جستجو

معرفی کیف پول گرم (Hot Wallet) و کاربردهای آن

کیف پول گرم چیست

آیا تابه‌حال تصمیم‌گرفته‌اید که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و از کیف پول گرم استفاده کنید؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است، باید گام‌های امنیتی لازم برای محافظت از سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید و در این مرحله، اهمیت استفاده از ولت کریپتویی آشکار می‌شود. کیف پول‌های کریپتویی، ابزارهای نگهداری دارایی‌های دیجیتال هستند و به دو نوع کیف پول سرد و کیف پول گرم تقسیم می‌شود. در این مقاله، می‌خواهیم با کیف پول گرم و کاربردهای آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال، ابزارهایی برای نگهداری از توکن‌ها و کوین‌های کریپتویی محسوب می‌شوند که برای دسترسی و تبادل امن دارایی‌های کریپتویی شما مورد نیاز هستند. کیف پول‌های کریپتویی به دو دسته کیف پول سرد و کیف پول گرم تقسیم می‌شوند. انتخاب کیف پول مناسب بر اساس فعالیت‌های مختلف در بازار کریپتو، ضروری است.

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول گرم (hot wallet) یک ولت کریپتویی است که همیشه به اینترنت یا دستگاه متصل دیگر، اتصال دارد. ولت‌های گرم به‌عنوان فضای نگهداری موقت از کلید و به‌منظور ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال، استفاده می‌شوند. معمولاً، واسط‌های این ولت‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا تعداد توکن‌های در دسترس خود را مشاهده کنید.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان در ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

کیف پول گرم چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که به دنبال خرید یا ماین کردن یک ارز دیجیتال هستید و قصد دارید از آن برای خرید کالا یا خدمات استفاده‌کنید، باید یک ولت برای هر چه ساده‌تر شدن تراکنش‌های خود داشته باشید. ارزهای دیجیتال یا کلیدهای اختصاصی که برای دسترسی به کوین یا توکن استفاده می‌کنید، در این ولت‌ها نگهداری می‌شوند.

کیف پول گرم با اتصال به شبکه بلاک‌چین عمل می‌کنند. شبکه بلاک‌چین، یک سیستم لجر گسترده است که کلیه تراکنش‌های ارز دیجیتال را ثبت می‌کند. هنگامی که یک کاربر، تراکنش را از ولت گرم خود انجام می‌دهد، نرم‌افزار ولت یک پیام تراکنش را ایجاد کرده و آن را با کلید اختصاصی کاربر، امضا می‌کند. سپس این پیام به شبکه منتشر شده و توسط ماینرها راستی‌آزمایی شده و به بلاک چین، اضافه می‌شود.

سرعت و سادگی کار با کیف پول گرم موجب شده است تا این ولت، گزینه ایده‌آلی برای افرادی باشد که به طور مکرر در ترید ارزهای دیجیتال فعالیت داشته و یا به دنبال دسترسی فوری به سرمایه‌های خود هستند. با وجود این، ولت‌های گرم در مقایسه با ولت‌های سرد، بیشتر در معرض ریسک‌های امنیتی قرار دارند. با توجه به اتصال کیف پول گرم به اینترنت، آنها در معرض حملات بدافزارها و هک شدن قرار دارند؛ بنابراین، اولویت‌بندی معیارهای امنیتی و اجرای بهترین راهکارها برای محافظت از سرمایه شما، ضروری است.

مزایای کیف پول گرم

ولت‌های گرم مزایای متعددی داشته و انتخاب بسیاری از تریدرهای کریپتو هستند.

مزایای کیف پول گرم

مهم‌ترین مزیت‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

قابلیت دسترسی و سهولت در استفاده

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های کیف پول گرم، قابلیت دسترسی و سهولت در استفاده است. ولت‌های گرم، عموماً نرم‌افزاری هستند و می‌توان به آنها از طریق مرورگرهای اینترنتی یا اپلیکیشن‌های موبایل دسترسی داشت. بدین ترتیب، تریدرها می‌توانند دارایی‌های کریپتویی خود را مدیریت کرده و تراکنش‌های خود را از هر مکان با اتصال اینترنت انجام دهند.

کیف پول‌های گرم، به نحوی طراحی ‌شده‌اند که رابط کاربرپسندی دارند و تریدرهای باتجربه و حتی تریدرهای تازه‌کار، می‌توانند به‌سادگی از قابلیت‌های آنها استفاده کنند. شما با کیف پول گرم، می‌توانید به‌سرعت وضعیت حساب خود را بررسی کرده، تاریخچه تراکنش را مشاهده کرده و انتقال دارایی‌های دیجیتالی خود را با تنها چند کلیک انجام دهید.

تراکنشهای سریع

ولت‌های گرم شهرت زیادی به‌خاطر قابلیت خود در تسهیل تراکنش‌های سریع و کارآمد دارند. ازآنجایی‌که ولت‌های گرم به اینترنت متصل هستند، این ولت‌ها به طور مستقیم با شبکه بلاک‌چین تعامل کرده و امکان تأیید تقریباً آنی تراکنش‌ها را میسر می‌کنند. این موضوع به‌ویژه برای تریدرهایی که می‌خواهند به‌سرعت از تغییرات بازار بهره برده و یا از فرصت‌های معاملاتی حساس به زمان استفاده کنند، اهمیت دارد.

همچنین کیف پول گرم باعث می‌شود تا کاربران گس فی (gas fee) را تنظیم کنند که این عامل نقش مؤثری در سرعت پردازش تراکنش‌ها دارد. تریدرها با بالاتر بردن قیمت گس، می‌توانند تراکنش‌های خود را در اولویت قرار داده و زمان تراکنش‌های خود را کاهش دهند.

انعطاف در ترید

کیف پول گرم، سطح بالایی از انعطاف‌پذیری را دارد و برای تریدرهای فعال در حوزه کریپتو، ایده‌آل است. شما می‌توانید با کیف پول گرم به‌سادگی به صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی دسترسی داشته و اقدام به خرید، فروش یا معامله دارایی‌های دیجیتال گوناگون کنید.

علاوه بر این، ولت‌های گرم از بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کرده و تریدرها می‌توانند چندین دارایی را در یک ولت، مدیریت کنند. بدین ترتیب، نیازی به استفاده از ولت‌های مجزا برای هر ارز دیجیتال نیست. همچنین ولت‌های گرم موجب می‌شوند تا تریدرها در فرایند عرضه اولیه کوین (ICOها) و سایر فروش توکن‌ها، مشارکت کنند.

کیف پول تون کیپر (Tonkeeper) چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟
بیشتر بخوانید

ریسکهای کیف پول گرم

کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل می‌شوند و در مقایسه با کیف پول‌های سرد، بیشتر در معرض تهدیدات امنیتی قرار می‌گیرند.

برخی از ریسک‌های مرتبط با ولت‌های گرم، در جدول زیر ارائه‌شده‌اند.

هک شدن: کیف پول‌های گرم به دلیل اتصال به اینترنت، در معرض هک شدن قرار می‌گیرند. مهاجمان به دنبال هدف قراردادن کیف ولت‌های گرم جهت دسترسی بدون مجوز و سرقت ارزهای دیجیتال شما هستند.
فیشینگ: حملات فیشینگ شامل فریب دادن کاربران جهت دسترسی تأیید نشده به ولت‌ها یا اطلاعات شخصی از طریق وب‌سایت‌ها یا ایمیل‌های جعلی هستند. لازم است تا کاربران ولت‌های گرم مراقب بوده و اصالت وب‌سایت‌ها یا ایمیل‌ها را پیش از اشتراک‌گذاری هر گونه اطلاعات حساس، راستی‌آزمایی کنند.
بدافزار: بدافزارها می‌توانند باعث آلوده شدن دستگاه‌ها و به خطر افتادن امنیت ولت‌های گرم شوند. استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس به‌روز و اجتناب از دانلود کردن فایل‌ها یا کلیک بر روی لینک‌های مشکوک برای حداقل شدن ریسک آلودگی بدافزارها، ضروری است.
خرابی یا گمشدن: کیف پول‌های گرم عموماً در دستگاه‌هایی مانند موبایل‌های هوشمند یا رایانه‌ها اجرا می‌شوند و امکان گم‌شدن، سرقت یا خرابی آنها وجود دارد. اگر دستگاه شما گم شده یا دچار خطر شود، ممکن است دسترسی خود به سرمایه‌های کریپتویی خود را از دست بدهید.

 

بهترین راهکارها برای تأمین امنیت کیف پول گرم

برای ارتقای امنیت کیف پول‌های گرم، توصیه می‌شود راهکارهای زیر اجرا گردند:

استفاده از رمز عبور قدرتمند

رمز عبور قدرتمند و منحصربه‌فردی را برای کیف پول گرم خود ایجاد کنید. توصیه می‌شود این گذرواژه حاوی ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. از گذرواژه‌هایی که می‌توان آنها را به‌سادگی حدس زد، جهت اجتناب از دسترسی تأیید نشده، پرهیز کنید.

فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی (۲FA)

از قابلیت احراز هویت دوعاملی برای ولت گرم خود استفاده‌کنید. این روش باعث افزوده شدن یک لایه امنیتی اضافی شده و باید علاوه بر گذرواژه خود جهت دسترسی به ولت، کد راستی‌آزمایی را وارد کنید.

بهروز نگهداشتن نرمافزار

نرم‌افزار ولت گرم خود را جهت اطمینان از دسترسی خود به تازه‌ترین پچ‌ها و ویژگی‌های امنیتی، به‌روز کنید. به‌روزرسانی نرم‌افزار باعث برطرف شدن آسیب‌ها و بهبود امنیت کلی ولت می‌شود.

بک‌آپ گرفتن از ولت

از کیف پول گرم خود به طور منظم بک‌آپ بگیرید و از آن در یک محل امن، نگهداری کنید. بدین ترتیب می‌توانید ولت خود و سرمایه خود را در صورت گم کردن یا خرابی دستگاه، بازیابی کنید. از بک‌آپ‌های رمزنگاری شده برای امنیت بیشتر استفاده‌کنید.

مراقبت از حملات فیشینگ

اکیداً توصیه می‌شود از کلیک بر روی لینک‌های مشکوک یا ارائه اطلاعات شخصی به منابع نامعلوم، اجتناب کنید. همیشه اصالت وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها را پیش از وارد کردن هر نوع اطلاعات حساس، بررسی کنید.

تأمین امنیت دستگاه

با استفاده از یک رمز عبور یا PIN قدرتمند، از دستگاه خود محافظت کنید. از روش‌های احراز هویت بیومتریک مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره استفاده‌کنید. همیشه به فکر به‌روز نگه‌داشتن سیستم‌عامل و نرم‌افزار سیستم خود باشید تا از نفوذ بدافزارها، جلوگیری شود.

معرفی کامل کیف پول تراست ولت Trust Wallet
بیشتر بخوانید

مقایسه کیف پول‌های گرم و سرد

کیف پول گرم را در قسمت‌های گذشته تعریف کردیم. کیف پول سرد (cold wallet)، ولت آفلاین است که به اینترنت متصل نمی‌شود و ارزهای دیجیتال را به‌صورت امن، نگهداری می‌کند. این کیف پول غالباً با نام کیف پول‌ه سخت‌افزاری یا ولت‌ کاغذی شناخته می‌شود. کیف پول‌های سرد اساساً برای نگهداری در بلندمدت استفاده شده و به دلیل مصون ماندن از هک شدن یا حملات خرابکارانه، امنیت بیشتری دارند.

در جدول زیر، مقایسه‌ای بین این دو نوع کیف پول انجام شده است.

معیار کیف پول گرم کیف پول سرد
امنیت کیف پول گرم امنیت کمتری نسبت به کیف پول سرد به دلیل اتصال به اینترنت دارد و آسیب‌پذیری بیشتری در برابر حملات هک شدن و بدافزار دارد. کیف پول سرد، امنیت بیشتری به دلیل آفلاین بودن داشته و با ریسک تهدیدات آنلاین مواجه نیستند. بااین‌حال، امکان سرقت فیزیکی یا گم‌شدن آنها وجود دارد.
سهولت در استفاده می‌توان به‌سادگی از ولت‌های گرم استفاده کرده و به ارزهای دیجیتال جهت تراکنش سریع و فعالیت‌های معاملاتی، دسترسی داشت. ولت سرد با وجود پیچیدگی بیشتر، باعث افزایش امنیت برای نگهداری توکن‌ها در بلندمدت می‌شوند. دسترسی به سرمایه، نیازمند گام‌های بیشتری همچون اتصال به ولت یا رایانه است.
ریسک گمشدن یا خرابی ولت گرم بیشتر در معرض ریسک گم‌شدن یا خرابی، به‌خصوص در صورت بک‌آپ نشدن مناسب قرار دارد. ولت سرد مانند کیف پول کاغذی یا دستگاه سخت‌افزاری، قابلیت بک‌آپ فیزیکی را دارد و ریسک گم‌شدن یا خرابی را به حداقل می‌رساند.
سرعت تراکنش ولت گرم، تراکنش‌ها را با سرعت بیشتر به دلیل اتصال به اینترنت انجام می‌دهند و می‌توان انتقال و تریدها را به‌سرعت انجام داد. کیف پول سرد، سرعت تراکنش کمتری دارد، زیرا باید مراحل بیشتری را برای اتصال آنها به رایانه یا شبکه، اجرا کرد.
کاربرد کیف پول‌های گرم برای معاملات روزانه، تراکنش‌های متعدد و مقدار کم تا متوسط ارزهای دیجیتال، مناسب هستند. کیف پول سرد برای نگهداری در بلندمدت، مقدار قابل‌توجه ارز دیجیتال و به‌عنوان گزینه بک‌آپ برای ولت‌های گرم، مناسب است.

 

پنج کیف پول گرم برتر در سال ۲۰۲۴

آیا برترین کیف پول‌های گرم کریپتو را می‌شناسید؟

برترین ولت‌های گرم در سال ۲۰۲۴ عبارت‌اند از:

eToro

ولت کریپتویی eToro امکان خرید، فروش، هولد کردن یا انتقال دارایی‌های کریپتویی شما را طی چند ثانیه می‌دهد. کیف پول eToro بخشی از اپلیکیشن eToro Money است که امکان مدیریت دارایی‌های کریپتویی شما را در یک برنامه امن و کاربرپسند می‌دهد. همچنین باتوجه‌به ماهیت این برنامه، نیازی به حفظ کردن کلیدهای اختصاصی و عبارات بازیابی نیست.

دسترسی به ولت با امکان اتصال مستقیم به اپ تریدینگ eToroX، به‌سادگی امکان‌پذیر است. با دانلود کردن این برنامه، می‌توانید از ترکیب گذرواژه و نام کاربری یکسان با آنچه در پلتفرم سرمایه‌گذاری eToro استفاده می‌کنید، بهره ببرید. نخ تبدیل این کیف پول مطابق با داده‌های قیمتی بازار eToro است و حداقل مقدار آن ۲۰ و حداکثر ۱۰,۰۰۰ دلار است.

همچنین حداکثر محدودیت ارسال ارزهای دیجیتال به میزان ۵۰,۰۰۰ دلار در هر تراکنش و حداکثر ۲۰۰,۰۰۰ در هر روز است.

Best Wallet

کیف پول Best Wallet، یک اپلیکیشن موبایل است که می‌تواند هاب Web3 شما باشد به‌نحوی‌که می‌توانید ارزهای دیجیتال مولتی چین را نگهداری کرده و از بلاک‌چین‌های مختلف استفاده‌کنید. شما عموماً به یک ولت مجزا برای هر یک از بلاک‌چین‌ها نیاز دارید، اما Best Wallet این مسئله را برطرف کرده است. در حال حاضر، این ولت از اتریوم، پالیگان و BNB اسمارت چین پشتیبانی کرده و انتظار می‌رود بلاک‌چین بیت کوین در به‌روزرسانی آینده، به آن افزوده شود.

همچنین اگر نگران مسائل امنیتی هستید، باید بدانید که Best Wallet دارای روش احراز هویت دوعاملی و گذرواژه چهار رقمی برای باز کردن اپ است. همچنین می‌توانید بیومتریک مانند اثر انگشت و ID صورت را در صورت پشتیبانی دستگاه خود، فعال کنید. تلفیق ویژگی‌های مفید و نوآورانه موجب شده است تا این کیف پول، یکی از بهترین کیف پول‌های گرم در دنیای کریپتو باشد.

Zengo

اپ موبایل زنگو (Zengo) در سال ۲۰۱۸ عرضه شده و به بیش از ۱ میلیون کاربر، خدمت‌رسانی کرده است. تاکنون هیچ گزارشی از هک شدن زنگو ارائه نشده است و این اپ به امتیاز ۴.۲ در تراست ولت و نقد و بررسی بیش از ۱۰۰۰ مشتری، دست یافته است.

بازار dApp با پشتیبانی یکپارچه ولت کانکت (WalletConnect)، امکان معامله یکپارچه و استفاده از توکن‌های ERC-20 را در طیف گسترده‌ای از dAppها فراهم کرده و یکی از بهترین تجربیات ولت کریپتویی را در اختیار کاربران می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند توکن‌های ERC-20 را به‌صورت مستقیم از درون برنامه خریداری کرده و از طرفی، سایر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. زنگو در مجموع، از ۱۲۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

ByBit

ولت Web3 بای بیت، یکی از برترین کیف پول‌های گرم است، زیرا امکان دسترسی به دنیای وب ۳ با بهره‌مندی از مزایای یک ولت حضانت را می‌دهد. کاربران می‌توانند NFTها را ترید کرده و حدود ۴۰۰ ارز دیجیتال را معامله کنند.

هولدرهای ولت بای بیت می‌توانند برای ترید دارایی‌های خود، بین صرافی Bybit یا صرافی غیرمتمرکز ApeX، انتخاب کنند. IDOهای جدید غالباً در این پلتفرم عرضه شده و کاربران ولت بای بیت می‌توانند به پروژه‌های جدید دسترسی داشته و در ایردراپ‌ها حاضر شوند. همچنین این ولت دارای قابلیت‌های عالی امنیتی همچون احراز هویت دوعاملی است.

 متامسک

متامسک (MetaMask)، یک کیف پول گرم با قابلیت پشتیبانی از موبایل‌های هوشمند و افزونه‌های مرورگر است. افزونه متامسک بیشتر برای کاربرانی کاربرد دارد که به دنبال نگهداری همیشگی از ارزهای دیجیتال با لپ‌تاپ یا PC خود هستند. بدین ترتیب امکان دسترسی به dAppها، صرافی‌ها و بازارهای NFT با این کیف پول، ساده شده است.

بیشتر پلتفرم‌های ارز دیجیتال به طور مستقیم از متامسک پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اتصال به آن تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد. متامسک بیشتر برای نگهداری از توکن‌ها در شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین استفاده می‌شود. همچنین این کیف پول از آربیتریوم، آپتیمزیم، پالیگان و آوالانچ نیز پشتیبانی می‌کند. لازم است تا این شبکه‌ها به‌صورت دستی به متامسک اضافه شوند.

علاوه براین، متامسک از بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند. بااین‌حال، متامسک شهرت زیادی برای ابزارهای استیکینگ داخلی خود دارد. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران می‌توانند به APY حدود %۴ در اتریوم برسند. متامسک بسیار کاربرپسند است و می‌توان طی چند ثانیه، یک ولت جدید ایجاد کرد.

کلام پایانی

در پایان باید گفت کیف پول گرم با تعامل با بازار بلاک‌چین، باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها و سهولت در خرید فروش ارزهای دیجیتال شده است. صرف‌نظر از این که بخواهید ارزهای دیجیتال را معامله، نگهداری یا استیک کنید، تراکنش‌ها با کیف پول گرم تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد. از نگاه بسیاری از کاربران، بهترین کیف پول برای تریدرهای تازه‌کار، بست ولت است و قابلیت امنیتی بسیار مطلوبی از جمله روش احراز هویت دوعاملی را دارد.

سوالات متداول

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول گرم، هر نوع روش نگهداری از کلید اختصاصی با قابلیت اتصال به دستگاه دیگر یا اینترنت است. کلیه ولت های گرم به اینترنت یا دستگاه دیگر متصل به اینترنت، وصل می شوند و در برابر هک شدن، حملات بدافزارها، ویروس ها، باج افزار یا سایر روش های دیگر مجرمان، آسیب پذیر هستند.

آیا کیف پول گرم رایگان است؟

بله بسیاری از کیف پول های گرم به صورت رایگان هستند.

آیا کیف پول گرم پرریسک هستند؟

ولت های گرم در معرض ریسک هایی همچون هک شدن یا حملات سایبری به دلیل ماهیت آنلاین خود قرار دارند. همچنین کاربران به طور کامل کنترلی بر رمزهای اختصاصی خود ندارند، زیرا غالبا ارائه دهنده سرویس ولت، این رمزها را نگهداری می کنند.

بهترین کیف پول های گرم کدامند؟

متامسک، زنگو، بست ولت (Best Wallet)، بای بیت و eToro جزو بهترین کیف پول های گرم هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *