جستجو

دوج کوین (Degecoin) چیست؟ معرفی برترین میم کوین بازار کریپتو

دوج کوین چیست

میم‌کوین‌ها مانند دوج کوین همیشه باعث غافل‌گیری تریدرها و سرمایه‌گذاران دنیای کریپتو شده‌اند. رشد انفجاری میم‌کوین‌ها در سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از کاربران بازار کریپتو، بخشی از پورتفوی خود را به این دسته از ارزهای دیجیتال اختصاص دهند. یکی از مطرح‌ترین میم‌کوین‌هایی که سود بسیار زیادی را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نصیب هولدرهای خود کرد، دوج کوین (Dogecoin) است. حمایت جامعه هواداران و سلبریتی‌های مطرحی همچون ایلان ماسک، دوج کوین را به مطرح‌ترین میم کوین این بازار تبدیل کرده است. در این مقاله می‌خواهیم کاملاً با دوج و سازوکار آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال متن‌باز همتا به همتا (P2P) و غیرمتمرکز بر اساس فریم‌ورک لایت‌کوین (LTC) است. هر دو بلاک چین از الگوریتم اسکریپت و الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند. دوج کوین بر خلاف لایت‌کوین، عرضه نامحدودی دارد. سرعت ماینینگ DOGE حدود ۲.۵ برابر سریع‌تر از LTC است و در واقع تراکنش با آن، سریع‌تر انجام می‌شود. دوج کوین به‌عنوان یک آلت‌کوین و از دسته میم‌کوین‌ها محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۳ با تصویری از سگ شیبااینو به‌عنوان لوگوی خود، عرضه شد.

۹ میم کوین برتر با تم سگ در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

تاریخچه دوج کوین

دوج کوین در دسامبر ۲۰۱۳ توسط یک مهندس نرم‌افزار آمریکایی به نام بیلی مارکوس و جکسون پالمر به‌عنوان مدیر تولید اهل استرالیا، ساخته شد. ایده ساخت دوج کوین، تمسخر و مخالفت با اوج‌گیری قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳ و ساخت یک ارز دیجیتال بسیار ارزان با سرعت تراکنش بالا بود.

در ۱۹ دسامبر همان سال، ارزش دوج کوین به میزان %۳۰۰ تحت‌تأثیر سیاست چین جهت ممانعت از سرمایه‌گذاری بانک‌های این کشور در ارزهای دیجیتال، افزایش یافت. مارکوس و پالمر، کدهای دوج کوین را در لاکی کوین به‌عنوان بخشی از لایت‌کوین، بنیان نهادند. آنها ابتدا از یک پاداش ماینینگ بلاک به‌صورت تصادفی استفاده کردند اما این ریوارد در ماه مارس ۲۰۱۴، تبدیل به ریوارد استاتیکی شد.

در تابستان ۲۰۱۹، علاقه مندان دوج کوین به‌شدت از لیست شدن این ارز دیجیتال در صرافی معتبر بایننس، خوشحال شدند. در دسامبر ۲۰۲۳، ارزش بازار (market cap) دوج کوین به حدود ۱۳.۱ میلیارد دلار رسید. با تداوم حمایت طرفداران و توسعه دهندگان از فعالیت و ترید در این بستر، انتظار می‌رود زیرساخت دوج کوین بیش از قبل گسترش یابد.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

ساختار دوج کوین مبتنی بر لایت‌کوین به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آلت‌کوین‌های بازار کریپتو است. DOGE از فناوری اثبات کار استفاده می‌کند، یعنی می‌توان آن را همانند بیت کوین و لایت‌کوین، ماین کرد.

دوج کوین چیست

 

با این‌حال، بر خلاف بیت کوین و لایت‌کوین که عرضه محدودی به میزان ۲۱ میلیون و ۸۴ میلیون کوین دارند، DOGE دارای محدودیت عرضه نیست و می‌توان آن را به‌صورت نامحدود، ماین کرد. همچنین دوج کوین یک پلتفرم قرارداد هوشمند نیست، بنابراین دارای dAppها، پروتکل‌های DeFi و سایر ویژگی‌های پیشرفته نیست.

مشارکت‌کنندگان شبکه بلاک‌چین دوج کوین همانند بیت کوین از توان دستگاه‌های رایانشی خود برای تأمین امنیت شبکه و ایجاد بلوک‌های جدید با راستی‌آزمایی تراکنش‌ها، استفاده می‌کنند. البته، دوج کوین دارای معماری سبک (light) است و امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌های دوج کوین در مقایسه با بیت کوین میسر می‌شود. مشارکت‌کنندگان شبکه با دستگاه‌های رایانشی خود، معادلات ریاضی پیچیده را حل کرده و بلوک‌های جدید را ایجاد و تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. ماینرها به‌ازای هر بلوک ایجاد شده، ۱۰,۰۰۰ DOGE پاداش دریافت می‌کنند.

ماینینگ دوج کوین چیست؟

ماینینگ DOGE به معنای تأیید تراکنش‌ها در بلاک‌چین دوج کوین و دریافت پاداش به‌صورت دریافت کوین‌های دوج است. در فرایند ماینینگ دوج کوین ، اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها در بلاک‌چین دوج کوین انجام می‌شود و این لجر عمومی، نقشی اساسی برای عملکرد این ارز دیجیتال دارد. در این عملیات ماینینگ، مشارکت‌کنندگان در ازای هر بلوکی که به‌صورت موفقیت‌آمیز ماین می‌کنند، پاداش در غالب دوج کوین جدید دریافت می‌کنند و این توکن‌ها به مجموع توکن‌های در حال گردش، اضافه می‌شوند. این فرایند، نقشی اساسی برای حفظ یکپارچگی و تمرکززدایی شبکه دوج کوین دارد.

ماینرها می‌توانند از روش‌های مختلف شامل CPU ماینینگ، GPU ماینینگ و استخر ماینینگ استفاده کنند. می‌توان دوج کوین‌ها را حین ماین شدن به‌صورت امن در ولت‌های نرم‌افزاری نگهداری کرد و به‌سادگی به این کوین‌ها دسترسی داشت. این فعالیت‌های ماینینگ، اساس اکوسیستم دوج کوین هستند و باعث تضمین ثبات و امنیت آن می‌شوند.

استخراج دوج کوین چیست؟ تمام چیزهایی که باید درباره ماینینگ دوج کوین در سال ۲۰۲۴ بدانید
بیشتر بخوانید

نحوه ماین کردن دوج کوین

ازآنجایی‌که دوج کوین از الگوریتم اسکریپت استفاده می‌کند، ماین کردن آن با بازدهی انرژی مطلوبی انجام می‌شود. ازاین‌رو، شما می‌توانید به‌راحتی دوج کوین را در اتاق خود ماین کنید. میزان دشواری ماین کردن دوج کوین با گذشت زمان افزایش یافته است. ازآنجایی‌که DOGE یک ارز دیجیتال اسکریپت است، برخی از ماینرها لایت‌کوین (LTC)، وایاکوین (VIA) و سایر کوین‌هایی را که الگوریتم مشابه استفاده می‌کنند، برای کسب سود بیشتر ماین می‌کنند.

مهم‌ترین مزایا و معایب دوج کوین

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایا و معایب دوج کوین اشاره کرده‌ایم:

مزایا معایب
زمان تراکنش کمتر برای تکمیل تراکنش‌ها ماینینگ دوج کوین به دلیل پایین بودن ارزش هر توکن و همچنین تعداد نامحدود توکن‌ها، چندان ارزشمند نیست.
کارمزد کمتر تراکنش‌ها با دوج کوین دوج کوین یک ارز دیجیتال تورمی است که باعث محدود شدن ظرفیت دوج کوین به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری می‌شود.
وجود جامعه‌ای بزرگ از خالقان و دنبال‌کنندگان شبکه دوج کوین قابلیت محدود مانند دارا نبودن قراردادهای هوشمند
کمک دوج کوین به بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی جهت توسعه پروژه‌های خود و امکان استفاده از دوج به‌عنوان ارز دیجیتال در بازی‌ها امنیت کمتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مطرح در بازار کریپتو
پذیرش گسترده عرضه نامحدود

وضعیت دوج کوین در بازار کریپتو

وضعیت کنونی دوج کوین (در زمان نگارش این مقاله) در بازار کریپتو در شکل و جدول زیر ارائه شده است.

 

وضعیت دوج کوین در بازار کریپتو

قیمت کنونی ۰.۱۶۴۲ دلار
ارزش بازار ۲۳,۷۰۳,۶۴۵,۳۴۱ دلار
تعداد کل توکن‌های در گردش ۱۴۴,۳۷۳,۷۳۶,۳۸۴ DOGE
تعداد کل توکن‌ها ۱۴۴,۳۷۳,۷۳۶,۳۸۴ DOGE
کل ارزش بازار رقیق‌شده ۲۳,۷۰۵,۳۲۳,۰۳۲ دلار

پیش‌بینی قیمت دوج کوین

بر اساس پیش‌بینی وب‌سایت Cryptonews، دوج کوین می‌تواند در اواخر سال ۲۰۲۴ و ابتدای سال ۲۰۲۵ به قیمت ۱ دلار برسد. بسیاری از کاربران و هواداران این میم‌کوین، از مدت‌ها قبل منتظر رسیدن دوج به ۱ دلار بوده‌اند. وب‌سایت CoinGape در تازه‌ترین مقاله خود راجع به دوج کوین نوشته است که می‌توان انتظار رسیدن قیمت دوج به ۰.۵ دلار را طی سه ماه آینده داشت. از طرفی برخی از کارشناسان وب‌سایت‌های دیگر همچون CoinPedia معتقدند که دوج کوین، جزو بهترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتو طی رالی صعودی آتی خواهد بود.

کلام پایانی

در پایان می‌توان گفت بر اساس سیکل‌های صعودی گذشته بازار کریپتو و رفتار دوج کوین در آن بازه‌های زمانی، می‌توان انتظار داشت که هولدرهای این ارز دیجیتال ، از نگهداری این میم‌کوین تا سال آینده، پشیمان نخواهند شد. همچنین سیگنال‌های مثبت از طرف برخی از سلبریتی‌های مطرح دنیا همچون ایلان ماسک، بر علاقه کاربران جهت سرمایه‌گذاری در این پروژه جالب، می‌افزاید.

اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم Ethereum
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال متن باز و همتا به همتا (P2P) است که پس از رشد بزرگ بیت کوین جهت تمسخر بازار کریپتو عرضه شد.

کاربرد دوج کوین چیست؟

می توان از دوج کوین برای پرداخت و خرید استفاده کرد. دوج کوین، آلتکوینی با طرفداران زیاد است و نسبت به ارزهای فیات و سایر ارزهای دیجیتال در چندین صرافی معروف ارز دیجیتال و پلتفرم های سرمایه گذاری خرد، معامله می شود.

چگونه می توان دوج کوین را خریداری کرد؟

هم اکنون دوج کوین جزو ده کوین برتر بازار کریپتو از نظر ارزش بازار محسوب می شود و تقریبا تمامی صرافی های خارجی و داخلی، امکان خرید، فروش و ترید این میم کوین را مهیا کرده اند.

کدام یک از سلبریتی ها و چهره های مطرح بازار کریپتو، از دوج کوین حمایت کرده اند؟

بسیاری از چهره های مطرح بازار ارز دیجیتال همچون اریک برمن، مارک کوبان و ایلان ماسک نه تنها از دوج کوین حمایت کرده اند، بلکه به دنبال کنندگان خود توصیه کرده اند این میم کوین را نگهداری کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *