جستجو

شت کوین (Shitcoin) چیست؟ بهترین شت کوین های ۲۰۲۴

شت کوین (Shitcoin) چیست؟

در حال حاضر، هزاران پروژه در فضای ارز دیجیتال وجود دارند که برخی از این پروژه‌ها، به‌عنوان منبع ارزش عمل شناخته شده و برخی دیگر نیز به‌عنوان توکن‌های یوتیلیتی و حاکمیتی محسوب می‌شوند. دسته‌ای دیگر از توکن‌ها نیز وجود دارند که شت کوین نامیده می‌شوند. شت کوین، نوعی ارز دیجیتال است که بدون هیچ هدف یا دلیل خاصی، ساخته شده است. این توکن‌ها در بیشتر موارد، توکن‌های میم‌کوین یا ارزهای دیجیتال متعلق به پروژه‌هایی هستند که ارزش ناچیزی دارند. اما در سال‌های گذشته، برخی از این شت کوین‌ها، رشدهای انفجاری تجربه کرده و سود سرشاری را نصیب هولدرهای خود کرده است. برای آشنایی بیشتر با شت کوین ها، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

شت کوین چیست؟

شت کوین ، اصطلاحی است که توسط علاقه مندان ارزهای دیجیتال برای توصیف دارایی دیجیتالی که ارزش ناچیزی دارد و فاقد هدف یا کارایی مشخصی است، استفاده می‌شود. به‌طور مثال، برخی افراد، میم‌کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو را به‌عنوان شت کوین در نظر می‌گیرند. می‌توان این عبارت را برای توصیف پروژه‌های بلاکچینی که چندان کارا نیستند، استفاده کرد. بسیاری از این شت کوین ها، صرفاً به‌صورت توکن‌های شبیه‌سازی شده بیت کوین هستند و هیچ قابلیت تازه‌ای نداشته و از فناوری جدیدی استفاده نمی‌کنند. جعلی بودن برخی از این پروژه‌ها نیز با گذشت زمان به اثبات رسیده است.

توکنی به‌عنوان شت کوین در نظر گرفته‌می‌شود که صرفاً برای پول‌سازی در فرآیند عرضه اولیه کوین (ICO) ساخته شده باشد و هیچ مفهوم یا کارکردی فراتر از آنچه در وایت پیپر (White paper) آن بیان شده ‌است، وجود نداشته‌ باشد. شهرت بیشتر شت کوین ها، ناشی از حمایت چهره‌های شناخته شده و سلبریتی‌ها، حمایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و یا پشتوانه یک شرکت مطرح است.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

نقش پشتیبانی جامعه هواداران

در صورتی که شت کوین ها تحت حمایت گسترده‌ای از طرف جوامع هواداری خود قرار گیرند، صرف‌نظر از اینکه هدف مشخصی را دنبال می‌کنند، ارزش بیشتری را تجربه خواهند کرد. در واقع، تعداد قابل توجهی از هولدرها علاقه دارند تا همچنان شت کوین مورد نظر خود را خریده و از آن پشتیبانی کنند.

شت کوین ها همواره برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به‌دلیل سودهای بسیار بزرگ ۱۰۰۰-۱۰۰۰۰% یا حتی بیشتر، مورد توجه قرار داشته‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، مقدار ناچیزی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به شت‌کوین‌ها اختصاص داده تا در هنگام صعودی شدن بازار ارزهای دیجیتال، از سود قابل توجه آنها استفاده ‌کنند.

تغییر هدف شت کوین

ممکن است در ابتدا شت کوین ها با هیچ هدف خاصی عرضه نشده باشند، اما تیم پروژه آنها پس از مدتی، رویه خود را تغییر داده و به‌دنبال هر چه کارآمدترکردن این شت کوین ها در آینده باشد. به‌طور مثال، دوج کوین در طی سال‌های اخیر به‌عنوان یک گزینه و روش پرداخت مطرح شد و همین روند برای کوین هایی مانند شیبا اینو تکرار شد. سایر میم‌کوین ها برای افزایش انگیزه کاربران برای سرمایه‌گذاری، قابلیت‌هایی مانند استیکینگ و پاداش را در طرح‌های خود، گنجانده‌اند.

پشتیبانی سلبریتی‌ها از شت کوین ها

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا بهترین شت کوین ها را با هدف سود مالی سرشار آنها پیدا کنند. در این خصوص، حمایت چهره‌های مطرح و سلبریتی‌ها در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، یکی از بهترین راهکارها برای شناخت شت کوین های خوش آتیه در بازار کریپتو است.

در گذشته، چهره‌های مطرحی همچون اسنوپ داگ، میلی سایروس و حتی ایلان ماسک، حمایت گسترده‌ای از شت کوین ها داشته‌اند. بسیاری از کاربران و تریدرها در دنیای کریپتو، همه روزه شبکه‌های اجتماعی از جمله X (توئیتر سابق) و ایستاگرام را بررسی می‌کنند تا در صورت حمایت یکی از سلبریتی‌های پرطرفدار، شروع به خرید شت کوین مورد نظر آنها کنند. به‌طور مثال، در طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ایلان ماسک به‌شدت از دوج کوین حمایت کرد و ارزش این شت کوین طی یک‌سال، بیش از ۷۰ برابر رشد کرد. همچنین با حمایت‌های CZ، مدیر سابق صرافی بایننس و ایلان ماسک، شیبا اینو به‌شدت پرطرفدار شد و رشد انفجاری ۱۰۰۰۰ برابری را تجربه کرد.

معرفی کامل صرافی بایننس (Binance) و خدمات آن
بیشتر بخوانید

بهترین شت کوین های سال ۲۰۲۴

با توجه به رویداد هاوینگ و شروع بازار صعودی ارزهای دیجیتال، بسیاری از کاربران و تریدرهای این بازار به‌دنبال یافتن شت کوین های آینده‌دار و مطرح بازار کریپتو هستند. در این مقاله، به بهترین شت کوین های سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنیم.

Dogwifhat (WIF)

داگ ویف هت (WIF)، یکی از مطرح‌ترین شت کوین های حال حاضر بازار کریپتو است. این شت کوین صرفاً در طی ۶ ماه اخیر، %۵۰۰۰۰ رشد کرده است. WIF، نماینده ترند گسترده‌ای است که ما در طی بازار گاوی اخیر به‌خصوص در مورد میم‌کوین های صادر شده در بلاک‌چین سولانا مشاهده کرده‌ایم.

Dogwifhat (WIF)

این میم‌کوین  مبتنی بر میم آنلاین شناخته شده‌ای است که در تصویر آن، یک سگ، یک کلاه بافتنی صورتی رنگ را پوشیده ‌است. این میم آشی نام دارد و تصویر اصلی آن توسط تریدری به نام جاینتیک ریبرث در طی مزایده‌ای در ماه مارس ۲۰۲۴ خریداری شد. این تریدر، تصویر این میم‌کوین را با قیمت سرسام‌آور ۱۲۱۰ ETH (حدود ۴ میلیون دلار در زمان خرید) خریداری کرد. اطلاعات آماری این شت کوین در شکل و جدول زیر ارائه شده ‌است.

ارزش بازار $۲,۹۴۷,۲۳۷,۰۴۵
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۴۰
کل توکن‌های در حال گردش ۹۹۸,۹۰۶,۱۷۰ WIF
تعداد کل توکن‌ها ۹۹۸,۹۰۶,۱۷۰ WIF
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۴.۸۵
کل ارزش رقیق شده بازار $۲,۹۴۴,۹۳۱,۲۷۳

Bonk (BONK)

بانک (BONK)، شت کوینی است که در بلاک‌چین سولانا عرضه شده است. این شت کوین در اواخر سال ۲۰۲۲ و در زمانی که به‌صورت رایگان در جامعه سولانا توزیع شد، طرفداران زیادی پیدا کرد. بر اساس اطلاعات وبسایت بانک، هدف این پروژه، کاهش تأثیر سرمایه‌گذاران خطرپذیر در اکوسیستم سولانا و بازگرداندن “قدرت به مردم” بوده است.

Bonk (BONK)

بر اساس گفته‌های تیم بانک، این کوین بیش از ۱۳۰ پروژه یکپارچه‌سازی را در بخش‌هایی مانند گیمینگ، شرط‌بندی، امور مالی غیرمتمرکز و NFTها اجرا کرده است. به‌طور مثال، جامعه بانک چندین بازی را طراحی کرده‌اند که کاربران در این بازی‌ها می‌توانند توکن BONK را دریافت کنند. همچنین کاربران می‌توانند توکن‌های BONK خود را در انواع ابزارهای DeFi برای کسب سود، سپرده‌گذاری کرده و در پروژه‌های مختلف مشارکت کنند.

ارزش بازار $۹۷۷.۲۶M
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۸۲
کل توکن‌های در حال گردش ۶۵.۱۹T BONK
تعداد کل توکن‌ها ۹۳.۵۳T BONK
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۴۷۰۴
کل ارزش رقیق شده بازار ۱.۴ میلیارد دلار

پپه (PEPE)

پپه (PEPE) رشد بسیار قابل توجهی را در بازار ارزهای دیجیتال در ماه آوریل ۲۰۲۳ تجربه کرد و به‌سرعت توجه بسیاری از اهالی بازار کریپتو را به‌خاطر این رشد انفجاری، جلب کرد. در آن زمان، پپه مورد توجه بسیاری از تریدرها که شت کوین ها را در بازار خرسی سال ۲۰۲۲ نادیده گرفته ‌بودند، قرار گرفت.

هر چند ارزش پپه در ماه مه تا حدودی کاهش یافت، اما همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شت کوین های بازار کریپتو از حیث ارزش بازار شناخته ‌می‌شود. بسیاری از اینفلوئنسرها مطرح شبکه X، بارها حمایت خود را این شت کوین اعلام کرده و معتقدند می‌توان شاهد افزایش معنادار قیمت آن در طی دو سال آینده بود.

 

ارزش بازار ۲.۲ میلیارد دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۴۶
کل توکن‌های در حال گردش ۴۲۰.۶۹T PEPE
تعداد کل توکن‌ها ۴۲۰.۶۹T PEPE
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۱۰۷۴
کل ارزش رقیق شده بازار ۲.۲ میلیارد دلار

بیبی دوج کوین (BabyDogeCoin)

بیبی دوج کوین (BabydogeCoin)، شت کوین یا میم‌کوینی است که در سال ۲۰۲۱ و پس از موفقیت دوج کوین، عرضه شد. همان گونه که از نام این پروژه مشخص است، این شت کوین به‌دنبال بهره مندی از افزایش قیمت دوج کوین است که تا حدی در این زمینه موفق بوده است، به‌نحوی که می‌توان بیبی دوج کوین را در میان ۱۰ میم‌کوین  برتر بازار از نظر ارزش بازار، تلقی کرد.

BabyDogeCoin

همچنین باید توجه داشت که بیبی دوج کوین یکی از پروژه‌های جدی در بازار میم‌کوین ها است زیرا تیم این پروژه در تلاش است تا کارایی و یوتیلیتی بیشتری را به آن بیفزاید. به‌طور مثال، تیم پشتیبانی بیبی دوج کوین، یک DEX با نام بیبی دوج سواپ و یک کالکشن NFT در بلاک‌چین اتریوم، راه اندازی کرده است. بیبی دوج از این حیث شبیه شیبا اینو عمل کرده است که در حال حاضر در رتبه دوم میم‌کوین ها از حیث ارزش بازار قرار دارد.

از نظر توکنومیک، بیبی دوج کوین مکانیزم سوزاندن خودکار را پیاده سازی کرده است و %۵ کارمزد تراکنش‌ها به هولدرهای بیبی دوج، بازتوزیع می‌شود. بسیاری معتقدند بیبی دوج کوین می‌تواند یکی از شت کوین های خوش آتیه بازار گاوی ارزهای دیجیتال باشد.

ارزش بازار

۲۴۸.۵۸ میلیون دلار

رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۲۳۹
کل توکن‌های در حال گردش ۱۴۳,۷۸۸.۸T BabyDoge
تعداد کل توکن‌ها ۲۰۵,۵۹۸.۲۸T BabyDoge

Max= 420,000T BabyDoge

ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۶۳۵۶
کل ارزش رقیق شده بازار $۷۲۶.۲۷ میلیون دلار

فلوکی اینو (FLOKI)

فلوکی اینو مشابه بیبی دوج کوین، ارز دیجیتال دیگری است که با رشد انفجاری دوج کوین / شیبااینو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. نام فلوکی، برگرفته از نام سگ شیبا اینو ایلان ماسک است. تصویر این شت کوین از سریال تلویزیونی وایکینگ‌ها الهام گرفته شده و تصویر یک سگ وایکینگی مشاهده می شود.

فلوکی اینو (FLOKI)

با این حال، هر چند بیشتر میم‌کوین ها در سال ۲۰۲۱ از بین رفته‌اند، اما فلوکی اینو توانست در بازار ارزهای دیجیتال با مارکت کپ قابل قبول خود باقی می‌ماند. پروژه فلوکی اینو، رویکری مشابه با شیبا اینو را در پیش گرفته و محصولات متنوعی را با هدف یوتیلیتی بیشتر برای FLOKI راه اندازی کرده است. به‌طور مثال، تیم این پروژه، یک کالکشن سه بعدی از NFT ها را به‌عنوان یک ابزار مالی غیر متمرکز با نام FlokiFi locker و یک بازی متاورسی با نام Valhalla عرضه کرده است.

ارزش بازار ۱.۳۵ میلیارد دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۶۵
کل توکن‌های در حال گردش ۹.۵۷T FLOKI
تعداد کل توکن‌ها ۹.۷۱T FLOKI
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۳۴۳۷
کل ارزش رقیق شده بازار ۱.۳۸ میلیارد دلار

دوج ایلان مارس (ELON)

دوج ایلان مارس (Dogelon Mars) نیز نمونه دیگری از شت کوین های عرضه شده در طی بازار گاوی گذشته تحت‌تأثیر حمایت ایلان ماسک از دوج کوین در سال ۲۰۲۱ است. هر چند که این شت کوین یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار نیست، اما همچنان ارزش بازار مناسبی دارد.

بر خلاف آنچه در مورد بیبی دوج و فلوکی اینو اشاره شد، پروژه دوج ایلان مارس هیچ محصول یا یوتیلیتی اضافه‌ای نداشته و تنها محصولی که در وبسایت این پروژه به آن اشاره شده است، مجموعه‌های کمدی است. دوج ایلان مارس مشابه آنچه در مورد پپه مشاهده شده است، بیشتر متکی به حمایت جامعه خود و بازاریابی شبکه اجتماعی است.

ارزش بازار ۱۰۹.۲۳ میلیون دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۴۱۲
کل توکن‌های در حال گردش ۵۴۹.۶۵T ELON
تعداد کل توکن‌ها ۱,۰۰۰T ELON
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۳۲۶۳
کل ارزش رقیق شده بازار ۱۹۸.۷۲ میلیون دلار

ریچ کوئک (QUACK)

ریچ کوئک (Rich Quack)، یک پروژه کریپتویی در پلتفرم بلاک‌ چین BNB است. این شت کوین، برخی از سیاست‌های منحصربه‌فرد توکنومیک نظیر %۱۲ کارمزد به‌ازای هر تراکنش که میان هولدرهای QUACK توزیع می‌شود و همچنین استخرهای نقدینگی، برن ولت (کیف پول توکن‌های سوخته) و ولت توسعه دهنده را اجرا کرده است. همچنین این شت کوین دارای ویژگی‌های ضد نهنگ است که طی آن هیچ هولدری نمی‌تواند بیش از %۱ کل توکن‌های عرضه شده را در یک تراکنش، بفروشد.

همچنین تیم پروژه ریچ کوئک اعلام کرده است که در حال ارائه سرویس‌های ارتقای به پروژه‌های دیگر نظیر خدمات مشاوره‌ای، پشتیبانی بازاریابی و کمک به فهرست شدن توکن‌های دیگر در صرافی‌ها و بازارسازی است.

ارزش بازار ۴۵.۸ میلیون دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۶۴۱
کل توکن‌های در حال گردش ۴۴,۰۸۵.۹۶T QUACK
تعداد کل توکن‌ها ۴۶,۷۷۵.۸۶T QUACK
ببیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۰۰۰۲۵۲۹
کل ارزش رقیق شده بازار ۴۹.۶۲ میلیون دلار

شیبا پریدیتور (QOM)

شیبا پریدیتور (QOM) توکنی است که در بلاک‌چین اتریوم راه اندازی شده است و تیم این پروژه مدعی است که می‌خواهد بر شب یا اینو غلبه کند. این پروژه از کاربران خود خواسته است تا با تعویض توکن‌های شیبااینو با توکن‌های QOM، ارزش بازار شیبا اینو را کاهش داده و مارکت کپ QOM را افزایش دهند.

البته تاکنون، تلاش پروژه برای سبقت از ارزش بازار شیبا اینو، با شکست کامل مواجه شده است. شیبا پریدیتور به‌دنبال انجام طرح‌های تشویقی برای هولدرهای توکن QOM است. به‌طور مثال، این پروژه مکانیزم استیکینگ را اجرا کرده است که طی آن، کاربران به‌دنبال انتشار کارت‌های ترید دیجیتال NFT هستند.

ارزش بازار ۲۴.۵۸ میلیون دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۷۹۸
کل توکن‌های در حال گردش ۵۹۹.۸۹T QOM
تعداد کل توکن‌ها ۵۹۹.۸۹T QOM
بیشترین قیمت تاریخی (ATH) $۰.۰۰۰۰۰۰۳۸۶۷
کل ارزش رقیق شده بازار ۴۰.۹۷ میلیون دلار

چگونه یک شت کوین اسکم را تشخیص دهیم؟

می‌توانید به نشانه‌های زیادی برای تشخیص یک شت کوین توجه کنید. بسیاری از شت کوین ها، اسکم بوده و یا پس از گذشت مدتی، ارزش خود را به‌طور کامل از دست داده‌اند. مهم‌ترین نشانه‌های شناخت این شت کوین‌ها عبارتند از:

چگونه یک شت کوین اسکم را تشخیص دهیم

مبهم بودن فعالیت توسعه دهندگان

تیم پروژه ارزهای دیجیتال باید قابل‌اعتماد بوده و گروهی از افراد غریبه با نام‌های جعلی نباشند. شما قصد سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به یک گروه ناشناس را ندارید. همین موضوع در مورد ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند. اگر توسعه دهندگان، خود و فعالیت هایشان را با ویدئو در اینستاگرام یا یوتیوب معرفی کنند، قابل‌اعتماد خواهند بود. هنگامی که آنها خودشان را به عموم معرفی می‌کنند، احتمال اسکم بودن یک پروژه به‌شدت کاهش می‌یابد.

وعدههای زیاد یک پروژه بدون قابلیت مشخص

هر کسی می‌تواند وعده‌های بزرگی را برای جذب سرمایه‌گذار بدهد. اما همه افراد نمی‌توانند نقشه راه دقیقی را در مورد نحوه انجام اهداف خود، بدهند. اگر پروژه‌ای نتواند قابلیت‌ها و کارکردهای خود را به‌درستی تعریف کند، قطعاً مورد اعتماد نخواهد بود.

بررسی تعداد هولدرها

کارشناسان معتقدند، شت کوینی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد که حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هولدر داشته‌باشد. هر کوینی که حداقل تعداد هولدر را نداشته‌باشد، پروژه سالمی نیست و ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد. به‌طور مشابه، یک کوین جدید و مناسب، باید حداقل پنج تا ده تراکنش در دقیقه داشته‌باشد.

تحلیل حجم معاملات و نقدینگی

شت کوین هایی که حجم معاملات کم و نقدینگی اندکی دارند، بیشتر در معرض دستکاری قرار دارند. حتماً به‌دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با نقدینگی بالا و حجم معاملات کافی باشید تا ریسک سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اسکم، به حداقل برسد.

کلام پایانی

شت کوین ها، دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که به‌دلیل رشد های قابل توجهی که در سیکل‌های اخیر بازار صعودی تجربه کرده‌اند، مورد توجه بسیاری از کاربران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. البته برخی از پروژه‌های شت کوین ، به‌دلیل نداشتن نقشه راه مشخص و وایت پیپر دقیق، شکست خورده و یا از ابتدا اسکم بوده‌اند. راه‌های زیادی برای تشخیص شت کوین های اسکم وجود داشته که در این مقاله اشاره شد. همچنین خوش آتیه‌ترین شت کوین های بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴ نیز معرفی شدند.

سوالات متداول

شت کوین چیست؟

شت کوین، اصطلاحی است که به آلت کوین های فاقد ارزش یا کم ارزش اطلاق می شود.

چگونه می توان شت کوین های اسکم را شناسایی کرد؟

راه های زیادی برای تشخیص شت کوین های اسکم  مانند توجه به ارزش بازار، حجم معاملات، وایت پیپر (White paper)، نقشه راه (road map) پروژه، اعتبار تیم پروژه و کارایی شت کوین وجود دارند.

بهترین شت کوین ها جهت سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

شت کوین هایی همچون پپه، فلوکی اینو، دوج ایلان مارس، بیبی دوج و Wif جزو بهترین شت کوین ها با پشتوانه اجتماعی بالا هستند.

چه قدر از سبد سرمایه گذای را به شت کوین ها اختصاص دهیم؟

بسیاری از متخصصان بازار ارزهای دیجیتال براین باورند که باید حداکثر ۵-۱ درصد کل پورتفوی کریپتویی خود را به شت کوین ها اختصاص دهیم. شت کوین ها نوسان بسیار زیادی داشته و سرمایه گذاری بیش از حد بر روی آنها، ریسک سرمایه گذاری را به شدت افزایش می دهد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *