جستجو

اوپن سی (Opensea) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اوپن سی(opensea)چیست

اگر به‌تازگی آخرین ترندهای توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) را دنبال کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که اوپن سی ، نام بزرگی در این صنعت است. اما آیا این بازار را می‌شناسید و نحوه استفاده از آن را می‌دانید؟ همچنین آیا با ایجاد یک کالکشن در آن آشنا هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم راهنمای کاملی را در مورد این بازار بزرگ NFTها ارائه کرده و به پرتکرارترین سؤالات شما در مورد اپن سی پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

اوپن سی چیست؟

اوپن سی، بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) است که کاربران در این بازار می‌توانند اقدام به خرید، فروش یا معامله NFTها کنند. اپن سی، بزرگ‌ترین پلتفرم معاملاتی NFT با بیش از سه میلیون کاربر فعال و حجم معاملاتی روزانه ۴.۵ میلیون دلار (بر اساس آمار ژانویه ۲۰۲۴) است.

پیش از آنکه این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شود، هیچ پلتفرم شاخصی برای کاربران جهت معامله NFTهای مختلف وجود نداشت. اپن سی به‌عنوان راهکاری برای کاربران جهت معامله کلکلسیون های کریپتویی و سایر NFTها ایجاد شد. این پلتفرم در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ عرضه شده و کاربران می‌توانند NFTهای مختلف را در این بازار جستجو کرده و یا ولت کریپتویی جدیدی را بسازند. همچنین اگر کاربران ولت کریپتویی دارند، می‌توانند آن را به این پلتفرم متصل کنند. شما می‌توانید در میان بیش از ۲ میلیون کالکشن NFT جستجو کرده و یا NFT خود را بسازید.

اپن سی از دسته‌های مختلف NFTها شامل توکن‌های هنری، موسیقی، اشیاء قیمتی، زمین‌های مجازی، دارایی‌ها و کالاهای ورزشی، نام دامنه و NFTهای یوتیلیتی پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید برترین و مطرح‌ترین کالکشن‌ها در هر دسته را شناسایی کرده و نتایج جستجوی خود را به بازه‌های زمانی ۲۴ ساعته، هفت‌روزه، سی‌روزه محدود کرده و یا کل بازه زمانی را مشاهده کنید.  همچنین گزینه‌ای برای انتخاب بلاک‌چین موردنظر شما وجود دارد.

ای تی اف (ETF) بیت کوین؛ تعریف، نحوه کارکرد و نحوه سرمایه گذاری
بیشتر بخوانید

اوپن سی چگونه کار می‌کند؟

اپن سی به‌عنوان یک بازار گردآورنده در بستر بلاک چین فعالیت می‌کند و برای خریدوفروش و معامله NFTها طراحی شده است. این بازار نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های مطرح آنلاین مانند eBay یا Etsy اما به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. ویژگی متمایز این پلتفرم، رویکرد غیرحضانتی آن است. تراکنش‌ها در این بازار از طریق قراردادهای هوشمند خودکار انجام شده و می‌توان شاهد تبادلات امن و منصفانه بود. علی‌رغم عدم حضور واسطه‌ها، اپن سی حدود %۲.۵ کارمزد از کلیه فروش های ثانویه دریافت کرده که به پوشش هزینه های عملیاتی این پلتفرم کمک می‌کند.

این پلتفرم در کنار پشتیبانی از استانداردهای ERC-721 و ERC-1155 اتریوم ، پروتکل‌هایی را به‌صورت یکپارچه برای بلاک‌چین‌های مختلف شامل سولانا و پالیگون اعمال کرده است. در واقع، به دلیل کارمزدهای نسبتاً بالای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، این پلتفرم بلاک‌چین پالیگون را به‌عنوان یک راهکار مقیاس‌بندی لایه ۲ در نظر گرفته تا تراکنش‌ها با صرفه اقتصادی بیشتری انجام شوند. گذار از شبکه‌های پالیگون و اتریوم در اوپن سی ، فرایندی سرراست و ساده است که تنها با کلیک کردن یک دکمه انجام می‌شود. این ویژگی کاربرپسند، برای کاربران تازه‌کار بسیار مناسب است و تجربه دلنشینی را به ارمغان می‌آورد.

در سال ۲۰۲۲، زیرساخت این پلتفرم تغییرات مهمی را تجربه کرد و از پروتکل Wyvern به پروتکل تازه توسعه یافته خود یعنی Seaport حرکت کرد. هدف از این تغییر بزرگ، کارآمد ساختن عملیات و ارتقای کارایی بازار با امکان کاهش قابل توجه هزینه های تراکنش در این پلتفرم بود. علاوه براین، این پروتکل سبب ارتقای خوانایی و درک امضاهای دیجیتال شده و تجربه کاربران را ارتقا می دهد.

ویژگی‌های کلیدی اوپن سی

از جمله ویژگی‌های کلیدی اوپن سی که باعث شهرت و کاربرد این پلتفرم شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ویژگی های کلیدی اوپن سی

قابلیت انتشار

سازندگان می‌توانند حقوق و اعتبار مالکیتی را برای محصولات دیجیتال خود احراز کنند.

شفافیت

قراردادهای هوشمند خودکار در اپن سی موجب تراکنش‌هایی امن و شفاف بدون حضور واسطه می‌شوند.

پشتیبانی چندبلاکچین

یکپارچگی و همبستگی اپن سی با بلاک‌چین‌های مختلف، موجب بهبود قابلیت دسترسی فراتر از اتریوم می‌شود.

دسته‌های متنوع NFT

اپن سی ، انواع دسته‌های NFT مانند آثار هنری، موسیقی، کالاهای لوکس، زمین‌های مجازی، دامنه‌ها و NFTهای یوتیلیتی محور را پوشش داده که برای تمامی مخاطبان، جذاب هستند.

رابط کاربرپسند

اپن سی رابط کاربرپسند و جذابی داشته که امکان ناوبری ساده را برای تمامی کاربران با هر سطح تجربه مهیا کرده و باعث سهولت هر چه بیشتر در  مدیریت NFT می‌شود.

ویترین قابل تنظیم

سازندگان می‌توانند ویترین خود را برای نمایش کالکشن‌های NFT و ارتقای برندسازی خود، شخصی‌سازی کنند.

مشارکت جامعه

اوپن سی از تعامل از طریق کامنت‌ها، فالویینگ‌ها و کاوش کالکشن‌های مطرح، حمایت می‌کند.

پشتیبانی آموزشی

این پلتفرم منابع آموزشی مناسبی را ارائه کرده و به کاربران جهت جستجوی NFT ها، درک کارمزد گس‌ها و همچنین تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه، کمک می‌کند.

نوآوری مداوم

اوپن سی به طور مداوم از طریق ارائه ویژگی‌ها، ارتقاها و یکپارچه‌سازی‌های جدید در حال تکامل است و با فضای پویای NFT تطبیق می‌یابد.

دسترسی همگانی

دیگر ویژگی مهم اپن سی، پشتیبانی از چندین زبان و محتوای متنوع است که برای تمامی کاربران از سراسر جهان مناسب است.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

مزایا و معایب اوپن سی

هنگام ارزیابی مزایا و معایب اپن سی می‌توان به جنبه‌های مختلفی توجه کرد. یکی از مزایای این پلتفرم، ارائه تجربه‌ای ساده و کاربرپسند است که بدون هیچ‌گونه هزینه جانبی، برای تمامی کاربران مناسب است. این بازار، حداقل کارمزد را برای فروش NFTها اعمال کرده که بر جذابیت خود می‌افزاید. همچنین امکان دسترسی به چندین بلاک‌چین باعث ارائه جایگزین‌هایی برای مقابله با کارمزدهای بالای تراکنش اتریوم می‌شود.

بااین‌حال، اتکای opensea به ارزهای دیجیتال جهت انجام پرداخت‌ها، می‌تواند باعث محدود شدن قابلیت دسترسی برای کاربرانی شود که صرفاً با روش‌های پرداخت متداول آشنا هستند. باتوجه‌به ماهیت باز این پلتفرم، ریسک مواجهه با فهرست‌های جعلی یا کم‌کیفیت NFT ها، بالاست. همچنین این سکو فاقد مقررات جامع و مدل حاکمیتی کاملاً غیرمتمرکز است که بر فرایندهای تصمیم‌گیری و تطبیق آن با اصول غیرمتمرکز، تأثیر می‌گذارد.

چگونه از اوپن سی استفاده کنیم؟

پیش از شروع استفاده از اپن سی ، باید به چند نکته مهم برای ورود به این پلتفرم توجه کنید. کاربران تازه‌وارد، باید ابتدا در وب‌سایت اصلی opensea ثبت‌نام کنند. کاربران باید دارای ولت اتریوم مانند متامسک باشند تا امکان تعامل یکپارچه با این سکو فراهم شود. مرحله بعد، انتخاب یک ولت سازگار و نصب آن به‌عنوان یک منبع ارزی برای انجام تراکنش‌ها است.

سپس کاربران باید، مقدار پول موردنظر خود را به ولت خود انتقال داده و حساب اوپن سی را با ورود از طریق تب Connect Wallet در بخش Menu ایجاد کنند. اتر، ارز اصلی برای معامله NFT در اپن سی است، اما اتر پوششی (wETH) در قراردادهای هوشمند برای یکپارچگی یکنواخت‌تر استفاده می‌شود. هر چند ETH و wETH بیشتر در اولویت هستند، اما حدود ۱۵۰ توکن دیگر نیز استفاده می‌شوند.

ولت خود را متصل کنید

طیف گسترده‌ای از دسته‌های NFT را با استفاده از فیلترها و آپشن‌های مختلف جستجو کنید. بر روی نام NFT برای اطلاعات بیشتر درباره هر آیتم، سازنده و قیمت آن، کلیک کنید.

طیف گسترده‌ای از دسته‌های NFT را جستجو کنید

Buy Now یا Place Bid را بر اساس نوع فهرست انتخاب کنید. کاربران باید تراکنش را از طریق ولت خود برای تکمیل انتقال مالکیت، تأیید کنند.

برای انتشار NFT، ابتدا فهرستی را در بخش Create پروفایل خود، ایجاد کنید. ویژوال‌ها و جزئیات را آپلود کرده، URL Opensea را سفارشی کنید و پارامترهای حراج یا قیمت را تعیین کنید. مرحله بعدی، تأیید تراکنش و مینت NFT است.

برای لغو یک فهرست، بر روی Cancel Listign در قسمت بالا سمت راست صفحه آیتم کلیک کنید. از گس فی‌های مرتبط که بر اساس فعالیت شبکه تغییر می‌کنند، آگاه باشید.

نحوه نگهداری NFTها در اوپن سی

اخباری از فعالیت‌های کلاهبرداری و جعل در بازار کریپتو مشاهده شده است. اسکمرها همواره کاربران کریپتو چه یک صرافی کریپتویی و چه بازار NFT را هدف قرار می‌دهند. شما می‌توانید به هفت نکته زیر برای نگهداری امن NFT خود در اوپن سی توجه کنید.

  • رمز و recovery phrase خود را با هیچ کس حتی با بخش پشتیبانی اپن سی، به اشتراک نگذارید.
  • مطمئن شوید که وارد وب‌سایت اصلی این پلتفرم و نه نامی مشابه با دامنه متفاوت، شده‌اید. در برخی مواقع، ممکن است از این تفاوت غفلت کنید، بنابراین پیش از شروع تراکنش، از اصالت سایت مطمئن شوید.
  • هنگامی کهولت شما به یک مرورگر متصل می‌شود، از کلیک بر روی لینک‌های شکسته، نامعلوم و مشکوک برای عدم هک شدن، پرهیز کنید.
  • لازم است تا پسوردهای شما منحصربه‌فرد بوده و متفاوت از گذرواژه‌های مورد استفاده شما برای سایت‌های دیگر باشد.
  • از احراز هویت دوعاملی (۲FA) برای محافظت از حملات احتمالی استفاده کنید.
  • از یک ولت سخت‌افزاری برای نگهداری NFTهای خود و بهبود امنیت آن استفاده کنید.
  • فایل‌های الصاقی از ایمیل Opensea را دانلود نکنید. این سکو هیچ فایلی را به کاربران خود ارسال نمی‌کند؛ بنابراین مراقب ایمیل‌های فیشینگ باشید.

نحوه فروش NFT ها در اوپن سی

امکان فروش NFTها علاوه بر سازندگان آنها برای کالکتورهایی که آن را از سازنده اصلی خریداری یا دریافت کرده و یا کالکتوری که آن را از کالکتوری قبلی خریده یا دریافت کرده، وجود دارد. برای فروش NFT در این بازار، باید مراحل زیر طی شوند:

مرحله ۱: انتخاب روش فروش NFT

شما می‌توانید از روش‌های متفاوتی برای فروش NFTهای خود در اپن سی استفاده کنید. می‌توانید NFT خود را با قیمت ثابت فروخته و این امکان را به خریداران بدهید تا آن را مستقیماً از شما خریداری کنند. همچنین می‌توانید آن را در فهرست حراجی قرار دهید.

فروش با قیمت ثابت، این امکان را به فروشندگان می‌دهد تا قیمت خود را به طور دقیق برای یک آیتم تعیین کنند. حراجی‌ها باعث می‌شوند تا فروشندگان کالای دیجیتال خود را با قیمت فروش بالاتری بر اساس دیدگاه بازار نسبت به NFTها بفروشند. البته در این حالت، ریسک بیشتری نسبت به قیمت ثابت وجود دارد.

مرحله ۲: NFT خود را در لیست فروش در اوپن سی قرار دهید

در وب‌سایت Opensea، قسمت بالا سمت راست صفحه را مشاهده کرده و بر روی آیکون Profile کلیک کنید. سپس NFT موردنظر خود را برای فروش از ولت خود، انتخاب کنید. در قسمت بالا سمت راست صفحه آیتم، روی Sell کلیک کنید.

روش فروش خود را انتخاب کنید. در حالت فروش با قیمت ثابت، فروشنده قیمت NFT را تعیین می‌کند. مدت زمانی را برای فروش با انتخاب مدت‌زمان پیش‌فرض یا تعیین مدت‌زمان سفارشی با استفاده از تقویم، تعیین کنید.

در نهایت، می‌توانید NFT خود را برای یک خریدار خاص رزرو کنید. بدین منظور، بخش More Options را باز کرده و آدرس ولت خریدار را در فیلد  Reserve for specific buyer وارد کنید.

مرحله ۳: کارمزد مرتبط با فروش یک NFT را مشاهده کنید

هر تراکنش از جمله فروش‌ها مشمول گس فی و کارمزد بازار است. خریداران گس فی‌ها را هنگام خرید یک کالای دیجیتال با قیمت ثابت پرداخت می‌کنند و برخی از تراکنش‌ها نیز مشمول درآمد سازنده هستند. فروشندگان گس فی‌ها را هنگام پذیرش پیشنهاد پرداخت می‌کنند. این پلتفرم %۲.۵ از قیمت فروش NFT شما را دریافت می‌کند.

آشنایی کامل با سوشال تریدینگ (Social Trading) در کریپتو
بیشتر بخوانید

کلام پایانی

اوپن سی ، یکی از بزرگ‌ترین فضاهای خریدوفروش و معامله NFTها در بازار کریپتو به شمار می‌رود. در این بازار، انواع کالکشن‌های NFT از کریپتوپانک یا BAYC گرفته تا NFTهای متعلق به شرکت‌هایی مانند MLB، مک لارن و همچنین NFTهای هنرمندان مشهوری همچون اسنوپ داگ یا ویکند وجود دارند. اپن سی نه‌تنها تأثیر بزرگی بر جامعه کریپتو داشته است، بلکه صنایع مختلف مرتبط با NFTها نیز از این بازار بهره برده‌اند. این پلتفرم با ارائه پروتکل سیپورت همچنان به دنبال توسعه و کارایی بیشتر در ارائه فعالیت‌های خود است.

سوالات متداول

اوپن سی چیست و چگونه کار می کند؟

اپن سی بازار توکن های غیر قابل تعویض (NFT) است که در آن کاربران می توانند اقدام به خرید، فروش، طراحی و ساخت و نگهداری از NFT ها کنند. این پلتفرم غیرحضانتی است و کاربران می توانند به طور کامل ولت های ارز دیجیتال خود را کنترل کنند. کاربران به طور مستقیم با یکدیگر جهت خرید یا فروش NFTها در تعامل هستند.

آیا امنیت لازم برای خرید از اوپن سی وجود دارد؟

کلیه NFTهایی که شما در این بازار خریده یا مینت می کنید، در ولت شما نگهداری می شوند بنابراین امنیت آنها در نهایت تحت کنترل شما است.

آیا امکان پولسازی با اوپن سی وجود دارد؟

روش های مختلفی برای کسب درآمد در این پلتفرم وجود دارند. این وبسایت، یک بازار باز است و مانند بازار بورس، شما می توانید دارایی های دیجیتالی مورد نظر خود را با هدف کسب سود، بخرید. همچنین خودتان می توانید دارایی های دیجیتال را ایجاد کرده و به فروشنده اصلی آنها تبدیل شوید.

آیا اوپن سی اپلیکیشن دارد؟

بله اپلیکیشن Opensea در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس کاربران قرار دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *