جستجو

ای تی اف (ETF) بیت کوین؛ تعریف، نحوه کارکرد و نحوه سرمایه گذاری

ای تی اف (ETF) بیت کوین؛ تعریف، نحوه کارکرد و نحوه سرمایه گذاری

ای تی اف های بیت کوین ابزار های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران را در معرض نوسانات قیمت بیت کوین قرار می دهند. این ETF ها از قرارداد های آتی برای ردیابی عملکرد بیت کوین استفاده می کنند. مدیران صندوق این قرارداد ها را به دست می آورند و آن ها را در یک صندوق ترکیب می کنند و به سرمایه گذاران خرد و سایر سرمایه گذاران اجازه می دهند بدون داشتن دارایی واقعی در بازار ارز های دیجیتال شرکت کنند. معرفی این وجوه با استقبال خوبی مواجه شد، به ویژه از آنجایی که SEC در ابتدا ای تی اف هایی را که مستقیماً بیت کوین را نگهداری می کردند، ممنوع کرده بود، اما بعداً در سال ۲۰۲۴ آن ها را تأیید کرد.

آشنایی با ETF های آتی بیت کوین

صندوق قابل معامله در بورس یا ETP یک صندوق سرمایه‌گذاری است که دارایی ‌ها را نگه می ‌دارد و اوراق بهادار را به عنوان سهام صندوق منتشر می ‌کند که در بورس معامله می‌ شود. ETF ها به سرمایه گذاران با قرار گرفتن در معرض متنوعی از طبقات مختلف دارایی و انعطاف پذیری برای خرید یا فروش سهام در طول روز معاملاتی به قیمت های بازار را ارائه می دهند. یک سرمایه گذار به جای داشتن دسته ای از سهام مختلف، می تواند به سادگی مالک سهام یک ETF باشد که در آن شرکت ها سرمایه گذاری شده است.

ای تی اف چیست

قرارداد آتی یک قرارداد استاندارد است که در آن دو طرف توافق می کنند که مقدار مشخصی از دارایی استاندارد شده را در یک روز خاص با قیمتی خاص مبادله کنند. قرارداد های آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو معامله می شود. بنابراین، ای تی اف آتی بیت کوین یک صندوق قابل معامله در بورس است که قرارداد های آتی بیت کوین را نگه می دارد و سهام صندوق را به سرمایه گذاران می فروشد. این سهام در بورس اصلی خرید و فروش می شوند.

این ETF ها با خرید قرارداد های آتی از گروه CME و جمع کردن آن ها در یک صندوق ایجاد می شوند. در مرحله بعد، شرکت سهام این صندوق را به سرمایه گذاران ارائه می دهد. پس از آن، قرارداد های آتی در صندوق به طور فعال مدیریت می شود تا زمانی که سهام در حال معامله است. بنابراین، به جای معامله بیت کوین در صرافی ارز های دیجیتال، سرمایه گذاران می توانند این سهام را در یک صرافی سنتی معامله کنند و در معرض دید قرار گیرند.

بیت کوین چیست؟ آشنایی با اولین ارز دیجیتال جهان
بیشتر بخوانید

تاریخچه ETF آتی بیت کوین

ایده اولیه ای تی اف نگهدارنده بیت کوین، نه معاملات آتی بیت کوین، زمانی مطرح شد که قیمت بیت کوین شروع به افزایش کرد و توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. این فرصتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد تا از تجارت بیت کوین سود ببرند.

با افزایش قیمت بیت کوین به ده ها هزار دلار، سرمایه گذاران فردی و متوسط ​​قادر به سرمایه گذاری مستقیم در بیت کوین نبودند. در پاسخ به تقاضا برای دسترسی سرمایه گذاران به بیت کوین، کارگزاری ها شروع به توسعه صندوق های قابل معامله در مبادلات بیت کوین کردند. برادران وینکلووس در سال ۲۰۱۳ درخواست هایی را برای تصویب به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارسال کردند.

در یک صندوق سنتی قابل معامله در بورس که سهام را ردیابی می کند، صندوق سهام را خریداری می کند که به دارایی های صندوق تبدیل می شود. سپس شرکت مدیریت صندوق، سهام کسری شده صندوق را در مبادلات عرضه می کند.

اولین ای تی اف رسمی مرتبط با بیت کوین، Proshares Bitcoin Strategy ETF (BITO) بود که عمدتاً از قرارداد های آتی استفاده می کرد. در اکتبر ۲۰۲۱ تاییدیه SEC را دریافت کرد و در بورس اوراق بهادار نیویورک فهرست شده است.

بسیاری از علاقه مندان به ارز های دیجیتال، ETF بیت کوین را به عنوان صندوقی که بیت کوین خریداری شده توسط یک شرکت را نگه می دارد، آن ها را به اوراق بهادار می کند و به سرمایه گذاران عرضه می کند، تصور می کردند. با این حال، کمیسیون امنیت و مبادلات تا سال ۲۰۲۴ چنین پیشنهاداتی را رد کرد.

پس از حکم دادگاه در آگوست ۲۰۲۳، SEC مجبور شد این پیشنهادات را بازنگری کند، که منجر به تصویب ۱۱ ETF بیت کوین نقطه ای توسط کمیسیون در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ شد. تجارت در ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شد.

اهداف ETF های آتی بیت کوین

ای تی اف های آتی بیت ‌کوین با ارائه جایگزینی مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر و راحت ‌تر برای خرید مستقیم ارز دیجیتال، هدفشان گسترش دسترسی به سرمایه ‌گذاری ‌های بیت ‌کوین است. این ETF ها با دور زدن پروتکل های امنیتی و کاهش موانع مالی، مشارکت سرمایه گذاران در یک وسیله سرمایه گذاری آشنا را آسان تر می کنند.

امنیت

اقدامات امنیتی هنگام برخورد با ارز دیجیتال بسیار مهم است. اگرچه ممکن است ارز دیجیتال واقعی را در کیف پول خود نداشته باشید، محافظت از کلید های امنیتی خود ضروری است، به خصوص اگر صاحب بیت کوین هستید. هنگام خرید ارز رمزنگاری شده از یک صرافی، می توانید کلید های خود را در خود صرافی ذخیره کنید، به شرطی که چنین خدماتی را ارائه دهند.

با این وجود، هم کیف پول ها و هم صرافی ها در معرض هک هستند که منجر به سرقت کلید ها و متعاقباً ارز دیجیتال شما می شود. در حالی که روش های مختلفی برای ذخیره کلید های شما به صورت آفلاین وجود دارد، هیچ یک از آن ها نمی توانند امنیت ۱۰۰٪ را تضمین کنند.

از سوی دیگر، ای تی اف نیاز شما را به داشتن ارز دیجیتال، کلید های ایمن یا مدیریت انتقال کلید بین گزینه های مختلف ذخیره سازی بی نیاز می کند. در عوض، شما صاحب سهام صندوق هستید، که اگر یک صندوق آتی باشد، ممکن است هیچ ارز دیجیتال واقعی نداشته باشد.

توان مالی

هزینه بیت کوین یک چالش مهم برای سرمایه گذاران عادی است. در سال ۲۰۲۱، بیت کوین به حداکثر ۶۹۰۰۰ دلار در هر BTC رسید. متعاقباً، ارزش آن نوسان کرد و به کمتر از ۱۷۰۰۰ دلار رسید و سپس طی دو سال آینده به محدوده ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار رسید. از اواخر سال ۲۰۲۲، قیمت به تدریج در حال افزایش بوده است و برای مدتی در حدود ۳۰۰۰۰ دلار در نوسان بود تا اینکه تا ژانویه ۲۰۲۴ در حدود ۴۱۰۰۰ دلار ثابت شد. به دلیل قیمت بالای بیت کوین، بسیاری از سرمایه گذاران خرد ممکن است توانایی مالی برای خرید کل BTC را نداشته باشند. در حالی که امکان خرید مقادیر کوچک تر بیت کوین در مبادلات ارز های دیجیتال وجود دارد، یک ETF یک راه جایگزین برای سرمایه گذاری در BTC ارائه می دهد که با بودجه، تحمل ریسک و اهداف سرمایه گذاری شما در یک صرافی کاملاً تنظیم شده با استفاده از یک ابزار تایید شده مطابقت دارد.

اندازه بلاک بیت کوین چیست و چه تأثیری بر بیت کوین دارد؟
بیشتر بخوانید

آشنایی

ای تی اف ها به طور گسترده ای در حوزه سرمایه گذاری در مقایسه با ارز های دیجیتال شناخته شده و قابل درک هستند. بنابراین، اگر تنها علاقه شما به سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال است، انتخاب ETF به شما این امکان را می دهد که به جای کاوش در پیچیدگی های فناوری بلاک چین ، استخراج، صرافی های غیر متمرکز، دفتر کل توزیع شده، روی تجارت دارایی ای که قبلاً با آن آشنا هستید تمرکز کنید.

محدودیت های ETF های آتی بیت کوین

در حالی که سرمایه گذاری در ETF های آینده مزایایی دارد، مهم است که معایب را نیز در نظر بگیریم. این محدودیت ‌ها به دلیل عدم قطعیت‌ های قانونی و خطرات موجود در صنعت ارز های دیجیتال تشدید می ‌شوند.

محدودیت های eTf

برخی از محدودیت های کلیدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

– خطا های ردیابی: اختلاف بین عملکرد ETF و حرکات واقعی قیمت معاملات آتی بیت کوین می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند هزینه های مدیریت، هزینه های تراکنش یا چالش هایی در تکرار قیمت های امنیتی رخ دهد. این می تواند به مواردی منجر شود که ارزش ETF مستقیماً با ارزش بلادرنگ بیت کوین مطابقت ندارد.

– عدم قطعیت نظارتی: محیط نظارتی برای ارز های دیجیتال هنوز در حال تغییر است و مقامات در سراسر جهان مقررات جدیدی را معرفی می کنند. تغییرات در مقررات می تواند بر قانونی بودن، تجارت و ارزش گذاری معاملات آتی بیت کوین تأثیر بگذارد و باعث ایجاد عدم اطمینان برای سرمایه گذاران در ETF های آتی بیت کوین شود.

– نقدینگی بازار و ETF: نقدینگی کافی در قرارداد های آتی بیت کوین اساسی برای عملکرد مؤثر ETF ضروری است. نقدینگی محدود در بازار آتی می‌تواند منجر به اسپرد پیشنهادی خرید و فروش بیشتر شود و هزینه‌ های مربوط به خرید یا فروش سهام ETF را افزایش دهد.

با توجه به اینکه ای تی اف های آتی بیت کوین در مقایسه با ETF های سهام تثبیت شده نسبتاً جدید هستند، صندوق های جدیدتر ممکن است با جذب سرمایه گذاری و انتشار سهام با ریسک نقدینگی موقت مواجه شوند.

– چرخش قرارداد های آتی: قرارداد های آتی بیت کوین دارای تاریخ انقضا هستند، که ETF را ملزم می کند تا قبل از سررسید قرارداد ها را انجام دهد. این فرآیند شامل فروش قرارداد های در حال انقضا و خرید قرارداد های جدید و متحمل شدن هزینه های معامله می شود. قرارداد های متحرک ممکن است اندکی بر بازده صندوق تأثیر بگذارد، به ویژه در دوره های رکود یا عقب ماندگی.

– نگرانی های امنیتی: رمزارز ها دارایی های دیجیتالی هستند که آن ها را در برابر تهدیدات امنیت سایبری آسیب پذیر می کند. هک، کلاهبرداری و نقض امنیت در مبادلات ارز های دیجیتال می تواند بر ارزش بیت کوین تأثیر بگذارد.

چگونه در ETF های آتی بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در ای تی اف های آتی بیت کوین هستید، در صورت ارائه این خدمات، می توانید آن ها را از طریق کارگزار یا مشاور خود خریداری کنید. چندین ETF آتی بیت کوین برای معامله در صرافی هایی مانند بورس نیویورک ARCA و نزدک در دسترس هستند، از جمله Proshares Bitcoin Strategy ETF (BITO)، Valkyrie Bitcoin and Ether Strategy ETF (BTF)، VanEck Bitcoin Strategy ETF (XBTF) و Global X. ETF استراتژی بلاک چین و بیت کوین (BITS). علاوه بر این، ETF های آتی بیت کوین وجود دارد که به سرمایه گذاران امکان کوتاه کردن ارز دیجیتال را می دهد، مانند ProShares Short Bitcoin ETF (BITI). درک این نکته مهم است که این ETF ها فقط شامل معاملات آتی بیت کوین نیستند، زیرا آن ها همچنین در اوراق بهادار سنتی سرمایه گذاری می کنند و قرارداد های آتی بیت کوین را بر اساس استراتژی صندوق نگهداری می کنند. به عنوان مثال، صندوق استراتژی بیت کوین Proshares به طور خاص طراحی شده است تا قرارداد های آتی بیت کوین را تنها زمانی که موقعیت ها سودآور هستند، نگه دارد، و در غیر این صورت، ممکن است اوراق بهادار شرکت های مرتبط با بیت کوین و ابزار های بازار پول را نگه دارد و همچنین با استفاده از قرارداد های خرید معکوس وام بگیرد.

بیت کوین یا طلا؛ کدام یک آینده بهتری برای سرمایه گذاری دارند؟
بیشتر بخوانید

در آخر

ETF های آتی بیت کوین ابزار های سرمایه گذاری هستند که قرارداد های آتی بیت کوین را ترکیب می کنند و به سرمایه گذاران روشی غیر مستقیم برای مشارکت در بازار ارز های دیجیتال ارائه می دهند. این وجوه در صرافی ‌ارز دیجیتال تاسیس شده قابل دسترسی هستند و به افراد این امکان را می ‌دهند تا از پتانسیل این دارایی‌ های پرخطر و در عین حال سودآور استفاده کنند.

گری گنسلر

سوالات متداول

آیا سرمایه گذاری در ETF های آتی بیت کوین خطرناک است؟

بیت ‌کوین و سایر ارز های دیجیتال دارایی‌ های بسیار سوداگرانه با نوسانات قابل توجه قیمت هستند که سرمایه ‌گذاری در ETF ارز های دیجیتال را به دلیل نوسانات قیمتی پرخطر می‌ سازد. با این حال، سرمایه گذاری مقادیر کمتر در این ETF ها می تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال حدس زدن قیمت بیت کوین هستند.

تفاوت بین ETF آتی بیت کوین و ETF بیت کوین اسپات چیست؟

یک ETF آتی بیت کوین قرارداد های آتی بیت کوین را نگه می دارد، در حالی که یک ETF بیت کوین بیت کوین واقعی را نگه می دارد.

آیا ETF بیت کوین ۳ برابری وجود دارد؟

در حال حاضر، از ژانویه ۲۰۲۴، هیچ ETF نقطه ای بیت کوین با اهرم ۳ برابری برای تقویت سود (و ضرر) وجود ندارد. با این حال، این امکان وجود دارد که دلال‌ ها در آینده تلاش کنند چنین ETF هایی ایجاد کنند.

ETF بیت کوین چگونه کار می کند؟

صندوق‌ های قابل معامله در مبادلات ارز های دیجیتال (ETF) به سرمایه ‌گذاران این امکان را می ‌دهند که بدون خرید و ذخیره مستقیم دارایی ‌های دیجیتال، در معرض ارز های دیجیتال قرار بگیرند. این صندوق‌ ها با سرمایه ‌گذاری در قرارداد های آتی به جای خود ارز های دیجیتال، قیمت ‌های ارز های دیجیتال را دنبال می‌ کنند.

سرمایه گذاری روی بیت کوین بهتر است یا بیت کوین ETF؟

اگر هدف سرمایه گذاری اولیه شما عملکرد بلند مدت قیمت است، ETF های جدید بیت کوین ممکن است انتخاب معقولی باشد. با این حال، اگر در مورد جنبه های قانونی ارز های دیجیتال نگرانی دارید، ممکن است مالکیت مستقیم بیت کوین را ترجیح دهید.

مزیت اصلی سرمایه‎ گذاری در ETF بیت کوین چیست؟

مزیت اصلی سرمایه‌ گذاری در ETF بیت ‌کوین این است که بدون نیاز به درک پیچیدگی ‌های نحوه عملکرد بیت ‌کوین، ثبت ‌نام در صرافی ارز های دیجیتال، یا پذیرش ریسک‌ های مرتبط با مالکیت مستقیم بیت ‌کوین، اهرمی برای قیمت بیت ‌کوین فراهم می‌ کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *