جستجو

اهرم در کریپتو چه کاربری دارد؟ اهمیت لوریج (Leverage) در ترید ارزهای دیجیتال

اهرم در کریپتو چیست؟

آیا تابه‌حال مشاهده کرده‌اید که برخی از تریدرها، به سودهای کلانی با سرمایه‌گذاری بسیار کم در دنیای پر نوسان ارزهای دیجیتال دست پیدا می‌کنند؟ راز موفقیت آنها در مفهومی نهفته است که در این مقاله به طور کامل بررسی می‌کنیم: اهرم در کریپتو. معامله اهرمی در بازار ارزهای دیجیتال، طرفداران زیادی دارد و بسیاری از تریدرها با استفاده از این روش، با سود و زیان قابل‌توجهی در هر روز مواجه می‌شوند. در این راهنمای جامع، می‌خواهیم مفهوم اهرم در کریپتو را به طور کامل معرفی کرده و بهترین راهکارهای استفاده از آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

اهرم در کریپتو چیست؟

معامله اهرم در کریپتو در دنیای کریپتو و به‌ویژه ترید اهرمی کریپتو می‌تواند باعث تحولی بزرگ در تجربه معاملاتی شما شود، به‌نحوی‌که می‌توانید پوزیشن‌های بزرگ‌تری را با سرمایه کمتر باز کرده و به سود به‌مراتب بیشتری بر حسب ضریب اهرم خود دست پیدا کنید. پیش از شناخت نحوه عملکرد اهرم در کریپتو ، باید بدانید که احتمال ضرر در این رویکرد معاملاتی، به‌مراتب بیشتر از بازارهایی همچون اسپات است. این زیان هنگامی که بازار بر خلاف پوزیشن شما حرکت می‌کند، بیش‌ازپیش می‌شود.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

مبانی اهرم در کریپتو

اهرم در کریپتو ، ابزار قدرتمندی است که باعث افزایش سرمایه تریدرها جهت معامله ارزهای دیجیتال با قرض گرفتن سرمایه و باز کردن پوزیشن‌های بزرگ‌تر در مقایسه با سرمایه خود، می‌شود. تریدرها با استفاده از اهرم می‌توانند بر روی حرکات بازار سرمایه‌گذاری و بر اساس تحلیل خود، وارد پوزیشن‌های لانگ (خرید) یا شورت (فروش) شوند و در صورت صحیح بودن تحلیل خود، به سود سرشاری دست پیدا کنند. البته، هر چه تریدرها اهرم بالاتری را انتخاب کنند، باید با ریسک بیشتری از جمله افزایش احتمال لیکویید شدن در صورت حرکت بازار بر خلاف روند پیش‌بینی شده، دست‌وپنجه نرم کنند. در نهایت، هدف معامله اهرم در کریپتو، تقویت قابل‌توجه ارزش کل دارایی شما است.

اهرم در کریپتو چیست؟

آیا می‌پرسید که چگونه می‌توان از قدرت اهرم با بیشترین کارایی و کمترین ضرر ممکن بهره برد؟ ایجاد توازن بین ریسک و ریوارد، کلیدی‌ترین مسئله است. ممکن است برخی از تریدرهایی که تجربه بیشتری دارند، اهرم‌های بالاتری را انتخاب کنند؛ اما برای کسانی که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند، استفاده از اهرم پایین، گزینه عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد. شما با ارزیابی دقیق شرایط بازار و بهره‌بردن از استراتژی‌های مطلوب مدیریت ریسک همچون تعیین حد سود و حد ضرر، می‌توانید به سود مطلوب خود دست یافته و از طرفی، زیان معاملات خود را به حداقل برسانید.

مقایسه اهرم با معامله مارجین

ممکن است معامله مارجین و معامله اهرم در کریپتو ، دو روی یک سکه به نظر برسند؛ اما تفاوت‌هایی کلیدی میان این دو مفهوم وجود دارد. معامله مارجین، نوعی معامله لوریج دار است که طی آن تریدرها از سرمایه صرافی ارز دیجیتال برای معامله دارایی‌ها قرض می‌گیرند، درحالی‌که اهرم به معنای نسبت سرمایه قرض گرفته‌شده به سرمایه تریدر است. هر دو روش معامله اهرمی و مارجین، فرصت‌های بسیار مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری بر روی حرکات بازار صرف‌نظر از انتظار شما نسبت به افزایش یا سقوط قیمت دارایی ارائه می‌کنند.

به طور مثال معامله ترید دائمی (Perpetual trading) می‌تواند بازده بیشتری را به ارمغان آورد. بااین‌حال، باید از ریسک‌های مرتبط با این روش همچون ضریب بالا و احتمال مارجین کال شدن به‌خصوص در صورت نوسان بالای دارایی موردنظر، آگاه بود. بهترین راه برای بیشینه کردن سود خود در یک معامله اهرمی، ارزیابی دقیق وضعیت بازار پیش از افزایش وجه تضمین خود است.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

اهرم در کریپتو چگونه کار می‌کند؟

سرمایه‌گذاری در ترید اهرم در کریپتو نیازمند سرمایه اولیه یا سپرده وجه تضمین است و مقدار آن بستگی به نسبت اهرم انتخابی و اندازه پوزیشن موردنظر شما دارد. آستانه نگهداری (یا مارجین نگهداری)، حداقل وجه تضمینی است که باید برای تریدرها حفظ شده تا هیچ سود احتمالی را از دست ندهند. شما باید حداقل مارجین را در حساب خود داشته ‌باشید. اگر بازار بر خلاف پوزیشن شما حرکت کند و مارجین کمتر از این سطح باشد، شما باید سرمایه بیشتری را به‌حساب خود وارد کنید. در غیر این صورت، پوزیشن شما لیکویید خواهد شد.

تأمین سرمایه حساب و انتخاب اهرم

برای استفاده از اهرم در کریپتو و معاملات آن، باید مراحل زیر را طی کنید.

  • وجه تضمین اولیه را به مقدار دلخواه بر حسب نسبت اهرم و اندازه پوزیشن خود، سپرده‌گذاری کنید.
  • هنگامی که سرمایه لازم را به‌حساب خود انتقال دادید، می‌توانید با اهرم شروع به معامله کنید. معمولاً اهرم به‌صورت نسبت ۱/۱۰ (۱۰x)، ۱:۲۰ (۲۰x) یا ۱:۳۰ (۳۰x) نشان داده می‌شود.
  • هر چه نسبت اهرم بالاتری را انتخاب کنید، ریسک لیکویید شدن شما نیز افزایش می‌یابد.
  • بنابراین، به‌دقت نسبت اهرمی را انتخاب کنید که متناسب با ریسک‌پذیری و اهداف معاملاتی شما باشد.

مثال از پوزیشن معاملاتی اهرمی

پوزیشن لانگ (خرید)

برای شناخت بهتر اهرم در کریپتو ، ابتدا مثالی از پوزیشن لانگ اهرمی را بررسی می‌کنیم. داده‌های زیر را در نظر بگیرید:

پوزیشن تریدر ۱۰۰ دلار
حجم معامله ۱۰۰۰ دلار
ضریب ۵۰x
نوع ترید لانگ (خرید)

تریدر جهت استفاده از اهرم و به‌منظور باز کردن پوزیشن لانگ با حجم ۱۰۰۰ دلار، باید وجه تضمینی به میزان ۱۰۰۰/۵۰=۲۰$ داشته باشد. به نظر می‌رسد که اهرم در کریپتو به سرمایه زیادی نیاز نداشته ‌باشد؛ اما باید دانست، این موضوع تا زمانی صحیح است که قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت کند. حتی اگر قیمت یک دارایی در بازار به‌اندازه یک دلار افت کند، مارجین با نسبت تعیین‌شده، به میزان ۵۰ دلار تغییر می‌کند. اگر قیمت به میزان ۲ دلار تغییر کند، اگر قیمت دارایی ۲ دلار کاهش یابد، کل سرمایه موجود در حساب برای ادامه ترید با اهرم ، کافی نخواهد بود. حتی پیش از سقوط قیمت به ۲ دلار، مارجین کال فعال شده و در واقع، پوزیشن لیکویید خواهد شد. اگر تریدر نسبت اهرم کمتری را انتخاب کند، ریسک لیکویید شدن او نیز کاهش خواهد یافت. به طور مثال، با استفاده از اهرم ۱۰x، افت ۱ دلاری قیمت صرفاً باعث افزایش مارجین مورد نیاز به میزان ۱۰ دلار می‌شود.

در سناریو مثبت، سرمایه قرض گرفته‌شده، باعث سود قابل‌توجهی برای تریدر می‌شود. اگر قیمت تنها ۳ دلار افزایش پیدا کند (با ضریب اهرم ۵۰x)، سود خالص تریدر، ۱۵۰ دلار خواهد بود.

پوزیشن شورت (فروش)

در این حالت، اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

پوزیشن تریدر ۵۰۰۰ دلار
حجم معامله ۱۰۰۰۰ دلار
ضریب اهرم ۵۰x
نوع ترید شورت (فروش)

اگر از نسبت اهرم ۱:۵۰ برای باز کردن ترید خود با حجم ۱۰۰۰۰ دلار استفاده‌کنید، مارجین اولیه شما معادل ۱۰,۰۰۰/۵۰=۲۰۰$ خواهد بود. با کاهش احتمالی قیمت، تریدر به‌ازای هر یک دلار کاهش قیمت کوین در صرافی، ۵۰ دلار سود دریافت می‌کند. اگر روند قیمت معکوس شود و بیشتر از نقطه ورود اولیه به بازار باشد، در این صورت، هر یک دلار افزایش قیمت، به معنای ۵۰ دلار ضرر است. بنابراین، با پوزیشن ۵۰۰۰ دلاری و مارجین اولیه ۲۰۰ دلار، هنگامی که قیمت به ۹۶ دلار افزایش می‌یابد، ترید لیکویید می‌شود.

 

پوزیشن شورت (فروش)

 

دیاگرام بالا، نشان‌دهنده نحوه عملکرد ترید شورت بیت‌کوین با اهرم است. تریدر بیت‌کوین را در قیمت بالا قرض گرفته و آن را در قیمت بازار می‌فروشد. پس از افت قیمت، تریدر مجدداً بیت‌کوین را به طور کامل می‌خرد. با توجه به کاهش قیمت بیت‌کوین، مقدار آن بیشتر می‌شود. سپس تریدر مقدار بیت‌کوینی را که قرض گرفته بود، بازگردانده و تفاوت آن ناشی از کاهش قیمت، سود او خواهد بود.

چرا باید از اهرم در کریپتو استفاده کرد؟

تریدرها از اهرم برای هر چه بالاتر بردن سود معاملات خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال، همان‌طور که در مثال‌های بالا نیز نشان داده شد، اهرم در ترید کریپتو می‌تواند ضرر شدیدی به همراه داشته باشد. دلیل دیگر استفاده از اهرم، افزایش لیکوییدیتی سرمایه است. به طور مثال، به‌جای پوزیشن با اهرم ۲x در یک صرافی، تریدر می‌تواند اهرم ۴x را با حفظ همان اندازه پوزیشن با وجه تضمین اولیه کمتر، انتخاب کند. بدین ترتیب او می‌تواند از بخشی از پول خود در ترید دیگر مانند ترید ارز دیجیتال دیگر، استیکینگ، تأمین نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، سرمایه‌گذاری در NFTها و غیره استفاده کند.

معرفی کامل توکن سوزی در کریپتو
بیشتر بخوانید

مزایا و معایب ترید با اهرم در کریپتو

ترید با اهرم در کریپتو ، مزایا و معایبی دارد. استفاده مناسب از اهرم و مدیریت ریسک موجب می‌شود تا تریدرها به سود قابل‌توجهی برسند. نتیجه نهایی ترید بستگی به اثرپذیری استراتژی و توانایی تریدر جهت ارزیابی سنتیمنت بازار (market sentiment) دارد.

در جدول زیر، مزیت‌ها و معایب اصلی ترید با اهرم در کریپتو ارائه‌شده‌اند.

معایب مزایا
با اینکه اهرم می‌تواند باعث افزایش سود شود، اما باعث بالا رفتن احتمال ضرر می‌شود. سود احتمالی تریدرها، ده و حتی صدها برابر افزایش می‌یابد.
تریدرهای تازه‌کار، با مشکلاتی جهت انتخاب نسبت بهینه اهرم مواجه می‌شوند. تریدرها می‌توانند با سپرده کم، وارد بازار شوند.
ممکن است شرایط بازار به‌سرعت تغییر کرده و استفاده از اهرم منجر به زیان‌های سریع و شدید شود. تریدرها می‌توانند به ابزارهای سرمایه‌گذاری گران‌تری که با مقدار کم سرمایه اولیه قابل‌دسترس نبودند، دسترسی داشته باشند.
استفاده از اهرم باعث دریافت کارمزد بیشتر از طرف صرافی‌های ارز دیجیتال شده و باعث کاهش سود کلی تریدرها می‌شود. انعطاف‌پذیری پورتفوی سرمایه‌گذاری
اگر حرکت بازار بر خلاف ترید معامله‌گران باشد، مارجین کال فعال شده و به سرمایه‌گذاری اضافی، نیاز است. پوشش یا مقابله با سرمایه‌گذاری‌های دیگر در پورتفوی در برابر حرکات نامطلوب بازار

مدیریت ریسک معامله با اهرم در کریپتو

طرفداران مارجین تریدینگ به دنبال بهبود روش‌های مدیریت ریسک و اثرپذیری بیشتر آن هستند. این رویه باعث حداکثر شدن استفاده ازاهرم در کریپتو بدون ترس از مواجهه با لیکویید شدن می‌گردد. یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها، انتخاب نسبت اهرم با امکان روبه‌رو شدن با نوسانات شدید بازار است.

تریدرهای باتجربه محدودیت‌های زیادی را هنگام استفاده از اهرم، در نظر می‌گیرند. به طور مثال، اگر آنها به دنبال استفاده از اهرم برای معامله در بازار رنج هستند، احتمالاً از ضریب اهرم ۵x به‌جای ۱۰x استفاده می‌کنند. آنها در زمان معامله در بازارهای رونددار، از ضرایب اهرم بیشتری استفاده می‌کنند.

به‌طورکلی، می‌توان از ابزارهای زیر برای حداقل شدن زیان هنگام استفاده از اهرم استفاده کرد:

  • حد ضرر برای بستن خودکار معامله در شرایطی که بازار بر خلاف ترید حرکت می‌کند، استفاده می‌شود. هنگام ترید ارزهای دیجیتال، توصیه می‌شود تا حد ضرر در نزدیک‌ترین کف قیمتی جهت جلوگیری از زیان‌های شدید یا حتی لیکویید شدن، استفاده شود.
  • حد سود، سفارشی است که پوزیشن را به طور خودکار با سود در زمانی که قیمت از سطح از قبل تعیین شده عبور می‌کند، می‌بندد. این سفارش برای افراد تازه کاری که قادر به پیش‌بینی زمان رسیدن قیمت به اهداف قیمتی نیستند، بسیار مناسب است.
  • لیمیت اردر، سفارشی جهت اجرای ترید با قیمت از قبل تعیین شده است.
  • استفاده از برنامه معاملاتی برای ورود به بازار با احتساب جزئیاتی همچون تعیین حد ضرر، میانگین‌گیری و افزایش پوزیشن و حد سود ضروری است. هیچ‌گاه از برنامه معاملاتی خود منحرف نشوید.
  • مارجین ایزوله (Isolated Margin)، برای محدود کردن زیان استفاده می‌شود. در صورت لیکویید شدن، شما تنها سرمایه اختصاص یافته برای همان معامله و نه کل مقدار سپرده خود را از دست می‌دهید.
  • همیشه سطح لیکویید شدن را پایش کنید. لازم است تا فاصله سطح لیکویید شدن از پوزیشن شما، به‌اندازه کافی و امن باشد. هنگام محاسبه سطح لیکویید شدن، نوسان بازار و سطح استاپ را در برنامه معاملاتی خود در نظر بگیرید.

بررسی دو مثال واقعی معامله اهرمی

جهت شناخت بهتر مفهوم اهرم در ارزهای دیجیتال و مزیت‌های آن، نگاهی به مثال واقعی از ترید موفق لانگ با اهرم خواهیم داشت:

 

بررسی دو مثال واقعی معامله اهرمی

  • تریدر ۵۰۰ تتر (USDT)، سپرده‌گذاری می‌کند.
  • سپس تصمیم می‌گیرد از اهرم با نسبت ۱:۲۰ استفاده کند، زیرا او ترید با لوریج بسیار بالا را پر ریسک می‌داند. هنگام استفاده از این اهرم، کل ارزش حجم معامله ۱۰,۰۰۰ دلار خواهد بود.
  • تریدر، پوزیشن لانگ بر روی اتریوم (ETH) به مقدار ۵۰۰۰۰ دلار با قیمت بازار ۲۷۰۵ دلار پس از آنکه اتریوم مقاومت روانی مهم ۲۷۰۰ دلار را شکست، باز می‌کند.
  • سپس تریدر حد ضرر خود را در قیمت ۲۶۹۰ دلار تعیین کرد. افت ۱۵ دلاری در قیمت اتریوم، منجر به زیان آن به میزان ۵۵.۴۵ دلار می‌شود.
  • ارزش این کوین در طی روز به ۲۷۶۵ دلار رسید.
  • در این سطح، جفت ETHUSDT به مقاومت مهمی رسید و تریدر تصمیم گرفت که حد سود خود را در این سطح تعیین کند. در نتیجه، او به سود ۲۲۱.۸۱ دلار (با ریسک از دست دادن ۵۵.۴۵ دلار) دست یافت.

در زیر، مثال دیگری این بار در حالت ترید شورت، مطرح شده است.

 

بررسی دو مثال واقعی معامله اهرمی

  • تریدر ۱۰۰۰ تتر در حساب ترید خود، سپرده‌گذاری می‌کند.
  • سپس او تصمیم می‌گیرد از ضریب اهرم ۱۰x برای معامله ارزهای دیجیتال گوناگون استفاده کند. این اهرم و کل هزینه ورود به پوزیشن شورت در بازار کریپتو، تا حدودی پرریسک است. از طرفی با این ضریب، قدرت خرید تریدر از ۱۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.
  • تریدر پوزیشن شورت BTC را در قیمت ۶۳۰۹۰ دلار پس از مشاهده قدرت فروشندگان و نرسیدن قیمت به ۶۴۰۰۰ دلار و شروع اصلاح، باز می‌کند.
  • سپس تریدر حد ضرر خود را در قیمت ۶۴۱۵۰ دلار تعیین می‌کند. در سناریو منفی، افزایش قیمت به میزان ۱۰۶۰ دلار منجر به زیان ۱۶۸ دلاری می‌شود.
  • تریدر انتظار دارد که اصلاح قیمت بیت‌کوین تا ۶۰۰۰۰ دلار ادامه پیدا کند و به همین دلیل، حد سود خود را در قیمت ۶۰۱۵۳ دلار تعیین می‌کند.
  • تنها طی ۳۰ دقیقه بعد، قیمت افت شدیدی پیدا کرده و به حدود ۶۰۱۵۳ دلار رسیده و تریدر به سود ۴۶۵.۵۲ دلار دست می‌یابد.

کلام پایانی

اهرم در کریپتو، این امکان را به تریدرها می‌دهد تا حتی با سرمایه اولیه کم، به سود قابل‌توجهی دست پیدا کنند. تریدرها با بهره گیری از سرمایه صرافی، قدرت خود جهت ورود به پوزیشن‌های شورت یا لانگ را به میزان ۱۰، ۵۰ یا حتی ۱۰۰۰ برابر افزایش می دهند. بااین‌حال، علی رغم کسب فرصت سود مناسب، ضرر و ریسک معامله نیز متناس با افزایش ضریب اهرم، افزایش می یابد. از این رو، همواره توصیه می شود از استراتژی های مدیریت ریسک به ویژه حد ضرر در معاملات استفاده شده تا از ضرر شدید در بازار پرنوسان کریپتو، مصون ماند.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

اهرم در کریپتو چگونه کار می کند؟

اهرم در کریپتو ، شبیه بازار فارکس عمل می کند. این ابزار این امکان را به تریدرها می دهد تا سود خود را با استفاده از سرمایه قرض گرفته شده از صرافی های کریپتویی، افزایش دهند. با این حال، اهرم سبب افزایش ریسک نیز می شود. استفاده از اهرم بسیار بالا می تواند باعث از بین رفتن کل سرمایه تریدرها شود.

منظور از اهرم ۱۰x در کریپتو چیست؟

اهرم ابزار بسیار قدرتمندی است که باعث افزایش ظرفیت ترید معامله گران فراتر از سرمایه واقعی آنها می شود. به طور مثال در مورد لوریج ۱۰x، اگر سرمایه شما ۱۰۰۰ دلار باشد، در این صورت با اهرم ۱۰x،  شما با ۱۰,۰۰۰ دلار می توانید معامله کنید.

چه نسبت اهرمی برای ترید در کریپتو مناسب است؟

به طور کلی استفاده از اهرم بستگی به ریسک پذیری، الگوی معاملاتی و مدیریت ریسک شما دارد. به طور کلی و به منظور دوری از زیان های احتمالی، توصیه می شود از اهرم ۵ یا حداکثر ۱۰ استفاده شود.

در بازار صعودی یا نزولی از چه ضریب اهرمی استفاده شود؟

در صورت اطمینان از ورود بازار به روند صعودی یا نزولی، می توانید از اهرم ۱۰x استفاده کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *