جستجو

هارد کپ و سافت کپ در ارز های دیجیتال به چه معناست؟

سافت کپ و هارد کپ

اصطلاحات هارد کپ و سافت کپ در حوزه عرضه اولیه سکه (ICO) و حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال مهم هستند. هر اصطلاح هنگام راه اندازی یک پروژه هدف خاصی را دنبال می کند. هدف این مقاله تعریف هارد کپ و سافت کپ، بررسی خطرات و تفاوت‌ های مرتبط با آن‌ ها و تحلیل تاثیر منحنی انتشار بر این مفاهیم در بازار ارز های دیجیتال است.

جدا از قیمت هر واحد، عرضه ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در نتیجه، قیمت پایین یک ارز را نمی توان صرفاً به عنوان شاخصی برای رشد ارزش بالقوه آن در نظر گرفت. در پرتو این معیار،

دو اصطلاح مهم وارد بازی می شوند:

هارد کپ و سافت کپ ، این شرایط میزان سرمایه اولیه و نهایی قابل جذب در ICO و همچنین عرضه اولیه و حداکثر در شبکه یک ارز دیجیتال را تعیین می کند.

تعریف ارزش بازار چیست؟

قبل از بحث در مورد مفهوم هارد کپ و سافت کپ، درک معیاری که به عنوان «ارزش بازار» شناخته می شود، مهم است. ارزش بازار معیاری است که برای محاسبه و ردیابی ارزش بازار یک ارز دیجیتال استفاده می شود. با ضرب تعداد سکه ها یا توکن های در گردش در قیمت فعلی آن ها مشخص می شود.

کارشناسان از این معیار برای ارزیابی تسلط و محبوبیت یک ارز دیجیتال استفاده می کنند. به طور کلی، ارزش بازار بالاتر نشان دهنده تسلط بیشتر در بازار برای یک سکه یا توکن است. در نتیجه، ارزش بازار یکی از معیار های کلیدی برای ارزیابی ارز های دیجیتال در نظر گرفته می شود.

از نظر ارزش بازار، بازار را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

انواع ارز بازار

  1. سکه های بزرگ : سکه ها یا توکن هایی هستند که سرمایه قابل توجهی در بازار خود دارند. آن ها تمایل به نوسانات کمتری دارند و ریسک سرمایه گذاری کمتری دارند.
  2. سکه های با ارزش متوسط : این ارز ها در مقایسه با سکه های با ارزش بالا، نوسان بیشتری دارند، اما پتانسیل رشد بیشتری نیز دارند.
  3. سکه های کم حجم : این سکه ها یا توکن ها دارای ارزش بازار بسیار پایینی هستند و با وجود پتانسیل رشد قابل توجه، به دلیل نوسانات و ریسک های بالای سرمایه گذاری شناخته می شوند.

معنی سافت کپ

سافت کپ به حداقل مقدار تعیین شده توسط یک تیم توسعه پروژه برای راه اندازی یک ارز دیجیتال (کوین یا توکن) و جمع آوری سرمایه اولیه اشاره دارد.

در بازار های مالی، دو اصطلاح وجود دارد:

ICO با سقف، که شامل عرضه اولیه سکه با محدودیت است، و ICO بدون سقف، که شامل عرضه اولیه سکه بدون محدودیت است. این شرایط به تعیین اینکه آیا پیشنهاد اولیه سکه پروژه محدود است یا خیر کمک می کند. سافت کپ و Caped ICO از نظر معنی ارتباط نزدیکی دارند. سافت کپ ها معمولاً از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) یا عرضه اولیه مبادله (IEO) بین سرمایه گذاران اولیه توزیع می شود. تعیین سافت کپ ها و هارد کپ ها اغلب بر اساس تخمین است، بدون فرمول خاصی برای محاسبه. عرضه اولیه سکه به مبلغ ارز دیجیتالی است که توسط یک توسعه دهنده به سرمایه گذاران اولیه با قیمت پایین قبل از اجرای نهایی پروژه ارائه می شود. اگر یک تیم از سافت کپ افزاری در جذب سرمایه فراتر رود، می تواند وجوه اضافی را به سرمایه گذاران برگرداند یا از پول اضافی برای توسعه بیشتر پروژه استفاده کند. در حالی که یک تیم پروژه ممکن است به دلیل علاقه بالای سرمایه گذاران بخواهد به جمع آوری سرمایه فراتر از سافت کپ افزاری ادامه دهد، این فرآیند نباید به هارد کپ که نشان دهنده حداکثر مقدار عرضه است نزدیک شود. برخلاف هارد کپ، هیچ تعهدی برای رسیدن به سافت کپ افزاری ارائه ارز دیجیتال وجود ندارد، زیرا صرفاً به عنوان یک مقدار هدف برای سرمایه اولیه عمل می کند. تنظیم سافت کپ به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا هزینه های خود را از قبل برنامه ریزی کنند. با در نظر گرفتن هارد کپ، توسعه دهندگان می توانند یک ایده کلی از روند قیمت ارز های دیجیتال به دست آورند.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟ معرفی بهترین پروژه‌های AI
بیشتر بخوانید

خطرات عدم تعیین سافت کپ؛ آیا سافت کپ لازم است؟

تعیین سافت کپ برای موفقیت یک ICO بسیار مهم است. عدم تعیین سافت کپ افزاری می تواند خطراتی را هم برای سرمایه گذاران و هم برای توسعه دهندگان پروژه ایجاد کند. به عنوان مثال Tezos (XTZ) را در نظر بگیرید که در ابتدا بدون سافت کپ عرضه شد. علیرغم جمع آوری بیش از ۲۲۸ میلیون دلار در مدت ۱۳ روز، نداشتن سافت کپ افزاری می تواند منجر به عدم اطمینان و مشکلات احتمالی در این زمینه شود. برای سرمایه گذاران مهم است که پیامد های تعیین یک سافت کپ که یا خیلی کم یا خیلی زیاد است را به دقت در نظر بگیرند. یک سافت کپ پایین ممکن است نشان دهنده عدم تعهد توسعه دهندگان پروژه باشد، در حالی که یک سافت کپ بالا می تواند نشانه طمع باشد. در حالی که ICO های محدود به تضمین ثبات پروژه کمک می کنند، داشتن بودجه محدود ممکن است برای حفظ تجارت در بلند مدت کافی نباشد. در مواردی که سافت کپ‌ افزار برآورده نمی‌ شود، توسعه‌ دهندگان ممکن است نیاز به بررسی گزینه‌ های تامین مالی جایگزین داشته باشند، مانند اعلام دور دوم سرمایه‌گذاری یا انتشار سکه ‌های بیشتر. به همین دلیل است که برخی از توسعه دهندگان روش Uncapped ICO را برای اجتناب از این چالش های بالقوه انتخاب می کنند.

معنی هارد کپ

تعریف هارد کپ بسته به زمینه در بازار کریپتو می تواند متفاوت باشد. می ‌تواند به حداکثر مقدار توکن ‌هایی که می ‌توان در طول عرضه اولیه سکه (ICO) فروخت اشاره کرد، یا می ‌تواند به حداکثر تعداد سکه‌ هایی که می ‌توان برای یک پروژه تولید کرد اشاره کرد.

هنگامی که در چارچوب یک ICO استفاده می شود، کپ سخت نشان دهنده حد بالایی توکن های قابل فروش است. این نشان دهنده حداکثر سرمایه ای است که یک پروژه ارز دیجیتال قصد دارد از طریق فروش اولیه سکه ها یا توکن های خود جمع آوری کند. پس از رسیدن به هارد کپ در طول ICO، فروش توکن ها برای آن دور متوقف خواهد شد. تعیین حداکثر مقدار هدف برای ICO صرفاً به تیم توسعه و الزامات کمبود اقتصادی آن ها بستگی دارد.

از سوی دیگر، وقتی هارد کپ به کل عرضه سکه برای یک پروژه اشاره دارد، معنای دیگری به خود می گیرد. در این مورد، هارد کپ در کد برنامه نویسی بلاک چین تعریف شده است و به آن «حداکثر تامین» گفته می شود. برای نشان دادن این موضوع، بیایید بیت کوین را در نظر بگیریم. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در شبکه منتشر می شود که این عدد را به حد سخت یا حداکثر عرضه بیت کوین تبدیل می کند. پس از رسیدن به این مقدار، BTC دیگری در شبکه تولید یا توزیع نخواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که همه پروژه ‌ها سافت کپ ‌افزاری را برای افزایش سرمایه اولیه مشخص نمی‌کنند و به‌طور مشابه، همه ارز های رمزنگاری شده دارای یک سقف مشخص در شبکه خود نیستند. به عنوان مثال، اتریوم دارای کپ سخت نیست و حداکثر مقدار عرضه آن تعریف نشده است.

علاوه بر این، شایان ذکر است که وجود هارد کپ و سافت کپ لزوماً به معنای ارتباط مستقیم بین این دو نیست. آن ها می توانند به طور مستقل مشخص شوند یا اصلاً مشخص نباشند. به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال ممکن است در طول عرضه اولیه خود بدون تعیین سقف محدود، دارای سافت کپال باشد یا برعکس. علاوه بر این، یک پروژه ممکن است انتخاب کند که هم هارد کپ و یک سافت کپ داشته باشد، یا اصلاً هیچ.

آیا امکان تغییر یا دستکاری کپ سخت وجود دارد؟

هارد کپ، که به حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال اشاره دارد، پارامتری است که توسط اعضای جامعه ارز های دیجیتال و وب سایت هایی مانند Coin Market Cap بررسی و نظارت می شود. اگر توسعه‌ دهنده ‌ای بخواهد پس از راه ‌اندازی یک پروژه و ارائه ارز دیجیتال، حداکثر عرضه را تغییر دهد، باید تغییراتی در پارامتر های اساسی مختلف شبکه ایجاد کند که به طور بالقوه می ‌تواند منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید شود.

چندین عامل وجود دارد که ممکن است بر تصمیم برای تغییر هارد کپ تأثیر بگذارد. یکی از عوامل وجود خطا یا باگ در کد های شبکه است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۰، یک باگ در شبکه بیت کوین منجر به تولید ۱۸۴ میلیون واحد BTC شد که از مرز ۲۱ میلیون واحد فراتر رفت. این باگ به سرعت توسط یکی از توسعه دهندگان شبکه از طریق سافت فورک شناسایی و برطرف شد و بلاک چین بیت کوین را در عرض ۵ ساعت به حالت قبلی خود بازگرداند.

عامل دیگر تصمیم تیم توسعه دهنده است. در موارد نادر، توسعه دهندگان ممکن است نیاز داشته باشند که تغییری را آغاز کرده و آن را در کد شبکه بگنجانند. با این حال، چنین تغییری به تایید کل جامعه ارز های دیجیتال نیاز دارد.

نیت های مخرب نیز می تواند دلیلی برای تلاش برای تغییر هارد کپ باشد. برخی از تیم های توسعه و صاحبان پروژه ممکن است به دنبال تولید ارز های دیجیتال بیشتر برای سود غیر اخلاقی باشند.

بنابراین، مهم است که به طور منظم هارد کپ را کنترل کنید و مطمئن شوید که بدون تغییر باقی می ماند. هر گونه مشکل در توزیع سکه ها یا توکن ها در شبکه به طور بالقوه می تواند منجر به تغییر در هارد کپ شود. این می تواند منجر به کاهش ارزش هر واحد شود، مشابه اینکه چگونه انتشار بیش از حد اسکناس توسط دولت می تواند ارزش یک ارز فیات را کاهش دهد.

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

هارد کپ یک ارز دیجیتال چگونه ثابت می ماند؟

ثبات هارد کپ در یک ارز دیجیتال از طریق مکانیسم های مختلف تضمین می شود. در حالی که ممکن است برای ماینر ها وسوسه انگیز باشد که هارد کپ را حذف کنند و حداکثر عرضه سکه را برای سود های کوتاه مدت افزایش دهند، اما به چند دلیل این امکان پذیر نیست.

اولاً، ارز های دیجیتال مانند بیت کوین به منابع محاسباتی قابل توجهی برای تولید خود نیاز دارند. فرآیند نصف شدن بیت کوین که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد، تولید بیت کوین اضافی را پیچیده تر می کند. علاوه بر این، ماینر ها باید به قوانین بلاک چین پایبند باشند و ناتوانی آن ها در انجام این کار، تولید توکن های جدید را برای آن ها چالش برانگیز می کند. شبکه به هزاران گره متکی است تا فعالیت آن ها را تأیید کند و تراکنش ها را تأیید کند و از پایبندی به قوانین و محدودیت های شبکه اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، مشوق های جذابی برای اعضای جامعه و ماینر ها ارائه می شود که به حفظ هارد کپ کمک می کند.

علاوه بر این، فعالان شبکه بر اهمیت حفظ هارد کپ برای حفظ ویژگی کمیابی تاکید می کنند. اگر توکن ‌های بیشتری تولید می‌ شد، منجر به کاهش ارزش آن ها می ‌شد و در نهایت بر درآمد ماینر ها در بلند مدت تأثیر می‌ گذاشت. بنابراین، هارد کپ برای حفظ یکپارچگی و ارزش ارز دیجیتال ثابت می ماند.

تفاوت بین هارد کپ و سافت کپ

تمایز بین هارد کپ و سافت کپ مشهود است. اگرچه ضروری نیست، تعیین این سقف ‌ها می ‌تواند تا حد زیادی به سلامت و ثبات کلی سیستم اقتصاد رمز پروژه کمک کند، خواه در چارچوب ICO یا حداکثر عرضه باشد. در یک ICO، هارد کپ تنها هدف تامین مالی را نشان می‌دهد، در حالی که سافت کپ به معنای حداقل مقدار مورد نیاز تیم پشتیبانی برای شروع و حفظ توسعه است. برای مثال، تصور کنید که می خواهید خانه ای بسازید. می توانید صبر کنید تا بودجه کافی برای ساخت خانه رویایی خود داشته باشید یا با نسخه کوچک تر شروع کنید و به تدریج گسترش آن را تامین کنید. علاوه بر این، وجود یک هارد کپ در مفهوم حداکثر عرضه به کاهش کمبود و کاهش تأثیر دستکاری قیمت توسط سرمایه گذاران بزرگ کمک می کند.

تفاوت هارد کپ و سافت کپ

نکته پایانی

تعیین سقف ‌های نرم و سخت برای عرضه اولیه سکه، همراه با ایجاد حداکثر عرضه ارز های دیجیتال، از اهداف کلیدی در تأمین بودجه و ایجاد کمبود برای یک پروژه است. در حالی که سرمایه گذاران ICO ها را برای سنجش ارزش پروژه ارزیابی می کنند، عوامل مختلفی مانند عرضه، اعضای تیم، موارد استفاده و موارد دیگر نقش مهمی در شکل دادن به ادراکات بازی می کنند. در حالی که تعریف هارد کپ ها و نرم اجباری نیست، وجود آن ها برای حفظ یکپارچگی و پایداری شبکه بلاک چین بسیار مهم است.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

تفاوت بین هارد کپ و سافت کپ در سهام خصوصی چیست؟

تمایز بین هارد کپ و سقف سرمایه در سهام خصوصی در این واقعیت نهفته است که سافت کپ بیانگر حداقل سرمایه مورد نیاز برای پیشبرد پروژه است، در حالی که سقف سرمایه نشان دهنده سطح قابل توجهی از علاقه و موفقیت بالقوه پس از رسیدن به آن است.

سافت کپ در امور مالی چیست؟

در امور مالی، سقف ملایم حداقل هدف جذب سرمایه است که یک عرضه اولیه سکه (ICO) باید به آن برسد. عدم دستیابی به این مقدار می تواند منجر به لغو ICO و بازگشت وجه به مشارکت کنندگان شود.

هدف از سافت کپ چیست؟

هدف از یک سافت کپ افزاری در صنعت کریپتو، ایجاد حداقل هدف بودجه برای عرضه اولیه سکه (ICO) است. این مقدار استاندارد نیست و از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است، معمولاً بر اساس برآورد ها و پیش بینی ها.

عملکرد سافت کپ چیست؟

عملکرد اصلی یک سافت کپ تعیین امکان سنجی یک پروژه با ارزیابی سطح تقاضا برای توکن یا سکه آن است. تعیین سقف ملایم به سازندگان پروژه اجازه می دهد تا ارزیابی کنند که آیا علاقه کافی برای ادامه کمپین جمع آوری کمک وجود دارد یا خیر.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *