جستجو

مدل سهام به جریان (Stock to Flow) بیت کوین چیست؟

مدل سهام به جریان (Stock to Flow) بیت کوین چیست؟

از زمان معرفی بیت کوین تا کنون، مدل‌های زیادی برای مقایسه عرضه و تقاضای آن ارائه شده است. یکی از کاراترین مدل‌ها در این زمینه، مقایسه سهام به جریان بیت کوین (Stock to Flow) و عرضه جدید این ارز دیجیتال طی هر سال است. در این مقاله می‌خواهیم با چیستی این مدل، شیوه عملکرد و عوامل تأثیرگذار بر نسبت سهام به جریان بیت کوین آشنا شویم. همراه ما باشید.

مدل سهام به جریان (S2F) چیست؟

مدل سهام به جریان (S2F)، روشی است که برای کمی‌سازی میزان کمیاب بودن یک دارایی و به‌منظور ارزیابی ارزش فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره و به‌تازگی بیت کوین استفاده می‌شود. این مدل مبتنی بر دو مفهوم زیر است:

مدل سهام به جریان (S2F) چیست؟

سهام

تعداد کل کامودیتی موجود یا تعداد ارز دیجیتال ماین شده و در حال گردش

 

جریان

میزان عرضه جدید یک کامودیتی یا میزان تولید جدید طی دوره زمانی مشخص (مثلاً یک سال)

 

نسبت سهام به جریان با تقسیم سهام (عرضه موجود) با جریان (تولید سالانه) تعیین می‌شود. نسبت بالاتر نشان‌دهنده کمیاب‌تر بودن کامودیتی و در نتیجه ارزش بیشتر آن است. به طور مثال، طلا نسبت سهام به جریان بالایی داشته که نشان‌دهنده کمیاب بودن و ارزش بالای آن است.

مدل سهام به جریان بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

مدل سهام به جریان که اساساً در بازارهای کامودیتی محور استفاده می‌شود، جایگاه خاصی را در تحلیل ارزش‌گذاری بیت کوین پیدا کرده است. این مدل با مقایسه کل سهام بیت کوین نسبت به جریان کوین‌های جدید ماین شده طی هر سال، میزان کمیاب بودن بیت کوین را به‌عنوان محرک اصلی ارزش خود نشان می‌دهد.

طراحی بیت کوین به نحوی بوده است که صرفاً ۲۱ میلیون کوین تولید می‌شود و با توجه به ماهیت ضد تورمی آن به‌خصوص در طی رویداد هاوینگ (halving event) بیت کوین و نصف شدن پاداش ماینینگ طی هر چهار سال، می‌توان شاهد کاهش جریان بیت کوین‌های جدید و افزایش نسبت S2F بود. این مدل نشان می‌دهد که ارزش بیت کوین با هر چه کمیاب‌تر شدن آن با گذشت زمان، افزایش می‌یابد و این اصل در فلزات گران‌بها نظیر طلا نیز مشاهده شده است. فرمول نسبت مدل سهام به جریان به‌صورت زیر است:

استخراج بیت کوین ؛ چیست و چگونه کار می کند؟
بیشتر بخوانید

عوامل مؤثر در نسبت S2F بیت کوین

نسبت S2F بیت کوین تحت‌تأثیر عوامل زیادی علاوه بر عرضه محدود و رویداد هاوینگ قرار دارد. این عوامل می‌توانند بر توازن بین سهام (عرضه موجود) و جریان (نرخ عرضه جدید) بیت کوین تأثیر گذاشته و در نتیجه بر نسبت مدل سهام به جریان نیز اثر بگذارد. البته باید توجه داشت که مدل S2F کلیه متغیرهای بازار را دربرنمی‌گیرد و علی‌رغم ارائه یک چارچوب برای شناخت ارزش احتمالی بیت کوین بر اساس کمیاب بودن، لازم است تا از این مدل در کنار سایر تحلیل‌ها و اندیکاتورهای تکنیکال استفاده شود. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر S2F عبارت‌اند از:

عوامل مؤثر در نسبت S2F بیت کوین

تغییر در دشوار شدن ماینینگ

شبکه بیت کوین، دشوار بودن ماینینگ را تقریباً هر دو هفته به‌منظور حفظ زمان یک بلوک تنظیم می‌کند. هرگونه تغییر در دشواری ماینینگ می‌تواند بر میزان بیت کوین‌های ایجاد شده تأثیر گذاشته و در نتیجه جریان نیز تأثیر بپذیرد.

پذیرش و تقاضا

افزایش پذیرش بیت کوین چه توسط افراد، مؤسسات یا پذیرش گسترده‌تر به‌عنوان یک روش پرداخت، می‌تواند بر تقاضای آن تأثیر بگذارد. تقاضای بیشتر با عرضه ثابت یا در حال کاهش (بر اساس زمان‌بندی هاوینگ)، تأثیر مثبتی بر نسبت S2F خواهد داشت.

تغییرات رگولاتوری

مقررات دولتی در سراسر جهان پیرامون ارزهای دیجیتال، تأثیر معناداری بر تغییرات عرضه و تقاضای بیت کوین دارند. مقررات سخت‌گیرانه یا محدودیت‌های شدید می‌توانند باعث کاهش تقاضا یا دشوار شدن ماینینگ شوند، درحالی‌که مقررات مطلوب برای بازار کریپتو، سبب بالارفتن تقاضا و پذیرش بیت کوین در بین جامعه کریپتو می‌شود.

پیشرفت‌های فناوری

نوآوری‌ها در فناوری بلاک چین و شبکه بیت کوین مانند بهبود مقیاس‌پذیری و امنیت آن، بر پذیرش و قابلیت استفاده از آن تأثیر گذاشته و در نتیجه باعث تغییر تقاضا می‌شود.

احساسات کاربران بازار کریپتو

احساسات سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر عوامل مختلف مانند شرایط اقتصاد جهانی، پیشرفت در فناوری‌های مختلف یا رویدادهای ژئوپلیتیک، باعث تغییراتی در تقاضای بیت کوین می‌شود. احساسات بازار غالباً متأثر از پوشش رسانه‌ای و درک عموم از این بازار قرار دارد.

اندازه بلاک بیت کوین چیست و چه تأثیری بر بیت کوین دارد؟
بیشتر بخوانید

مزایا و معایب مدل سهام به جریان بیت کوین

مدل S2F از زمان معرفی توسط PlanB، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به بازار کریپتو به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای پیش‌بینی مسیر قیمت ارزهای دیجیتال در بلندمدت قرار گرفته است. با این حال، این مدل همانند سایر مدل‌های پیش‌بینی قیمت، عاری از خطا و عیب نیست. در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایا و معایب مدل S2F اشاره کرده‌ایم.

مزایا معایب

ابزاری برای تصمیم‌گیری جهت سرمایه‌گذاری

تحلیل داده‌های گذشته، گویای همبستگی زیاد بین نسبت سهام به جریان و عملکرد بیت کوین در بازار کریپتو است. بدین ترتیب، بسیاری از سرمایه‌گذاران از این مدل، به‌عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری در کنار سایر ابزارهای مؤثر و اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می‌کنند.

لحاظ نکردن عوامل خارجی:

مدل S2F، اساساً به کمیاب بودن بیت کوین به‌عنوان عامل تعیین‌کننده ارزش خود توجه می‌کند. بااین‌حال، این مدل، سایر عوامل بیرونی تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین مانند تغییرات قوانین، سیکل‌های اقتصادی و تغییر در احساسات بازار را که همگی نقش مهمی در ارزش ارزهای دیجیتال دارند، نادیده می‌گیرد.

 

عملکرد مطلوب در گذشته

مدل S2F عملکرد بسیار مطلوبی در پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین از اواخر سال ۲۰۲۰ تا ابتدای سال ۲۰۲۱ داشت و به همین دلیل، به محبوبیت زیادی در بین اهالی بازار کریپتو دست یافت.

عملکرد گذشته برای پیش‌بینی آینده

هر چند این مدل، نوعی همبستگی با تغییرات قیمت بیت کوین در گذشته نشان داده است، قابلیت آن برای پیش‌بینی قیمت در آینده، مورد تردید قرار دارد. منتقدان معتقدند که موفقیت گذشته مدل، تضمینی برای دقت آن برای پیش‌بینی آینده نیست.

تأثیر بر کل بازار کریپتو

مدل سهام به جریان ، توجه بسیاری را در کل جامعه سرمایه‌گذاری کریپتو جلب کرده است. افزایش شهرت آن می‌تواند منجر به تأثیرگذاری آن بر احساسات بازار ارزهای دیجیتال شود.

امکان تفسیر غلط

پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه مدل S2F درباره قیمت بیت کوین، تردیدهایی را برای جامعه کریپتو ایجاد کرده و بسیاری از کارشناسان، به خطرات اتکای صرف به یک مدل در بازار پرنوسان کریپتو و ریسک تفسیر غلط توسط سرمایه‌گذاران تازه‌کار نسبت به تغییرات قیمت بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن، اشاره کرده‌اند.

کاربرد مدل S2F بیت کوین جهت پیش‌بینی قیمت بیت کوین

تحلیل‌های اخیر از جمله تحلیل PlanB، خالق مدل S2F، آینده صعودی را برای بیت کوین پس از هاوینگ پیش‌بینی کرده است. به طور مثال، PlanB پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ به ۵۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۴ و ۱ میلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۵ می‌رسد. این نوع پیش‌بینی، خوش‌بینی مدل درباره مسیر بیت کوین تحت‌تأثیر کاهش نرخ عرضه را نادیده گرفته است. همچنین، این مدل افزایش شدید قیمت بیت کوین را پس از رویداد هاوینگ بیت کوین پیش‌بینی کرده است که با مشاهده حرکات قیمت در گذشته، تا حدودی با واقعیت ناسازگار است.

۷ استراتژی برتر در بازار خرسی ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

چارت سهام به جریان بیت کوین (منبع: LookIntoBitcoin)

مطابق چارت سهام به جریان بیت کوین، قیمت از خط S2F تبعیت کرده است و داده‌های پرت ناچیزی به دلیل بولران و بازار خرسی کوتاه‌مدت، مشاهده شده است. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران بلند مدتی که چندان به قله‌ها و دره‌های ترید روزانه اهمیت نمی‌دهند، صحت و تطبیق بالای این مدل را تأیید می‌کنند.

مقایسه داده‌های گذشته نشان می‌دهد که مدل S2F، همبستگی معناداری با قیمت بیت کوین دارد. این مدل افزایش قابل‌توجه قیمت پس از هاوینگ بیت کوین (که تقریباً هر چهار سال رخ می‌دهد) را پیش‌بینی کرده و این پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی در گذشته، دقیق بوده‌اند. بااین‌حال، عملکرد گذشته لزوماً به معنای تأیید نتایج آینده نیست.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین با S2F

از نظر تئوری، هنگامی که نسبت سهام به جریان یک ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، ارزش آن نیز بر اساس تاریخچه این مدل بالا می‌رود. این رابطه می‌تواند به سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری کمک کند. نسبت بالای مدل سهام به جریان مانند ۵۰ یا بیشتر، نشان‌دهنده کمیاب بودن یک ارز دیجیتال و احتمال بالای افزایش ارزش آن است. سرمایه‌گذاران می‌توانند پس از محاسبه این نسبت، در یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. همچنین هنگامی که این نسبت کم بوده و امکان افزایش آن در آینده وجود دارد، ممکن است آنها بیشتر بخرند. با وجود محدودیت‌های S2F، شناخت نحوه استفاده از نسبت سهام به جریان می‌تواند استراتژی مالی ارزشمندی باشد.

کلام پایانی

هر چند که مدل سهام به جریان، چارچوب ارزشمندی را برای شناخت ارزش بیت کوین ارائه می‌کند، اما باید به طیفی از مدل‌ها و عوامل موثر برای شناخت دقیق‌تر تغییرات قیمت بیت کوین در آینده توجه کرد. کارکرد این مدل بستگی به تطبیق پذیری آن و توجه و پذیرش گسترده‌تر از سوی جامعه کریپتو دارد. آینده بیت کوین به طیف گسترده‌ای از عوامل فراتر از کمیاب بودن بستگی دارد و سرمایه‌گذاران باید به تمامی این عوامل توجه کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *