌ترین بخش‌های کنونی بازار مالی جهان است که در آن تریدرها و سرمایه‌گذاران همواره به دنبال یافتن استراتژی‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری بر روی روندهای بازار هستند. بازار گاوی یا صعودی (bull market) در دنیای کریپتو، یکی از فازهای بازار مالی است که در آن قیمت‌های ارزهای دیجیتال به‌شدت افزایش یافته و اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بازار، بیشتر می‌شود. البته این اصطلاح در سایر بازارهای مالی از جمله بازار بورس و همچنین در مورد کامودیتی‌ها، املاک و سایر کالاهای مهم به کار می‌رود.

در بازارهای مالی متداول، روند صعودی به معنای افزایش %۲۰ قیمت سهام یا سایر کامودیتی‌ها از کف قیمتی جدید است. در این دوره علاوه بر افزایش درصدی قیمت دارایی‌ها، می‌توان شاهد بازیابی اقتصادی، پایین آمدن نرخ بیکاری و خوش بینی گسترده ‌بود. در بازار صعودی، تقاضا برای خرید سهام یا اوراق‌بهادار از عرضه سبقت گرفته و در نتیجه، قیمت آنها افزایش می‌یابد.

بازار کریپتو علی‌رغم برخی از شباهت‌ها با بازارهای مالی متداول، به دلیل نوسان بالا و تاریخچه محدود، رفتار نسبتاً متفاوتی دارد. می‌توان در بازار صعودی کریپتو ، شاهد افزایش سریع ارزش کوین‌ها و توکن‌ها به میزان %۲۰، %۵۰ یا حتی بیشتر طی چند هفته یا چندین ماه بود. ممکن است مدت زمان بازار صعودی از چند ماه تا حتی یک سال یا بیشتر با توجه به احساسات گسترده در بازار، میزان پذیرش، اخبار قانون‌گذاری و پیشرفت‌های فناوری، متغیر باشد.

مثال‌هایی از سیکل‌های بازار صعودی کریپتو

از زمان پیدایش بیت‌کوین در بحران مالی سال ۲۰۰۸، بازار کریپتو شاهد سیکل‌های صعودی و نزولی بوده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

مثال‌هایی از سیکل‌های بازار صعودی کریپتو

۲۰۰۹-۲۰۱۱: روزهای ابتدایی و اولین صعود بزرگ

ارزش بیت‌کوین از صفر در سال ۲۰۰۹ به ۱ دلار در فوریه ۲۰۱۱ و در نهایت، ۳۱ دلار در ژوئن ۲۰۱۱ رسید. این سیکل صعودی تا دو سال ادامه داشت و قیمت بیت‌کوین از ۰.۰۰۳ دلار در ماه مارس ۲۰۱۰ به ۳۱ دلار در ژوئن ۲۰۱۱ رسیده و به میزان ۱,۰۰۰,۰۰۰% افزایش یافت. این بازه زمانی، اولین بول ران برای بیت کوی تحت تأثیر توجه روز افزون پذیرندگان و تازگی مفهوم ارزهای دیجیتال بود.

۲۰۱۲-۲۰۱۳: سال اولین هاوینگ بیت‌کوین

دومین سیکل صعودی بازار کریپتو در نوامبر ۲۰۱۱ پس از اصلاح قیمت BTC به حدود ۲ دلار، آغاز شد. بیت‌کوین حدود دو سال بعد، در نوامبر ۲۰۱۳، به قیمت ۱۱۶۳ دلار در هر کوین رسید. تریدرها در این سیکل صعودی به سود %۵۸۱۵۰ از کف قیمت تا ATH (بیشترین قیمت تاریخی) رسیدند. این سیکل تحت تأثیر نخستین رویداد هاوینگ بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۱۲ بود که باعث کاهش پاداش ماینینگ بلوک‌های جدید شد. بحران مالی قبرس در سال ۲۰۱۳ نیز باعث بیشتر شدن توجه همگان به بیت‌کوین شد.

خرید ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

۲۰۱۵-۲۰۱۷: پذیرش جریان اصلی

سومین بازار صعودی کریپتو در اواخر ۲۰۱۵ آغاز شد و پس از دو سال قیمت بیت‌کوین به حدود ۲۰,۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۷ رسید. سرمایه گذارانی که بیت‌کوین را از قیمت ۲۰۰ دلار در این سیکل خریداری کرده ‌بودند، به سود ۹۹۰۰% دست پیدا کردند. همچنین این بول‌ران تحت تأثیر پذیرش جریان اصلی، عرضه اولیه کوین (ICO) و مشارکت قابل‌توجه سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفت.

۲۰۲۰-۲۰۲۱: گسترش حضور سرمایهگذاران نهادی با وجود پاندمی کرونا

موفق‌ترین سیکل صعودی بازار کریپتو تا به امروز، در ماه مارس ۲۰۲۰ با قیمت بیت‌کوین به میزان ۵۰۰۰ دلار آغاز شد. بیت‌کوین در آوریل ۲۰۲۱ به ۶۵۰۰۰ دلار و سپس ۶۹۰۰۰ در نوامبر ۲۰۲۱ رسید و ATH تازه‌ای ثبت شد. این سیکل صعودی حدود یک سال ادامه یافت و نوسانات آن در سال ۲۰۲۱ با ثبت رشد %۱۳۰۰ قیمت بیت‌کوین ادامه یافت.

۲۰۲۳-۲۰۲۴: ETF اسپات بیت‌کوین و پذیرش نهادی

در اواخر ۲۰۲۳، خوش بینی زیادی در میان سرمایه‌گذاران و تریدرهای کریپتو به‌امید تأیید ETF اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس آمریکا (SEC) و هاوینگ بیت‌ کوین در ۲۰۲۴ شکل گرفت. علاوه بر این، عوامل بزرگ‌تر اقتصادی مانند روندهای کلان اقتصادی و رشد نقدینگی استیبل کوین نیز نقش مهمی در تداوم روند صعودی ایفا کرده است. این عوامل به‌همراه گسترش فعالیت‌های شبکه‌ای و سیکل ارزش‌گذاری بازار، زمینه مطلوبی را برای رشد قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت و میان مدت فراهم کرده و برخی از تحلیل‌گران، اهداف قیمتی بزرگی را برای سیکل صعودی بعدی پیش بینی کرده‌اند.

بهترین استراتژی ترید برای بازار گاوی ارز دیجیتال

دستیابی به سود در بازار گاوی ارزهای دیجیتال، نیازمند در نظر گرفتن عاملی همچون بینش استراتژیک، نظم و شناخت تغییرات بازار است.

بهترین استراتژی ترید برای بازار گاوی ارز دیجیتال

تریدرها می‌توانند بهترین استراتژی ترید را در میان استراتژی‌های زیر و بر اساس شرایط بازار انتخاب کنند:

خرید و نگهداری

اولین استراتژی ترید، استراتژی خرید و نگهداری (Buy and Hold) است که همچنان یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذارانی تلقی می‌شود که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار کریپتو هستند. سرمایه‌گذاران با خرید ارزهای دیجیتال با قیمت کم و نگهداری از آنها در بلندمدت، به دنبال کسب بیشترین سود از بازار صعودی ارزهای دیجیتال هستند. برای انتخاب این استراتژی، باید آن دسته از دارایی‌های دیجیتالی را برگزید که از ویژگی‌های فاندامنتال ارزشمند، فناوری نوآورانه، تیم منسجم و کاربلد و پتانسیل رشد قابل‌توجه برخوردار است. این استراتژی، راهی را برای بهره بردن از رشد بازار کریپتو با روش سرمایه‌گذاری ساده فراهم کرده و لزوم ترید مداوم را به حداقل می‌رساند.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

زمان ورود به بازار با بهره‌گیری از این استراتژی عبارت است از:

بازار نزولی

خرید در بازار نزولی، یک حرکت استراتژیک است. قیمت‌ها در سیکل نزولی در حال کاهش بوده و فرصت خرید دارایی‌ها با قیمت کم، فراهم می‌شود. مسئله مهم، انتخاب ارزهای دیجیتال ارزشمندی است که در بلندمدت، به رشد بزرگی دست می‌یابند.

اصلاح در بازار صعودی

بسیاری از تریدرها به دنبال پولبک‌ها یا اصلاح موقت در یک بازار صعودی هستند. این دوره‌های زمانی، نقطه ورود مطلوبی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود پس از پایان اصلاح، بازار مجدداً وارد فاز صعودی شود.

مومنتوم تریدینگ

مومنتوم تریدینگ یک استراتژی ترید کوتاه‌مدت است و مبتنی بر این فرض است که دارایی‌های در حال حرکت، همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهند. این اصل اساساً در بازار کریپتو صدق می‌کند. در واقع دارایی‌هایی که روندهای پرقدرتی را نشان می‌دهند، می‌توانند مسیر خود را در بازه‌های زمانی طولانی حفظ کنند. شناسایی ارزهای دیجیتال با مومنتوم صعودی قدرتمند با حجم معاملاتی بالا و افزایش شدید قیمت آنها، هدف اصلی تریدرها در بازار صعودی کریپتو است.

شما می‌توانید از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI)، ویلیامز %R و MACD برای شناسایی دارایی‌هایی که مومنتوم صعودی قدرتمندی را نشان می‌دهند، استفاده کنید. هنگامی که یک دارایی نشانه‌های مومنتومی را ارائه می‌کند، می‌توانید وارد پوزیشن لانگ (خرید) شده و با افزایش معنادار قیمت، شروع به فروش کوین‌های خود کنید.

مزایای مومنتوم تریدینگ

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایای مومنتوم تریدینگ اشاره کرده‌ایم.

پتانسیل سود بالا: مومنتوم تریدینگ کارایی زیادی در ایجاد بازده مناسب برای تریدرها به‌خصوص در شرایط صعودی بازار دارد.
سادگی و قابلیت دسترسی: اتکای این استراتژی به اندیکاتورها و روندهای بازار، موجب شده است تا تمامی تریدرها با هر سطح دانش و تجربه، از این استراتژی ترید بهره ببرند.
انعطافپذیری: می‌توان از این استراتژی در تایم فریم‌های مختلف با احتساب برنامه زمانی تریدرها و ریسک‌پذیری آنها استفاده کرد.

مثالهایی از مومنتوم تریدینگ

در این قسمت، سه سناریو در مورد کاربرد مومنتوم تریدینگ ارائه شده است.

سناریو ۱: استراتژی ترید بریک‌اوت

یک تریدر مشاهده می‌کند که حجم معاملاتی اتریوم (ETH) به‌شدت در حال افزایش بوده و در حال شکست الگوی رنج است. تریدر با استفاده از اندیکاتورها مومنتومی، قدرت روند را تأیید کرده و وارد پوزیشن لانگ می‌شود. هنگامی که ETH مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد، تریدر مومنتوم را در نظر گرفته تا در مورد نقطه خروج بهینه و سیو سود معامله خود پیش از معکوس شدن روند، تصمیم بگیرد.

سناریو ۲: تبعیت از روند در دوره بازیابی بازار

بیت‌کوین (BTC) پس از اصلاح بازار، نشانه‌هایی از بازگشت قیمت را با قله‌های بالاتر و کف‌های بالاتر نشان می‌دهد. سپس تریدر از استراتژی ترید مومنتوم و اندیکاتورها RSI و MACD جهت تأیید مومنتوم صعودی و ورود به ترید استفاده می‌کند. سپس تریدر با مشاهده اندیکاتورها مومنتوم، به دنبال خروج از پوزیشن و حفظ سود معامله خود است.

سناریو ۳: استفاده از اخبار و رویدادها

با اعلام همکاری بزرگ کاردانو (ADA)، قیمت و حجم معاملاتی آن به‌شدت افزایش می‌یابد. یک تریدر از این فرصت استفاده کرده و وارد پوزیشن لانگ می‌شود. سپس او با پایش دقیق پرایس‌اکشن، هنگامی از معامله خارج می‌شود که نشانه‌های فروکش کردن علاقه اولیه و شروع کاهش مومنتوم قیمت را مشاهده کند.

تریدینگ ویو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
بیشتر بخوانید

سویینگ تریدینگ

تریدرها از استراتژی سویینگ تریدینگ برای کسب سود از نوسان قیمت کوین‌ها در طی معاملات روزانه یا هفتگی خود استفاده می‌کنند. این استراتژی ترید، کارایی زیادی در بازار صعودی به دلیل صعودی بودن روند دارد، اما نوسان‌های کوتاه‌مدت فرصت‌های پرسودی را مهیا می‌کند. تریدرها علاوه بر امکان تحلیل روندها و الگوها برای شناسایی فرصت‌های سویینگ، می‌توانند از اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، باند بولینگر یا RSI و MACD استفاده کنند.

مزایای سویینگ تریدینگ

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایای سویینگ تریدینگ اشاره کرده‌ایم:

عدم نیاز به پایش لحظهای: با استفاده از سویینگ تریدینگ ، نیازی به ارزیابی و بررسی کامل بازار نیست.
انعطافپذیری استراتژیک: سویینگ تریدرها با استفاده از انواع اندیکاتورها تکنیکال می‌توانند استراتژی ترید خود را با شرایط مختلف بازار، تطبیق دهند.

مثالهایی از سویینگ تریدینگ

مثال‌هایی از مومنتوم تریدینگ

سناریو ۱: اصلاح روند

لایت کوین (LTC) در روند صعودی واضح قرار دارد اما پولبک موقتی را تجربه می‌کند. یک سویینگ تریدر این اصلاح را با رسیدن شاخص به سطح حمایت کلیدی در اندیکاتورها RSI و باند بولینگر شناسایی کرده و می‌توان نقطه ریورسال احتمالی را شناخت. پس از چند روز، با رسیدن LTC به سطح مقاومت، تریدر می‌تواند با سیو سود معامله خود، کوین خود را بفروشد.

سناریو ۲: واکنش به اخبار

پس از اعلام ارتقای بلاک‌ چین ریپل (XRP)، قیمت آن شروع به نوسان شدید می‌کند. یک سویینگ تریدر از این فرصت برای خرید در قیمت‌های پایین به امید شکل‌گیری احساس مثبت درباره این خبر و به‌تبع آن، افزایش قیمت استفاده می‌کند. او به‌دقت حرکت قیمت را دنبال کرده و زمانی شروع به فروش کوین‌های خود می‌کند که قدرت مومنتوم پس از اعلام خبر، کاهش یابد.

خرید کوین‌هایی با مارکت کپ پایین

بسیاری از سرمایه‌گذاران مجرب بازار کریپتو به دنبال خرید توکن‌های تازه‌ای هستند که ارزش بازار (market cap) کمی داشته ولی قدرت بالایی در سیکل صعودی بازار ارزهای دیجیتال دارند. کوین‌هایی که ارزش بازار کمی دارند، ریسک بیشتری دارند اما آنها در بازار صعودی ، سهم بیشتری از بازار داشته و مارکت کپ آنها افزایش می‌یابد.

ایجاد تنوع در پورتفو

متنوع‌سازی، یک استراتژی مدیریت ریسک است که طی آن سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را در میان چندین دارایی توزیع کرده تا ریسک نوسان قیمت آنها کاهش یابد. در بازار صعودی، متنوع‌سازی به تریدرها کمک می‌کند تا به سود مناسبی در میان چندین بخش و ارز دیجیتال دست پیدا کنند و از تأثیر منفی معکوس شدن ناگهانی قیمت در هر دارایی، مصون باشند. منظور از یک پورتفوی متنوع، ترکیبی از ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا، آلت‌کوین‌ها و توکن‌های بخش‌های مختلف مانند هوش مصنوعی (AI)، گیمینگ، DePin، DeFi و سایر بخش‌های جذاب بازار کریپتو است.

کپی تریدینگ چیست و چگونه ترید را کپی کنیم؟
بیشتر بخوانید

معامله اهرمی

معامله اهرمی (Leverage Trading)، یک استراتژی ترید در بازار صعودی است که طی آن تریدرها می‌توانند یک پوزیشن بزرگ را با سرمایه نسبتاً کم مدیریت کنند. در بازار صعودی، اهرم گیری یکی از رویکردهای جذاب برای حداکثر شدن سود حاصل از حرکات قیمت محسوب می‌شود و تریدرها می‌توانند سودآوری خود را در روندهای صعودی به طرز معناداری افزایش دهند.

توصیه می‌شود میزان اهرم را به نحوی انتخاب کنید که متناسب با ریسک‌پذیری و پتانسیل سودآوری پوزیشن معاملاتی شما باشد. البته باید بدانید هر چه اهرم بالاتری را انتخاب کنید، فرصت سود و زیان شما به یک اندازه افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم پوزیشن خود را با سپرده مارجین باز کرده، حرکات بازار را به‌دقت دنبال کرده و از حد ضرر برای محدود کردن زیان احتمالی معاملات خود استفاده کنید.

مزایای معامله اهرمی

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایای معامله اهرمی اشاره کردیم.

افزایش پتانسیل سود: اهرم باعث افزایش معنادار حاشیه سود در صورت موفق بودن ترید می‌شود.
استفاده از سرمایه بیشتر در پوزیشن:  این روش، امکان پوزیشن‌های بزرگ‌تر را بدون سرمایه قابل‌توجه می‌دهد و می‌توان با استفاده از سرمایه پلتفرم معاملاتی، به سود بیشتری دست یافت.

کلام پایانی

بازار صعودی ارزهای دیجیتال، یکی از بهترین فرصت‌ها در بازارهای مالی برای دستیابی به سودهای بزرگ محسوب می‌شود. برای دستیابی به سودهای کلان، استفاده از استراتژی ترید مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید بر اساس ریسک‌پذیری، میزان سرمایه و دیدگاه زمانی خود، از یک استراتژی ترید تبعیت کرده و به موفقیت برسید.

سوالات متداول

ساده ترین استراتژی ترید در بازار صعودی کریپتو چیست؟

می توان از استراتژی های متفاوتی در بازار گاوی کریپتو استفاده کرد اما می توان گفت خرید و نگهداری (Buy and Hold) ارزهای دیجیتال در بلند مدت، یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین استراتژی ها است.

چگونه می توان یک استراتژی ترید را در بازار صعودی ارزهای دیجیتال انتخاب کرد؟

تریدرها و سرمایه گذاران می توانند استراتژی ترید خود را بر اساس معیارهایی مانند ریسک پذیری، بازه زمانی مورد نظر، سرمایه و معیارهای دیگر انتخاب کنند.

چگونه می توان بازار صعودی کریپتو را پیش بینی کرد؟

می توان به عواملی همچون افزایش حجم معاملات در بازار کریپتو، افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال در سایر بخش های مالی، شرایط اقتصادی مناسب، بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه و مشاهده روند صعودی کلی در چارت های ارزهای دیجیتال است.

میزان افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در بازار صعودی کریپتو چه قدر است؟

افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در بازار گاوی به نوع ارز دیجیتال، ارزش بازار ، ویژگی های فاندامنتال یک پروژه، تیم پروژه، چشم انداز و طرح های پروژه بستگی دارد. در سیکل های صعودی قبلی، ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال تا ۱۰۰۰ برابر یا بیشتر افزایش یافته است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *