جستجو

ارز دیجیتال (Crypto Currency) چیست و چه مزایایی دارد؟

ارز دیجیتال (Crypto Currency) چیست و چه مزایایی دارد؟

ارز دیجیتال ، نوعی دارایی دیجیتال مبتنی بر یک شبکه است که این شبکه در میان تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده است. در طی سال‌های اخیر، بازار کریپتو به‌شدت مورد استقبال تریدرها و سرمایه‌گذارانی قرار گرفته است که در گذشته در بازارهایی همچون فارکس یا بازار بورس فعالیت می‌کردند. اما چرا ارز دیجیتال موردتوجه قرار گرفته و جذابیت زیادی در بین کاربران دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم با ارز دیجیتال و کاربردهای این دارایی دیجیتال ارزنده آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال ، یک دارایی دیجیتال و بستری اینترنتی جهت استفاده از توابع رمزنگاری شده برای انجام تراکنش‌های مالی است. ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین برای غیرمتمرکز بودن، شفافیت و نفوذناپذیری استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی یک ارز دیجیتال، عدم کنترل آن توسط یک نهاد مرکزی و دولتی است. ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین موجب شده است تا ارزهای دیجیتال از گزند روش‌های قدیمی کنترل و دخالت دولت، مصون باشد.

ارز دیجیتال چیست؟

امکان ارسال ارزهای دیجیتال به‌صورت مستقیم توسط دو گروه با استفاده از کلیدهای شخصی و عمومی وجود دارد. می‌توان این انتقال‌ها را با کارمزد جزئی پرداخت کرد تا دیگر نیازی به پرداخت کارمزدهای سنگین مؤسسات مالی نباشد.

امروزه ارزهای دیجیتال، به یک پدیده جهانی تبدیل شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها در سراسر دنیا، از این بازار برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. هم اکنون در زمان نگارش این مقاله، کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، بالغ بر ۲.۳ تریلیون دلار است و بیش از ۲.۴ میلیون ارز دیجیتال عرضه شده است. همچنین ۷۶۳ صرافی معتبر جهانی، خدمات متنوعی را به صدها میلیون کاربر این بازار ارائه می‌کنند.

آشنایی با ضروری‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال
بیشتر بخوانید

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌های ارز دیجیتال از طریق پیام‌های الکترونیکی که به‌صورت دستورالعمل‌های تراکنش به‌کل شبکه ارسال می‌شوند، اجرا می‌گردند. این دستورالعمل‌ها حاوی اطلاعاتی مانند آدرس‌های الکترونیکی دو طرف، مقدار ارز در حال معامله و برچسب زمانی هستند. می‌خواهیم نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال را با یک مثال بررسی کنیم.

فرض کنید که شخصی به نام آلیس قصد دارد یک واحد ارز دیجیتال را به فردی دیگر به نام باب ارسال کند. آلیس تراکنش را با ارسال یک پیام الکترونیکی حاوی دستورالعمل‌های خود به شبکه آغاز می‌کند و کلیه کاربران نیز می‌توانند پیام را مشاهده کنند. تراکنش آلیس یکی از تراکنش‌هایی است که به‌تازگی ارسال‌شده‌اند. ازآنجایی‌که سیستم آنی عمل نمی‌کند، تراکنش در کنار گروهی تراکنش‌های دیگر قرار گرفته که باید در یک بلوک جمع شوند (بلوک گروهی از جدیدترین تراکنش‌ها است). اطلاعات حاصل از بلوک به یک کد رمزنگاری شده تبدیل می‌شود و ماینرها، برای حل کردن کد جهت اضافه شدن بلوک جدید تراکنش‌ها به بلاک‌چین، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

هنگامی که یک ماینر موفق به حل کردن کد می‌شود، کاربران دیگر شبکه پاسخ را چک کرده و در مورد معتبر بودن آن، به توافق و اجماع می‌رسند. بلوک جدید تراکنش‌ها به انتهای بلاک‌چین اضافه شده و تراکنش آلیس تأیید می‌شود (البته این تأییدیه به‌صورت فوری انجام نشده و مدت زمان آن مرتبط با پردازش شش بلوک تراکنش و اطمینان کاربران نسبت به موفقیت تراکنش خود است).

مزایای ارز دیجیتال

مهم‌ترین مزیت‌های ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

مزایای ارز دیجیتال

شفافیت

در معامله ارزهای دیجیتال، تمامی تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین ثبت می‌شوند. بلاک‌چین کلیه اطلاعات را نگهداری می‌کند. اگر فردی در هر لحظه از آدرس ارز دیجیتال به‌صورت عمومی استفاده کرده باشد، در این صورت کاربران دیگر می‌توانند میزان دارایی کریپتویی تحت مالکیت او را مشاهده کنند. در واقع، داده‌ها در هر لحظه در دسترس تمامی افراد قرار دارد و این روش برای کسانی که به دنبال سیستمی شفاف‌تر از سیستم بانکی یا مؤسسات مالی بوده‌اند، ایده‌آل است.

خودگردانی و مستقل بودن

حاکمیت و نگهداری هر ارز دیجیتال، عامل اصلی توسعه آن است. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط توسعه‌دهندگان / ماینرها در سخت‌افزار آنها ذخیره می‌شوند و آنها کارمزد تراکنش را به‌عنوان پاداش انجام این کار، دریافت می‌کنند. ازاین‌رو، ماینرها به دنبال حفظ دقت و به‌روز نگه‌داشتن سوابق تراکنش‌ها بوده و یکپارچگی ارزهای دیجیتال و غیرمتمرکز بودن سوابق را در نظر می‌گیرند.

دسترسی ساده از سراسر جهان

در حال حاضر، ارزهای دیجیتال به‌سادگی در دسترس کلیه کاربران از سراسر جهان قرار دارد. این سیستم غیرمتمرکز به نحوی طراحی شده است که بتوان در تمام دنیا به آن دسترسی داشت.

کارمزد تراکنش کم

کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال، بسیار مناسب و در برخی موارد، صفر است. این موضوع به دلیل عدم حضور نهادهای واسط مانند VISA یا PayPal در این فرایند است. علاوه بر این، سرعت تراکنش‌های بین‌المللی با استفاده از ارز دیجیتال بدون نیاز به مبادله ارزهای خارجی بالاتر رفته و هزینه‌های این فرایند نیز کاهش یافته است.

سپری در برابر تورم

ارز دیجیتال به دلیل عرضه محدود، غالباً به‌عنوان سپری در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال، تعداد کوین‌های بیت کوین ، فقط ۲۱ میلیون کوین است و بیش از آن، هیچ کوینی منتشر نمی‌شود. سایر ارزهای دیجیتال نیز از تکنیک‌هایی برای محدود کردن عرضه استفاده می‌کنند. از نظر تئوریک، با افزایش تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال، ارزش آنها نیز افزایش می‌یابد.

ای تی اف (ETF) بیت کوین؛ تعریف، نحوه کارکرد و نحوه سرمایه گذاری
بیشتر بخوانید

بازدهی زیاد

علی‌رغم پر ریسک بودن ارزهای دیجیتال و نوسانی بودن تغییرات قیمتی توکن‌ها، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال به‌خصوص در مورد پروژه‌های خوش‌آتیه این بازار، منجر به بازده بسیار بالایی می‌شود. رشد ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم از زمان پیدایش آنها و همچنین رشد انفجاری میم‌کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو در طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، گواهی بر این مدعاست.

گمنامی کامل

برای کسانی که به حریم خصوصی خود در فضای آنلاین اهمیت می‌دهند و نگران مدیریت حجم بالایی از داده‌های دیجیتال خود هستند، ارز دیجیتال گزینه بسیار خوبی است. در این فضا، هیچ امکانی برای سرقت هویت وجود نداشته و می‌توان از امن‌ترین راه‌ها برای بهره‌بردن از تراکنش‌های آنلاین استفاده‌کرد.

تراکنش نامحدود

شما می‌توانید با کمک ولت کریپتو، هر مقدار تراکنش را در هر مکان بدون هیچ‌گونه محدودیتی در انتقال ارزهای دیجیتال، انجام دهید. نمی‌توان از انتقال تراکنش‌ها جلوگیری و یا آنها را کنترل کرد و شما می‌توانید تراکنش‌های خود را در سراسر جهان انجام دهید.

انواع ارز دیجیتال

بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال محسوب می‌شود و سایر ارزهای دیجیتال، آلت‌کوین (برگرفته از عبارت alternative coin) نامیده می‌شوند. بسیاری از کارشناسان و افراد سرشناس در بازار کریپتو توصیه کرده‌اند ده کوین برتر ارز دیجیتال ، مهم‌ترین بخش سبد سرمایه‌گذاران این بازار باشند. این پروژه‌ها، در حال اجرای طرح‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف هستند و اگر شما نیز قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید، حتماً بخش بزرگی از پورتفوی خود را به این پروژه‌ها اختصاص دهید.

نام کوین رتبه ارزش بازار تعداد توکن‌های در گردش
بیت‌کوین (BTC) ۱ $۱,۲۳۱,۹۳۱,۷۱۱,۱۶۶ ۱۹,۶۹۵,۵۵۰ BTC
اتریوم (ETH) ۲ $۳۶۲,۰۵۱,۱۳۲,۰۶۵ ۱۲۰,۱۰۳,۳۲۱ ETH
تتر (USDT) ۳ $۱۱۰,۹۴۱,۳۵۸,۰۱۲ ۱۱۰,۹۵۵,۹۷۶,۵۱۱ USDT
BNB ۴ $۸۶,۳۴۷,۷۱۵,۰۳۳ ۱۴۷,۵۸۷,۱۶۰ BNB
سولانا (SOL) ۵ $۶۵,۵۹۲,۹۶۵,۰۹۰ ۴۴۸,۰۹۷,۱۸۱ SOL
USDC ۶ $۳۳,۱۸۲,۲۴۵,۵۲۷ ۳۳,۱۷۲,۷۰۵,۱۰۷ USDC
XRP ۷ $۲۹,۱۸۳,۷۸۱,۰۵۹ ۵۵,۲۳۵,۹۱۳,۱۶۶ XRP
دوج‌کوین (DOGE) ۸ $۲۱,۴۸۰,۰۳۲,۸۴۱ ۱۴۴,۲۰۸,۴۰۶,۳۸۴ DOGE
تون کوین (TON) ۹ $۲۰,۱۳۳,۶۴۰,۳۳۳ ۳,۴۷۳,۴۰۶,۵۶۴ TON
کاردانو (ADA) ۱۰ $۱۶,۴۸۱,۵۳۸,۲۸۷ ۳۵,۶۵۸,۶۲۵,۱۸۶ ADA

ولت ارز دیجیتال چیست؟

ولت یا کیف پول ارز دیجیتال ، از کلیدهای عمومی و اختصاصی نگهداری کرده و رابط کاربری ساده‌ای را برای مدیریت حساب‌های کریپتویی، ارائه می‌کند. همچنین ولت‌ها از انتقال ارزهای دیجیتال از طریق بلاک‌چین، پشتیبانی می‌کنند. حتی برخی ولت‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا اقداماتی همچون خرید یا فروش یا تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) را انجام دهند.

کلید (Key) یک‌رشته طولانی از کاراکترهای تصادفی و غیرقابل‌پیش‌بینی است. کلید عمومی (public key) همانند یک شماره حساب بانکی بوده و می‌توان آن را به اشتراک گذاشت، اما کلید اختصاصی (private key)، یک رمز عبور حساب بانکی یا PIN است و باید شخصاً از آن محافظت کرد.

انواع ولت ارز دیجیتال

دو نوع کیف پول کریپتویی اصلی وجود دارند که شامل کیف پول گرم نرم‌افزاری و ولت‌های سرد فیزیکی هستند. در شکل زیر، تفاوت‌ها و خصوصیات آنها ارائه‌شده‌اند.

همچنین علاوه بر تقسیم‌بندی بالا می‌توان کیف پول‌های کریپتویی را به دو دسته ولت‌های حضانت و غیر حضانت تقسیم کرد.

انواع ولت ارز دیجیتال

نحوه خرید ارز دیجیتال

شاید بپرسید چگونه می‌توان ارز دیجیتال را به‌صورت امن خرید. برای این کار باید سه مرحله زیر را طی کنید.

مرحله ۱: انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

 اولین مرحله، تصمیم‌گیری جهت انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و کارآمد است. شما می‌توانید گزینه‌های مختلفی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی و داخلی را مشاهده کنید. معتبرترین صرافی‌های خارجی شامل بایننس ، کوین بیس ، کراکن ، رابین‌هود و کوینکس هستند. همچنین یکی از صرافی‌های داخلی معتبر، صرافی گرین موج است که خدمات متنوع و گوناگونی را در اختیار کاربران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. هنگام مقایسه صرافی‌های مختلف، به عواملی همچون ویژگی‌های امنیتی آنها، گزینه‌های نگهداری و برداشت، ارائه منابع آموزشی، کارمزدهای تراکنش و سایر قابلیت‌های موردنظر خود، توجه کنید.

مرحله ۲: انتقال سرمایه بهحساب

پس از آنکه صرافی موردنظر را انتخاب کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کردید، در مرحله دوم، باید سرمایه لازم را به‌حساب کاربری موردنظر خود در صرافی انتقال دهید تا بتوانید شروع به ترید کنید. مجدداً توصیه می‌کنیم که به کارمزدهای خرید و فروش توجه کنید.

مرحله ۳: سفارشگذاری

شما می‌توانید سفارش خود را به‌وسیله وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل صرافی ارز دیجیتال خود، ثبت کنید. پیش از ثبت سفارش، حتماً به طور کامل در مورد کوینی که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تحقیق کنید. توصیه می‌شود بخش بزرگی از سبد خود را به ۱۰ پروژه برتر (از نظر ارزش بازار) اختصاص دهید، زیرا این پروژه‌ها ریسک به‌مراتب کمتری نسبت به سایر توکن‌های موجود در بازار کریپتو دارند.

شما می‌توانید معامله ارزهای دیجیتال خود را در دو بازار اسپات و فیوچرز کریپتو انجام دهید. معامله در بازار اسپات، ریسک بسیار کمتری نسبت به بازار فیوچرز داشته و به کاربران تازه‌کار، توصیه می‌شود تا از بازار اسپات برای شروع معاملات خود استفاده کنند.

همه‌چیز درباره معاملات اسپات و فیوچرز در کریپتو
بیشتر بخوانید

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری مطمئن در ارزهای دیجیتال

در این قسمت، به نکات کلیدی برای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو اشاره می‌کنیم. فضای ارزهای دیجیتال، چشم‌انداز منحصربه‌فردی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، اما این فضا عاری از چالش و ریسک نیست. نوسان‌های شدید، پیچیدگی فنی و نااطمینانی می‌توانند باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شوند. اما با رعایت اصول زیر، می‌توان از کریپتو به‌عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری بهره برد.

  • همیشه به میزان ریسک‌پذیری خود، در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنید.
  • بخش بزرگی از سبد خود را به ارزهای دیجیتال اصلی و مهم اختصاص دهید.
  • به طور کامل تحقیق کنید و به اصول و مبانی فاندامنتال، پایبند باشید.
  • از کیف پول‌های مطمئن و امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید.
  • زمان کافی جهت فراگیری فناوری‌های مرتبط با ارز دیجیتال را اختصاص دهید.
  • به اخبار بیرونی و تأثیرگذار بر ارزهای دیجیتال توجه کنید.
  • از اندیکاتورها تحلیل تکنیکال و شاخص‌های مهم برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنید.
  • در ترید ارزهای دیجیتال، همیشه به استراتژی خود پایبند باشید. از ترید بیش از حد جدا خودداری کنید.

کلام پایانی

بازار ارز دیجیتال ، بازاری نوپا و خوش‌آتیه و البته رقیبی بزرگ برای بازارهای قدیمی همچون بازار بورس و بازار فارکس است. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، فرصت‌های فراوانی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد. البته اکیداً توصیه می‌شود با در نظر گرفتن ریسک‌های این بازار و مقدار ریسک‌پذیری خود، وارد معامله ارزهای دیجیتال شوید و از اصولی که در این مقاله نیز به آنها اشاره شد، پیروی کنید.

سوالات متداول

آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مناسب است؟

بازار ارز دیجیتال ، بازار پرنوسانی است و در عین حال فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می دهد. شما می توانید با آموزش کامل این بازار، رعایت تکنیک های مدیریت سرمایه و کنترل احساسات، در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و به سود مناسبی دست پیدا کنید.

آیا کریپتو آینده مناسبی دارد؟

با توجه به طرح های گوناگون، نقشه راه و چشم اندازهای پروژه های کریپتو، می توان آینده درخشانی را برای ارزهای دیجیتال متصور بود.

آیا ارز دیجیتال، پول واقعی است؟

ارز دیجیتال، یک دارایی دیجیتال دیجیتال است که برای خرید کالاها یا خدمات استفاده شده و یا در ترید به منظور کسب سود، به کار گرفته می‌شود.

رایج ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیت‌کوین، اتریوم، تتر، سولانا، XRP، دوج‌کوین، تون کوین و کاردانو جزو شاخص ترین و رایج ترین ارزهای دیجیتال هستند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *