جستجو

امواج الیوت چیست؟ آموزش مفاهیم پایه‌ای تئوری الیوت

امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت چیست؟نظریه امواج الیوت، یکی از معروف‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال است که در آن، حرکات قیمت در آینده توسط تریدرها در بازارهای مالی پیش‌بینی می‌شود. هر چند این نظریه توسط رالف نلسون الیوت حدود ۹۵ سال قبل ارائه شده است، اما همچنان به‌دلیل کارایی بالای خود، یکی از قدرتمند‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال محسوب‌ می‌شود. ما در این مقاله، این نظریه را به‌طور کامل معرفی کرده و اصول، قواعد و کاربردهای عملی آن را در ترید بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

معرفی امواج الیوت

تئوری امواج الیوت در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ توسط رالف نلسون الیوت، تحلیلگر بازار سهام ارائه شد. او معتقد بود حرکت قیمت در بازارها، ساختار مدون‌تری نسبت به آنچه بیشتر تحلیل گران در آن زمان تصور می‌کردند، دارد. کار او بر روی سیکل‌ها و امواج، همچنان یکی از مطرح‌ترین روش‌های تحلیل‌گران تکنیکال در انواع بازارهای مالی اعم از بازار سهام، ارز دیجیتال، کامودیتی‌ها و سایر بازارها محسوب‌ می‌شود.

موج چیست؟

ابتدا می‌خواهیم با تحلیل امواج الیوت و چیستی موج آشنا شویم. موج یک اصطلاح پایه‌ای در تحلیل امواج الیوت است و بر اساس تئوری الیوت، کل بازار از تایم فریم‌های ۱ دقیقه‌ای گرفته تا تایم فریم‌های ۱ ماهه و بیشتر، همگی از امواج الیوت ساخته ‌شده‌اند. در واقع، هر گاه به یک چارت نگاه می‌کنیم، می‌توانیم امواج را مشاهده کنید.

موج بخشی از حرکات قیمت یک دارایی و تغییر آن از یک جهت به‌ جهت دیگر است. برای درک بهتر این تعریف، بخشی از روند صعودی در شکل پایین را مشاهده کنید.

موج الیوت چیست

این تصوری یک روند صعودی را نشان‌می‌دهد که طی آن، قیمت‌ها به‌سرعت افزایش می‌یابند. روند صعودی از پنج موج با شش نقطه تشکیل شده است (نقطه ۰ تا ۵). اولین تغییر جهت (از حالت صعودی به نزولی) در نقطه ۱ رخ داده است، بنابراین می‌توان گفت موج اول از نقطه ۰ تا نقطه ۱ ادامه یافته ‌است.

در نقطه ۲، قیمت جهت خود را از نزولی به صعودی تغییر می‌دهد و همچنین روند صعودی مشاهده می‌شود. در واقع، موج دوم، همان تغییر قیمت از نقطه ۱ به ۲ است. به‌طور مشابه، روند صعودی در موج سه بین نقاط ۲ و ۳ و امواج چهارم و پنجم مشاهده می‌شود. به امواج الیوت در شکل زیر دقت کنید.

موج الیوت

باید توجه داشت که در تحلیل نظریه امواج الیوت، نام موج در انتهای آن نوشته می‌شود. بنابراین روش صحیح شماره‌گذاری ، در تصویر زیر نشان داده شده است.

روش شماره‌گذاری امواج الیوت

در شکل زیر نیز یک بخش نزولی نشان داده شده است که شامل سه موج A, B, C است.

موج الیوت

در تصویر بالا، موج A و C دو موج نزولی (سبز رنگ ۹ و موج B، موج صعودی است که با رنگ آبی نشان داده شده است. به‌طور کلی، یک سیکل کامل امواج الیوت شامل هشت موج شامل یک موج ایمپالس (هم‌راستا با روند) و یک موج اصلاحی است.

امواج ایمپالس و واکنشی

کلیه امواج بر اساس کارکرد خود به دو بخش امواج ایمپالس و واکنشی تقسیم می‌شوند. برای شناخت تفاوت بین این دو موج، به‌شکل زیر که یک بازار نزولی را نشان‌می‌دهد، توجه کنید.

امواج الیوت چیست؟

مشاهده می‌شود که امواج ۱، ۳ و ۵ هم‌راستا با روند، قیمت را پایین می‌برند اما دو موج ۲ و ۴ تلاش می‌کنند تا در جهت مخالف، قیمت را اصلاح کنند. بنابراین در یک موج ایمپالس، سه موج به‌صورت محرک و هم‌راستا با روند عمل کرده و دو موج، نقش واکنشی یا اصلاحی دارند.

امواج انگیزشی و اصلاحی

مشاهده شد که کل امواج بازار به دو حالت ایمپالس و واکنش بر اساس کارکرد خود تقسیم می‌شوند. اما می‌توان امواج را بر اساس ماهیت آنها نیز تقسیم کرد. بدین ترتیب می‌توان امواج را به دو فاز انگیزشی و فاز اصلاحی تقسیم نمود. هر موج انگیزشی شامل ۵ بخش و هر موج اصلاحی شامل سه بخش است. در سیکل کامل زیر، ترکیبی از امواج انگیزشی و اصلاحی نشان داده شده‌اند.

امواج الیوت چیست؟

موج صعودی همواره با اعداد ۵-۴-۳-۲-۱ و امواج اصلاحی با حروف A-B-C یا a, b, c نشان داده می‌شوند. همچنین باید توجه داشت که هر یک از امواج انگیزشی و امواج اصلاحی، از ریز موج‌های کوچک‌تری تشکیل شده است. امواج انگیزشی از پنج ریزموج و امواج اصلاحی از سه ریزموج تشکیل شده که در شکل زیر در مورد امواج ۱ (انگیزشی) و ۲ (اصلاحی) نشان داده شده است.

امواج الیوت

می‌توان کل ریزموج‌های امواج دیگر را مطابق شکل زیر، تعیین کرد.

امواج الیوت چیست؟

کل الگوی سیکل قیمت، به‌خوبی نشان دهنده اصل ماهیت فراکتالی امواج است. هنگامی که ریز موج‌ها یک موج را به‌هم متصل می‌کنیم، موج بزرگ‌تر تشکیل ‌می‌شود. اصل فراکتال اهمیت بسیار زیادی در تحلیل امواج الیوت دارد، به‌نحوی که می‌توان امواج یک ساختار موج را در تایم فریم‌های مختلف به‌طور مثال در تایم فریم یک دقیقه و یک‌ روزه، تحلیل کرد.

قوانین امواج الیوت

موج ایمپالس، مطرح‌ترین و رایج‌ترین نوع موج در بازار است. قوانین این موج (در حالت صعودی) عبارتند از:

موج ایمپالس

  • موج ایمپالس از پنج موج تشکیل شده است.
  • موج ۲، کوتاه‌ترین موج است.
  • موج ۳، هرگز کوتاه‌ترین موج در مقایسه با موج ۱ و ۵ نیست.
  • انتها یا کف موج ۴ بالاتر از انتها یا قله موج ۱ است.

نکات مهم

    • موج ۳ همیشه بالاتر از انتهای موج ۱ خواهد بود. در واقع، نباید انتهای موج ۳ پایین‌تر از سطح نشان داده شده با خط افقی قرمز در تصویر زیر باشد.

موج الیوت

  • بر اساس قانون ۴، انتهای موج چهار بالاتر از انتهای موج است. در واقع، موج ۴ همیشه بالاتر از انتهای موج یک، به پایان می‌رسد (در حالت ایمپالس صعودی). همچنین ممکن است حین تشکیل موج ۴، قیمت پایین‌تر از موج ۱ برود.

موج الیوت

علی رغم اینکه قیمت پایین‌تر از موج ۱ رفته ‌است، اما موج ۴ بالاتر، بالاتر از سطح خط قرمز به پایان رسیده است. بنابراین این قانون رعایت شده است.

  • مطابق قانون ۳ و بر اساس اطلاعات آماری، موج ۳ غالباً بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موج هم‌راستا با روند است. بنابراین حجم بیشتر و جابجایی گسترده قیمت معمولاً در موج ۳ مشاهده می‌شود. معامله در موج ۳، پرسودترین و راحت‌ترین راه برای ترید نسبت به امواج دیگر است.

می‌توان کل قوانین بالا را به موج ایمپالس نزولی نیز تسری داد. در تصویر زیر، یک موج ایمپالس نزولی نشان داده شده است.

موج ایمپالس نزولی

الگوهای قطری

الگوی قطری معمولاً در آغاز یک حرکت قدرتمند رخ داده و همیشه در موقعیت موج ۱ ایمپالس یا موج A زیگزاگ تشکیل‌ می‌شود. امواج قطری به دو نوع امواج قطری پایانی و امواج قطری پیشرو تقسیم می‌شوند. اگر شما الگوی قطری پیشرو را در چارت شناسایی کرده‌اید، این الگو نشان دهنده یک روند قدرتمند است و فرصت خوبی برای ورود به بازار خواهد بود. در شکل زیر تصویر یک الگوی قطری پیشرو نشان داده شده است.

الگوی قطری پیشرو

قوانین الگوی قطری پیشرو عبارتند از:

  • این الگو از ۵ موج تشکیل شده است.
  • موج ۲ کوچک‌تر از موج ۱ است.
  • موج ۳ همیشه بالاتر از انتهای موج ۱ خواهد بود.
  • موج ۴ بین موج‌های ۱ و ۲ خاتمه می‌یابد.
  • موج ۵ بالاتر از انتهای موج ۳ خواهد بود.
  • موج ۳، هیچ گاه کوچک‌ترین موج نخواهد بود.
  • الگوی قطری پیشرو در موقعیت موج ایمپالس ۱ یا موج زیگزاگ A تشکیل‌ می‌شود.

نکات مهم الگوی قطری پیشرو

  • این الگو نیز مانند موج ایمپالس، از پنج موج تشکیل شده است.
  • یکی از تفاوت‌های موج ایمپالس و الگوی قطری، در مورد موج ۴ است. موج ۴ در الگوی قطری همواره در محلی بین انتهای امواج ۱ و ۲ به پایان می‌رسد. به‌شکل زیر توجه کنید.

الگوی قطری پیشرو

کلیه قوانین ارائه شده در مورد الگوی قطری پیشرو صعودی، در مورد الگوی قطری پیشرو نزولی نیز صدق می‌کند. در تصویر زیر، یک الگوی قطری پیشرو نزولی نشان داده شده است.

الگوی قطری پیشروی نزولی

نحوه مشخص کردن الگوی قطری پیشرو

جهت مشخص کردن الگوی قطری پیشرو در چارت، ابتدا باید دو خط از شروع الگو تا انتهای آن، ترسیم کرد. خط بالا از قله‌های امواج ۱ و ۳ عبور کرده در حالی که خط پایین از قله‌های امواج ۲ و ۴ عبور می‌کند. شکل زیر نشان دهنده نحوه ترسیم خطوط بالا و پایین در الگوهای قطری پیشرو صعودی و نزولی است.

الگوی قطری پیشرو

الگوی قطری پایانی

الگوی قطری پایانی، آخرین نوع ساختار الگوی سه موجی با ماهیت انگیزشی است. الگوی قطری پایانی بر خلاف الگوی قطری پیشرو، در انتهای یک روند در موقعیت موج پنجم (ایمپالس) یا موقعیت موج C (زیگزاگ) رخ می‌دهد.

هنگامی که شما یک الگوی قطری پایانی را در بازار شناسایی کردید، می‌توانید نتیجه بگیرید که روند قبلی در حال اتمام است و یک موج اصلاحی در شرف آغاز است. از آنجایی که الگوهای قطری پایانی به‌سادگی در چارت قابل تشخیص هستند، می‌توان نقطه پایانی روند را به‌صورت نسبتاً دقیق پیش‌بینی کرد که باید از آن در ترید استفاده‌ کرد. در شکل زیر، تصویری از الگوی قطری پایانی نشان داده شده است.

الگوی قطری پایانی

قوانین الگوی قطری پایانی عبارتند از:

  • این الگو، یک الگوی پنج موج است.
  • موج دو از موج یک کوچک‌تر است.
  • موج سه بالاتر از انتهای موج ۱، خاتمه می‌یابد.
  • موج ۴ بین دو انتهای موج ۱ و ۲ خواهد بود.
  • موج ۳، کوتاه‌ترین موج نیست.

کلیه این قوانین در مورد الگوی قطری نزولی نیز به کار می‌رود. در شکل زیر، الگوی قطری پایانی نزولی نشان داده شده است.

الگوی قطری پایانی نزولی

نحوه مشخص کردن الگوی قطری پایانی

روش تشخیص الگوی قطری پایانی در چارت مشابه نحوه تشخیص الگوی قطری پیشرو است. دو خط در قله‌های امواج ۱ و ۳ امواج ۲ و ۴ ترسیم می‌شوند. خطوط مطابق شکل زیر، در امتداد طول موج ترسیم می‌شوند.

امواج الیوت

امواج اصلاحی

امواج اصلاحی در مقایسه با امواج انگیزشی، تنوع بیشتری داشته و مطالعه آنها دشوارتر است. در این بخش به مهم‌ترین انواع امواج اصلاحی اشاره کرده و قوانین این دسته از امواج الیوت را بررسی می‌کنیم.

الگوی زیگزاگ

الگوی زیگزاگ (Zigzag pattern) پس از ایمپالس، پرتکرارترین الگو در چارت است. تقریباً تمامی امواج اصلاحی به زیگزاگ و سپس به ایمپالس تقسیم می‌شوند. به همین دلیل، باید با قوانین این الگوها آشنا بود.

الگوی اصلاحی زیگزاگ

قوانین الگوی زیگزاگ عبارتند از:

  • از سه موج تشکیل شده است.
  • موج B کوچک‌تر از موج A است.
  • موج C بیش از موج A

نکات مهم الگوی زیگزاگ

  • زیگزاگ معمولاً یک الگوی سه موجی عمیق است که با نام اصلاح سه موج نیز شناخته می‌شود. منظور از اصلاح عمیق، اصلاحی است که بزرگ‌تر از %۵۰ موج قبل باشد. در شکل زیر، موج ایمپالس A و خط افقی ترسیم شده در میانه آن، ناحیه اصلاح عمیق را از ناحیه اصلاح سطحی جدا کرده است.

امواج الیوت

  • موج A غالباً و تقریباً معادل موج C است.

در شکل زیر، یک الگوی زیگزاگ نزولی نشان داده شده است. قواعد و نکات الگوی زیگزاگ صعودی در مورد الگوی زیگزاگ نزولی نیز صدق می‌کند.

الگوی زیگزاگ نزولی

الگوی فلت

الگوی فلت (Flat Pattern) همانند الگوی زیگزاگ، یک الگوی موجی ساده متشکل از ۳ ریزموج است که و غالباً در چارت‌های قیمت مشاهده می‌شود. در شکل زیر، الگوی فلت نشان داده شده است.

الگوی فلت

قوانین الگوی فلت عبارتند از:

  • این الگو، یک الگوی سه موجی است.
  • موج B تقریباً مساوی با موج A است.
  • الگوی فلت معمولاً یک اصلاح افقی است.

الگوی مثلث افقی

بسیاری از تحلیلگران با ظاهر مثلث‌های منظم در تحلیل تکنیکال آشنا هستند. معمولاً وقوع یک مثلث، نشانه یک فرصت معاملاتی مناسب است، زیرا این الگو به‌سادگی در چارت قیمت قابل تشخیص بوده و پس از تکمیل، بازار معمولاً با یک پرش و حرکت بزرگ در جهتی که پیش از وقوع الگوی مثلث حرکت می‌کرده ‌است، جابجا می‌شود. می‌توان از این خصوصیت حین ترید استفاده‌ کرد. تمامی مثلث‌ها پنج موجی هستند.

برای شناخت چگونگی ترسیم خطوط به‌منظور تشخیص الگوی مثلث، مثلث تشکیل شده از ریزموج‌های A-B-C-D-E در شکل زیر را مشاهده کنید که خطوط از ابتدا تا انتهای الگو از قله‌های امواج A و C و قله‌های امواج B و D عبور کرده‌اند.

امواج الویت

این الگو برای ترسیم انواع خطوط ترسیمی در انواع مثلث‌ها استفاده می‌شود. مثلث‌ها به‌صورت افقی یا مورب هستند. مثلث‌های افقی به‌صورت بسته شونده یا باز شونده هستند. اگر خطوط ترسیمی را در یک مثلث بسته شونده امتداد دهیم، این خطوط به یکدیگر نزدیک (همگرا) می‌شوند. در شکل زیر، طرح‌واره مثلث بسته شونده  باز شونده و افقی در دو بازار صعودی و نزولی نشان داده شده است.

الگوی مثلث افقی

قوانین مثلث افقی بسته شونده و بازشونده در جدول زیر ارائه‌شده‌اند.

مثلث بسته شونده مثلث بازشونده
شامل پنج موج شامل پنج موج
موج B هر اندازه‌ای دارد. موج B هر اندازه‌ای دارد
موج C کوچک‌تر از موج B موج C بزرگ‌تر از موج B
موج D کوچک‌تر از موج C موج D بزرگ‌تر از موج C
موج E کوچک‌تر از موج D

مثلث مورب

حدود ۱۰ سال قبل، متخصصان روسی در زمینه تحلیل اصول امواج، این الگو را کشف کرده و آن را در یکی از تالارهای گفتگوی معروف، منتشر کردند. مثلث مورب بر اساس شیب‌های خطوط بالا و پایین (که هر دو در یک جهت به‌صورت مورب هستند)، رو به بالا و پایین بوده و از این حیث، با مثلث افقی متفاوت است.

امواج الیوت

قوانین مثلث مورب عبارتند از:

  • پنج موج دارد.
  • موج C کوچک‌تر از موج B
  • موج D بزرگ‌تر از موج C
  • موج E کوچک‌تر از موج D
  • خطوط بالا و پایین، همواره در جهت روند هستند.

رابطه امواج الیوت و اعداد فیبوناچی

اعداد و دنباله فیبوناچی به پیش‌بینی اندازه امواج در تحلیل اصول امواج الیوت کمک می‌کنند. در جدول زیر نسبت‌های اصلی امواج بر اساس دنباله فیبوناچی ارائه شده است.

امواج انگیزشی. ایمپالس –        موج ۲ معمولاً %۵۰، %۶۱.۸ و %۷۶.۴ موج ۱ است.

–        موج ۳ معمولاً ۱۶۱.۸%, ۲۰۰%, ۲۶۱.۸%, ۳۲۳.۶%, ۴۲۳.۶% موج ۱ است.

–        موج ۴ معمولاً ۱۴.۶%, ۲۳.۶%, ۳۸.۲%و کمتر از %۵۰ موج ۳ است.

–        موج ۵ معمولاً ۶۱.۸%, ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۲۳.۶%, ۱۶۱.۸% موج ۱ و ۵۰%, ۷۶.۴%, ۱۰۰% موج ۳ است.

 

امواج انگیزشی. امواج قطری پیشرو –        موج ۲ معمولاً ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴% موج ۱ است.

–        موج ۳ معمولاً ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸%موج ۱ است.

–        موج ۴ معمولاً  ۳۸.۲%, ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴% موج ۳ است.

–        موج ۵ معمولاً ۳۸.۲%, ۵۰%, ۶۱.۸% موج ۱ است، اگر موج ۳ کوچک‌تر از موج ۱ باشد و ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸% موج ۱ است اگر موج ۳ بزرگ‌تر از موج ۱ باشد.

امواج انگیزشی. امواج قطری پایانی –        موج ۲ معمولاً ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴% موج ۱ است.

–        موج ۳ معمولاً ۶۱.۸%, ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸% موج ۱ است.

–        موج ۴ معمولاً ۳۸.۲%, ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴% موج ۳ است.

–        موج ۵ معمولاً  ۳۸.۲%, ۵۰%, ۶۱.۸% موج ۱ است اگر موج ۳، کوچک‌تر از موج ۱ باشد و ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸% موج ۱ است، اگر موج ۳ بزرگ‌تر از موج ۱ باشد.

امواج اصلاحی. زیگزاگ –        موج B معمولاً ۵۰%, ۶۱.۸%, ۷۶.۴% موج A است.

–        موج C معمولاً  ۶۱.۸%, ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸%, ۲۰۰% موج A است.

امواج اصلاحی. فلت

–        موج A معمولاً مساوی موج B است.

–        موج C معمولاً  ۷۶.۴%, ۱۰۰%, ۱۶۱.۸% موج B است.

امواج الیوت برای ترید روزانه

ترید با استفاده از نظریه امواج الیوت، عملکرد بسیار مطلوبی در معامله روزانه و در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت دارد. تریدرها از تایم فریم‌های ۳۰-۵ دقیقه جهت تحلیل چارت قیمت در یک روز استفاده می‌کنند. با این حال، باید دانست که شمارش امواج در تایم فریم‌های دقیقه‌ای، پیچیده و دشوار است. صرفاً تحلیلگران پیشرفته می‌توانند الگوهای امواج را در تایم فریم‌های کوچک‌تر از ۵ دقیقه بیابند. به‌جز این مورد، شمارش امواج الیوت در ترید روزانه شباهت زیادی با ترید میان مدت و بلند مدت دارد.

پیش‌بینی بر اساس الگوهای امواج

از نظر آماری، امواج ایمپالس غالباً در بازار مشاهده می‌شوند. از آنجایی که ریزموج‌های ایمپالس، سریع‌ترین و قدرتمند ترین الگوی امواج الیوت هستند، ترید با امواج ایمپالس، مؤثرترین و کاراترین روش برای کسب سود از ترید است.

زیگزاگ‌ها، دسته دوم امواج رایج در بازارها هستند. زیگزاگ هم الگوی مناسبی برای ترید است، اما به‌دلیل اینکه ماهیت اصلاحی دارد، ترید با آن دشوارتر از ترید با ایمپالس است. با این حال، بسیاری از تریدرها از این الگو برای کسب سود استفاده می‌کنند.

اندیکاتورها و امواج الیوت

برای ترسیم صحیح ساختار امواج الیوت، باید با قوانین و ضوابط تحلیل امواج الیوت و استفاده از این اطلاعات برای ترید در یک چارت واقعی آشنا بود. برخی از تریدرها از اندیکاتورها مومنتوم زیادی برای تایید الگوهای امواج در چارت استفاده می‌کنند.

اندیکاتور MACD

اندیکاتور MACD شهرت زیادی در میان تریدرها دارد اما معمولاً در تحلیل تکنیکال کلاسیک استفاده می‌شود. بسیاری از تحلیل گران از جمله بیل ویلیامز، استفاده از اندیکاتور MAC را با پارامترهای خاص به‌عنوان ابزار تکمیلی جهت شناسایی شکل گیری موج، پیشنهاد کرده است.

اندیکاتور MACD به شناسایی انتهای موج ایمپالس ۳ کمک می‌کند. موج سوم، معمولاً قدرتمند ترین بخش یک روند را نشان‌می‌دهد و حرکت قیمت، در این موج سریع‌تر از سایر امواج است.

 

MACD

در شکل بالا، مشاهده می‌شود که بیشترین مقدار MACD منطبق با قله قیمتی متناظر با موج ایمپالس ۳ است. سپس میله‌های اندیکاتور در انتهای موج ۴، به صفر رسیده‌اند.

اسیلاتور امواج الیوت

اسیلاتور امواج الیوت، اندیکاتور است که تفاوت بین دو میانگین ساده متحرک را اندازه می‌گیرد. اسیلاتور امواج الیوت مشابه اندیکاتور MACD است، اما پارامترهای متفاوتی دارد. همچنین هیچ خط سیگنالی در اسیلاتور امواج الیوت وجود ندارد. این اسیلاتور تفاوت بین میانگین متحرک ساده (SMA) با پریود ۵ و ۳۵ را بر اساس بسته شدن هر کند، اندازه می‌گیرد.

 

MACD

 

مطابق شکل بالا، پارامترهای اسیلاتور امواج الیوت قابل‌تغییر نیستند و تنها پریودهای MA، ۵ و ۳۵ هستند و مطلوب‌ترین روش، برای تایید شکل گیری موج است. همچنین الگوی پنج موج در شکل بالا با یک واگرایی که با خطوط سیاه در چارت نشان داده شده‌اند، پایان می‌یابد. ویژگی‌های تکنیکال اسیلاتور امواج الیوت مشابه با MACD است.

کلام پایانی

نظریه امواج الیوت توسط رالف نلسون الیوت ارائه شده است. این روش، تحلیلی تکنیکال از الگوهای قیمت بر اساس روانشناسی و احساسات سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. این نظریه، امواج ایمپالس را شناسایی کرده و بسیاری از تریدرها از امواج و الگوهای شناخته شده با این روش برای ورود به ترید در بازارهای مالی مختلف استفاده می‌کنند.

سوالات متداول

 امواج الیوت چگونه کار می کنند؟

نظریه امواج الیوت، شکلی از تحلیل تکنیکال است که به دنبال الگوهای قیمتی بلند مدت تکرارشونده است. این نظریه امواج ایمپالس تشکیل دهنده یک روند و امواج اصلاحی مخالف با روند بزرگتر را شناسایی می کند.

منطق نظریه امواج الیوت چیست؟

الیوت معتقد بود که هر کنشی با یک واکنش همراه است. بنابراین به ازای هر حرکت ایمپالسیو، یک حرکت اصلاحی وجود خواهد داشت. پنج موج اول حرکت ایمپالس را تشکیل می دهند و در جهت روند اصلی حرکت می کنند. سه موج بعدی، امواج اصلاحی را تشکیل می دهند.

محدودیت های تئوری امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت غالبا با واقعیت بازارهای مالی دچار چالش هستند و شمارش امواج بر اساس عوامل مختلف موثر بر بازار، دشوار است.

آیا امواج الیوت، استراتژی مناسبی است؟

همواره توصیه می شود از امواج الیوت در کنار سایر ابزارها و اندیکاتورهای تکنیکال و رعایت اصول بنیادی استفاده شود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *