جستجو

چت جی پی تی Chatgpt چیست و چرا اهمیت دارد؟

چت جی پی تی چیست

بدون شک، مهم‌ترین دستاورد شرکت OpenAI در طی سال گذشته که تا کنون بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده کرده‌اند، چت جی پی تی است. این ابزار، تحول بزرگی را در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی پدید آورده است و به ابزاری مهم و قابل اتکا برای جستجوی محتوا در میان کاربران تبدیل شده است. در این مقاله پس از پاسخ به پرسش چت جی پی تی چیست، قصد داریم با کاربردهای متعدد این ابزار متکی به هوش مصنوعی آشنا شده و اطلاعات مفیدی را پیرامون آن در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

Chatgpt چیست؟

Chatgpt، یک چت‌بات هوش مصنوعی (AI) است که از پردازش زبان طبیعی برای ایجاد گفتگویی انسان‌مانند استفاده می‌کند. این مدل زبان می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ داده و محتوای مکتوب متفاوت شامل مقالات، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات، کدها و ایمیل بر اساس خواسته و نیازهای کاربران، بنویسد. Chatgpt، نوعی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و ابزاری است که طی آن کاربران می‌توانند تصاویر، متن‌ها یا ویدئوهای ایجاد شده با AI را دریافت کنند.

Chatgpt مشابه سرویس‌های چت خودکار است که در وب‌سایت‌های خدمات مشتریان وجود دارد و کاربران می‌توانند پرسش‌های خود را از آن پرسیده یا بخواهند تا Chatgpt بیشتر در مورد پاسخ‌های خود توضیح دهد. GPT مخفف (Generative Pre-trained Transformer) یا تبدیل دهنده مولد از پیش آموزش‌دیده است و موید چگونگی پردازش درخواست‌ها توسط Chatgpt و تنظیم پاسخ‌ها است. Chatgpt با یادگیری تقویتی از طریق بازخورد انسان و مدل‌های پاداش آموزش داده شده و بهترین پاسخ‌ها را رتبه‌بندی و ارائه می‌کند. این بازخورد به تقویت چت جی پی تی با یادگیری ماشین جهت بهبود پاسخ‌های آینده کمک می‌کند.

نگرانی های اخلاقی درباره چت جی بی تی

چه کسی Chatgpt را ساخته است؟

شرکت OpenAI به‌عنوان شرکت تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی، چت جی پی تی را ایجاد کرده و این ابزار را در نوامبر ۲۰۲۲، عرضه کرده است. سرمایه این پروژه توسط گروهی از کارآفرینان و محققان از جمله ایلان ماسک و سم آلتمن در سال ۲۰۱۵ تامین شد. شرکت OpenAI توسط چندین سرمایه گذار پشتیبانی شده که مایکروسافت، مهم‌ترین سرمایه گذار آن محسوب می‌شود.

Chatgpt چگونه کار می‌کند؟

Chatgpt از الگوریتم‌های اختصاصی برای یافتن الگوها در دنباله داده‌ها استفاده می‌کند. این چت‌بات اساساً از مدل زبان GPT-3 به‌عنوان مدل یادگیری ماشین شبکه عصبی و نسل سوم تبدیل دهنده مولد از پیش آموزش‌دیده  استفاده کرده است. این تبدیل دهنده حجم انبوهی از داده‌ها را برای فرمول کردن پاسخ، جمع می‌کند.

در حال حاضر، Chatgpt از مدل GPT-3.5 شامل یک فرایند بهینه‌سازی برای الگوریتم خود استفاده می‌کند. همچنین Chatgpt Plus از GPT-4 استفاده کرده و زمان پاسخ کمتر و پلاگین‌های اینترنتی را ارائه می‌کند. همچنین GPT-4 قابلیت مدیریت وظایف پیچیده‌تر را در مقایسه با مدل‌های قبلی مانند توصیف تصاویر، تولید کپشن برای تصاویر و ارائه پاسخ‌های دقیق‌تر تا حداکثر ۲۵۰۰۰ کلمه دارد. Chatgpt از یادگیری عمیق به‌عنوان زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین برای تولید متن‌های انسان‌مانند از طریق شبکه‌های عصبی ترانسفورمر استفاده می‌کند. ترانسفورمر (تبدیل دهنده) متن‌ها از قبیل کلمات بعدی، جمله یا پاراگراف را بر اساس دنباله داده‌های آموزشی آن، پیش‌بینی می‌کند.

آموزش با داده‌های عمومی آغاز شده و سپس به داده‌های اختصاصی تسری می‌یابد. چت جی پی تی با متن آنلاین جهت یادگیری زبان انسان آموزش داده شده و سپس از ترنسکریپت‌ها برای یادگیری مبانی گفتگوها استفاده کرده است. ترینرها گفتگوها را ارائه کرده و پاسخ‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. این مدل‌های پاداش به تعیین بهترین پاسخ‌ها کمک می‌کنند. کاربران جهت حفظ آموزش چت‌بات، می‌توانند پاسخ آن را با کلیک بر روی علامت‌های کنار پاسخ، تأیید یا رد کنند. همچنین کاربران می‌توانند بازخوردهای مکتوب اضافی را جهت بهبود و بهینه‌سازی گفتگوی آینده، ارائه کنند.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟ معرفی بهترین پروژه‌های AI
بیشتر بخوانید

کاربران چه سؤالاتی از Chatgpt می‌پرسند؟

کاربران می‌توانند انواع پرسش‌ها را از chatgpt مانند سؤالات ساده یا پیچیده‌تر از جمله مفهوم زندگی چیست؟ یا نیویورک در چه سالی تبدیل به ایالت شد؟ بپرسند. هیچ محدودیتی در مورد انواع سؤالاتی که می‌توان از chatgpt پرسید، وجود ندارد. بااین‌حال، chatgpt از داده‌های موجود تا سال ۲۰۲۱ استفاده می‌کند، بنابراین هیچ دانش یا اطلاعاتی در مورد سال‌های پس از آن ندارد. از آنجایی که این ابزار یک چت‌بات گفتگو محور است، کاربران می‌توانند اطلاعات بیشتری را پرسیده و یا دوباره متن را تولید کنند.

چگونه از chatpgt استفاده می‌شود؟

چت جی پی تی بسیار تطبیق‌پذیر است و می‌توان از آن بیشتر برای گفتگوهای انسانی استفاده کرد. کاربران در حوزه‌های زیر از چت جی پی تی برای انجام کارهایی مانند موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • کدنویسی برنامه‌های رایانه‌ای و چک کردن باگ‌ها در کد
  • نوشتن ترانه موسیقی
  • پیش‌نویس کردن یا نوشتن ایمیل‌ها
  • خلاصه کردن مقالات، پادکست‌ها یا سخنرانی‌ها
  • نوشتن سناریو پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • ایجاد عنوان برای مقالات
  • حل مسائل ریاضی
  • کشف کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی موتور جستجو
  • ایجاد مقالات، پست‌های وبلاگ و کوئیزها برای وب‌سایت
  • بازنویسی محتوای موجود برای یک محیط متفاوت مانند متن یک سخنرانی و تبدیل آن به پست وبلاگ
  • تنظیم و مشخص کردن مشخصات محصولات
  • انجام بازی
  • کمک به جستجوی شغلی مانند نوشتن رزومه و کاور لتر
  • پرسیدن سؤالات کم‌اهمیت
  • نوشتن اسکریپت‌های ویدئویی
  • تحقیق درباره محصولات موجود در بازار
  • تولید آثار هنری

چت جی پی تی بر خلاف چت‌بات‌های دیگر، می‌تواند پاسخ‌های مختلف را برای ادامه گفتگو، به‌خاطر بیاورد.

آیا chatgpt بهتر از گوگل است؟

چت جی پی تی یک مدل زبانی است که برای گفتگو با کاربران طراحی شده است. موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت جهت کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات موردنظر آنها، ایندکس می‌کند. هر یک از این فناوری‌ها مزایا و اهداف خاص خود را دارند، اما هنگام جستجو برای استفاده از اطلاعات دقیق و به‌روز، می‌توان از موتور جستجو استفاده کرد.

نسخه رایگان چت جی پی تی قابلیت جستجوی اطلاعات را در اینترنت ندارد. این نسخه از اطلاعات آموخته شده حاصل از آموزش داده‌ها برای تولید پاسخ استفاده کرده و ممکن است حاوی خطا باشد. اما اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتواند موضوعات پیچیده را به زبان ساده توصیف کند، شاید بتوان گفت chatgpt گزینه بهتری است.

پشتیبانی chatgpt از زبان فارسی

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های چت جی پی‌تی به‌خصوص برای کاربران ایرانی و فارسی‌زبان، ارائه زبان فارسی در تازه‌ترین نسخه‌های این ابزار است. بدین ترتیب شما می‌توانید کل گفتگوی خود را به زبان فارسی با این ابزار انجام دهید. البته اگر به دنبال پاسخ‌هایی با دقت و شفافیت بیشتر هستید، توصیه می‌شود از زبان انگلیسی استفاده شود.

مزایا و معایب Chatgpt چیست؟

با تداوم تکامل و پیشرفت‌های هر چه بیشتر چت جی پی تی ، بسیاری از کسب‌وکارها و کاربران در حال بهره‌بردن از مزایای این برنامه هستند. البته نمی‌توان از معایب و محدودیت‌هایی که این برنامه همچنان با آن مواجه است، غافل شد. مزایا و معایب این برنامه در جدول زیر ارائه شده‌اند.

مزایا معایب
کارایی: چت‌بات‌های AI قابلیت حل وظایف روتین و تکراری را دارد و بدین ترتیب بسیاری از مشاغل می‌توانند به مسئولیت‌های پیچیده و استراتژیک بیشتر توجه کنند. عدم امکان شناخت پیچیدگی زبان انسان: Chatgpt به نحوی آموزش داده شده است که کلمات را بر اساس ورودی، تولید کند. از این رو، ممکن است پاسخ‌ها سطحی و فاقد نگرش صحیح باشند.
صرفه جویی در هزینه: استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی، مقرون‌به‌صرفه‌تر از استخدام و آموزش کارکنان بیشتر است. عدم وجود دانش برای داده‌ها و رویدادهای پس از ۲۰۲۱: داده‌های آموزشی این برنامه تا سال ۲۰۲۱ ارائه شده‌اند. این برنامه می‌تواند اطلاعات نادرستی را بر اساس داده‌های سال‌های بعد ارائه کند.
بهبود کیفیت محتوا: نویسندگان می‌توانند از Chatgpt جهت بهبود خطاهای نگارشی یا گرامری یا برای کمک ارائه ایده برای نوشتن محتوا استفاده کنند. ماشینی بودن و غیرطبیعی بودن پاسخ‌ها: از آنجایی که chatgpt کلمه بعدی را پیش‌بینی می‌کند، ممکن است از کلماتی مانند the و and (در زبان انگلیسی) بیش از حد استفاده کند. ازاین‌رو، کاربران باید محتوا را برای هر چه طبیعی‌تر بودن آن مانند نوشته انسان، مجدداً بازبینی کنند.
آموزش و تمرین: chatgpt به ارائه توضیحات در مورد موضوعات پیچیده‌تر کمک می‌کند. کاربران نیز می‌توانند راهنما و هر گونه اطلاعات بیشتری را درباره پاسخ‌ها دریافت کنند. عدم ارائه منابع: chatgpt تحلیل یا اطلاعاتی را در مورد داده‌ها یا آمارها و منابع آنها نمی‌دهد. ممکن است chatgpt آمارهایی را ارائه کند، هیچ تفسیر واقعی از مفهوم این آمارها و چگونگی ارتباط آنها با موضوع ارائه نمی‌کند.
بهبود زمان پاسخ: Chatgpt پاسخ‌های آنی ارائه کرده که این عامل باعث کاهش زمان انتظار برای کاربران می‌شود. امکان تمرکز بر بخش اشتباه یک پرسش: در برخی موارد ممکن است chatgpt صرفا به یک بخش خاص از یک پرسش به‌جای ارائه اطلاعاتی در مورد مفهوم اصلی سوال، توجه کند. chatgpt توانایی تغییر پاسخ خود برای پوشش چندین پرسش در یک پاسخ را ندارد.
افزایش قابلیت دسترسی: مدل‌های AI به‌صورت دائمی جهت ارائه پشتیبانی و کمک در دسترس هستند.
پشتیبانی چند زبانی: Chatgpt از قابلیت برقراری ارتباط با چندین زبان یا ارائه ترجمه برای کسب و کارهایی که مخاطبان جهانی دارند، برخوردار است.
شخصی سازی: چت‌بات‌های هوش مصنوعی پاسخ‌های مناسبی به اولویت‌ها و رفتارهای کاربران بر اساس تعاملات قبلی می‌دهند.
مقیاس پذیری: chatgpt می‌تواند به چندین کاربر به‌صورت همزمان پاسخ دهد.
شناخت زبان طبیعی: chatgpt متن انسان‌مانند را شناخته و تولید می‌کند و برای وظایفی مانند تولید محتوا، پاسخ به پرسش‌ها، حضور در گفتگوها و ارائه توضیح مفید است.
قابلیت دسترسی دیجیتال: chatgpt و سایر چت‌بات‌های AI به افراد دچار ناتوانی با ارائه تعاملات متنی کمک کرده و آنها می‌توانند ساده‌تر از رابط‌های دیگر، وارد تعامل شوند.

 

نگرانی‌های اخلاقی درباره Chatgpt

هر چند chatgpt کاربردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد، اما نگرانی‌های اخلاقی نسبت به چگونگی استفاده از آن، سوگیری، نبود حریم خصوصی و امنیت و امکان تقلب در کار و آموزش پدید آمده‌اند.

 

نگرانی های اخلاقی درباره چت جی بی تی

 

سرقت ادبی و استفاده متقلبانه

ممکن است از chatgpt در موارد غیراخلاقی مانند تقلب، جعل هویت یا گسترش اطلاعات غلط به دلیل قابلیت‌های انسان‌مانند آن استفاده شود. بسیاری از مدرسان و آموزگاران، نگرانی‌های خود را در مورد استفاده دانش‌آموزان از chatgpt برای تقلب، سرقت ادبی و نوشتن مقالات اعلام کرده‌اند.

سوگیری در آموزش داده‌ها

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اخلاقی در مورد چت جی پی تی ، سوگیری آن در آموزش داده‌ها است. اگر داده‌های مورداستفاده مدل دارای سوگیری باشند، در خروجی مدل منعکس می‌شود. chatgpt نمی‌تواند زبانی را که ممکن است توهین‌آمیز یا تبعیض‌آمیز باشد، بشناسد. بررسی داده‌ها جهت پرهیز از تداوم سوگیری و ارائه محتوای گویا و کامل، به کنترل سوگیری و دستیابی به نتایج دقیق کمک می‌کند.

جایگزینی با مشاغل و تعاملات انسانی

با پیشرفت فناوری، ممکن است چت جی پی تی جایگزین برخی از وظایفی مانند وارد کردن و پردازش داده‌ها، خدمات مشتریان و ترجمه شود که عموماً توسط انسان‌ها انجام می‌شود. بسیاری از افراد نگران هستند که ممکن است این برنامه جایگزین مشاغل شود، بنابراین احتساب تأثیر این ابزار و به‌طورکلی هوش مصنوعی بر روی مشاغل انسان‌ها ضروری است.

به‌جای جایگزینی این ابزار با مشاغل، می‌توان از آن برای پشتیبانی از وظایف شغلی و ایجاد فرصت‌های کاری جدید و جلوگیری از بیکاری کارکنان بخش‌های مختلف استفاده کرد. به طور مثال، وکلا می‌توانند از chatgpt برای ایجاد خلاصه‌ای از پرونده‌های خود و پیش‌نویسی قراردادها یا توافقنامه‌ها استفاده کنند. همچنین کپی‌رایترها می‌توانند از chatgpt برای دریافت خطوط کلی مقاله و سرتیتر مقالات خود استفاده کنند.

بررسی چین جی پی تی (ChainGPT)؛ راهنمای جامع پلتفرم هوش مصنوعی مبتنی بر بلاک چین
بیشتر بخوانید

مسئله حریم خصوصی

Chatgpt از متن بر اساس ورودی استفاده می‌کند، بنابراین ممکن است اطلاعات حساسی افشا شود. ممکن است خروجی مدل، از اطلاعات خصوصی کاربران برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند.

چگونه در chatgpt ثبت‌نام کنیم؟

برای ثبت‌نام و استفاده از chatgpt مراحل زیر را اجرا کنید.

مرحله ۱- ورود به وب‌سایت Chatgpt

 

ورود به سایت چت جی پی تی

مرحله ۲- شروع فرایند ثبت‌نام

در صفحه home، بر روی دکمه Sign Up کلیک کنید. سپس به صفحه Create your acount هدایت شده و می‌توانید آدرس ایمیل و گذرواژه خود را وارد کنید. توجه شود که گزینه‌هایی برای وارد کردن ایمیل یا ورود با حساب‌های موجود مایکروسافت، گوگل یا اپل برای راحتی بیشتر وجود دارند.

چت جی پی تی

در فضای متنی Email Adress، آدرس ایمیل خود را وارد کرده و سپس روی دکمه Continue کلیک کنید.

ثبت نام در چت جی پی تی

فضای متن Password هنگامی ظاهر می‌شود که ایمیل توسط OpenAI به‌عنوان آدرس ایمیل معتبر پذیرفته شود. یک رمز عبور قدرتمند ایجاد کنید و در فضای Password تایپ کنید. سپس روی دکمه Continue برای ادامه کار، کلیک کنید.

مرحله ۳- راستی‌آزمایی ایمیل

پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، صندوق پیام ایمیل خود را برای مشاهده ایمیل راستی‌آزمایی از OpenAI یا Chatpgt چک کنید. ایمیل را باز کرده و بر روی دکمه Verify Email یا لینکی که شما را به وب‌سایت Chatgpt هدایت می‌کند و می‌توانید ایمیل خود را تأیید کنید، کلیک کنید.

ثبت نام در چت جی پی تی

مرحله ۴- پیکربندی حساب

هنگام راستی‌آزمایی ایمیل، می‌توانید پیکربندی و سفارشی‌سازی حساب خود را انجام دهید. در دکمه گوشه سمت چپ اپ وب چت جی پی تی ، تایل حساب خود را تعیین کرده و روی آیکون سه نقطه‌ای کلیک کنید.

ثبت نام در چت جی پی تی

بر روی گزینه Custom Instructions برای تعیین جزئیات خاص که باید به هر سشن chatgpt که استفاده می‌کنید، کلیک کنید. این تنظیمات، اطلاعاتی درباره موقعیت مکانی و اولویت‌های کاری شما، غذای موردعلاقه و عادات شما هستند. می‌توان اولویت‌های خاص خود را در مورد نحوه تولید پاسخ‌ها توسط chatgpt ارائه کرد. می‌توان این اولویت‌ها را به‌صورت Custom Instructions پیکربندی کرد.

می‌توان سایر وظایف پیکربندی موردنظر در حساب chatgpt را در منوی Settings & Beta یافت. این منو، گزینه‌های معدودی را جهت پیکربندی اولویت ما به تم‌های UI، ویژگی‌های بتا و کنترل‌های داده ارائه می‌کند.

 

ثبت نام در چت جی پی تی

مرحله ۵- برنامه های اشتراک

مدل ۳.۵ GPT رایگان است. بااین‌حال، OpenAI برنامه اشتراک را برای دسترسی به GPT-4 و ویژگی‌های بیشتر برای کاربران حقیقی و همچنین قیمت‌گذاری خاصی را برای کاربران حقوقی ارائه کرده است.

مرحله ۶- بررسی chatpgt

با تکمیل شدن حساب خود، می‌توانید رابط chatgpt را تنظیم کنید. می‌توانید پیامی را در جعبه ورودی (معمولاً در پایین رابط) برای تعامل با chatgpt تایپ کنید.

بر روی دکمه Enter برای ارسال پیام خود و انتظار برای دریافت پاسخ chatgpt، فشار دهید.

 

ثبت نام در چت جی پی تی

استفاده از chatgpt برای کاربران ایرانی

باتوجه‌به محدودیت‌هایی که chatgpt برای کاربران ایرانی وضع کرده است، کاربران ایرانی نمی‌توانند با شماره‌تلفن‌های موبایل خود به طور مستقیم در این برنامه ثبت‌نام کنند. کاربران برای رفع این مسئله می‌توانند از شماره مجازی برای ثبت‌نام در chatgpt استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود IP سیستم نیز تغییر پیدا کند.

ChatGPT در معاملات کریپتو | چگونه با هوش مصنوعی معامله کنیم؟
بیشتر بخوانید

کلام پایانی

Chatgpt یکی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که تحول بسیار بزرگی را در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی پدید آورده است. نسخه رایگان این ابزار نیز وجود دارد که البته محدودیت‌هایی نسبت به نسخه اصلی آن دارد. در این مقاله، پس از معرفی کامل این برنامه و بیان مزایا و معایب آن، فرایند ثبت‌نام نیز کاملاً شرح داده شد و راهنمای ثبت‌نام کاربران ایرانی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

سوالات متداول

Chatgpgt چگونه کار می کند؟

این ابزار کوئری های زبان طبیعی را تحلیل کرده و بهترین پاسخ ممکن را بر اساس شناخت زبان خود پیش بینی کند. مدل های GPT متکی بر دانش حاصل شده پس از آموزش مدل با صدهای میلیارد پارامتر در مجموعه داده های زبانی گسترده است.

آیا chatgpt رایگان است؟

بله نسخه رایگان این برنامه علاوه بر نسخه پولی آن، در دسترس قرار دارد.

مالک Chatgpt کیست؟

مالک چت جی پی تی، شرکت openAI است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کند.

مزیت Chatgpt چیست؟

مدل های GPT می توانند متن های انسان مانند را تولید کرده، به پرسش ها پاسخ داده، متن ها را خلاصه کرده، متن را به زبان های دیگر ترجمه کرده، کد تولید کرده و انواع مختلف محتوا مانند پست های وبلاگف داستان ها و گفتگوها را ایجاد کنند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *