جستجو

آموزش کامل ترید روزانه (Day Trading) در دنیای کریپتو

آموزش کامل ترید روزانه (Day Trading) در دنیای کریپتو

تریدرها از روش‌های متنوعی در بازار ارزهای دیجیتال برای کسب سود چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت استفاده می‌کنند. اما نوسانات بسیار بالای ارزهای دیجیتال موجب شده است تا معامله‌گران به فکر دستیابی به سود آنی حتی در طی معاملات روزانه خود باشند. ازاین‌رو، مفهوم ترید روزانه و چگونگی انجام آن در بازار کریپتو، اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این مقاله، می‌خواهیم با این استراتژی به طور کامل آشنا شده و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

ترید روزانه چیست؟

ترید روزانه (Day trading) در کریپتو، یک استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت است که طی آن تریدرها پوزیشن‌های معاملاتی خود را در یک روز باز کرده و سپس در همان روز با رسیدن به سود از نوسانات قیمت ارز دیجیتال ، ترید خود را می‌بندند. هدف این استراتژی، کسب سود از تغییرات کوچک قیمت در بازار با خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا و یا در پوزیشن شورت (در بازار فیوچرز کریپتو)، ورود در قیمت بالا و خروج در قیمت پایین است. تریدرهای روزانه از انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال نظیر الگوهای چارت، اندیکاتور و سیگنال‌های ترید برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند. تریدرهای مجرب که از استراتژی ترید روزانه بهره می‌برند، عموماً تکنیک‌های دقیق مدیریت ریسک نظیر حد ضرر و مقدار مناسب سرمایه در پوزیشن را جهت محدود کردن زیان احتمالی، اجرا می‌کنند.

آلت سیزن (Altseason) چیست و چگونه با آلت‌کوین‌ها ترید کنیم؟
بیشتر بخوانید

تفاوت ترید روزانه با سرمایه‌گذاری بلندمدت

 ترید روزانه از جنبه‌های مختلف، با سرمایه‌گذاری بلندمدت متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو استراتژی، در جدول زیر ارائه‌شده‌اند:

تفاوت‌ها ترید روزانه سرمایه‌گذاری و معامله بلندمدت
بازه زمانی تریدرهای روزانه، پوزیشن معاملاتی را در یک روز باز کرده و در همان روز یا حتی طی چند دقیقه یا چند ساعت، می‌بندند. سرمایه‌گذاران بلندمدت، ارزهای دیجیتال خود را طی هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها نگهداری کرده تا به سودهای بزرگی برسند.
تعداد تریدها تریدرهای روزانه چندین ترید را در هر روز انجام داده و به دنبال کسب سود از تغییرات قیمت در کوتاه‌مدت هستند. سرمایه‌گذاران بلندمدت، تریدهای کمتری انجام می‌دهند و بیشتر به‌دنبال نقاط ورود و خروج مهم هستند.
اهداف سود تریدرهای روزانه به‌دنبال کسب سود از نوسانات محدود و تریدهای متعدد هستند. سرمایه‌گذاران بلندمدت به‌دنبال کسب سودهای بزرگ در بلندمدت هستند و چندان نگران نوسانات کوتاه‌مدت نیستند.
مدیریت ریسک تریدرهای روزانه به‌دنبال استفاده از حد ضرر با فاصله کوتاه از زمان باز کردن پوزیشن خود هستند تا زیان آنها محدود شده و از طرفی از اهرم برای سود بیشتر (و البته با ریسک بیشتر) استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران بلندمدت عموماً از رویکرد ساده‌تری در قبال نوسانات بازار بهره برده و غالباً مایل به استفاده از اهرم نیستند.
تحلیل تکنیکال تریدرهای روزانه اتکای زیادی به تحلیل تکنیکال، چارت‌ها، اندیکاتورها و الگوها برای تصمیم‌گیری سریع پیرامون پوزیشن‌های خود، دارند. ممکن است سرمایه‌گذاران بلندمدت از تحلیل بنیادی (فاندامنتال) و اخبار در کنار تحلیل تکنیکال استفاده کنند.
تعهد زمانی تریدرها در ترید روزانه، باید توجه زیاد و مداوم به بازار داشته باشند و این استراتژی، وابستگی زیادی به زمان دارد. سرمایه‌گذاری بلندمدت موجب می‌شود تا نیازی به پایش مستمر و روزانه شرایط بازار نباشد.
عوام روان‌شناختی تریدرهای روزانه باید احساسات خود مانند ترس و طمع را مدیریت کنند، زیرا تصمیمات سریع می‌توانند باعث زیان یا سود قابل توجه شوند. سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند نگاه آرام‌تری به معامله خود داشته و چندان درگیر احساسات نشوند.

نحوه انتخاب یک ارز دیجیتال برای ترید روزانه

در ترید روزانه، یافتن و انتخاب کوین‌ها و توکن‌های مناسب، اهمیت ویژه‌ای دارد. لازم است تا عوامل زیادی پیش از تصمیم‌گیری برای انتخاب یک دارایی کریپتویی جهت ترید در نظر گرفته شوند.

برخی از مهم‌ترین نکات عبارت‌اند از:

  • تریدرها باید به‌دنبال کوین‌هایی باشند که نقدینگی بالایی دارند. نقدینگی بالا نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان به تعداد کافی در بازار حضور دارند و می‌توان معاملات را به‌سرعت و با قیمت مناسب انجام داد.
  • تریدرها باید به‌دنبال کوین‌هایی با نوسان بالا باشند. نوسان بالا موجب می‌شود تا تریدرها به‌سرعت وارد پوزیشن معاملاتی شده و از آن با سود لازم در مدت‌زمان کوتاه خارج شوند.
  • تریدرها باید پیش از تصمیم‌گیری جهت معامله، جنبه‌های تکنیکال و فاندامنتال یک ارز دیجیتال را بررسی کنند. به طور مثال، فناوری مرتبط با آن کوین، تیم توسعه‌دهنده و چارت قیمت آن جهت شناسایی هر خط روند یا الگوهای مفید برای معامله، مطلوب خواهد بود.
  • در نهایت، تریدرها باید به اخبار و رویدادهای مرتبط با صنعت کریپتو توجه کرده و اخبار ارزهای دیجیتالی مورد نظر خود را به‌دقت دنبال کنند.

استراتژی‌های ترید روزانه در بازار کریپتو

تریدرها از استراتژی‌های متنوعی در ترید روزانه خود استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها عبارت‌اند از:

استراتژی‌های ترید روزانه در بازار کریپتو

معامله اسکالپینگ

معامله اسکالپینگ، یکی از مطرح‌ترین استراتژی‌های ترید روزانه است که طی آن، معاملات به‌سرعت و به قصد کسب سودهای کوچک انجام می‌شوند. این رویکرد مستلزم داشتن نظم بالا است، زیرا تریدرها باید به‌سرعت سیو سود کرده و از هر گونه ضرر احتمالی در ترید جلوگیری کنند. این روش برای تریدرهایی بسیار مناسب است که می‌توانند به‌دقت بازار را پایش کرده و با مشاهده فرصت‌های معاملاتی، به‌سرعت وارد عمل می‌شوند.

معامله آربیتراژ

تریدرهای روزانه از روش آربیتراژ برای کسب سود از تفاوت قیمت بین کوین‌ در صرافی‌های مختلف، استفاده می‌کنند. در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به‌دلیل وجود عوامل مختلف، تفاوت‌هایی در قیمت یک کوین در زمان مشابه وجود دارد. تریدرها در این استراتژی، به طول کامل شرایط صرافی‌های مختلف را برای یافتن فرصت معاملاتی، ارزیابی می‌کنند.

ریورسال تریدینگ

ریورسال تریدینگ، استراتژی است که طی آن، دارایی‌هایی که تغییر قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده، شناسایی شده و سپس ورود به معامله با پیش‌بینی معکوس شدن روند قیمت آنها، انجام می‌شود. تریدرها در این روش از اندیکاتورها تکنیکال برای تشخیص معکوس شدن روند قیمت و ورود به پوزیشن معاملاتی استفاده می‌کنند.

تریدینگ ویو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
بیشتر بخوانید

استراتژی بریک‌اوت

در استراتژی بریک‌اوت یا شکست، تریدرها به‌دنبال شکسته شدن قیمت از یک محدوده یا الگوی مشخص هستند وارد پوزیشن معاملاتی شوند. آنها در این حالت انتظار دارند تا قیمت جهت حرکت خود را در جهت شکست ادامه دهد.

نحوه انتخاب یک ارز دیجیتال برای ترید روزانه

مزایا و معایب ترید روزانه در بازار کریپتو

تردیدی نیست که استراتژی ترید روزانه همانند سایر استراتژی‌ها، دارای نقاط ضعف و قوتی است. مهم‌ترین مزایا و معایب این روش، در جدول زیر ارائه شده‌اند:

مزایا معایب
در ترید روزانه، بسیاری از تریدرها زمان مشخصی را صرف انجام معاملات می‌کنند. بدین ترتیب، آنها می‌توانند ساعات دیگر خود را صرف سایر امور خود کنند. از نگاه بسیاری از تریدرها، انجام چندین معامله در یک روز، بسیار استرس‌زا خواهد بود.
داشتن مهارت کافی در ترید روزانه، می‌تواند باعث دستیابی به سود بسیار بالایی شود. می‌توان چندین ترید را در یک مدت کوتاه انجام داد و به سود قابل‌توجهی رسید. برای ترید روزانه، باید به طور همزمان به چندین متغیر (که بعضاً در چندین نمودار قرار دارند) توجه داشت و این امر باعث خستگی فیزیکی و ذهنی تریدر می‌شود.

نکات مهم در ترید روزانه

رعایت نکات زیر در انجام ترید روزانه، باعث موفقیت هر چه بیشتر شما در انجام معاملاتتان می‌شود.

  • به طور مداوم دانش خود را درباره بازار کریپتو و پلتفرم‌های معاملاتی ارتقا دهید.
  • برنامه معاملاتی شفاف و دقیقی را ایجاد کرده و اهداف و استراتژی‌های معاملاتی خود را تعیین کنید.
  • از تکنیک‌های مؤثر مدیریت ریسک مانند حد ضرر برای محافظت از دارایی خود استفاده کنید.
  • از تازه‌ترین ابزارهای فناوری مانند نرم‌افزارهای ترسیم چارت و بات‌های معاملاتی برای معاملات روزانه ارز دیجیتال استفاده کنید.
  • اگر در یک معامله با ضرر مواجه شدید، به دنبال انجام یک معامله احساسی برای جبران ضرر خود نباشید. صرفاً بر اساس استراتژی خود تصمیم بگیرید.
  • ترید بیش از حد منجر به خستگی و اشتباه در تصمیم‌گیری و در نتیجه، ضرر در معاملات می‌شود.

معامله گری روزانه با الگو ها

کلام پایانی

ترید روزانه، به دلیل جذابیت و کارایی بالایی که دارد، یکی از مطرح‌ترین استراتژی‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بسیاری از معامله‌گران با تسلط بر این استراتژی توانسته‌اند به سود قابل‌توجهی دست پیدا کنند. از طرفی بازار کریپتو به‌خاطر نوسان بالای کوین‌ها و توکن‌ها، فرصت بسیار خوبی را برای اجرای استراتژی ترید روزانه مهیا می‌کند. در این مقاله، با ترید روزانه، مهم‌ترین استراتژی‌ها برای اجرای آن و در نهایت مزایا و معایب این روش آشنا شدیم.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

ترید روزانه در کریپتو چیست؟

ترید روزانه در بازار کریپتو به معنای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در یک روز معاملاتی به منظور کسب سود از نوسانات کوتاه مدت کوین ها و توکن ها است.

بهترین استراتژی های ترید روزانه کدامند؟

استراتژی های متنوعی برای انجام ترید روزانه وجود دارند که معروف ترین آنها شامل استراتژی معامله اسکالپینگ، آربیتراژ، استراتژی ریورسال و بریک اوت، جزو بهترین استراتژی های ترید روزانه هستند.

بهترین اندیکاتورها برای ترید روزانه کدامند؟

می توان از اندیکاتور های زیادی برای ترید روزانه بهره برد که در این میان، اندیکاتور RSI، میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD)، فیبوناچی ریتریسمنت و OBV، بیشتر از سایرین کاربرد دارند.

ترید روزانه چه مزیتی دارد؟

یکی از مهم ترین مزایای ترید روزانه، امکان کسب سود قابل توجه با انجام چندین معامله در یک روز معاملاتی است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *