جستجو

همه‌چیز درباره مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو

همه‌چیز درباره مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو

در دنیای ارزهای دیجیتال، نوسان و ریسک، دو رکن اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران در طی یک روز یا حتی چند ساعت، به سود یا زیان بزرگی دست می‌یابند. از طرفی، اگر تریدرها از اهرم نیز استفاده کنند، ریسک معامله آنها چند برابر می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کاهش حداکثری ضرر در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال، استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو است. در این مقاله می‌خواهیم با مدیریت ریسک در کریپتو به طور کامل آشنا شویم. همراه ما باشید.

معامله در کریپتو چیست؟

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال است که در تراکنش‌های آن، نیازی به تأیید نهادهای دولتی و مالی همچون بانک یا مؤسسات مالی نیست و می‌توان از آن برای خرید یا سرمایه‌گذاری استفاده کرد. در مرحله بعد، تراکنش‌ها در یک بلاک‌چین راستی‌آزمایی و ثبت شده و امکان ردیابی و مشاهده دارایی‌ها و معاملات فراهم می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال، شهرت زیادی به‌خاطر نوسان‌های شدید دارد به‌نحوی‌که قیمت توکن‌ها و کوین‌ها طی چند دقیقه، به‌سرعت تغییر می‌کنند. این پیش‌بینی‌ناپذیری باعث ایجاد فرصت‌هایی برای کسب سود و البته مواجهه با ریسک‌های قابل‌توجه به‌ویژه هنگام انجام معاملات اهرمی می‌شود. ازاین‌رو، درک مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو و اهمیت آن، کاملاً احساس می‌شود.

بزرگ‌ترین ریسک‌های معامله در کریپتو

هر چند ممکن است معامله در ارزهای دیجیتال جذاب به نظر برسد، اما برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو ، ابتدا باید با مهم‌ترین ریسک‌های این فضا آشنا شویم.

احساسات بازار و ریسکهای نوسان

ارزهای دیجیتال به‌شدت پر نوسان بوده و از نگاه برخی از تریدرهایی که تکنیک‌های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را رعایت نکرده و دچار زیان شده‌اند، این بازار چندان برای کسب سود مناسب نیست. همچنین در بازار کریپتو، احساسات بازار (market sentiment) به‌سرعت تغییر کرده و بر قیمت توکن‌ها تأثیر می‌گذارند. بنابراین، تریدرها با چالش‌های زیادی جهت پیش‌بینی دقیق حرکات بازار مواجه شده و این امر منجر به بالا رفتن احتمال ضرر آنها می‌شود.

ممکن است ترید با اهرم بالا باعث سود و زیان بزرگ برای تریدرها شده و احتمالاً باعث لیکویید شدن و از بین رفتن کل سرمایه معامله‌گران شود. به طور مثال، افزایش شدید قیمت می‌تواند باعث زیان بزرگ برای تریدرهایی شود که پوزیشن شورت (فروش) دارند.

اهرم در کریپتو چه کاربری دارد؟ اهمیت لوریج (Leverage) در ترید ارزهای دیجیتال
بیشتر بخوانید

نبود قوانین مدون

بازار کریپتو چارچوب قانونی کمتری نسبت به بازارهای مالی دیگر داشته و ازاین‌رو تریدرها با ریسک‌هایی همچون کلاه برداری و اسکم مواجه می‌شوند. فقدان مقررات باعث می‌شود که بر خلاف سرمایه‌گذاری معمول، بازار کریپتو فاقد حمایت یا تضمین قابل‌قبول در قبال سرمایه افراد باشد.

علاوه بر این، تغییر مقررات در کشورهای مختلف نیز بر چارچوب قانونی و همچنین اخذ مالیات از معاملات کریپتو تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، ممکن است ترید ارزهای دیجیتال در معرض پیچیدگی‌های مالیاتی در برخی از کشورها قرار گرفته و باعث اخذ مالیات شدید بر اساس قوانین هر کشور شود.

ریسکهای امنیتی

یکی دیگر از ریسک‌های مهم که باید در مدیریت ریسک در ارز دیجیتال و کریپتو مورد توجه قرار گیرد، چالش‌های امنیتی این فضا است. دارایی‌های کریپتویی در معرض هک شدن، سرقت، اسکم‌ها و حملات فیشینگ قرار دارند. ریسک حیاتی دیگر در حوزه امنیتی، گم کردن کلیدهای اختصاصی توسط کاربران است. گم شدن کلیدهای اختصاصی به معنای عدم امکان دسترسی دائمی به دارایی‌های کریپتویی است.

دستکاری بازار

ازآنجایی‌که بازار کریپتو بازاری نوپا در قیاس با سایر بازارهای مالی محسوب می‌شود و از طرفی حجم انبوهی از سرمایه و دارایی در این بازار وجود دارد (کل ارزش بازار کنونی کریپتو ۲.۴ تریلیون دلار است)، نقدینگی کمی در برخی از ارزهای دیجیتال وجود دارد. نقدینگی پایین در برخی از ارزهای دیجیتال باعث آسیب پذیری آنها در برابر دست‌کاری بازار توسط تریدرهای بزرگ‌تر یا نهنگ‌ها می‌شود. با این حال، دست‌کاری در بازار در بیشتر بازارهای مالی از جمله کریپتو وجود دارد. حتی در بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتو، سرمایه‌گذاران و بازیگرانی با سبدهای بزرگ، می‌توانند تأثیر معناداری بر قیمت کوین‌های اصلی بگذارند.

ترید احساسی

تصمیم‌گیری احساسی مانند فروش عجولانه در طی دوره نزولی بازار یا خرید FOMO (ترس از دست دادن) می‌تواند منجر به زیان سریع مالی شود.

ترید احساسی ایده مناسبی برای معامله نیست، زیرا ممکن است شما پیش از ورود یا خروج از بازار، کلیه عوامل مؤثر در ترید خود را در نظر نگیرید. مهم‌ترین اینکه تریدرهای احساسی عموماً استراتژی معاملاتی سخت‌گیرانه کمتری دارند.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

عدم شناخت کافی از بازار

دانش کم در مورد فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به تصمیمات معاملاتی نامناسب گردد. ورود به بازار کریپتو بدون دانش کافی، می‌تواند باعث سرمایه‌گذاری اشتباه و در نتیجه زیان شدید سرمایه‌گذاران شود.

داشتن دانش کلی در مورد کریپتو، اطلاعات کافی در مورد یک دارایی خاصی که معامله می‌کنید، آگاهی از نحوه ترید یا دانش کافی در مورد نحوه نگهداری از دارایی‌های کریپتویی، ضروری است. عدم آگاهی، یکی از اصلی‌ترین دلایل زیان کاربران در معاملات خود محسوب می‌شود. بنابراین هنگام طراحی استراتژی‌های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو، باید به سطح دانش تریدرها نیز توجه کرد.

اهمیت مدیریت ریسک در ارز دیجیتال و کریپتو

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو، یکی از اصلی‌ترین راه‌های موفقیت در این بازار است. ترید در کریپتو همانند کلیه کسب‌وکارهای دیگر، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استراتژی‌ها جهت مصون ماندن از زیان‌های شدید این بازار است. در بازار کریپتو که قیمت‌های توکن‌ها به‌سرعت تغییر می‌کنند، مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو اشتباه می‌تواند باعث نابودی کل سرمایه شما شود. در طرف دیگر، مدیریت ریسک صحیح منجر به افزایش سود و کم شدن زیان معاملات تریدرها می‌شود.

اهمیت مدیریت ریسک در بازار ارز های دیجیتال و کریپتو

بنابراین، به دلایل زیر، مدیریت ریسک نقشی حیاتی در کریپتو دارد:

حفظ سرمایه

مدیریت ریسک مؤثر باعث پیش‌بینی‌پذیر زیان‌های احتمالی و به حداقل رسیدن آنها به‌عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی شما می‌شود.

کنترل احساسات

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و کریپتو، به شما جهت تصمیم‌گیری منطقی و به‌دور از احساسات کمک کرده و مانع از انجام تصمیمات ناگهانی تحت‌تأثیر ترس یا طمع می‌شود.

ثبات

مدیریت ریسک مناسب به شما اجازه می‌دهد تا به فعالیت‌های معاملاتی خود در بلندمدت، ادامه دهید.

بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک در ارز دیجیتال و کریپتو

استراتژی‌های کارآمد مدیریت ریسک به تریدرهای کریپتو کمک می‌کنند تا به نتایج بهتری در معاملات خود دست پیدا کنند.

برخی از مطرح‌ترین استراتژی‌ها جهت مدیریت ریسک در معاملات کریپتو عبارت‌اند از:

انتخاب یک پلتفرم معاملاتی معتبر

یکی از اولین گام‌ها برای شروع معامله در کریپتو، انتخاب یک پلتفرم مطمئن برای خرید، فروش، هولد کردن یا استفاده از دارایی‌های دیجیتال است. انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مطرح، یکی از بنیادی‌ترین استراتژی‌های مدیریت ریسک در کریپتو محسوب می‌شود.

نگهداری امن از داراییهای کریپتویی

دارایی‌های کریپتویی خود را به‌صورت امن بر اساس نیازهای خودتان نگهداری کنید. می‌توانید برای نگهداری توکن‌های خود برای مدت‌زمان طولانی، از ولت‌های سخت‌افزاری مانند Ledger یا Trezor استفاده‌کنید. این ابزارها لایه محافظتی اضافی در برابر تهدیدات امنیتی عرضه می‌کنند. می‌توانید از ولت‌های گرم با قابلیت احراز هویت دوعاملی (۲FA) برای حساب‌های کوچک‌تر استفاده‌کنید.

تفاوت فارکس و کریپتو ؛ کدام بازار برای شما مناسب‌تر است؟
بیشتر بخوانید

خودتان تحقیق کنید (DYOR)

همیشه پیش از سرمایه‌گذاری، به طور کامل پیرامون ارزهای دیجیتال تحقیق کنید. در مورد ارز دیجیتال موردنظر خود، فناوری، کاربرد، تیم پروژه و پشتیبانی جامعه آن را تحلیل کنید.

به طور مثال، قبل از سرمایه‌گذاری در بیت کوین ماهیت و ظرفیت غیر متمرکز آن را به‌عنوان ابزار مبادله یا حفظ ارزش، در نظر بگیرید. تحلیل یک ارز دیجیتال شامل سه جنبه حیاتی است:

تحلیل فاندامنتال

شما باید پروژه‌ها و کارهای تیم پشتیبانی یک ارز دیجیتال را بررسی کنید.

تحلیل تکنیکال

شما باید معیارهای قیمتی یک ارز دیجیتال، ظرفیت و روند قیمتی آن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را بررسی کنید.

تحلیل احساسات

در این تحلیل، شما می‌توانید احساسات سایر کاربران درباره یک ارز دیجیتال را تحلیل کنید.

متنوع‌سازی پورتفوی کریپتو

می‌توانید با متنوع کردن سرمایه خود در میان انواع دسته‌های کریپتو، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. بیت‌کوین و اتریوم، غالباً به‌عنوان دارایی‌های بنیادی کریپتو محسوب می‌شوند. بااین‌حال، می‌توان به پروژه‌های جذاب دیگر در بازار همچون سولانا، تون کوین یا کوین‌های هوش مصنوعی فکر کرد. متنوع‌سازی باعث کاهش تأثیر عملکرد ضعیف یک ارز دیجیتال می‌شود.

فرض کنید کل سرمایه خود را بر روی یک ارز دیجیتال انجام داده و سپس به میزان %۵۰ افت می‌کند، در این صورت نصف پول خود را از دست می‌دهید. با این حال، می‌توانید این زیان را با سرمایه‌گذاری در چند کوین کاهش دهید. همیشه پیش از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف، در مورد ترندهای جذاب بازار کریپتو تحقیق کنید.

معرفی کامل توکن سوزی در کریپتو
بیشتر بخوانید

نسبت ریسک به ریوارد مشخصی را تعیین کنید

نسبت ریسک به ریوارد خود را بر اساس اهداف و استراتژی معاملاتی خود تعیین کنید. این رویه به شما کمک می‌کند تا به‌دقت وارد یک معامله شده و در قیمتی که از قبل در استراتژی خود مشخص کرده‌اید، از معامله خارج شوید.

به طور مثال، اگر نسبت ریسک به ریوارد موردنظر شما ۲:۱ است، صرفاً هنگامی معامله می‌کنید که سود (ریوارد) احتمالی شما دو برابر ریسک پوزیشن شما باشد. باید نسبت ریسک به ریوارد خود را بر اساس اهداف معاملاتی خود، تعیین کنید.

به مثالی در مورد بیت کوین (BTC) توجه کنید:

قیمت ورود BTC ۲۶۰۰۰ دلار
حد سود BTC ۲۷۰۰۰ دلار
حد ضرر BTC ۲۵۵۰۰ دلار

 

در این مثال، ما بیت کوین را به قیمت ۲۶۰۰۰ دلار می‌خریم و انتظار داریم که قیمت آن به ۲۷۰۰۰ دلار افزایش یابد. همچنین حد ضرر خود را در قیمت ۲۵۵۰۰ دلار قرار داده‌ایم؛ بنابراین سود احتمالی دو برابر بیشتر از زیان احتمالی است.

البته باید توجه داشت که لازم است تا نسبت ریسک به ریوارد با تحلیل تکنیکال ، مطابقت داده شود. بااین‌حال، شناخت این روش، شروع مناسبی برای تشخیص تریدهای بهینه و پوزیشن‌های نامناسب است.

تعیین حد ضرر در تمامی معاملات

یکی از ابزارهای مهم مدیریت ریسک در کریپتو، استفاده از سفارش حد ضرر در تمامی پوزیشن‌های معاملاتی است. حد ضرر به شما کمک می‌کند تا ریسک معامله خود را مدیریت کنید. حد ضرر به‌صورت خودکار هنگامی فعال می‌شود که روند قیمت بر خلاف پیش‌بینی شما حرکت کند. می‌توان از انواع مختلف سفارش‌های حد ضرر در صرافی‌های ارز دیجیتال همچون stop-market (توقف بازار)، stop-limit (استاپ لیمیت) و تریلینگ استاپ برای مدیریت ریسک ترید استفاده کرد.

تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی

برای هر معامله خود، تعیین کنید که چه مقدار از سرمایه خود را به هر ترید اختصاص می‌دهید. توصیه می‌شود از قانون ۱-۲% استفاده‌کنید، یعنی در هر ترید، بیش از ۱-۲% از کل پورتفوی خود، ریسک نکنید. در صورت معکوس شدن حرکت قیمت بر خلاف پیش بینی شما، این رویکرد به کاهش ریسک معامله شما کمک می‌کند.

احتمال کسب سودهای بزرگ در معاملات کریپتو، موجب اغوا شدن تریدرها برای اختصاص %۴۰، %۵۰ یا حتی %۱۰۰ از سرمایه معاملاتی در یک ترید می‌شود. بااین‌حال، این تصمیم می‌تواند کل سرمایه شما را به خطر بیندازد. بر اساس قانون طلایی، هیچ‌گاه تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.

استراتژیهای ورود و خروج خود را آماده کنید

برای معاملات خود، نقاط ورود و خروجی دقیقی را تعیین کنید. به طور مثال، ممکن است هنگامی وارد یک ترید شوید که یک ارز دیجیتال سطح مقاومتی را شکسته و هنگامی خارج شوید که قیمت به یک تارگت از قبل تعیین‌شده، می‌رسد.

همه‌چیز درباره معاملات اسپات و فیوچرز در کریپتو
بیشتر بخوانید

از اهرم بالا استفاده نکنید

نظرات و تجربه بسیاری از کاربران در مورد زیان‌های خود، نشان می‌دهد که اهرم بالا باعث لیکویید شدن و از بین رفتن کل سرمایه آنها شده است. درصد موفقیت تریدرها به‌خصوص تریدرهای تازه‌کار در بازار آپشن کریپتو، بسیار کم است. اگر آنها از اهرم بالا نیز استفاده کنند، احتمالاً در صورت تحلیل غلط، شاهد از بین رفتن کل سرمایه خود خواهند بود.

ابزارهای مدیریت پورتفوی

ابزارهای مدیریت پورتفوی به شما کمک می‌کنند پورتفوی کریپتویی خود را مدیریت کرده و عملکرد خود را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف بهبود ببخشید.

مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزارها عبارت‌اند از:

  • پایش و بررسی دارایی‌ها و تراکنش‌های کریپتویی در میان دستگاه‌ها و پلتفرم‌های گوناگون
  • تحلیل و ارزیابی عملکرد پورتفوی، ریسک و بازده با استفاده از معیارها و آمارهای مختلف
  • بهینه‌سازی و اصلاح پورتفوی بر اساس اهداف، ریسک‌پذیری و شرایط بازار

برخی از رایج‌ترین ابزارهای مدیریت پورتفوی عبارت‌اند از:

پورتفوی ترکر

می‌توانید دارایی‌ها و تراکنش‌های کریپتویی خود را در پلتفرم‌های مختلف با پورتفوی ترکرهایی همچون CoinStats، Blockfolio و Delta مدیریت کنید. می‌توانید بر وضعیت حساب، ارزش و تاریخچه معاملات خود به‌صورت آنی یا با داده‌های تاریخی، نظارت کنید.

تحلیل‌گران پورتفوی

ابزارهای تحلیل‌گر پورتفوی به شما جهت ارزیابی عملکرد پورتفوی، ریسک و بازده با آمارهای مختلف کمک می‌کنند. آنها می‌توانند نوسان پورتفوی، نسبت شارپ، نسبت سورتینو و سایر معیارها را بسنجند. از جمله ابزارهای آنالیز پورتفوی، می‌توان به CryptoCompare , Shrimpy و CoinTracking اشاره کرد.

بهینه‌ساز پورتفوی

شما می‌توانید تخصیص پورتفوی خود را با ابزارهای منطبق با شرایط بازار و بر اساس اهداف و ریسک‌پذیری خود، بهینه کنید. ابزارهای بهینه‌ساز پورتفوی مانند Cryptoindex, HodlBot و TokenSets به شما جهت بیشینه کردن بازده مورد انتظار و حداقل شدن ریسک، کمک می‌کند.

کلام پایانی

معامله در ارزهای دیجیتال، یک فرصت جذاب و در حال یک فعالیت پرریسک است و مدیریت ریسک مناسب در این بازار، بسیار حیاتی است. می‌توانید با رعایت نکات و بحث‌هایی که در بالا مطرح شد، ریسک معاملات خود را کاهش داده و شانس موفقیت خود در بازار کریپتو را بالا ببرید. به‌خاطر داشته باشید که مدیریت ریسک در کریپتو، یک فرایند پیوسته بوده که نیازمند پایش و ارزیابی دقیق است. ازاین‌رو، یادگیری و به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات و تطبیق با شرایط متغیر بازار، ضروری است.

سوالات متداول

چه مواردی بزرگترین ریسک های بازار کریپتو هستند؟

مهم ترین ریسک های بازار کریپتو شامل نوسان قیمت ارز دیجیتال ،  حضانت از کلیدهای اختصاصی،  اسکمرها و خطر هک شدن، ریسک قرارداد های هوشمند، فقدان قانون گذاری مدون و ریسک های سمت کاربر هستند.

می توان از چه استراتژی هایی برای مدیریت ریسک در کریپتو استفاده کرد؟

متنوع‌سازی پورتفوی کریپتو، استفاده از تکنیک هایی همچون حد سود و حدضرر، استفاده از اهرم پایین و انتخاب یک پلتفرم معاملاتی معتبر، جزو بهترین استراتژی های مدیریت ریسک در کریپتو محسوب می شوند.

چگونه پورتفوی ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنیم؟

بسیاری از کارشناسان و تریدرهای مطرح در بازار کریپتو توصیه کرده اند بخش بزرگی از سبد خود را به بزرگترین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم اختصاص دهید و تنها چند درصد از سبدتان را به میم کوین‌ها شیت کوین‌ها به خاطر نوسان شدید آنها، اختصاص دهید. همچنین نباید از پروژه هایی که بیشترین ظرفیت را داشته و در شبکه های اجتماعی ترند شده اند، غافل شد.

در معاملات اهرمی برای مدیریت ریسک، چه میزان سرمایه خود را وارد معامله کنیم؟

همیشه توصیه می شود که حدود ۱-۲% کل سرمایه خود را برای یک پوزیشن معاملاتی اختصاص دهید تا در صورت اشتباه بودن تحلیل، از گزند زیان احتمالی آن مصون بمانید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *