جستجو

فن توکن چیست و چگونه کار می کند؟

فن توکن چیست و چگونه کار می کند؟

آیا شما می دانستید که می توانید در دنیای کریپتو، از باشگاه فوتبال مورد علاقه خود حمایت کنید؟ این کار با فن توکن میسر شده است. فن توکن ها، یکی از تازه‌ترین و جالب‌ترین ابزارهای دنیای کریپتو است که برای هواداران باشگاه‌های فوتبال جهان، سایر رشته‌های ورزشی و حتی در حوزه‌های دیگر مانند موسیقی یا فیلم عرضه شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم، با تعریف فن توکن ها، نحوه عملکرد و مزایای آنها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

فن توکن چیست؟

فن توکن ها (Fan Tokens)، دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که به هولدرهای خود امکان دسترس به انواع امتیازات مرتبط با طرفداران مانند رأی‌دهی در مورد تصمیمات باشگاه، پاداش‌ها، طرح‌های خرید و فروش و تجربیات منحصربه‌فرد دیگر را می‌دهند. فن توکن ها معمولاً توسط باشگاه‌های ورزشی، فن کلاب‌های موسیقی و سایر سازمان‌ها برای مردم نهادی و سامان دادن تجربیات آنها و مشارکت آنها در رهبری باشگاه استفاده می‌شوند.

فن توکن ها بر خلاف NFTها، کاملاً تعویض‌پذیر هستند. در واقع، درست شبیه ارزهای فیات یا پول نقد، امکان تبادل این توکن‌ها برای خرید و فروش کالاهای طرفداری باشگاه‌ها، تجربیات VIP و بسیاری از قابلیت‌های دیگر وجود دارد. علاوه براین، فن توکن نقش مهمی در همبستگی جامعه طرفداری باشگاه با سایر ارکان باشگاه ایفا می‌کند.

فن توکن ها، ارزهای دیجیتالی هستند که با اصول ارزش کوین های اصلی بازار کریپتو مانند بیت کوین یا اتریوم پشتیبانی نمی‌شوند. ارزش آنها بیشتر متکی به میزان مشارکت طرفداران در باشگاه است. توکن چیلیز نخستین و مهم‌ترین فن توکنی است که باعث عرضه گسترده توکن های دیگر مانند Manchester City Fan Token، AC Milan Fan Token، the Juventus Fan Token و بسیاری از توکن های دیگر شد.

معرفی کامل توکن سوزی در کریپتو
بیشتر بخوانید

فن توکن ها چگونه کار میکنند؟

طرفداران می‌توانند توکن های دیجیتال را خریداری کرده و آنها را مانند سایر ارزهای دیجیتال، معامله کنند. در هنگام معامله، قیمت یک فن توکن عموماً توسط فروشنده تعیین می‌شود. همچنین این قیمت بر اساس حرکات بازار و میزان شهرت توکن در آن زمان، تغییر می‌کند. هنگامی که کاربران، مالک مقدار مشخصی از فن توکن ها می‌شوند، می‌توانند در مورد موضوعات مختلف پیرامون باشگاه مورد علاقه خود، رأی بدهند. موضوعاتی که طرفداران می‌توانند رأی بدهند، بیشتر بستگی به باشگاه دارد اما غالباً می‌توان در مورد موضوعاتی همچون طراحی کالاهای طرفداری باشگاه، طرح‌های اتوبوس تیم، موضوعات مرتبط با بلیت، محل بازی‌ها، تعیین ارزشمندترین بازیکنان و غیره، رأی بدهند.

طرفداران با این امتیازات می‌توانند مشارکت بیشتری در فعالیت‌های باشگاه داشته ‌باشند و با ارتقای جایگاه و ارزش توکن های هواداری، به سود بیشتری برسند. فن توکن ها، جامعه‌ای انحصاری از وفادارترین طرفداران را پدید می‌آورند. طرفداران با این روش تازه می‌توانند در سیستم پاداش‌ها و رأی‌دهی مشارکت کنند. هر چه طرفداران فن توکن های بیشتری داشته ‌باشند، احساس تعلق بیشتری نسبت به باشگاه کرده و وفاداری بیشتری نسبت به تیم خود نشان می‌دهند.

مزایای فن توکن ها

فن توکن ها مزایای زیادی برای طرفداران دارند. در شکل زیر به‌صورت دقیق‌تر به این مزایا اشاره شده ‌است.

مزایای فن توکن ها

انواع مختلف فن توکن ها

فن توکن ها در بسیاری از رشته‌های ورزشی وجود دارند، اما توکن های باشگاه‌های فوتبال، شهرت بیشتری دارند. با این حال، توکن‌ها در گیمینگ، موسیقی و حتی فیلم‌های سینمایی نیز استفاده ‌شده‌اند.

همچنین سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده نیز توکن های هواداری NFT را صادر کرده‌اند که نشان‌دهنده مالکیت یک آیتم خاص یا تجربه مرتبط با سلبریتی‌ها است.

در نهایت برخی از توکن ها نیز توسط شرکت‌های گیمینگ در زمینه‌های مختلف از جمله آبجکت های درون بازی، دسترسی به محتوای ویژه گیمینگ و حتی حق امتیاز برای تصمیم گیری های مرتبط به بازی، صادر شده‌اند.

بیت کوین چیست؟ آشنایی با اولین ارز دیجیتال جهان
بیشتر بخوانید

بهترین فن توکن های بازار کریپتو

در شکل زیر، وضعیت ۱۰ فن توکن برتر بازار کریپتو (بر حسب ارزش بازار) و در زمان نگارش این مقاله، نشان داده ‌شده است.

فن توکن پاریس سنت ژرمن (PSG)

پاریس سنت ژرمن، یکی از باشگاه‌های مطرح فوتبال در فرانسه است. این باشگاه در سال ۱۹۷۰ تأسیس شده و هم اکنون به یکی از مطرح‌ترین باشگاه‌های جهان تبدیل شده و چندین بار، جام قهرمانی لیگ ۱ فرانسه را به خود اختصاص داده است.

توکن پاریس سنت ژرمن

این باشگاه، جزو اولین باشگاه‌هایی بود که توکن باشگاهی را در سال ۲۰۱۹ پذیرفت. پاریس سنت ژرمن، توکن های PSG را در بلاک‌چین اتریوم منتشر می‌کند. همچنین این توکن ها در پلتفرم فن توکن سوشیوز (Socios) در دسترس هستند. سوشیوز، بازار شناخته شده توکن ها است به‌نحوی که شما می‌توانید توکن‌های مورد علاقه خود را در این بازار، خرید و فروش کنید. همچنین می‌توانید از این پلتفرم برای دنبال کردن رویدادهای آینده مرتبط با توکن ها استفاده ‌کنید. توکن های PSG این امکان را به هولدرها می‌دهند تا در فرآیند انتخاب پیام جهت نگارش بر روی بازوبند کاپیتان مشارکت کنند. همچنین هولدرها به امکانات VIP در باشگاه دسترسی داشته و می‌توانند از این توکن ها برای خرید و فروش اقلام هواداری تیم PSG استفاده کنند.

فن توکن سانتوس (SANTOS)

سانتوس یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال در برزیل و یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال در قاره آمریکای جنوبی است. این باشگاه در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده‌است. برخی از مشهورترین نام‌های تاریخ فوتبال از جمله پله و نیمار در این تیم، بازی کرده‌اند. این نام‌ها و بسیاری از بازیکنان دیگر باعث افزایش هر چه بیشتر شهرت سانتوس شده‌اند.

توکن پاریس سنت ژرمن

این باشگاه توکن خود (SANTOS) را در نوامبر ۲۰۲۱ عرضه کرد. توکن SANTOS، مبتنی بر بایننس اسمارت چین به‌عنوان پروتکل BEP-20 است. هولدرهای SANTOS می‌توانند در کلیه فعالیت‌های سانتوس و رویدادهای رأی گیری و نظرسنجی، شرکت کنند. طرفداران می‌توانند در فرآیند رأی‌دهی در پلتفرم بایننس فن توکن شرکت کنند. به‌طور مثال، آنها می‌توانند در مورد موزیک زمان گرم شدن تیم پیش از شروع مسابقه فوتبال، رأی بدهند.

همچنین هولدرهای SANTOS می‌توانند به NFT، اقلام هواداری باشگاه و GameFi دسترسی داشته ‌باشند. SANTOS یکی از مطرح‌ترین توکن ها از نظر ارزش بازار در میان سایر توکن ها محسوب می‌شود.

اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم Ethereum
بیشتر بخوانید

فن توکن بارسلونا (BAR)

باشگاه بارسلونا، یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال در اسپانیا و سراسر جهان است. در این غول بزرگ اسپانیا، بسیاری از بزرگان دنیای فوتبال همچون دیگو مارادونا، لیونل مسی و یوهان کرایوف بازی کرده‌اند. باشگاه اف سی بارسلونا در نوامبر ۱۸۹۹ تأسیس شد و پس از سال‌ها موفقیت، پایگاه بزرگی از هواداران را دارد.

فن توکن بارسلونا (BAR)

اف سی بارسلونا فن توکن خود (BAR) را در ژوئن ۲۰۲۰ عرضه کرد. BAR مبتنی بر اتریوم بوده و می‌توان به آن با استفاده از پلتفرم فن توکن سوشیوز دسترسی داشت. هواداران دارنده BAR می‌توانند از انواع پاداش‌ها بهره ببرند. آنها می‌توانند در مورد تصمیمات مختلف باشگاه مانند پیام روی بازوبند کاپیتان، تصمیم گیری کنند. همچنین آنها به اقلام رسمی هواداری باشگاه، تخفیف بر روی بلیت‌های بازی و امکانات دیگر، دسترسی دارند.

فن توکن گالاتاسرای (GAL)

گالاته سرای، یکی از سه تیم بزرگ فوتبال ترکیه است که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده‌است. بازی‌های این تیم در استادیوم Nef واقع در استانبول برگزار می‌شود. هاکان شوکور، دیدیه دروگبا و وسلی اسنایدر، تنها برخی از ستاره‌هایی هستند که در این تیم بازی کرده‌اند.

گالاته سرای توکن خود (GAL) را در پلتفرم سوشیوز در فوریه ۲۰۲۰ راه اندازی کرد. این فن توکن در سایدچین بلاکچین اتریوم اجرا شده و قابلیت استفاده به‌عنوان توکن یوتیلیتی را دارد. GAL با فراهم کردن امکان مشارکت هولدرها در فرآیندهای حاکمیتی باشگاه مانند رأی‌دهی، به‌دنبال افزایش حس تعلق هواداران است. همچنین هولدرها می‌توانند از تخفیف‌هایی هنگام خرید اقلام هواداری باشگاه با استفاده از توکن، بهره ببرند.

فن توکن منچسترسیتی (CITY)

باشگاه منچسترسیتی، یک باشگاه فوتبال انگلیسی است که در سال ۱۸۰۰ تأسیس شده‌است. این باشگاه‌ها طی سال‌ها، زیر سایه همسایه خود منچستر یونایتد قرار داشته است. سرنوشت منچسترسیتی پس از خرید این باشگاه توسط گروه ابوذبی یونایتد تغییر کرد. این باشگاه از آن زمان، به یکی از مهمترین باشگاه‌های جهان تبدیل شد.

فن توکن منچسترسیتی (CITY)

تحول بزرگ در منچسترسیتی، همگام با تحولات فناوری در جهان بود. این باشگاه نیز با ایجاد توکن (CITY)، با هواداران خود ارتباط بیشتری برقرار کرد. منچسترسیتی فن توکن خود را در ماه مارس ۲۰۲۱ در چیلیز عرضه کرد. این توکن در بلاک‌چین اثبات اعتبار (PoA) و زیرساخت ورزش‌های Web3 راه اندازی شد. تحلیل گران کریپتو معتقدند که رشد پایگاه طرفداری این باشگاه می‌تواند باعث آینده درخشان این توکن در آینده شود.

فن توکن اینترمیلان (INTER)

باشگاه اینترمیلان حدود ۱۱۶ سال قبل تأسیس شد. این باشگاه بازی‌های خود را در استادیوم جوزپه مئاتزا انجام می‌دهد. اینترمیلان، یکی از باسابقه و پرطرفدارترین باشگاه ایتالیایی در فوتبال اروپا است. نام‌های بزرگی مانند خاویر زانتی و رونالدو در بهترین روزهای بازیگری خود، در این تیم بازی کرده‌اند.

فن توکن اینترمیلان (INTER)

اینترمیلان توکن خود (INTER) را در پلتفرم سوشیز در سپتامبر ۲۰۲۱ عرضه کرد. علی رغم عرضه INTER، باشگاه اعلام‌کرد که به‌دنبال ایجاد تجربیات تازه برای هواداران خود است. INTER موجب شده‌است تا جامعه هواداری این‌تر، با فعالیت‌های باشگاه همراه شوند. هولدرهای INTER می‌توانند در مورد تصمیمات اثرگذار بر باشگاه رأی بدهند. همچنین آنها می‌توانند در انتخاب موسیقی حین جشن گلزنی در ورزشگاه، مشارکت کنند.

فن توکن آث میلان

آث میلان و اینتر میلان دو باشگاه بزرگ شهر میلان هستند. هر چند آنها بازی‌های خود را در یک استادیوم انجام می‌دهند، اما نام ورزشگاه بر اساس بازی‌های این دو تیم متفاوت است. آث میلان نیز مانند اینتر، میزبان ستاره‌هایی همچون فرانکو بارزی، پائولو مالدینی و جورج وئا بوده است.

این باشگاه، توکن خود (ACM) را در فوریه ۲۰۲۱ راه اندازی کرده و پایگاه طرفداری گسترده‌ای در سطح جهان برخوردار است. ACM در سوشیوز ارائه شده و طرفداران می‌توانند پاداش‌های خود از فعالیت های مختلف را به توکن تبدیل کنند. قیمت نسبتا پایین ACM موجب شده است تا کاربران کریپتو، به پایین بودن ارزش این توکن با توجه به پایگاه طرفداری جهانی آن، اشاره کنند.

 

نقش توکن های کریپتو در تحولات هواداری فوتبال

متعصب ترین هواداران تیم های فوتبال با هولد کردن و استفاده از دارایی‌های دیجیتال به شکل توکن، به دنبال راه‌های تازه ای برای نشان دادن عشق و سود حاصل از حضور خود در کنار تیم هستند. همچنین ایجاد دارایی‌های دیجیتالی توکنیزه به تقویت روابط بین باشگاه‌ها و طرفداران آنها کمک کرده و منافع دوگانه‌ای را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد. هم اکنون طرفداران می‌توانند در برخی از فرآیند‌های تصمیم‌گیری باشگاه‌های مورد علاقه خود مشارکت کنند.

فن توکن ها همچنان در روزهای ابتدایی خود قرار داشته و ظرفیت کشف نشده بسیار زیادی دارند. کاربران، توکن ها را در بازارهای غیر متمرکز خارج از اکوسیستم ها و جوامع باشگاه، معامله می کنند. همچنین این فن توکن ها به ابزاری برای سرمایه گذاری در کریپتو تبدیل شده و هواداران می‌توانند از حمایت تیم فوتبال مورد علاقه خود، بهره ببرند.

کلام پایانی

فن توکن ها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای طرفداران با ایجاد مزیت‌های مناسب برای آنها، طراحی شده‌اند. هولدرهای توکن‌ها می‌توانند به امتیازات منحصر به فردی جهت مشارکت در برخی از تصمیمات در باشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. بسیاری از رشته‌های ورزشی و به خصوص باشگاه‌های مطرح فوتبال جهان، فن توکن های خود را در بسترهایی همچون سوشیوز طراحی و عرضه کرده و هواداران این باشگاه‌ها از سراسر جهان، از خرید این توکن ها استقبال کرده‌اند.

سوالات متداول

 آیا قیمت فن توکن ها تغییر می کند؟

بله قیمت فن توکن ها همانند سایر ارزهای دیجیتال بر حسب عوامل مختلف از جمله عرضه و تقاضا در بازار تغییر می کند.

چه کسی  یا نهادی فن توکن ها را صادر می کند؟

فن توکن ها توسط باشگاه های ورزشی صادر می شوند. البته این دارایی های دیجیتال ریسک بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال داشته و بسیاری از آنها، یوتیلیتی خاصی ندارند.

مطرح ترین فن توکن های دنیا کدامند؟

بسیاری از فن توکن های باشگاه هایی همچون پاریس سنت ژرمن، سانتوس، اینترمیلان، گالاتاسرای و توکن هایی مانند چیلیز، در زمره فن توکن های مطرح دنیا قرار دارند.

آیا فن توکن ها برای سرمایه گذاری مناسب هستند؟

فن توکن ها جزو ارزهای دیجیتال محسوب می شوند، اما برخلاف بسیاری از ارزهای پرکاربرد بازار کریپتو، کاربرد چندان جزو حمایت از یک باشگاه یا رشته خاص ورزشی ندارند. البته ارزش آنها ممکن است تحت تاثیر شرایط بازار و موارد دیگر تغییر کرده و حتی افزایش پیدا کند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *