جستجو

ماینر هلیوم چیست و چگونه کار می کند؟

ماینر هلیوم چیست و چگونه کار می کند؟

استخراج برای اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه های بلاک چین مانند بیت کوین ضروری است. ماینر ها این گزینه را دارند که از سخت افزارهای مختلف مانند CPU یا ASIC برای استخراج ارز های دیجیتال استفاده کنند. گزینه دیگر استفاده از گوشی‌ های هوشمندی است که روی سیستم ‌های اندروید یا iOS کار می‌ کنند. با این حال، ماینینگ در گوشی های هوشمند معمولاً عملی یا کارآمد نیست. یک رویکرد نوآورانه شامل استفاده از یک شبکه بی ‌سیم غیر متمرکز برای استخراج و زیر ساخت شبکه است. ماینر هلیوم یک روش منحصر به فرد را معرفی کرده است که در آن نود ها می توانند به عنوان دستگاه های هات اسپات عمل کنند و به استخراج کنندگان اجازه می دهد تا ارز های رمزنگاری شده را بدون نیاز به زیرساخت های پر هزینه استخراج کنند. این مقاله به بررسی اکوسیستم هلیوم، استخراج هلیوم، استخراج کننده هات اسپات HNT و عملکرد یک ماینر هلیوم می پردازد.

ماینر هلیوم چیست؟

ماینر هلیوم یک شبکه غیر متمرکز از نقاط مهم است که با استفاده از فناوری LoRaWAN خدمات بی سیم دوربرد را برای دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) ارائه می دهد. این شبکه به دستگاه ‌های IoT اجازه می ‌دهد از طریق پروتکل باز LoRaWAN با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دامنه وسیع ‌تری از اتصال را نسبت به WiFi ارائه می ‌دهند. بلاک چین هلیوم برای پشتیبانی از توسعه شبکه ‌های بی‌ سیم غیر متمرکز، با استفاده از توکن ‌های HNT به ‌عنوان ارز دیجیتال اصلی خود ایجاد شد. در آوریل ۲۰۲۳، این پروژه به بلاک چین سولانا منتقل شد و قابلیت همکاری با سایر پروژه ‌های درون اکوسیستم را افزایش داد. این مهاجرت همچنین کاربرد توکن ‌های MOBILE و IOT را تقویت کرد که به ترتیب بر ایجاد شبکه‌ های بی‌ سیم غیر متمرکز و پشتیبانی از دستگاه‌ های IoT تمرکز دارند. معماری Solana سرعت تراکنش و کارایی بالاتری را امکان پذیر می کند و آن را برای برنامه های IoT در زمان واقعی ایده آل می کند.

شبکه هلیم چیست؟

هات اسپات و مشارکت شبکه

هلیوم افراد را قادر می سازد تا با استفاده از یک روتر رادیویی قابل حمل متمایز به نام هات اسپات، یک شبکه اینترنت اشیا بی سیم را در اختیار داشته باشند و بر آن نظارت کنند. این هات اسپات ها دستگاه های plug-and-play هستند که در مقایسه با WiFi اتصال بهتری را ارائه می دهند. ماینر ها از هات اسپات ‌ها برای ایجاد «شبکه مردمی» استفاده می ‌کنند، یک شبکه بی‌ سیم دوربرد که در ازای HNT، ارز دیجیتال بلاک چین هلیوم ، به دستگاه‌ های IoT با نیاز انرژی کم پاسخ می ‌دهد. تولیدکنندگان شخص ثالث توسط جامعه هلیوم مجاز شده اند تا انواع هات اسپات هلیوم را به بازار عرضه کنند.

مکانیسم اثبات پوشش (PoC)

اثبات پوشش (PoC) یک الگوریتم منحصر به ‌فرد است که توسط بلاک چین هلیوم برای تأیید صحت نقاط مهم در توصیف مکان آن ها و پوشش شبکه بی‌ سیمی که ارائه می ‌کنند استفاده می‌ شود. امواج رادیویی در فرآیند ماینینگ مورد استفاده قرار می ‌گیرند، و کانون‌ ها برای ایفای نقش به عنوان شاهد، تکمیل چالش‌ های PoC و به اشتراک‌گذاری داده ‌های دستگاه تشویق می ‌شوند. Helium Network Explorer ابزار اصلی برای دسترسی به داده های مربوط به PoC است.

هنگامی که شبکه هلیوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، یک سیستم PoC را پیاده سازی کرد که شامل نقش های Challenger، Beaconer، Witness، Validator و Rewarder بود. این سیستم برای اطمینان از اعتبارسنجی دقیق مکان های هات اسپات و پوشش بی سیم آن ها طراحی شده است. با این حال، با رشد و تکامل شبکه، تلاش ‌ها برای بهره‌ برداری از سیستم افزایش یافت که منجر به نیاز به تنظیمات برای حفظ یکپارچگی و کارایی آن شد.

برای رفع این چالش ‌ها، Helium Improvement Proposal 70 یک سیستم PoC مبتنی بر اوراکل را برای ساده‌سازی فرآیند معرفی کرد. در این سیستم جدید، هات ‌اسپات ‌ها مسئول انتقال چراغ ‌های خود هستند، در حالی که یک گروه غیر متمرکز از اوراکل‌ ها رویداد های PoC را تایید می‌ کنند. این رویکرد سربار شبکه را کاهش می دهد، مقیاس پذیری را افزایش می دهد و کارایی کلی را بهبود می بخشد.

مزایای ماینر هلیوم

مزایای استفاده از ماینر هلیوم بسیار زیاد است. امنیت پیشرفته، رمزگذاری قوی و دسترسی به اینترنت جهانی مقرون به صرفه را ارائه می دهد. ساختار غیر متمرکز هلیوم از نقاط مشترک مدیریت شده توسط مشاغل و افراد استفاده می ‌کند که در نتیجه گزینه ‌های اتصال اقتصادی ‌تر، به ‌ویژه برای دستگاه‌ های اینترنت اشیا، ایجاد می ‌شود. این می تواند به طور قابل توجهی دسترسی به اینترنت را در مناطق روستایی یا مناطق محروم بهبود بخشد.

مزایای شبکه هلیم

علاوه بر این، کاربران با هزینه‌ های اضافی مشترک با ارائه‌ دهندگان تلفن همراه، مانند هزینه‌ های پوشش یا نیاز به سخت ‌افزار اضافی مانند سیم ‌کارت، بار نمی ‌شوند. در عوض، کاربران فقط برای داده ‌هایی که برای اتصال دستگاه‌ هایشان مصرف می ‌کنند، با پیروی از مدل پرداخت به ازای استفاده که از طریق کنسول هلیوم تسهیل می ‌شود، پرداخت می ‌کنند.

هلیوم با فناوری ‌های پیشرفته ‌ای مانند LoRaWAN سازگار است و دستگاه ‌های کم مصرف را تامین می‌ کند و آن را به یک پلتفرم مناسب برای کاربرد های مختلف اینترنت اشیا، از کشاورزی هوشمند گرفته تا توسعه شهری تبدیل می‌ کند. علاوه بر این، هلیوم مشارکت کاربر در گسترش شبکه را با ارائه پاداش هایی در قالب HNT به میزبان هات اسپات تشویق می کند. این رویکرد جامعه محور یک اکوسیستم مشارکتی را تقویت می کند.

ماینر هلیوم چیست؟

استخراج‌ کنندگان هلیوم از سخت ‌افزار تخصصی به نام نقاط مهم برای ارائه پوشش شبکه بی‌ سیم برای شبکه هلیوم استفاده می ‌کنند. با راه اندازی یا خرید یک هات اسپات سازگار با WHIP و سپرده گذاری رمزی بر اساس تعداد ماینر های دیگر در منطقه، کاربران می توانند ماینر شبکه هلیوم شوند. WHIP مخفف Wireless Hardware Interface Protocol است. علاوه بر پروتکل بلاک چین، پروتکل بی‌ سیم هلیوم ، WHIP، انتقال داده ‌های دو طرفه را بین دستگاه‌ های بی‌ سیم و اینترنت از طریق شبکه ‌ای از ارائه‌ دهندگان مستقل به جای یک هماهنگ ‌کننده امکان ‌پذیر می ‌سازد. مسئولیت اعتبارسنجی هات اسپات ها و حصول اطمینان از رسیدن داده های دستگاه به مقصد، و همچنین جبران خدمات ماینر ها، بر عهده برنامه های اینترنتی موسوم به روتر ها است که به سرور های شبکه هلیوم نیز معروف هستند. این روتر ها برای حفظ یکپارچگی و دقت انتقال داده ها در شبکه، داده های دستگاه رمزگذاری شده را از ماینر ها خریداری می کنند.

در شبکه هلیوم هات اسپات ها سه نوع هستند که در زیر توضیح داده شده است:

– هات اسپات های کامل: این هات اسپات ها یک کپی کامل از بلاک چین HNT را ذخیره می کنند و برای فعالیت های مختلف، مانند اثبات پوشش و انتقال داده، پاداش دریافت می کنند.

– Light Hotspot: با استفاده از نرم افزار Light Hotspot، این هات اسپات ها از تایید کننده ها استفاده می کنند تا مانند هات اسپات های کامل بدون هزینه اضافی برای نگهداری یک نسخه بلاک چین محلی عمل کنند. آن ها همچنین برای کار های اثبات پوشش و انتقال داده پاداش دریافت می کنند.

– هات اسپات های فقط داده: این هات اسپات ها خدمات انتقال داده را بدون درگیر شدن در چالش های PoC به شبکه ارائه می دهند و صرفاً برای فعالیت های انتقال داده پاداش دریافت می کنند.

استخراج هلیوم چگونه کار می کند؟

استخراج هلیوم با استفاده از فناوری امواج رادیویی بر خلاف CPU یا ASIC عمل می کند. این فناوری، همراه با فناوری بلاک چین ، شبکه بی‌ سیمی را ایجاد می‌کند که نسبت به شبکه ‌های ارائه‌ شده توسط ارائه ‌دهندگان خدمات بی‌ سیم سنتی قابل اعتماد تر است. با این حال، قابلیت اطمینان این شبکه می ‌تواند ذهنی و مبتنی بر زمینه باشد، که تحت تأثیر عواملی مانند تراکم شبکه و توزیع هات اسپات است. هات اسپات های هلیوم یا ماینر ها با استفاده از فرستنده های LoRaWAN پوشش بی سیم گسترده ای را ارائه می دهند. ماینر ها با گسترش پوشش شبکه مردمی با نقاط مهم مناسب، با پاداش ‌هایی که به مقدار داده‌ های منتقل شده مرتبط است، توکن ‌های هلیوم به دست می ‌آورند. سایر عوامل مؤثر بر پاداش ها شامل تعداد دستگاه های ارائه شده و مشارکت در چالش های PoC است. شبکه آزمایش ‌های اثبات پوشش را به‌ طور تصادفی برای تأیید مکان های هات ‌اسپات اختصاص می ‌دهد، با نقاط مهم که چالش‌ هایی را از اعتبارسنجی ‌ها دریافت می ‌کنند تا با کانون ‌های مجاور برای مشاهده و تأیید ارتباط برقرار کنند. این چالش ها، که به عنوان “beacons” شناخته می شوند، برای استخراج HNT از طریق انتقال داده ضروری هستند. استخراج‌ کنندگان هات ‌اسپات بدون همسایه، پرداخت ‌های کمتری دریافت می‌ کنند، زیرا نمی ‌توانند چراغ ‌های خود را تأیید کنند. علاوه بر این، دستگاه ‌های سازگار برای ارسال داده‌ ها به اینترنت به اعتبار داده (DC) نیاز دارند. DC ها با سوزاندن HNT برای حفظ تعادل سوختگی و مینت (BME) تولید می‌ شوند که تعادل بین ایجاد و حذف HNT از گردش را تضمین می ‌کند. مدل BME از توکن ها به عنوان نوعی پرداخت استفاده می کند و مشتریان به جای پرداخت مستقیم به طرف مقابل برای خدمات، توکن ها را می سوزانند.

چگونه یک ماینر هلیوم راه اندازی کنیم؟

برای ایجاد یک ماینر هلیوم ، ابتدا باید تجهیزات لازم مانند ماینر هات اسپات، آنتن، کابل، گوشی هوشمند و روتر را جمع آوری کرد.

انتخاب بهترین ماینر هلیوم تحت تاثیر موقعیت آنتن ها و موقعیت جغرافیایی کاربر است.

مراحل زیر روند راه اندازی یک ماینر هلیوم را تشریح می کند:

مرحله ۱: برنامه Helium را نصب و پیکربندی کنید

با دانلود برنامه Helium از فروشگاه Google Play یا Apple App Store و ایجاد یک حساب کاربری شروع کنید. پس از تکمیل، یک کیف پول هلیوم برای ذخیره اطلاعات کاربر ایجاد خواهد شد. این برنامه یک عبارت ۱۲ کلمه ‌ای را ایجاد می ‌کند تا کیف پول را ایمن کند و از کاربر می ‌خواهد یک پین شش رقمی برای امنیت بیشتر تنظیم کند.

مرحله ۲: یک ماینر هلیوم اضافه کنید.

نماد مثبت (+) را در برنامه پیدا کنید تا یک استخراج کننده هلیوم مانند RAK Hotspot Miner اضافه کنید. پس از اتصال، یک چراغ قرمز کوچک نشان می دهد که ماینر هلیوم فعال است. با فشار دادن یک دکمه در پشت دستگاه را از طریق بلوتوث جفت کنید یا آن را با استفاده از WiFi از طریق برنامه Helium پیکربندی کنید. انتخاب یک ماینر هلیوم قابل اعتماد هلیوم تایید شده توسط جامعه بسیار مهم است و از سازگاری با فرکانس منطقه و سابقه عملکرد و پشتیبانی قوی اطمینان حاصل می کند.

مرحله ۳: هات اسپات را انتخاب کنید، مکان آن را تایید کنید و آنتن را نصب کنید.

پس از افزودن Hotspot Miner به لیست، “Hotspot” را انتخاب کنید و برای افزودن هات اسپات، دستور را دنبال کنید. مکان کانون را بررسی کنید و آنتن را بر اساس آن تنظیم کنید.

ادعای اولیه تکمیلی است (توسط تولیدکنندگان پوشش داده می شود)، در حالی که کاربران مسئول پوشش هزینه تراکنش (در HNT) برای اظهارات بعدی هستند. اگر کاربر هنوز برای تعیین مکان آماده نیست، می‌تواند روی «پرش» کلیک کند. اگر آماده هستید، “ادامه” را انتخاب کنید. Hotspot جدید اضافه شده را می توان در بخش Hotspots برنامه تلفن همراه نظارت و کنترل کرد. هنگامی که هات اسپات اضافه می شود و مکان آن تأیید می شود، شروع به درگیر شدن در عملیات شبکه، مانند چالش های PoC و انتقال داده می کند و با توجه به اثربخشی آن، HNT کسب می کند.

چگونه راه‌اندازی ماینر هلیوم خود را بهینه کنیم؟

بهبود تنظیمات ماینر هلیوم شما برای بهینه سازی عملکرد آن ضروری است. با قرار دادن آنتن در بالاترین نقطه خود، ترجیحاً در خارج از منزل یا نزدیک پنجره، می توانید با اجتناب از موانع و بهبود خط دید آن به نقاط نزدیک، دسترسی سیگنال آن را افزایش دهید. استفاده از یک آنتن با بهره بالا که با باند فرکانس موجود در محل شما سازگار است، می تواند قدرت و پوشش سیگنال را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای محافظت از آنتن در برابر آسیب استاتیک و برخورد صاعقه، اتصال زمین مناسب ضروری است. به روز نگه داشتن سیستم عامل هات اسپات برای عملکرد و امنیت بهینه بسیار مهم است. علاوه بر این، برای جلوگیری از تداخل سیگنال یا انزوا در چالش‌ های PoC، توجه به تراکم هات اسپات در مجاورت نیز مهم است. با مدیریت مؤثر این جنبه‌ ها، می ‌توانید کارایی و سودآوری راه‌ اندازی ماینر هلیوم خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

آینده شبکه هلیوم

آینده شبکه هلیوم با انتقال به سولانا روشن به نظر می رسد و پشتیبانی بهتری را از طریق کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین یکپارچه سازی با برنامه های مختلف اکوسیستم سولانا برای کاربران فراهم می کند. با وجود این حرکت، توکن‌ های HNT، MOBILE و IOT همچنان نقش مهمی را در اکوسیستم هلیوم ، مستقل از توکن SOL بومی سولانا ایفا می‌ کنند.

تغییر به Solana به عنوان لایه بلاک چین اولیه و معرفی ۵G رابطه بین توکن های MOBILE و HNT را تغییر نداده است. دارندگان هات اسپات های ۵G همچنان توکن های MOBILE کسب خواهند کرد، در حالی که دارندگان HNT می توانند مانند قبل توکن های خود را به اشتراک بگذارند.

انتظار می ‌رود بخش ‌های اینترنت اشیا و ۵G ماینر هلیوم با بهره‌ مندی از قابلیت اطمینان و مقیاس ‌پذیری معماری جدید، رشد کنند. نوآوری ‌هایی مانند Solana Mobile Stack و Saga Phone تجربه تلفن همراه را در اکوسیستم افزایش می ‌دهند و قابلیت‌ های هلیوم را گسترش می ‌دهند و حتی بیشتر می ‌شوند.

سوالات متداول

استخراج هلیوم چیست و چگونه کار می کند؟

استخراج هلیوم شامل مالکیت و راه ‌اندازی یک شبکه بی‌ سیم برای دستگاه ‌های IoT از طریق یک نقطه مهم استخراج هلیوم است. این هات اسپات ها دستگاه های سخت افزاری با تراشه رادیویی و سیستم عامل هستند که توکن هایی را برای پرداخت به ماینر ها برای ارسال داده به و از اینترنت خرج می کنند.

ماینر هلیوم در کریپتو چگونه کار می کند؟

ماینر هلیوم در فضای کریپتو با استفاده از مکانیزم منحصر به‌ فردی که بر اثبات کار سنتی متکی نیست، عمل می‌ کند. در عوض، به ماینر ها بستگی دارد که شبکه را از طریق نسخه پیشرفته Proof of Work مبتنی بر BFT تثبیت و ایمن کنند. ماینر هلیوم پوشش بی سیم تولید شده توسط Hotspots (گره ها) را تایید می کنند.

چگونه HNT کسب کنم؟

برای کسب HNT، ماینر ها توکن هایی برای ارائه پوشش شبکه و اعتبارسنجی تراکنش ها دریافت می کنند. علاوه بر این، افراد می ‌توانند در چالش‌ های اثبات پوشش (PoC) با اثبات پوشش و اتصال Hotspot خود به صورت دوره ‌ای برای کسب پاداش ‌های HNT اضافی شرکت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *