جستجو

آلت سیزن (Altseason) چیست و چگونه با آلت‌کوین‌ها ترید کنیم؟

آلت سیزن چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین (BTC) محرک اصلی رشد این بازار و جذب سرمایه است. اما در سیکل‌های گذشته بازار کریپتو مشاهده شده است که معامله‌گران در طی یک دوره کوتاه چندهفته‌ای یا چندماهه، سرمایه خود را از بیت‌کوین خارج کرده و آنها را به سمت سایر آلت‌کوین‌ها هدایت می‌کنند. همین امر باعث رشد انفجاری بسیاری از آلت‌کوین‌ها فراتر از حد تصور سرمایه‌گذاران می‌شود. می‌خواهیم با این دوره زمانی که آلت سیزن نامیده شده، به طور کامل آشنا شده و راه‌های کسب بیشترین سود ممکن در این بازه زمانی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آلت سیزن چیست؟

آلت‌کوین سیزن (Altcoin Season) یا آلت سیزن ، دوره‌ای زمانی است که طی آن کل ارزش بازار تمام آلت‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به‌جز بیت‌کوین) بیشتر از ارزش بازار بیت‌کوین در حین روند صعودی در بازار کریپتو می‌شود. این افزایش قیمت و حجم معاملاتی در آلت‌کوین‌ها، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و هنگامی رخ می‌دهد که اعتماد به بازار کریپتو فراتر از بیت‌کوین بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ارزهای دیجیتال نوظهور انجام می‌شوند.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

مقایسه آلت سیزن با بیت‌کوین سیزن

در طی آلت سیزن، تمرکز بخش عمده‌ای از بازار از بیت‌کوین به سمت ارزهای دیجیتال دیگر، معطوف می‌شود. نشانه‌های این تغییر توجه سرمایه‌گذاران و تریدرها، افزایش قیمت و حجم معاملاتی آلت‌کوین‌ها است. چندین عامل از جمله عرضه پروژه‌های جدید، پیشرفت‌های فناوری، معاملات سفته‌بازی و افزایش یوتیلیتی آلت‌کوین‌ها ، باعث بروز این رویداد می‌شود. این دوره زمانی پس از افزایش قیمت بیت‌کوین در طی یک دوره زمانی طولانی، رخ داده و طی آن، قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌ها، به طرز معناداری افزایش می‌یابد.

در طرف مقابل در بیت‌کوین سیزن (Bitcoin Seaso)، بیشتر توجه سرمایه‌گذاران به سمت بیت‌کوین جلب می‌شود. در طی این بازه‌های زمانی، شاخص دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد. دامیننس بیت‌کوین، معیار ارزش بازار بیت‌کوین نسبت به‌کل ارزش بازار کریپتو است و نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین در قیاس با آلت‌کوین‌ها است. معمولاً در طی بازار خرسی (نزولی) و فراگیر شدن بدبینی نسبت به کریپتو، سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند بیت‌کوین و استیبل کوین را به‌خاطر ریسک کمتر آنها، بخرند. در این برهه، ارزش آلت‌کوین‌ها به‌شدت افت می‌کند.

آلت سیزن های گذشته از زمان پیدایش بیت‌کوین

در گذشته، آلت سیزن ها در بازه‌های زمانی پس از پیشرفت‌های مهم فناوری یا وقوع مراحلی مهم در بازار کریپتو رخ‌داده‌اند.

اواخر ۲۰۱۷- اوایل ۲۰۱۸

در طی این سیکل آلت سیزن ، دامیننس بیت‌کوین در ابتدای سال حدود %۸۷ بود و در طی اوج حباب آلت‌کوین در ژانویه ۲۰۱۸، به کمترین میزان خود یعنی %۳۲ رسید. به‌عبارت‌دیگر، دامیننس آلت‌کوین‌ها با کاهش دامیننس بیت‌کوین، به‌شدت افزایش یافت و ارزش آنها نیز به‌تبع آن، بالا رفت.

کل ارزش بازار کریپتو به‌شدت افزایش یافت و از حدود ۳۰ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۱۷ به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار طی یک سال بعد رسید و بسیاری از آلت‌کوین‌ها، به بیشترین قیمت تاریخی (ATH) خود رسیدند. این دوره زمانی تحت‌تأثیر انفجار ICO قرار داشت و بسیاری از توکن های جدید عرضه شده و باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران و تریدرهای کریپتو قرار گرفتند.

ابتدای سال ۲۰۲۱

دامیننس بیت‌کوین در ابتدای سال از %۷۰ تا %۳۸ کاهش داد که نشان‌دهنده استقبال گسترده به سمت آلت‌کوین‌ها بود. همچنین، سهم بازار آلت‌کوین‌ها نیز از %۳۰ به %۶۲ افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش دو برابری در طی یک سال است. در این بازه زمانی، پروژه‌های DeFi، NFTها و حتی میم‌کوین‌ها، به‌شدت رشد کردند. آلت‌کوین‌های مرتبط با این بخش‌ها از جمله ارزهای دیجیتال با ارزش بازار (Market Cap) کمتر، رشد معناداری پیدا کردند.

برخی از بهترین آلت‌کوین‌ها در این سیکل شامل سولانا، پالیگون، دوج کوین، شیبا اینو، پنکیک سواپ و BNB بودند. کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال برای نخستین‌بار از ۲ تریلیون دلار تحت‌تأثیر رشد قابل‌ملاحظه آلت‌کوین‌ها، افزایش یافت. در این دوره زمانی که تا به امروز، بزرگ‌ترین بازار گاوی (صعودی) محسوب می‌شود، قیمت بیت‌کوین از ۶۹۰۰۰ دلار عبور کرد درحالی‌که مارکت کپ کل بازار، به رقم تاریخی ۳ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۱ رسید.

چگونه آلت سیزن را شناسایی کنیم؟

هر چند که هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیش‌بینی آلت سیزن وجود ندارد، اما می‌توان نشانه‌هایی بسیار کلیدی برای شناسایی و احتمال وقوع آن را برشمرد:

 

چگونه آلت سیزن را شناسایی کنیم؟

افزایش دامیننس آلت‌کوین

این معیار، ارزش بازار کل آلت‌کوین‌ها را در مقایسه با ارزش بازار بیت‌کوین می‌سنجد. هنگامی که این معیار به‌شدت افزایش یابد، می‌تواند نشانه حرکت سرمایه‌گذاران و توجه آنها به سمت آلت‌کوین‌ها باشد.

شاخص دامیننس بیت‌کوین

کاهش دامیننس بازار بیت‌کوین به کمتر از %۵۰، غالباً نشان‌دهنده شروع آلت سیزن است. چارت زیر نشان‌دهنده شاخص دامیننس بیت‌کوین (در زمان نگارش این مقاله) است.

افزایش حجم معامله آلت‌کوین‌ها

افزایش قابل‌توجه حجم معامله آلت‌کوین‌های مختلف، نشانه‌ای از رشد و جهش احتمالی قیمت آنها است. بر اساس تحقیق K33، افزایش اخیر و %۴۰ میم کوین هایی مانند دوج کوین، شیبا اینو، BONK، پپه و WIF نشان‌دهنده احتمال آغاز آلت سیزن در سال ۲۰۲۴ است.

سنتیمنت مثبت در کل بازار

احساس صعودی در بازار کریپتو، غالباً سبب سرازیر شدن سرمایه به سمت آلت‌کوین‌ها و افزایش قیمت آنها می‌شود. در این خصوص، می‌توان از شاخص ترس و طمع (Greed and Fear Index) برای شناخت احساسات موجود در بازار استفاده کرد.

نسبت ETH/BTC

این شاخص می‌تواند به شما هنگام اتمام بیت‌کوین سیزن و شروع آلت سیزن کمک کند. بر اساس نگاه تحلیل‌گران سوییس بلاک، شکست قیمت ETH بالاتر از ۳۵۰۰ دلار می‌تواند نشان‌دهنده شروع عملکرد بهتر آلت‌کوین‌ها در مقایسه با بیت‌کوین در سیکل کنونی بازار صعودی باشد.

۹ میم کوین برتر با تم سگ در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

چگونه به سود بالایی در آلت سیزن برسیم؟

هر چند پیش‌بینی بیشترین قیمت ممکن برای تمامی کوین‌ها و توکن‌ها در طی آلت سیزن دشوار است، اما راه‌هایی برای حداکثر شدن بازده تریدرها در طی آلت سیزن وجود دارند.

پورتفوی آلت‌کوین خود را بسازید و بهدقت پایش کنید

ابتدا پورتفوی آلت‌کوین خود را بسازید. همواره پورتفوی خود را پایش کنید تا آغاز آلت سیزن را از دست ندهید. سعی کنید در پورتفوی خود، بهترین آلت‌کوین‌ها و پروژه‌های موجود در بازار را قرار دهید. همچنین تنوع در پورتفوی خود را فراموش نکنید، یعنی از هر دسته ترند شده در بازار کریپتو، بهترین آلت‌کوین‌ها را انتخاب کنید.

اهداف قیمتی را برای هر پروژه تعیین کنید

اهداف قیمتی را برای هر کوین یا توکن و زمان فروش هر بخش از دارایی خود را تعیین کنید. به طور مثال، اگر قیمت یک توکن دو برابر شود، شما %۵۰ از توکن یکی از پروژه‌های خود را به فروش می‌رسانید. اگر %۲۵ دیگر افزایش یابد، شما مابقی توکن‌های خود را می‌فروشید. تعیین دقیق اهداف قیمت، بستگی به میزان ریسک‌پذیری شما دارد. با این حال، همیشه به اهداف خود پایبند بوده و صرف‌نظر از شرایط دیگر، استراتژی خود را دنبال کنید.

پایان آلت سیزن

در زمان نزدیک شدن به آلت سیزن، تمامی آلت‌کوین‌های خود را بفروشید و آن را به بیت‌کوین، استیبل‌کوین یا ارزهای فیات تبدیل کنید. سعی نکنید آلت‌کوین را در تمامی بازه‌های زمانی در دارایی‌های خود داشته باشید، زیرا قیمت آنها در فاز بعدی بازار نزولی، به‌شدت افت می‌کند.

کلام پایانی

بازه زمانی آلت سیزن، یکی از جذاب‌ترین دوره‌های زمانی برای تمامی سرمایه‌گذاران و تریدرها در بازار کریپتو است. بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو با خرید بهترین پروژه‌های آلت‌کوین‌ها در بازار، توانسته‌اند به سودهای کلانی در سیکل‌های گذشته دست پیدا کنند. توصیه می‌شود برای خرید آلت‌کوین‌ها، به طور کامل تحقیق کرده و کوین‌هایی را برای خرید انتخاب کنید که در دسته‌های ترند شده و جذاب بازار کریپتو قرار داشته و آینده درخشانی خواهند داشت.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

چه عاملی باعث شکل گیری آلت سیزن می شود؟

عبارت آلت سیزن، در مورد دوره ای زمانی از سیکل بازار است که عملکرد آلت کوین ها، برتر از بیت کوین است. عوامل موثر در شکل گیری آلت سیزن، شامل احساس صعودی در بازار، به روز رسانی و پیشرفت های فناوری مهم و شکل گیری رویداد های جذاب در بازار است.

چه اتفاقی در حین آلت سیزن رخ می دهد؟

در این بازه زمانی، قیمت آلت کوین ها به شدت در مقایسه با بیت کوین، افزایش می یابد. آلت کوین ها شامل تمامی کوین ها به جز بیت کوین است. این افزایش قیمت، نشان دهنده تغییر در حرکت سرمایه گذاران و انتقال سرمایه از بیت کوین به سمت آلت کوین ها است.

آلت سیزن در چه زمانی رخ می دهد؟

ممکن است آلت سیزن در بازه های زمانی مختلف حتی طی چند نوبت در یک سال رخ دهند. این بازه زمانی بین چند هفته تا چند ماه است. شما برای رسیدن به بیشترین سود ممکن، باید آلت کوین های خود را پیش از اتمام آلت سیزن بفروشید.

آلت سیزن چگونه کار می کند؟

یکی از عوامل مهم بروز آلت سیزن، افت دامیننس بیت کوین به کمتر از %۵۰ است. در این حالت، بیشتر تریدرها و کاربران کریپتو به سمت آلت کوین ها و سرمایه گذاری در آن حرکت می کنند. دامیننس بیت کوین، معیاری از ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با ارزش بازار آلت کوین ها است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *