جستجو

آشنایی کامل با سوشال تریدینگ (Social Trading) در کریپتو

سوشال تریدینگ چیست

بسیاری از تریدرها در بازارهای مالی مختلف ، با زیان‌های شدیدی در معاملات خود، مواجه می‌شوند. یکی از استراتژی‌های جذاب در کریپتو ، سوشال تریدینگ (Social trading) نام دارد. بسیاری از تریدرها توانسته‌اند با این روش، به سود ثابت و قابل‌توجهی از بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال دست پیدا کنند. ما در این مقاله، این استراتژی را به طور کامل معرفی کرده و مزایا و معایب آن را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

سوشال تریدینگ چیست؟

سوشال تریدینگ در کریپتو ، نوعی روش معامله است که طی آن، تریدرهای تازه‌کار می‌توانند از دانش متخصصان مجرب و کارآزموده ترید ارز های دیجیتال استفاده کرده و استراتژی‌های تریدینگ این معامله‌گران را کپی کنند. این روش تا حدودی با کپی تریدینگ متفاوت است. شما در شرایط عادی، یک حساب در یک صرافی کریپتویی جهت ترید انواع مختلف ارزهای دیجیتال باز می‌کنید و سپس می‌توانید از با دنبال کردن تریدرهای موفق، به سود قابل‌توجهی دست پیدا کنید. جهت موفقیت در ترید، شما از اخبار مالی و همچنین اندیکاتورها تکنیکال جهت ترید در بازار کریپتو استفاده می‌کنید.

اندیکاتور (indicator) چیست؟ معرفی بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

هر چند که این حالت، رایج‌ترین روش معامله ابزارهای مالی محسوب می‌شود، اما ریسک آن نیز قابل‌توجه است. بسیاری از تریدرها در بلندمدت، به دلیل نداشتن ذهنیت لازم جهت دستیابی به سود پایدار، دچار زیان شدید می‌شوند. اگر شما پول زیادی در حساب خود دارید، یکی از راه‌های محدود کردن ریسک معامله خود، سرمایه‌گذاری در یک صندوق پوشش ریسک است. هر چند که این روش نیز باعث ایجاد سود ماهانه پایدار که بیشتر تریدرها به دنبال آن هستند، نخواهد شد؛ بنابراین چه باید کرد؟ پاسخ این مسئله، استفاده از سوشال تریدینگ است.

سوشال تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

سوشال تریدینگ، این امکان را به شما می‌دهد تا در حساب خود همگام با تریدرهای مجرب ترید کرده و به سود بالایی در معاملات روزانه خود، دست پیدا کنید. نیازی نیست که برای سوشال تریدینگ، یک میلیونر باشید، زیرا بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی کریپتو به کاربران خود اجازه می‌دهند که حتی صرفاً ۱ دلار سرمایه‌گذاری کنند. به‌طورکلی، تمامی کاربران می‌توانند در یک محیط شفاف بدون هیچ محدودیتی، مشارکت کنند.

هر چند شرایط هر پلتفرم سوشال تریدینگ متفاوت است، اما مفهوم اصلی تمامی پلتفرم‌ها یکی است:

ایجاد فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران جهت کپی کردن الگوهای ترید معامله‌گران شاخص و کاربلد. فرایند ایجاد حساب نیز تقریباً در هر حالت یکسان است. شما برای آغاز کپی کردن تریدهای معامله‌گران مطرح، ابتدا باید حسابی را در پلتفرم سوشال تریدینگ موردنظر خود باز کنید. در مراحل ثبت‌نام، باید جزئیات اطلاعات کلی خود را وارد کنید. با اشتراک‌گذاری اطلاعات موردنیاز پلتفرم، می‌توانید به تاریخچه بزرگی از معاملات و چارت‌های عملکرد تریدرهای خبره دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی یا حساب جی‌میل خود برای دسترسی سریع، استفاده کنید.

برخی از پلتفرم‌های سوشال تریدینگ، به کاربران خود اجازه می‌دهند تا عملکرد هر یک از تریدرهای خبره را بدون ایجاد حساب مشاهده کنند؛ البته این آمارها چارچوب محدودی دارند و تحلیل دقیقی از عملکرد معاملاتی یک تریدر را ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین، اکیداً توصیه می‌شود که یک حساب رایگان باز کنید تا پلتفرم و تریدرهای خبره حاضر در آن را پیش از معامله با پول واقعی خود، ارزیابی کنید.

تریدینگ ویو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
بیشتر بخوانید

تریدرهای خبره چه کسانی هستند؟

تریدرهای خبره و مجرب، افرادی هستند که اعتماد کافی نسبت به توانایی‌های خود جهت معامله ارزهای دیجیتال و یا سایر ابزارهای مالی دارند. می‌توان تریدری را به‌عنوان یک تریدر خبره در نظر گرفت که عملکرد معاملاتی پرسود و با ثباتی داشته باشد.

تریدر های خبره چه کسانی هستند

شما می‌توانید چندین تریدر خبره را به‌صورت هم‌زمان پس از مشاهده تاریخچه تریدهای آنها، نسبت ریسک به ریوارد، شاخص ROI و سایر پارامترهای مهم دیگر، دنبال کنید. همچنین شما بر اساس مدل کسب‌وکار یک پلتفرم می‌توانید ارزهای دیجیتال را به طور مستقیم در پلتفرم ترید کرده و یا با استفاده از یک API خودکار، به‌حساب کریپتویی کنونی خود متصل شوید. این رویکرد از نظر جامعه تریدرها، یک موقعیت برد – برد برای تریدرهای کریپتو و پلتفرم سوشال تریدینگ محسوب می‌شود.

مزایا و معایب سوشال تریدینگ در کریپتو

سوشال تریدینگ باعث تغییر الگوی معاملات در بسیاری از بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال شده است. این فضای معاملاتی، متأثر از حضور تریدرهای خبره، سیستم‌های خودکار و ارزهای دیجیتال است. اگر همچنان مردد هستید، می‌توانید به مزیت‌ها و موانع سوشال تریدینگ که در این قسمت بررسی می‌کنیم، توجه کنید.

مزایای سوشال تریدینگ معایب سوشال تریدینگ
حداقل منحنی یادگیری : سوشال تریدینگ در ارزهای دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا ROI مثبتی را صرف‌نظر از میزان دانش خود از بازارهای مالی ایجاد کنید. همچنین خودکار بودن کنترل کمتر : شما با سوشال تریدینگ، کنترل کاملی بر تصمیمات معاملاتی خود ندارید، زیرا اساساً موفقیت شما متکی بر تجربه سایر تریدرها است. ممکن است شما کل سرمایه خود را در صورت اشتباه تریدر موردنظر خود و درصورتی‌که میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص نکرده باشید، از دست بدهید.
مدیریت زمان : سوشال تریدینگ ارزهای دیجیتال با امکان ترید توسط دیگران برای شما، سبب صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود. نیازی نیست تا شما لحظه‌به‌لحظه چارت و ترید را دنبال کنید. بسیاری از پلتفرم‌های پیشرفته سوشال تریدینگ، پنل‌های کنترلی پیشرفته‌ای دارند. دست‌کاری عملکرد : امکان تطبیق چارت‌های عملکرد سوشال تریدینگ با یک تریدر خبره وجود دارد. به طور مثال، فقدان داده‌ها در مورد کاهش قیمت می‌تواند منجر به احساس کاذب امنیت شود؛ بنابراین، تحلیل کاهش سرمایه کنونی به‌جای توجه صرف به نمودار عملکرد ضروری است.
آموزش ترید : سوشال تریدینگ ارزهای دیجیتال، ابزار بسیار مطلوبی جهت یادگیری تکنیک‌ها و استراتژی‌های جدید ترید محسوب می‌شود. اگر تاکنون زمان زیادی را صرف یادگیری ابزارهای مالی کرده‌اید، مشاهده تاریخچه معامله یک تریدر خبره، اطلاعات مهمی را درباره استراتژی‌های آنها و نحوه کنترل ریسک، عیان می‌کند. بودجه بیشتر : ممکن است سوشال تریدینگ ارزهای دیجیتال، به بودجه زیادی نیاز داشته باشد. باتوجه‌به پلتفرم تریدینگ، ممکن است سرمایه اولیه برای باز کردن یک حساب، بسیار بیشتر از مقصود شما برای سرمایه‌گذاری باشد.
بهبود شفافیت : سوشال تریدینگ کریپتو، کاملاً شفاف است. بر خلاف صندوق‌های پوشش ریسک، سرویس‌های ارائه‌دهنده سیگنال و کپی تریدینگ، پلتفرم‌های مشهور سوشال تریدینگ کریپتو، اطلاعات کاملی را در مورد هر ترید عرضه می‌کنند. در نتیجه، دست‌کاری داده‌های عملکرد تقریباً ناممکن است. پیچیدگی بیشتر : ازآنجایی‌که هر پلتفرم سوشال تریدینگ دارای قوانین، کنترل پنل و کارمزد مختص خود است، ممکن است آشنایی و شناخت کامل با فضای پلتفرم، کمی دشوار باشد. در این حالت، توصیه می‌شود که ابتدا در یک حساب دمو و به‌صورت آزمایشی ترید کنید و سپس با تسلط کامل، با پول واقعی خود ترید کنید.
متنوع شدن پورتفوی : شما با سوشال تریدینگ می‌توانید تنوع بیشتری در سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنید. شما می‌توانید به‌سادگی چندین ارائه‌دهنده سیگنال را انتخاب کرده و پارامترها را بر اساس ریسک‌پذیری مطلوب خود، تنظیم کنید. بسیاری از پلتفرم‌ها، امکان سرمایه‌گذاری هم‌زمان را در بورس، فارس و سایر ابزارهای مالی می‌دهند.

مطرح‌ترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ

در این قسمت، می‌خواهیم بهترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ و چگونگی عملکرد آنها را بیان کنیم. برای شناسایی یک پلتفرم سوشال تریدینگ کارا، باید به معیارهایی مانند میزان کارمزد، بازارهای پشتیبانی شده، ویژگی‌های کلیدی ترید، امنیت، شهرت و سایر عوامل توجه کرد.

سوشال تریدینگ

 eToro

به‌طورکلی، می‌توان eToro را بهترین پلتفرم سوشال تریدینگ در سال ۲۰۲۴ نامید. بر خلاف بسیاری از پلتفرم‌ها، بر خلاف بسیاری از پلتفرم‌ها، eToro یک کارگزاری کاملاً قانونمند است. این پلتفرم، گواهی‌های متعددی همچون FINRA (آمریکا)، FCA (بریتانیا) و ASIC (استرالیا) دارد. سرمایه شما در eToro در محل امن قرار دارد. علاوه بر این، می‌توانید هزاران تریدر مجرب را انتخاب کنید.

شما می‌توانید جستجوی خود را با استفاده از فیلترهای eToro و بر اساس خواسته‌های خود، محدود کنید. به طور مثال می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری، سود / زیان ماهانه، میانگین زمان انتظار، میزان ریسک و بازارهای موردنظر را انتخاب کنید. eToro از برخی از بهترین ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، XRP، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش، یونی‌سواپ، شیبا اینو، دوج‌کوین و اتریوم جهت معامله پشتیبانی می‌کند.

برخی از تریدرهای eToro ترجیح می‌دهند در بازارهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند. این پلتفرم از بازار سهام، EFT ها، فارکس، کامودیتی‌ها و شاخص‌ها، پشتیبانی می‌کند. در این پلتفرم، هیچ کارمزد اضافی هنگام سوشال تریدینگ، گرفته نمی‌شود. حداقل سرمایه‌گذاری برای کپی‌تریدینگ در این پلتفرم، ۲۰۰ دلار است.

پلتفرم سوشال تریدینگ سال تأسیس کارمزد تراکنش حداقل سرمایه
eToro ۲۰۰۷ هیچ کارمزد اضافی برای کپی کردن ترید گرفته نمی‌شود. سرمایه‌گذاران صرفاً باید کارمزد تریدرهای موردنظر خود را پرداخت کنند. کارمزد سفارش‌های خرید و فروش کریپتو، %۱ است. ۲۰۰ دلار
معایب مزایا
%۱ کارمزد سفارش‌های ترید کریپتو پشتیبانی با قانونمندی بسیار بالا
حداقل مقدار سرمایه‌گذاری ۲۰۰ دلار پشتیبانی از برخی از بهترین آل تکوین‌ها
امکان انتخاب هزاران تریدر مجرب
عدم نیاز به پرداخت کارمزد اضافی برای کپی کردن ترید
پشتیبانی از بازارهای دیگر همچون بورس و فارکس
همکاری eToro با پلتفرم X (توییتر سابق) جهت دسترسی بیشتر به سوشال تریدینگ

OKX

صرافی OKX یکی از بهترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ با قابلیت اهرم‌گیری برای بازار فیوچرز است. شما می‌توانید بهترین تریدرهای متخصص را در این پلتفرم برای دنبال‌کردن، پیدا کنید. شما می‌توانید تریدرها را بر اساس درصد موفقیت آنها در گذشته یا درصد سود / زیان آنها مرتب کنید. سایر فیلترهای جستجو شامل دارایی‌های تحت مدیریت و تعداد کل دنبال‌کنندگان هستند.

شما با کلیک بر روی پروفایل یک تریدر می‌توانید اطلاعات بیشتر مانند بازارهای کریپتویی ترجیحی تریدرها و سفارش‌های در جریان او را مشاهده کنید. OKX از طیف گسترده‌ای از بازارهای فیوچرز پرپیچوال پشتیبانی می‌کند. مطرح‌ترین کوین‌ها در این پلتفرم شامل ارز بیت‌کوین ، اتریوم، پالیگان ، XRP ، سولانا، دوج‌کوین و پپه هستند. همچنین امکان اهرم گرفتن تا ۱۰۰x در برخی از بازارها با این پلتفرم، وجود دارد. بدین ترتیب، OKX یکی از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی اهرمی است.

علاوه بر این، OKX از بازارهای معاملاتی اسپات نیز پشتیبانی می‌کند. این بازار، ریسک کمتری برای کپی‌کردن تریدهای کریپتو دارد. کارمزد معاملاتی فیوچرز و اسپات از %۰.۰۵ تا %۰.۱ است. همچنین هیچ مقدار حداقلی برای سرمایه‌گذاری در سوشال تریدینگ در این پلتفرم، ارائه نشده است و شما می‌توانید با هر مقدار سرمایه‌ای، وارد معامله در این پلتفرم شوید.

پلتفرم سوشال تریدینگ سال تأسیس کارمزد تراکنش حداقل سرمایه
OKX ۲۰۱۷ عدم دریافت کارمزد اضافی برای کپی کردن تریدها. سرمایه‌گذاران باید کارمزد معامله را پرداخت کنند که در مورد بازارهای فیوچرز و اسپات، در محدوده %۰.۰۵ تا %۰.۱ است. ______
معایب مزایا
پرریسک بودن سوشال تریدینگ در بازار فیوچرز بهترین گزینه برای کپی کردن ترید در بازار فیوچرز
در دسترس نبودن در برخی از کشورها امکان استفاده از اهرم تا ۱۰۰x
پشتیبانی از صدها جفت معاملاتی
امکان سرمایه‌گذاری با هر بودجه

بای بیت

اگر به دنبال پلتفرم با قابلیت سوشال تریدینگ با اهرم گیری بالا هستید، بای بیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران است. در این پلتفرم امکان اهرم گیری تا ۱۲۵x بر روی ارزهای دیجیتال اصلی همچون بیت‌کوین و اتریوم وجود دارد. همچنین می‌توانید از اهرم بالا در برخی از بهترین میم‌کوین‌ها همچون پپه، شیبااینو و دوج‌کوین استفاده‌ کنید. داشبورد کپی تریدینگ بای بیت، از بسیاری از ابزارهای کریپتویی پشتیبانی می‌کند.

کپی تریدینگ چیست و چگونه ترید را کپی کنیم؟
بیشتر بخوانید

همچنین می‌توانید معاملات خود را در بازار اسپات با صدها جفت ارز دیجیتال انجام دهید. در نهایت، می‌توانید تریدرهای مجرب حاضر در این پلتفرم را بر اساس ویژگی‌های کلیدی آنها مانند بازده سرمایه‌گذاری، بیشترین حاشیه سود و کمترین زیان ممکن، طبقه‌بندی کنید.

پلتفرم سوشال تریدینگ سال تأسیس کارمزد تراکنش حداقل سرمایه
بای بیت ۲۰۱۸ حداقل مقدار کارمزد در بازارهای فیوچرز و اسپات به ترتیب %۰.۰۲ تا %۰.۱ است. ____
معایب مزایا
کارمزد بالای برخی از تریدرها به میزان %۲۰-۱۰ امکان ترید با هر میزان سرمایه
احتمال زیان شدید در صورت استفاده از اهرم بسیار بالا کارمزد تراکنش برای تیکرهای بازار، از %۰.۰۲ در هر اسلاید، آغاز می‌شود.
امکان اهرم‌گیری بیشتر ارزهای دیجیتال تا ۱۲۵x
ارائه پلتفرم سوشال تریدینگ با صدها جفت ارز دیجیتال

کلام پایانی

سوشال تریدینگ یکی از بهترین ابزارها برای کسب سود ثابت و پایدار از بازار پرتلاطم و البته پر از فرصت ارزهای دیجیتال است. می‌توان با سوشال تریدینگ، به‌سرعت به بازارهای مالی مختلف دسترسی داشته و تریدرهای مجرب می‌توانند استراتژی‌های خود را در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تازه‌کار قرار دهند. این رویکرد باعث افزایش سود معامله‌گران تازه‌کار و البته دریافت کارمزد معاملاتی قابل‌قبول برای تریدرهای متخصص بازار کریپتو می‌شود.

سوالات متداول

 سوشال تریدینگ چگونه کار می کند؟

سوشال تریدینگ، نوعی روش سرمایه گذاری است که طی آن سرمایه گذاران می توانند رفتار معاملاتی همتایان و تریدرهای مجرب دیگر را مشاهده کرده و با پرداخت کارمزد معاملاتی آنها از طریق پلتفرم های گوناگون، همزمان با آنها ترید کنند.

تفاوت کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ چیست؟

بر خلاف کپی تریدینگ که صرفا بر کپی کردن تریدهای معامله گران با تجربه متمرکز است، سوشال تریدینگ دربرگیرنده طیف وسیع تری از تعاملات در جامعه تریدرها است. در این محیط، افراد می توانند با یکدیگر تعامل کرده، نگرش های خود را مطرح کرده و در مورد روند های بازار به صورت آنی بحث کنند.

آیا روش سوشال تریدینگ سودآور است؟

بله، بسیاری از افراد به سود های قابل توجهی با استفاده از سوشال تریدینگ دست یافته اند. آنها می توانند ترید معامله گران برتر در بازارهای مختلف را دنبال کرده و یا حتی پس از کسب تجربه لازم، به ارائه دهنده سیگنال و ترید تبدیل شوند تا به سود قابل قبولی از طریق دریافت کارمزد از سایر کاربران، دست پیدا کنند.

آیا امکان ضرر در معاملات با سوشال تریدینگ وجود دارد؟

بله، ممکن است یک تریدر خبره تحت تاثیر شرایط و اخبار مختلف، در تحلیل خود دچار اشتباه شده و معامله او وارد زیان شود. البته شما می توانید با توجه به اطلاعات و درک خود از شرایط بازار، پوزیشن معاملاتی را به اختیار خودتان ببندید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *