جستجو

معرفی کامل ارز گراف (GRT) و کاربردهای آن

معرفی کامل ارز گراف (GRT) و کاربردهای آن

کاربران بازار ارزهای دیجیتال همواره شاهد معرفی پروژه‌ها و دارایی‌های کریپتویی متنوع و پرکاربرد بوده‌اند. گراف (GRT) یکی از این دارایی‌های کریپتویی است که با کارایی منحصربه‌فرد خود در سال ۲۰۱۸ طراحی و ساخته شد. بسیاری از علاقه‌مندان و تریدرهای بازار کریپتو با مشاهده رشد قابل توجه این کوین در بازار صعودی ۲۰۲۴، به‌دنبال شناخت بیشتر از این پروژه جذاب هستند. در این مقاله می‌خواهیم با چیستی ارز گراف ، کاربردها، مزایا و ساختار آن آشنا شده و آخرین وضعیت آن در بازار ارز دیجیتال را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

ارز گراف چیست؟

ارز دیجیتال گراف (GRT)، یک پروتکل متن‌باز بر پایه DLT (فناوری لجر گسترده) است که به‌منظور جمع آوری داده‌های بلاک چین بدون مشارکت طرف سوم، طراحی شده است. این پروتکل یک API جهانی را برای ایندکس گذاری، سازمان دهی و جستجوی داده‌ها که از طریق GraphQL به‌سادگی در دسترس بوده و پردازش می‌شود، ارائه می‌کند.

با عرضه مین نت (Mainnet) گراف، تیم این پروژه راه را برای تکمیل غیرمتمرکزسازی برنامه‌ها هموار کرده و شبکه‌ای از ارائه کنندگان سرویس را ایجاد کردند به‌نحوی که می‌توان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را صرف‌نظر از نوع و دسترسی داده‌های بلاک‌چین، اجرا کرد. با وجود API های باز و عمومی تحت عنوان زیرگراف، می‌توان هزاران dApp (اپلیکیشن غیر متمرکز) را در شبکه اجرا کرد.

این شبکه جهت اجرای مین نت گراف، متکی به گره‌ها بوده و محیط ایده‌آلی را برای dAppها و توسعه دهندگان مهیا می‌کند و ایندکسرها (indexer)، متصدیان‌ (Curators) و نمایندگان (Delegators) در بازار با توکن های GRT مشارکت می‌کنند. GRT توکن و ارز دیجیتال بومی شبکه گراف است و برای تخصیص منابع مختلف مورد استفاده در اکوسیستم گراف، استفاده می‌شود.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

تاریخچه ارز گراف

ارز گراف در سال ۲۰۱۸ توسط یانیو تال، براندن رامیرز و یانیس پولمن عرضه شد. تال تحت‌تأثیر تجربیات خود از دشواری زیاد ایجاد dApp های جدید در اتریوم ، به‌دنبال ایجاد گراف با ایده طراحی و عرضه نخستین اپلیکیشن غیر متمرکز ایندکس گذاری (فهرست گذاری) و کوئری بود، به‌نحوی که در آن زمان، هیچ برنامه‌ای مشابه گراف وجود نداشت.

در سال ۲۰۲۰، تیم ارز گراف ، مین نت گراف را به‌عنوان گامی رو به جلو جهت غیرمتمرکزسازی کامل dAppها عرضه کرد که از طرفی حجم تولید زیرگراف را در شبکه افزایش داد. هدف نهایی این پروژه، در دسترس قرار دادن Web3.0 برای همه افراد و امکان ایجاد dAppها بدون نیاز به سرور یا نهاد مرکزی بوده است.

گراف چگونه کار می‌کند؟

با افزایش روز افزون توجه به DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) ، پروتکل گراف نیز در سطح وسیع‌تری از اقتصاد کریپتو در حال استفاده ‌است. پروتکل گراف موجب می‌شود تا توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان شبکه از APIهای عمومی و باز برای ساخت زیرگراف‌ها در dAppهای مختلف و به‌منظور جستجو، فهرست گذاری و جمع‌آوری داده‌ها استفاده‌کنند. صرفاً در ماه آوریل ۲۰۲۱، گراف ۲۰ میلیارد کوئری را پردازش کرده است.

این شبکه تحت پشتیبانی Grapth Node قرار داشته که داده‌های بلاکچین مورد استفاده توسط مشارکت کنندگان شبکه را به‌منظور سازمان دهی داده‌ها، اسکن می‌کند. توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان شبکه می‌توانند از توکن های GRT برای پرداخت‌های خود با استفاده و ایجاد یک زیرگراف، بهره ببرند. توسعه دهندگان با ایندکس‌گذاری داده‌ها می‌توانند ساختار داده‌ها را بر حسب نحوه استفاده از آنها توسط dApps تعیین کنند. ایندکسرها یک بازار غیر متمرکز را برای کوئری ها ایجاد کرده که طی آن مصرف‌کنندگان می‌توانند از سرویس‌های موجود در شبکه با پرداخت GRT استفاده ‌کنند.

ساختار شبکه به‌نحوی تعیین شده است که توسط نمایندگان، ایندکسرها و متصدیان پشتیبانی شده و آنها خدمات لازم را به مصرف‌کنندگان در ازای دریافت توکن های GRT ارائه می‌کنند. بدین ترتیب مشارکت کنندگان بازار انگیزه لازم را برای بهبود APIها و ارائه هر چه دقیق‌تر داده‌ها پیدا می‌کنند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان که زیرگراف ها را جستجو می‌کنند، می‌توانند در ازای پرداخت توکن GRT از طریق یک گیت وی (دروازه) به‌عنوان مشارکت‌کننده در شبکه شناخته شوند. در سلسله‌مراتب شبکه گراف، ایندکسرها، اپراتورهای گره هستند که توکن های GRT را جهت امکان نمایه گذاری و کوئری، استیک می‌کنند. کاربران شبکه می‌توانند از اپ‌های موجود در اتریوم، IPFS و PoA از طریق GraphQL استفاده‌ کنند.

آنچه باید درباره لیکویید شدن رمزارز ها بدانید و چگونه می توانید از آن ها اجتناب کنید
بیشتر بخوانید

ویژگی اصلی گراف (GRT)

شبکه گراف به‌عنوان اولین پروژه بلاک‌چین از نوع خود محسوب ‌می‌شود. گراف به‌عنوان اولین بازار غیر متمرکز برای جستجو و ایندکس‌گذاری داده‌ها برای dAppها، از ویژگی منحصربه فردی برخوردار است. این ویژگی موجب می‌شود این پروژه، جذابیت بالایی در بخش بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال داشته ‌باشد که نمود آن در قیمت و وضعیت گراف در بازار کریپتو آشکار می‌شود.

 

ویژگی اصلی گراف

 

منحصربه‌فرد بودن پروژه ارز گراف از هدف آن، یعنی ایجاد داده‌های در دسترس برای مصرف‌کنندگان در شبکه گراف نیز سرچشمه می‌گیرد. این پروتکل با پشتبیانی مشارکت کنندگان شبکه اجرا شده و ایندکسرها، در نقش اپراتورهای گره عمل کرده و بازار منحصر به فردی را برای ایندکس‌گذاری و جستجوی داده‌ها از منابع مختلف بلاک‌چین به‌شکل شبکه‌هایی همچون اتریوم، ایجاد می‌کنند. گراف، اولین بازار غیر متمرکزی است که مشکلات مرتبط با ایجاد dAppها را بر حسب حل مسائل فهرست گذاری حل کرده است.

بررسی ارزشمند بودن ارز گراف

ارز گراف از نظر تکنیکال و فاندامنتال، جزو پروژه‌های ارزشمند بازار کریپتو است. طیف گسترده‌ای از عوامل، نقش مؤثری در تعیین ارزش ارز گراف و قیمت GRT دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث ارزشمند شدن گراف شده است، معماری بلاک‌چین آن است. همچنین عواملی مانند تعداد عرضه کل، تعداد توکن‌های در حال گردش، نقشه راه پروژه، ویژگی‌های تکنیکال، گسترش پذیرش آن، به‌روزرسانی و ارتقای پروژه و سایر رویدادهای مهم، در تعیین ارزش ارز گراف نقش دارند.

تأمین امنیت شبکه گراف

شبکه گراف متکی بر ایندکسرها، متصدیان و نمایندگان جهت حفظ کارایی شبکه و تأمین امنیت بلاک‌چین است. ایندکسرها گره‌ها را در یک مدل حاکمیتی غیر متمرکز اجرا می‌کنند و بهترین خدمات را در بازار گراف با مقرون به صرفه ترین قیمت ارائه می‌کنند.

متصدیان داده‌های جمع شده را سازمان دهی کرده و این داده‌ها را به‌دقت طبقه بندی می‌کنند. همچنین نمایندگان، امنیت شبکه را به‌طور غیر مستقیم با تخصیص کوین های GRT خود به ایندکسرها تأمین می‌کنند.

نحوه استفاده از گراف

شبکه گراف جهت ایجاد کارایی بی وقفه و توسعه dAppها و همچنین تأمین منابع و استفاده از داده‌های حاصل از شبکه‌های بلاک‌چین استفاده می‌شود. GRT به‌عنوان توکن بومی شبکه گراف، نقش بسیار مهمی در سیستم پاداش شبکه داشته و ایندکسرها، متصدیان و نمایندگان، تشویق به بهبود بازار و اجرای همزمان آن می‌شوند.

نمایندگان می‌توانند توکن های GRT خود را برای تخصیص دارایی خود به ایندکسرها استیک کنند و آنها نیز از GRT های قفل شده برای اجرای گره‌ها در شبکه استفاده می‌کنند. متصدیان نیز به‌ازای خدمات خود، ارز گراف دریافت کرده و مصرف‌کنندگان، کاربران شبکه هستند که به‌ازای سرویس‌های ایندکس خود، پرداخت خود را با GRT انجام می‌دهند.

چگونگی انتخاب ولت گراف

ارز گراف یک توکن ERC-20 است و می‌توان GRT را در هر کیف پول کریپتویی سازگار با ETH و توکن های ERC-20 نگهداری کرد. هولدرهای GRT می‌توانند از موبایل‌ها، سخت‌افزارها و کیف پول‌های دسکتاپ استفاده‌کنند.

برخی از مطرح‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری که می‌توانید GRT را نگهداری کنید، لجر نانو اس (Ledger Nano S) و ترزر و ان (Trezor One) هستند. این دو کیف پول، امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری بوده و قابلیت پشتیبانی و نگهداری آفلاین را دارند. با این حال، این کیف پول‌ها گران بوده و باید از دانش فنی زیادی در مورد نحوه استفاده از آنها برخوردار بود. بنابراین این ولت‌ها برای کاربران باتجربه‌ای که مقدار قابل توجهی GRT دارند، مناسب هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری، گزینه دیگری هستند که می‌توان به‌سادگی و به‌صورت رایگان از آنها استفاده‌کرد. می‌توان این ولت‌ها را در موبایل‌های هوشمند یا اپ های دسکتاپ دانلود کرد. این ولت‌ها به‌صورت حضانتی یا غیر حضانتی هستند. در ولت های حضانتی، رمزهای اختصاصی بر اساس نظر شما توسط ارائه دهنده سرویس، مدیریت و پشتیبانی می‌شوند. ولت های غیر حضانتی از اجزا امن در دستگاه شما برای نگهداری کلیدهای اختصاصی استفاده می‌کنند. ولت های نرم‌افزاری در عین راحتی و سادگی، امنیت کمتری نسبت به ولت های سخت افزاری دارند و گزینه مناسبی برای نگهداری مقدار کمتر ارز گراف هستند. در میان ولت های موبایل و تحت دسکتاپ، می‌توان به Exodus و Coinomi جهت نگهداری گراف اشاره کرد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان در ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

اثبات سهام ارز گراف

نمی‌توان ارز گراف را بر خلاف کوین هایی همچون بیت کوین ، ماین کرد. سیستم این ارز دیجیتال، بر پایه مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) عمل می‌کند. نمایندگان در شبکه، می‌توانند GRT خود را با تخصیص آن به اپراتورهای گره (ایندکسرها) استیک کنند. نمایندگان می‌توانند با پاداش‌هایی که دریافت می‌کنند، در شبکه مشارکت کنند و بدین ترتیب امنیت و قابلیت عملیات شبکه، تضمین می‌شود.

وضعیت ارز گراف در بازار کریپتو

هم اکنون و در زمان نگارش این مقاله، قیمت ارز گراف، ۰.۲۸۸۷ دلار است که نسبت به‌روز قبل، ۸ درصد رشد کرده است. سایر اطلاعات مهم ارز گراف در جدول زیر ارائه شده است.

ارزش بازار ۲,۷۱۹,۸۲۲,۲۱۷ دلار
رتبه در بازار (بر حسب ارزش بازار) ۴۳
حجم معامله (۲۴ ساعت گذشته)  ۱۱۹,۷۱۱,۰۳۹ دلار
تعداد توکن در گردش ۹,۴۸۲,۴۵۶,۳۷۷ GRT
تعداد کل توکن ها ۱۰,۷۹۶,۶۶۳,۹۰۳ GRT
ارزش رقیق شده بازار ۳,۰۹۱,۷۰۹,۶۸۳ دلار
بیشترین قیمت تاریخی (ATH) ۲.۸۸ دلار

آیا سرمایه‌گذاری در گراف مناسب است؟

شهرت ارز گراف از زمان عرضه آن در دسامبر ۲۰۲۰، همواره در حال افزایش بوده است. یکی از عوامل مهم در ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری در GRT، کاربرد آن است. با امکان دسترسی توسعه دهندگان و ایندکس گذاری ساده داده‌های بلاک‌چین، GRT ابزار بسیار مهمی برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. اپلیکیشن‌های مطرح بلاکچین مانند یونی سواپ، آوه و کامپوند، از شبکه گراف استفاده می‌کنند. این موضوع، نشان دهنده آینده درخشان این پلتفرم در آینده است. مؤسس و بنیان‌گذار گراف نیز تجربه گسترده‌ای در حوزه بلاک‌چین داشته و این شرکت، ظرفیت بالای خود جهت انجام اهدافش را نشان داده است.

آیا سرمایه‌گذاری در گراف مناسب است؟

همچنین تیم پروژه نیز سرمایه‌هایی را از شرکت‌های سرمایه خطرپذیر دریافت کرده است که این موضوع، مؤید پشتوانه مالی شرکت جهت تداوم توسعه شبکه گراف است. با این حال و علی رغم جذابیت‌های فراوان ارز گراف، باید ریسک‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را شناخت. ممکن است قیمت GRT پرنوسان بوده و تحت‌تأثیر تغییرات بازار باشد.

کلام پایانی

گراف، پروژه منحصر به فردی است که بازار جدید و غیرمتمرکز را برای تأمین امنیت داده‌های موجود از طریق قابلیت تعامل‌پذیر بین مین نت گراف و شبکه‌های پشتیبان، ایجاد کرده است. هدف نهایی طراحان و تیم پروژه گراف، دسترسی ساده به وب ۳.۰ و ایجاد یک اکوسیستم پیشرفته با معماری DLT است، به‌نحوی که می‌توان dAppها را بدون اختلال اجرا کرد. همچنین می‌توان گراف را در بازار کریپتو معامله کرد و تریدرها می‌توانند ارز گراف را روند روبه‌رشد بسیار خوبی داشته است، خرید و فروش کنند.

سوالات متداول

کاربرد ارز گراف (GRT) چیست؟

GRT به عنوان ارز بومی گراف، برای تضمین یکپارچگی و تامین امنیت داده ها در این شبکه استفاده می شود. هر کاربر صرف نظر از این که ایندکسر، متصدی یا نماینده باشد، باید GRT را جهت انجام نقش خود استیک کند و به ازای کارکرد خود از شبکه، کارمزد دریافت کند.

آیا گراف از هوش مصنوعی استفاده می کند؟

بله گراف، یک پروتکل ایندکسینگ برای سازمان دهی داده های بلاکچین است و امکان جستجوی ساده را برای تحلیل هوش مصنوعی فراهم می کند. GRT دومین توکن بزرگ هوش مصنوعی از نظر ارزش بازار است و شبکه غیرمتمرکز گره ها (ایندکسرها) را سازمان دهی می کند.

ویژگی منحصر به فرد گراف چیست؟

شبکه گراف به عنوان اولین پروژه بلاکچین از نوع خود محسوب می شود. گراف با قابلیت هایی همچون کوئری و ایندکس گذاری داده ها برای dAppها، کارایی منحصر به فردی دارد.

گراف چیست؟

گراف (GRT) یک پروتکل ایندکس گذاری غیرمتمرکز و متن باز برای داده های بلاکچین است. این پروتکل برای امکان جستجو و کوئری در شبکه اتریوم طراحی شده است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *