جستجو

کپی تریدینگ چیست و چگونه ترید را کپی کنیم؟

کپی تریدینگ چیست؟

آیا تا به حال قصد داشته‌اید یا تصور کرده‌اید که از مهارت‌های ترید فردی دیگر بدون نیاز به تحلیل‌های دشوار و تصمیم گیری های پرریسک استفاده‌کنید؟ شما می‌توانید این کار را با کپی تریدینگ انجام دهید. در روش کپی تریدینگ که بعضاً سوشال تریدینگ (social trading) نیز نامیده می‌شود، ترید یک معامله‌گر توسط فردی دیگر، کپی می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور کامل با این روش، چگونگی انجام، مزایا و معایب آن آشنا شویم. پس اگر قصد دارید در معاملات خود از تجربه تریدرهای کارآزموده و ماهر در قالب کپی ترید استفاده‌ کنید، این مقاله را حتماً تا انتها مطالعه کنید.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ، شکلی از سرمایه‌گذاری است که در آن تریدهای تریدرهای و سرمایه‌گذاران دیگر، کپی می‌شود. امروزه بسیاری از بروکرها و همچنین صرافی‌های ارز دیجیتال، قابلیت کپی تریدینگ را با ویژگی‌های مختلف، عرضه می‌کنند. شما در کپی تریدینگ، صرفاً باید یک تریدر موفق را که سابقه درخشانی در معاملات داشته است، پیدا کنید. بسیاری از پلتفرم‌ها، روش ساده‌ای را برای فیلتر کردن آمارها از طریق نتایج ترید تریدرهای با تجربه ارائه می‌کنند و بدین ترتیب می‌توان بهترین تریدر را بر اساس سبک معاملاتی و ریسک پذیری خود بیابید.

تریدر با تجربه

هنگامی که تریدری که او را دنبال می‌کنید وارد معامله‌ای می‌شود، پلتفرم کپی تریدینگ، ترید مشابهی را در حساب شما به‌طور خودکار باز می‌کند. ممکن است شما میزان سرمایه تخصیصی خود به یک تریدر و همچنین کل ریسک خود در هر ترید را انتخاب کنید.

به‌طور مثال، اگر یک تریدر پوزیشن خرید بر روی طلا را با %۵ اندازه حساب تریدینگ خود باز می‌کند، این ترید بر روی حساب معاملاتی شما نیز ظاهر می‌شود. ممکن است شما ریسک معامله خود را تا اندازه دلخواه خود کاهش دهید، زیرا شما ریسک‌پذیری کمتری نسبت به تریدری دارید که معاملات او را دنبال می‌کنید.

چگونه ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
بیشتر بخوانید

تفاوت‌های بین سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ

کپی تریدینگ، زیر مجموعه‌ای از سوشال تریدینگ است. در این روش، تریدرها، به‌طور کامل از رفتار سرمایه‌گذاران و تریدرهای مطرح دیگر تبعیت می‌کنند. در واقع، هنگامی که آنها یک دارایی را می‌فروشند، شما نیز می‌فروشید و هنگامی که آنها شروع به خرید می‌کنند، شما نیز می‌خرید. این استراتژی بیشتر برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند زمان خود را صرف تحلیل بازار کنند، آماده ریسک پذیری بیشتر هستند و یا از تجربه و تبحر لازم برای معامله برخوردار نیستند. از نظر تئوریک، شما می‌توانید یک تریدر را انتخاب کنید و حساب خود را عملاً در اختیار او قرار دهید.

شما با سوشال تریدینگ به ویژگی‌های متعددی دست می‌یابید:

  • دنبال کردن تریدرهای دیگر
  • ارزیابی آمار آنها
  • اطلاع رسانی در مورد تریدهای سایر کاربران
  • ارتباط با تریدرهای دیگر

هرچند هر پلتفرم معاملاتی قابلیت‌های خاص خود را دارد، اما ویژگی مشترک آنها، توجه به همکاری و کار جمعی است. در بسیاری از وب‌سایت‌ها، شما می‌توانید وارد چت روم‌ها و تالارهای گفتگو شده و در مورد استراتژی‌های خود بحث کنید.

تفاوت بین کپی تریدینگ و حساب پم (PAMM)

هر دو روش کپی تریدینگ و سرویس پم (PAM)، امکان سودسازی را برای سرمایه‌گذاران بدون مشارکت مستقیم آنها هنگام معامله فراهم می‌کنند. با این حال، تفاوت‌هایی میان این دو روش وجود دارند:

  • در سرویس PAMM، سرمایه‌های سرمایه‌گذار به‌حساب مدیریتی تریدر جهت انجام ترید، منتقل می‌شود. در کپی تریدینگ، پول سرمایه‌گذار همچنان در حساب او باقی می‌ماند. سرمایه‌ها برای کپی کردن ترید ذخیره شده اما می‌توان آنها را در هر لحظه برداشت کرد.
  • در کپی تریدینگ، سرمایه‌گذار می‌تواند پارامترهای کپی تریدینگ (حجم، مقدار، مقدار حد ضرر) را تعیین کرده و در هر زمانی که بخواهد از معامله خارج شود. در سیستم PAMM، سرمایه‌گذار نمی‌تواند دخالتی در فرآیند ترید تا زمان اتمام دوره سرمایه‌گذاری داشته‌ باشد.
  • در سرویس‌های PAMM، تریدر می‌تواند اطلاعات ارائه شده به تریدر را محدود کند. سرمایه‌گذاران به‌طور پیش فرض میزان سودآوری، درصد درآمد و کارمزد معامله را مشاهده می‌کنند. در کپی تریدینگ، آمارها تا حد ممکن شفاف هستند. تریدر نمی‌تواند هیچ موضوعی را پنهان کند و سرمایه‌گذار می‌تواند پوزیشن‌های بسته شده در گذشته و همچنین پوزیشن‌های باز کنونی را مشاهده کند.
  • کارمزد تریدر در سیستم PAMM بسیار بالا بوده و ممکن است از %۲۰ تا %۸۰ و یا حتی بیشتر باشد. در طرف مقابل در کپی تریدینگ ، تریدرهای حرفه‌ای، کمترین کارمزد را دریافت می‌کنند. با توجه به حضور تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران در سیستم، تریدرها برای جذب آنها، مقدار کمیسیون خود را تا حد امکان کاهش می‌دهند. میانگین کمیسیون آنها حدود %۲۰ است.

کپی تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

یک کاربر جهت شروع، ابتدا در یک پلتفرم کپی تریدینگ ثبت نام کرده و سپرده‌ای را به‌حساب خود انتقال می‌دهد. با توجه به قابلیت‌های کپی تریدینگ، نیاز به انجام هیچ‌کاری توسط کاربران نیست. مجموعه قابلیت‌های این روش، فرآیند کپی کردن معاملات تریدر دیگر را به‌طور کاملاً خودکار انجام داده و امنیت و قابلیت اطمینان اجرا را برای هر مشارکت کننده تضمین می‌کند.

 

کپی تریدینگ چگونه کار می کند؟

 

سرمایه‌گذار، تریدها را کپی کرده و بخشی از سود خود را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کند. مقدار کمیسیون از پیش تعیین شده توسط تریدر به‌عنوان کارمزد کپی تریدینگ ، در رتبه بندی تریدرها نشان داده‌ می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد کپی تریدینگ، نگهداری مستقیم پول در حساب سرمایه‌گذاران است و تریدها به‌طور مستقیم در حساب سرمایه‌گذاران کپی می‌شوند. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با همتایان خود در بخش مخصوص گفتگو وارد بحث شده و یا با تریدر به‌طور مستقیم، ارتباط برقرار کنند. در نهایت، می‌توان تنظیمات سیستم را برای محدود کردن ریسک‌ها، اصلاح کرد. پایش تریدرها (رتبه بندی آنها) نشان دهنده کل تاریخچه تریدها، نمودارهای سودآوری و تخمین ریسک آنها است.

دلیل محبوبیت کپی تریدینگ چیست؟

با رشد محبوبیت بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال، تعداد افرادی که قصد شروع معامله در این بازارها را دارند، به‌شدت در حال افزایش است. با این حال، بی تجربگی می‌تواند مانع مهمی در این راه تلقی شده و در این مرحله، می‌توان از کپی تریدینگ استفاده‌کرد. بسیاری از افراد تازه‌کار از این روش برای آشنایی با بازارها و دارایی‌های مختلف و یادگیری استراتژی‌های معاملاتی با مشاهده آنچه تریدرهای حرفه‌ای انجام می‌دهند، استفاده می‌کنند.

رویکرد کپی تریدینگ، کاملاً شفاف و کاربرپسند است و از کارایی بالایی برخوردار است. همچنین، این روش موجب می‌شود تا کاربران با یکدیگر همکاری کرده و به‌هم کمک کنند. معامله گران مطرح می‌توانند به درآمد مناسبی دست پیدا کنند و افراد تازه‌کار نیز گام‌های اولیه خود را با اشتباهات و زیان کمتری، بردارند. بنابراین، این روش، برای هر دو طرف کاملاً مفید است.

همه‌چیز درباره اندیکاتور زیگزاگ در متاتریدر
بیشتر بخوانید

مزایا و معایب کپی تریدینگ

در جدول زیر، به مهم‌ترین مزایا و معایب کپی تریدینگ اشاره‌کرده‌ایم.

مزایا معایب
مزیت اصلی کپی تریدینگ، فرصت کسب درآمد از بازارهای مالی با دانش محدود است. هنگامی که تریدرهای جدید به سود می‌رسند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و به‌دنبال بهبود هر چه بیشتر دانش خود هستند. ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. این موضوع به این دلیل است که شما در یک فرآیند پرسود و در عین حال پرریسک مشارکت کرده‌اید. علی رغم برخی از تریدهای موفق، ممکن است فرد سیگنال دهنده دچار خطا شده یا روند بازار بر خلاف پیش بینی او تغییر کند و در نتیجه، شما با زیان مواجه شوید.
با کپی تریدینگ، تریدرهای جدید و با تجربه، می‌توانند زمان بسیار کمتری را صرف ترید کنند. حتی سرمایه گذارانی که برنامه زمانی شغلی فشرده‌ای دارند، می‌توانند از بازارهای مالی بدون لحظه به لحظه چارت‌های معاملاتی خود، کسب درآمد کنند. انتخاب یک تریدر قابل‌اطمینان، کار چندان ساده‌ای نیست. ممکن است تریدری که هم اکنون در صدر رتبه معامله گران برتر قرار دارد، در هفته‌های قبل چنین جایگاهی را نداشته‌است.
کپی تریدینگ این امکان را تریدرها می‌دهد تا سبک معاملاتی متناسب با ریسک پذیری و اولویت‌های معاملاتی خود را انتخاب کنند. در کپی تریدینگ، اهداف سرمایه‌گذاری شخصی یا شرایط مالی شما در نظر گرفته نمی‌شود. شما همچنان متکی به‌طرف سوم برای تصمیمات معاملاتی خود هستید، اما همچنان مسئولیت کامل هر اتفاق اشتباه، بر عهده شماست.
کپی تریدینگ، موجب متنوع شدن ریسک می‌شود. در واقع، شما می‌توانید ترید خود را به‌صورت دستی انجام داده و نگرش خود را در بازار با تلفیق کپی تریدینگ با فعالیت‌های معاملاتی خود تقویت کنید. حتی شما می‌توانید در حین کپی تریدینگ، ارائه کنندگان مختلف سیگنال را جهت پوشش ریسک‌های معاملاتی انتخاب کنید. ممکن است ریسک‌هایی در مورد ارائه کننده سیگنال وجود داشته‌باشد. به‌طور مثال، ممکن است تریدری که انتخاب می‌کنید، استراتژی خود را تغییر داده و ریسک بیشتری را متحمل شود و این عامل باعث پرریسک شدن معاملات شما شود.

کپی تریدینگ در فارکس

اگر قصد دارید کپی تریدر موفقی در بازار فارکس باشید، باید به نکات این بخش توجه کنید:

  • ابتدا باید بروکر فارکس معتبری را بیابید. بروکر، یک حساب دمو در اختیار شما قرار داده و شما می‌توانید ترید را پیش از انجام تریدهای واقعی، تجربه کنید. مطمئن شوید که تمامی جزئیات پلتفرم بروکر را ارزیابی کرده‌اید.
  • پس از یافتن یک بروکر معتبر، مرحله بعد، یافتن تریدری کارآزموده و ماهر است. به‌دنبال فردی باشید که سوابق موفقیت قابل توجهی داشته و به بهترین نحوه از تکنیک‌های مدیریت ریسک استفاده می‌کند. سپس باید تریدهای او را ارزیابی کرده و ترید خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • در نهایت، باید نهایت دقت را در معاملات خود داشته‌باشید. توجه کنید که در نهایت شما مسئول موفقیت یا شکست خود هستید. از تریدرهای دیگران به‌عنوان راهنما استفاده‌کنید، اما از سبک معاملاتی خود نیز غافل نشوید. شما باید شناخت مطلوبی از بازار فارکس و نحوه عملکرد آن داشته‌باشید. نیازی به خبره بودن نیست، اما باید درک اولیه و نسبتاً خوبی از مواردی همچون جفت ارزها، پیپ‌ها و اهرم داشته‌باشید.

کلام پایانی

کپی تریدینگ یکی از جذاب‌ترین روش‌های معامله در انواع بازارهای مالی برای تریدرها و سرمایه‌گذاران تازه‌کار و همچنین برای تریدرهای مجرب و ماهر است. این روش، یک معامله برد-برد چه برای دنبال کنندگان و چه برای تریدرها است. بسیاری از سرمایه‌گذاران با تبعیت از نکات و جزئیات کپی تریدینگ و همچنین مدیریت صحیح ریسک معاملات خود، به سودهای قابل توجهی با این روش دست می‌یابند. همچنین تریدرهای مطرح نیز به درآمد مناسبی از محل سود دنبال کنندگان خود دست‌ می‌یابند. در این مقاله علاوه بر تعریف کپی تریدینگ، مزایا و معایب آن را بررسی کرده و شیوه انجام این روش را در دو بازار ارز دیجیتال و فارکس بررسی کردیم.

تفاوت فارکس و کریپتو ؛ کدام بازار برای شما مناسب‌تر است؟
بیشتر بخوانید

سوالات متداول

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ روشی است که طی آن مشارکت کنندگان می توانند تریدهای معامله گران با تجربه را به صورت خودکار و فوری، کپی کنند.

چگونه کپی تریدینگ را آغاز کنیم؟

همه کاربران اعم از تریدرهای تازه کار و سرمایه گذاران می توانند کپی تریدینگ را با باز کردن حساب در یک پلتفرم معاملاتی باز کرده، تریدر مورد نظر خود را انتخاب کرده و با سپرده گذاری سرمایه خود، شروع به معامله کنند.

آیا کپی تریدینگ، روش ساده ای است؟

بله، کپی تریدینگ روش نسبتا آسانی است. شما سرمایه خود را به پلتفرم (بروکر در فارکس یا صرافی ارز دیجیتال در بازار کریپتو) اضافه کرده و تریدر مجرب مورد نظر خود را بر اساس میزان موفقیت وی در گذشته، انتخاب می کنید. در نهایت پلتفرم کپی تریدینگ کلیه پوزیشن های معاملاتی تریدر انتخابی را در حساب معاملاتی شما، کپی می کند.

آیا کپی تریدینگ رایگان است؟

خیر، شما مبلغی را به عنوان کارمزد به تریدری که انتخاب کرده اید، پرداخت می کنید. میزان کارمزد بین تریدرهای مختلف و همچنین در بازارهای گوناگون، متفاوت است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *