جستجو

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان بازار ارز دیجیتال معتقدند که سال‌های ۲۰۲۴-۲۵، دوره صعود انفجاری ارزهای دیجیتال (بازار گاوی) است. به باور آنها کریپتو، آینده اقتصاد و امور مالی و حتی بخش‌های دیگر نظیر فناوری، سلامتی و بهداشت، خرده‌فروشی، سفر و گردشگری، خودرو و بسیاری از صنایع دیگر را کاملاً متحول خواهد کرد. از این رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر و تریدرهای تازه‌کار، به‌دنبال آموزش ترید ارزهای دیجیتال هستند تا بتوانند به سود بزرگی در این بازار دست پیدا کنند. در این مقاله می‌خواهیم، راهنمای جامعی را در مورد چگونگی شروع معامله ارزهای دیجیتال ارائه کنیم و با تمامی اصول آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم ترید ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم، ابتدا می‌خواهیم با مفهوم ترید آشنا شویم. ترید به‌معنای مفهوم اقتصادی خرید و فروش دارایی‌ها است. این دارایی‌ها شامل کالاها و خدماتی هستند که بین دو گروه معامله‌کننده، مبادله می‌شوند. در بازارهای مالی، ابزارهای مالی نظیر سهام، ارزهای رسمی کشورها، ارز دیجیتال، کامودیتی‌ها و غیره معامله می‌شوند.

ترید ارزهای دیجیتال شامل خرید و فروش انواع کوین‌ها و ارزهای دیجیتال با استفاده از یک صرافی یا پلتفرم ترید ارزهای دیجیتال است. از مطرح‌ترین پلتفرم‌های معامله ارزهای دیجیتال، می‌توان به کوین بیس (Coinbase)، بایننس (Binance)، رابین‌هود (Robinhood) اشاره کرد. اصلی‌ترین هدف ترید ارزهای دیجیتال، دستیابی به نتایج مثبت و سود مناسب در یک بازه زمانی مشخص است. ترید با سرمایه‌گذاری متفاوت بوده و در مورد این دو مفهوم در بخش‌های بعدی، بحث خواهیم کرد.

آدرس سایت کوین بیس coinbase.com است.

معرفی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴
بیشتر بخوانید

شناخت بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، یک اکوسیستم مالی جدید و پویا است که به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته فعال بوده و از این حیث، با بازارهای سهام متفاوت است. این بازار دیجیتال به‌صورت غیر متمرکز است، یعنی هیچ اتکایی به نهادهای مرکزی مانند دولت‌ها یا بانک‌ها ندارد. این بازار از فناوری بلاک‌چین به‌عنوان یک لجر گسترده و پیشرفته برای ثبت کلیه تراکنش‌ها در شبکه‌ای مملو از رایانه‌ها (که گره نامیده می‌شوند)، استفاده می‌کند. این ویژگی موجب تضمین شفافیت و امنیت شده و باعث جذابیت بازار کریپتو برای تریدرها در سراسر جهان شده است.

عوامل کلیدی و مؤثر در این بازار شامل عرضه و تقاضا، احساسات سرمایه‌گذاران و پیشرفت‌های فناوری هستند. برخلاف بازارهای مرسوم، می‌توان ارزهای دیجیتال را به‌طور مستقیم بین افراد از طریق صرافی‌ها یا پلتفرم‌های همتا به همتا معامله کرد.

تحلیل و روندهای بازار

آگاهی از روندهای بازار، اهمیت بسیار زیادی در شناخت ماهیت نوسانی ترید ارزهای دیجیتال دارد. روندها در این بازار تحت‌تأثیر عوامل مختلف شامل رویدادهای اقتصادی و دستاوردهای فناورانه در فناوری بلاک‌چین هستند. به‌طور مثال، افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال توسط نهادهای مالی بزرگ و توجه بیشتر به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، رویدادهای مهمی هستند که وضعیت بازار را شکل می‌دهند.

شناخت این روندها، نیازمند درک عمیق از شرایط بازار و مفاهیمی چون حجم معامله، نوسان‌های قیمت و عرضه کوین‌های جدید است. ابزارهایی مانند چارت‌های کندلی و میانگین‌های متحرک، برای تحلیل تکنیکال استفاده شده و اطلاعات مفیدی را در مورد احساسات بازار و تغییرات احتمالی قیمت ارائه می‌کنند.

عوامل مؤثر در قیمت ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال عبارتند از:

عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

عرضه محدود برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ، سبب افزایش ارزش آن با بالا رفتن تقاضا می‌شود. عرضه توکن ها یا کوین های جدید، می‌تواند بر ارزش ارزهای کنونی بازار، تأثیر بگذارد.

بیت کوین چیست؟ آشنایی با اولین ارز دیجیتال جهان
بیشتر بخوانید

اخبار و تغییرات قانون‌گذاری

مقررات دولتی می‌توانند تأثیر معناداری بر قیمت‌های ارزهای دیجیتال داشته باشند. اخبار مثبت در حوزه قانون‌گذاری نیز سبب تقویت اعتماد خریداران شده و از طرفی، اخبار منفی موجب کاهش امید سرمایه‌گذاران می‌شود.

ارتقا و دستاوردهای فناورانه

نوآوری در فناوری بلاکچین موجب افزایش ارزش ارزهای دیجیتال می‌شود. به‌روزرسانی و بروز فورک در پروتکل‌های بلاک‌چین نیز بر قیمت‌ها مؤثر هستند.

احساسات بازار

ادراک عمومی تحت‌تأثیر پوشش خبری رساناها و علاقه یا نگرانی سرمایه‌گذاران، بر نوسانات قیمت تأثیر گذار هستند. ترند های رسانه‌های اجتماعی و نظرات اینفلوئنسرها نیز بر رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند.

عوامل اقتصادی

رویدادهای اقتصادی در جهان مانند نرخ تورم، رکود اقتصادی یا کاهش ارزش ارزهای رسمی، بر بازارهای ارز دیجیتال تأثیر گذار هستند. ممکن است کوین‌ها دارایی‌های امن در طی شرایط نابسامان اقتصادی باشند.

فعالیت سرمایه‌گذاران

خرید و فروش بزرگ سرمایه‌گذاران شاخص می‌تواند تأثیر معناداری بر قیمت‌ها داشته باشد. همچنین روش‌های دست‌کاری بازار نیز نقش مهمی در نوسان قیمت ایفا می‌کنند.

اندیکاتورها تحلیل تکنیکال

استفاده تریدرها از انواع اندیکاتورها تکنیکال می‌تواند موجب حرکات بزرگ قیمت شود. از مطرح‌ترین اندیکاتورها، می‌توان به میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI) و غیره اشاره کرد.

ترید ارزهای دیجیتال را چگونه انجام دهیم؟

تریدرهای تازه‌کار باید مراحلی را برای ترید ارزهای دیجیتال اجرا کنند. در این قسمت به این مراحل اشاره می‌کنیم.

ترید ارزهای دیجیتال را چگونه انجام دهیم؟
ترید ارزهای دیجیتال را چگونه انجام دهیم؟

حساب کاربری خود را در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید

شما نمی‌توانید با استفاده از حساب بانکی خود، شروع به ترید ارزهای دیجیتال کنید. در اولین مرحله، باید یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید. یک صرافی کریپتو، پلتفرم است که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می‌دهد. بر اساس بسیاری از داده‌ها، صرافی‌های کوین بیس و بایننس، بهترین صرافی‌های کریپتو در بازار هستند. شما برای باز کردن حساب در یک صرافی کریپتویی، باید برخی از اطلاعات شخصی خود مانند تاریخ تولد، ایمیل، کد ملی (برای صرافی‌های ایرانی)، شماره موبایل و برخی از اطلاعات دیگر را وارد کنید.

حساب خود را به مقدار دلخواه شارژ کنید

هنگامی که حساب خود را در صرافی ارز دیجیتال باز کردید، باید مقدار سرمایه مورد نظر خود را وارد حساب کنید. می‌توانید حساب بانکی خود را به‌حساب ترید خود متصل کنید. سپس می‌توانید ارز فیات را از طریق سپرده‌گذاری بانکی، کارت اعتباری یا روش‌های دیگر، انتقال دهید. کارمزد معاملات در صرافی‌های مختلف، تفاوت داشته و باید پیش از شروع معامله، به سایت یا اپلیکیشن صرافی رفته و میزان کارمزد آن به‌ازای خرید و فروش را مشاهده کنید.

یک ارز دیجیتال را جهت معامله انتخاب کنید

رایج‌ترین کوین‌ها در میان تریدرها، دو کوین مطرح در بازار کریپتو یعنی بیت کوین و ارز اتریوم هستند. اما هزاران ارز دیجیتال دیگر با ظرفیت رشد بسیار بالا وجود دارند. برای انتخاب ارز دیجیتال مناسب باید به عوامل زیادی از جمله مدیریت ریسک، بازار و تحلیل تکنیکال و ارزش بازار آن کوین، توجه کنید.

بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند تا بیت کوین و اتریوم را به‌دلیل حجم معاملاتی بالای آنها نسبت به آلت کوین‌های کوچک‌تر، ترید کنند. اما بسیاری از تریدرهای کریپتو، بخشی از سرمایه خود را به آلت کوین‌های کوچک‌تر اختصاص می‌دهند.

معرفی کامل صرافی بایننس (Binance) و خدمات آن
بیشتر بخوانید

استراتژی مناسبی را انتخاب کنید

منظور از استراتژی، برنامه یا نقشه راهی است که شما به‌عنوان یک تریدر برای کاهش ریسک‌های مالی و دستیابی به اهداف خود، در تمامی معاملات استفاده می‌کنید. استراتژی‌های زیادی وجود دارند، اما انتخاب روش مناسب بستگی به عوامل متعددی همچون تجربه، دانش، مهارت‌های تحلیلی، صبر و نظم دارد. می‌توان استراتژی‌ها را به دو نوع استراتژی اکتیو (فعال) و پسیو (غیر فعال) تقسیم کرد.

استراتژی‌های معاملاتی اکتیو شامل معاملات روزانه، سویینگ تریدینگ، تریدهای مبتنی بر روند و اسکلپینگ هستند. این استراتژی‌ها به توجه، نظارت و مدیریت مستمر نیاز دارند. از طرفی، استراتژی سرمایه‌گذاری غیر فعال، نیازمند پایش زیادی نیستند. در مورد استراتژی غیر فعال، می‌توان به هولد کردن ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری شاخصی اشاره کرد.

شروع به ترید کنید

حال که ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و به استراتژی مناسبی بر اساس میزان ریسک‌پذیری، دانش و مهارت‌های خود رسیدید، باید وارد ترید شوید. دو روش برای ترید ارزهای دیجیتال به‌صورت ترید فعال و خودکار وجود دارد. مؤثرترین و ساده‌ترین روش، خودکارسازی این فرآیند با استفاده از بات های تریدینگ است.

این بات ها به‌طور خودکار سفارش‌ها را بر اساس استراتژی شما انتخاب می‌کنند، به‌نحوی که می‌توانید سود معاملاتی خود را به حداکثر رسانده، ریسک معاملات را کاهش داده و سبد معاملاتی خود را متنوع کنید.

از کوین های خود، نگهداری کنید

پس از آنکه کوین یا کوین های مورد نظرتان را خریداری کردید، باید آنها را در یک کیف پول (ولت) نگهداری کنید. به‌طور کلی، ولت های ارز دیجیتال به دو صورت کیف پول گرم و سرد هستند. برای استفاده از ولت های گرم، باید به اینترنت متصل باشید و می‌توانید از یک اپلیکیشن برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود استفاده‌کنید. ولت های سرد، نوعی کیف پول فیزیکی هستند که برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. هنگام استفاده از ولت های سرد، دیگر نیازی به اتصال به اینترنت نیست.

روش‌های دیگر ترید ارزهای دیجیتال

هر چند که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا به‌طور مستقیم در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، اما روش‌های دیگری نیز برای ورود به‌دنبال کریپتو وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

روش های دیگر ترید ارزهای دیجیتال

معاملات فیوچرز کریپتو

معاملات فیوچرز، روش دیگری برای کسب سود از نوسانات زیاد قیمت ارزهای دیجیتال است و معاملات فیوچرز این امکان را به شما می‌دهند تا از قدرت اهرم (Leverage) برای کسب سود قابل توجه استفاده‌کنید. البته در صورت تحلیل اشتباه، استفاده از اهرم باعث می‌شود تا با زیان‌های شدیدی مواجه شوید. بنابراین باید بر اساس الگوی ریسک پذیری خود، از معاملات اهرمی استفاده کنید.

ETF های بیت کوین

کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در ژانویه ۲۰۲۴، فعالیت چندین صندوق معاملاتی را که به‌طور مستقیم در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، تایید کرد. ETF های اسپات بیت کوین در چندین بروکر آنلاین که اوراق‌بهادار معمول مانند سهام و اوراق خزانه را عرضه می‌کنند، در دسترس هستند. بدین ترتیب، این ETFها روش مناسبی برای خرید ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. در آینده نزدیک، از ETFهای اتریوم نیز رونمایی خواهد شد.

مزایا و معایب ترید ارزهای دیجیتال

در جدول زیر، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مزایا و معایب ترید ارزهای دیجیتال مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

مزایا معایب
بازدهی بالقوه بالا:

ارزهای دیجیتال شهرت زیادی به‌خاطر نوسان‌های شدید قیمتی دارند و تریدرها می‌توانند به سودهای قابل توجهی در مدت زمان کوتاه، دست پیدا کنند.

نوسان بسیار بالا:

هر چند نوسان‌های بالا فرصت بسیار مناسبی برای کسب سودهای قابل توجه فراهم می‌کنند، اما اشتباه در معامله یا استفاده از یک استراتژی غلط، می‌تواند موجب بروز زیان‌های هنگفتی برای تریدرها شود.

قابلیت دسترسی به بازار:

پلتفرم‌های ترید ارزهای دیجیتال همواره طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در دسترس بوده و تریدرها می‌توانند در هر زمانی که بخواهند، وارد بازار شوند.

دست‌کاری بازار:

با توجه به ماهیت غیر قانونمند بازار کریپتو، می‌توان نمونه‌های زیادی از دست‌کاری قیمت‌ها و پامپ ها و دامپ های قابل توجه را مشاهده کرد. تریدرها باید احتیاط لازم را رعایت کرده و تحقیقات کاملی را جهت جلوگیری از هر گونه زیان احتمالی انجام دهند.

غیر متمرکز:

ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکین عمل کرده و نیازی به استفاده از واسطه‌هایی همچون بانک‌ها یا مؤسسات مالی نیست.

ریسک بالا:

هر چند بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال رشد انفجاری و بسیار بزرگی را تجربه کرده‌اند، اما برخی از پروژه‌های کریپتو نیز به‌دلایل مختلف، دچار شکست شده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود پیش از شروع ترید ارزهای دیجیتال، ارزیابی دقیقی از وضعیت هر یک از پروژه‌های مورد نظر خود، انجام دهید.

تنوع بالا:

شما می‌توانید هزاران ارز دیجیتال را بر اساس الگوی معاملاتی، تحلیل و استراتژی خود، معامله کنید.

تاریخچه:

هر چند عمر بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال به بیش از یک دهه رسیده است، اما همچنان تاریخچه این بازار نسبت به بازارهای مرسوم مثل سهام یا طلا، بسیار کمتر است.

امکان استفاده از اهرم:

شما می‌توانید از اهرم یا لوریج برای هر چه بالاتر بردن سود معاملاتی خود استفاده‌کنید. بازار فیوچرز کریپتو، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار دارد.

عدم قطعیت قانونی:

محدودیت‌های قانون‌گذاری نیز موجب بروز چالش‌هایی برای ترید ارزهای دیجیتال شده‌اند.

 

شفافیت:

با وجود بستر بلاک‌چین، می‌توانید کلیه معاملات انجام شده را به‌صورت کاملاً شفاف مشاهده کنید.

کارمزد بالا:

بر خلاف تراکنش‌های همتا به همتا، برخی از صرافی‌های متمرکز، کارمزدهای بالایی را برای تراکنش‌های کاربران و به‌ازای خدمات خود، درخواست می‌کنند.

استفاده از انواع استراتژی‌ها:

روش‌های زیادی برای ترید ارزهای دیجیتال از قبیل معاملات روزانه، سویینگ تریدینگ، معامله اسپات و پوزیشن تریندینگ وجود دارند.

فقدان سیاست کلیدی درباره تراکنش‌ها:

هیچ خط مشی مشخصی درباره تراکنش‌هایی که به‌اشتباه در ولت های ارزهای دیجیتال انجام شده وجود ندارد و هر یک از صرافی‌ها یا اپ های کریپتو، قوانین خاص خود را دارند.

کلام پایانی

ممکن است ترید ارزهای دیجیتال برای افراد تازه‌کار، کمی دشوار و پیچیده باشد. اما در این مقاله، به‌تمامی مراحل لازم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نحوه نگهداری آنها اشاره کردیم. با وجود این، بدون استفاده از یک استراتژی مناسب، ابزارها و روش‌های تحلیلی دقیق، ریسک ترید بسیار بیشتر می‌شود. شما با ترید کریپتو می‌توانید علاوه بر نگهداری ارزهای دیجیتال در بلندمدت، با استفاده از ابزارهایی همچون اهرم، به سودهای آنی از نوسانات ارزهای دیجیتال دست پیدا کنید.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

 آیا ترید ارزهای دیجیتال سودآور است؟

ارز دیجیتال به دلیل نوسانی بودن بسیار پرریسک و در عین حال، بسیار سودآور است. اگر شما بتوانید از نوسان های ارزهای دیجیتال به درستی استفاده کنید، می توانید در کوتاه مدت به سودهای بالایی برسید. همچنین با بررسی پروژه های خوش آتیه بازار کریپتو، می توانید در بلند مدت به سود های بسیار بزرگی در این بازار، دست پیدا کنید.

بهترین راه برای ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

به طور خلاصه، ابتدا باید ارز دیجیتال مورد نظر خود برای معامله را انتخاب کنید، یک حساب معاملاتی در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید و از استراتژی استفاده کنید که کاملا متناسب با خواسته های شما باشد. البته باید بدانید که معامله ارزهای دیجیتال، پرریسک است و ممکن است برای افراد تازه کار، پیچیده باشد. بنابراین توصیه می شود اطلاعات بیشتری در مورد ارزهای دیجیتال، نحوه عملکرد سیستم بلاکچین و همچنین ترید کسب کنید.

برای شروع ترید ارزهای دیجیتال، چه میزان سرمایه لازم است؟

تعیین میزان سرمایه لازم برای شروع ترید ارزهای دیجیتال بستگی به نگرش، اهداف و تحمل پذیری ریسک شما دارد. همچنین بسیاری از صرافی های ایرانی و خارجی، مقادیر حداقلی را جهت شروع ترید ارزهای دیجیتال در وبسایت ها و اپ های خود، ارائه کرده اند.

بهترین ابزارها برای شروع ترید ارزهای دیجیتال کدامند؟

وبسایت هایی مانند Tradingview و Coinmarketcap راهنمای بسیار خوبی جهت کسب اطلاعات لازم در مورد ارزهای دیجیتال است. همچنین استفاده از انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی، راهگشای بسیاری از معامله گران خواهد بود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *