جستجو

اندازه بلاک بیت کوین چیست و چه تأثیری بر بیت کوین دارد؟

اندازه بلاک بیت کویت چیست

تراکنش‌های شبکه بیت کوین شامل گروه‌هایی متوالی از داده‌های است که در رشته‌ای از بلاک‌ها جمع شده و به‌صورت خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند. اندازه بلاک بیت کوین، یکی از پارامترهای مهم بلاک است که بحث‌های زیادی را در بین کارشناسان حوزه بلاک‌چین برانگیخته است. هدف ما از نگارش این مقاله، بررسی کامل اندازه بلاک بیت کوین و سایر مولفه‌های مؤثر بر آن است. با ما همراه باشید.

تاریخچه ایجاد محدودیت اندازه بلاک

بلاک‌ها، دسته‌ای از تراکنش‌های تأیید شده و ثبت شده در یک لجر عمومی مانند بلاک چین بیت کوین هستند. این بلوک‌ها در روزهای ابتدایی ارزهای دیجیتال، قابلیت انتقال ۲۶ مگابایت از داده‌های تراکنش را داشتند. بااین‌حال، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت تا این مقدار را جهت کاهش تهدید اسپم‌ها و احتمال بروز حملات رد سرویس در شبکه، به ۱MB کاهش دهد. این محدودیت همچنان تا مدتی قبل پابرجا بود. با افزایش تراکنش‌ها، بلاک‌ بیت کوین به‌سرعت در حال پرشدن بوده و فراتر از این محدوده یک مگابایت هستند. ماینرها به دلیل انگیزه‌های مالی، به دنبال پر کردن بلاک‌ها صرف‌نظر از میزان تراکنش‌های احتمالی هستند.

پارامتر محدودیت اندازه بلاک، شاخصی در پروتکل بیت کوین است که اندازه بلوک‌های بیت کوین را محدود کرده و در نتیجه تراکنش‌های شبکه نیز طی هر ۱۰ دقیقه تأیید می‌شوند. با محدودیتی که ساتوشی وضع کرد، حدود سه تا هفت تراکنش در هر ثانیه با توجه به‌اندازه تراکنش قابل انجام است.

در سال ۲۰۱۷، محدودیت اندازه بلاک بیت کوین با محدودیت وزن بلاک ۴ میلیون واحد وزنی، جایگزین شد. این رویه باعث تغییر شمارش داده‌ها در بلوک‌ها شد، به‌نحوی که وزن برخی از داده‌ها بیشتر از سایر داده‌ها است. در حال حاضر، حداکثر اندازه تئوریک بلاک‌ بیت کوین حدود ۴ مگابایت است و بیشینه واقع گرایانه اندازه آنها، ۲ مگابایت است. اندازه دقیق این بلاک‌ها، بستگی به انواع تراکنش‌های انجام شده دارد.

ای تی اف (ETF) بیت کوین؛ تعریف، نحوه کارکرد و نحوه سرمایه گذاری
بیشتر بخوانید

اندازه بلاک بیت کوین چیست؟

میزان داده‌های پردازش شده یا انتقال‌یافته در یک بلاک در یک سیستم رایانه‌ای یا دستگاه نگهداری داده، اندازه بلاک نامیده می‌شود. هر چه اندازه بلاک کوچک‌تر باشد، می‌توان به شکل بهینه‌تری از ظرفیت نگهداری استفاده کرده و احتمال وجود فضاهای بلااستفاده در هر بلاک را کاهش داده و فضای زائد را از بین برد. در طرف مقابل، با کاهش سربار ناشی از کنترل چندین بلاک کوچک، افزایش اندازه بلاک باعث بهبود نرخ انتقال داده به‌خصوص حین کار با فایل‌های بسیار بزرگ می‌شود.

در حوزه فناوری بلاک‌چین، کارایی یک شبکه بلاک چین و ساختار آن، به‌شدت تحت‌تأثیر اندازه بلاک آن قرار دارد. یک بلاک در بلاک‌چین، متشکل از مجموعه‌ای از تراکنش‌ها بوده و تعداد تراکنش‌های موجود در یک بلاک، بستگی به‌اندازه آن دارد.

مناقشه در مورد اندازه بلاک بیت کوین

شاید بتوان گفت در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین بحث‌ها و اختلاف‌نظرها در مورد بیت کوین، بحث بر سر اندازه بلاک بیت کوین است. بحث در مورد اندازه بلاک، اساساً بحث بر سر مقیاس‌پذیری است. در حال حاضر، محدودیت ۲ مگابایت در مورد تعداد تراکنش‌های قابل انجام در یک بلاک اجرا می‌شود. هنگامی که بلاک‌ها پر می‌شوند، کاربران بیت کوین مجبور می‌شوند تا پیشنهاد قیمت بیشتری را نسبت به یکدیگر جهت احتساب تراکنش‌های خود در بلوک بعدی، ارائه کنند. ممکن است این رویه باعث بیش از حد گران شدن بیت کوین به‌عنوان یک مکانیزم پرداخت دیجیتال در آینده نزدیک شود.

یکی از ساده‌ترین راهکارها، افزایش محدودیت اندازه بلاک بیت کوین است، هر چند این روش نیز عاری از اشکال نیست. با افزایش اندازه بلاک، اجرای یک گره کامل در شبکه بیت کوین، دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌شود. هر چه تعداد گره‌ها در شبکه کمتر باشد، ریسک متمرکز شدن در بیت کوین بیشتر شده و احتمال حمله به سیستم پرداخت دیجیتال همتا به همتا (P2P) ساده‌تر می‌شود. پیشنهادهای زیادی برای افزایش اندازه بلاک بیت کوین مطرح شده است که در بخش بعد بررسی می‌کنیم.

طرح‌های پیشنهادی افزایش اندازه بلاک بیت کوین

مهم‌ترین طرح‌های ارائه شده جهت افزایش اندازه بلاک بیت کوین عبارت‌اند از:

طرح بندی پیشنهادی اندازه بلاک بیت کوین

BIP100

در حال حاضر BIP100 جف گارزیک، از حمایت %۶۰ ماینرها در شبکه بهره می‌برد. بر اساس پیشنهاد گارزیک، به‌جای افزایش محدودیت اندازه بلاک در محدوده مشخص، ماینرها می‌توانند در مورد افزایش یا کاهش اندازه بلاک به‌صورت دائمی رأی بدهند. هیچ‌گونه افزایشی در ابتدا پیرامون اندازه بلاک تا زمان پیاده‌سازی BIP مطرح نخواهد شد و محدودیت ۳۲MB نیز پابرجا خواهد بود. در واقع، ماینرها می‌توانند محدودیت اندازه بلاک را بین ۱-۳۲MB تغییر دهند. آرا به‌صورت جدول‌بندی شده در هر ۲۰۱۶ بلاک ارائه می‌شوند. آرا محدود به ۲۰ درصد بیشتر یا کمتر از محدوده اندازه بلاک در زمان رأی‌گیری هستند. برای اجرای این BIP، هاردفورک مورد نیاز است، اما کلیه تغییرات احتمالی آینده در اندازه بلاک بر اساس آرا ماینرها، به‌صورت سافت فورک خواهند بود.

BIP 101 (بیت کوین XT)

BIP101 پیشنهادی است که توسط گاوین اندرسون برای افزایش محدودیت اندازه بلاک ارائه شده و در حال حاضر به‌عنوان روش پیاده‌سازی جایگزین بیت کوین با نام بیت کوین XT در حال اجرا است. بر خلاف BIP100، در این طرح محدودیت اندازه بلاک با نرخ مشخص افزایش می‌یابد. ابتدا محدودیت اندازه بلاک به ۸ MB در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ در BIP101 رسید. سپس این مقدار دو سال بعد و به مدت ۲۰ سال، دو برابر شد. این طرح نیز نیازمند هاردفورک است.

BIP102

BIP102 پیشنهاد دیگری است که توسط جف گارزیک مطرح شده است. در این پیشنهاد، محدودیت اندازه بلاک بیت کوین از ۱MB به ۲MB در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ افزایش یافت. بر اساس ایده این طرح، افزایش نسبتاً کم محدودیت اندازه بلاک، باعث ایجاد فرصت کافی برای توسعه‌دهندگان جهت اجماع بر سر یک راهکار جامع‌تر می‌شود. این طرح همانند دو طرح قبل، نیازمند هاردفورک است.

استخراج بیت کوین ؛ چیست و چگونه کار می کند؟
بیشتر بخوانید

مشاهده آنی اندازه بلاک بیت کوین

امکان مشاهده لحظه‌ای اندازه بلاک BTC در وب‌سایت‌هایی همچون ycharts.com وجود دارد. در این وب‌سایت چارت اندازه بلاک بیت کوین بر حسب زمان ارائه شده است. می‌توان زمان را بر حسب ۱ ماه، ۳ ماه، ۷ ماه، یک سال، ۳ سال، ۵ سال و ۱۰ سال تنظیم کرد.

همچنین در جدول پایین این نمودار در صفحه نخست وب‌سایت ycharts.com، جدولی حاوی مقادیر اندازه بلاک بیت کوین در هر روز ارائه شده است.

در زمان نگارش این مقاله، مقدار متوسط اندازه بلاک بیت کوین ۱.۶۱۶ بوده و در روز گذشته، ۱.۶۴۹ بوده است.

کلام پایانی

اندازه بلاک بیت کوین، یکی از مهم‌ترین و مناقشه برانگیزترین پارامترهای این اکوسیستم است که باعث بحث‌های زیادی در طی سال‌های اخیر شده است. بسیاری از کاربران و کارشناسان معتقدند که افزایش اندازه کنونی بلاک بیت کوین ضروری است، درحالی که برخی دیگر از کارشناسان براین باورند که این افزایش باعث بروز مشکلات دیگری خواهد شد. در این مقاله علاوه بر آشنایی با اندازه بلاک بیت کوین، با راهکارهایی جهت افزایش اندازه آن نیز آشنا شدیم.

سوالات متداول

اندازه بلاک چیست؟

 اندازه بلاک به معنای میزان داده های نگهداری شده در یک بلاک است. بزرگترین مقدار داده ای که یک بلاک می تواند نگهداری کند، محدودیت اندازه بلاک نام دارد. هر چه اندازه بلاک بزرگتر باشد، نرخ تراکنش در هر ثانیه نیز بالاتر می رود که البته می تواند منجر به مشکلاتی مانند در اسپلیت چین ها شود. بلاکچین های مختلف، محدودیت اندازه بلاک متفاوتی دارند.

علت اختلاف در مورد اندازه بلاک بیت کوین چیست؟

اصلی ترین اختلاف ناشی از آن است که اندازه بلاک بیت کوین، نقشی تعیین کننده در میزان تراکنش های قابل انجام با بیت کوین در یک بلاک خاص دارد.

محدودیت کنونی بلاک بیت کوین چه قدر است؟

در حال حاضر، این محدودیت به میزان ۲MB است.

اندازه بلاک اتریوم چه قدر است؟

اندازه بلاک در بلاکچین اتریوم، حداکثر ۱۲MB است. با این حال، میانگین اندازه بلاک بسیار کوچکتر و حدود ۱-۲MB است. اندازه بلاک بر حسب استفاده از شبکه، متغیر است.

 زمان بلاک در بیت کوین چه قدر است؟

زمان بلاک بیت کوین، ۱۰ دقیقه است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *